Samenwonen

Ik heb op een begeven moment aangegeven dat het het een of het ander was. Of ik ging voor de zekerheid van zelf huren of we gingen het goed regelen. Dat laatste hebben we gedaan. Samenlevingscontract + testamenten + kruislinks verzekeren. Het huis + onderhoud is nog altijd hem (ik betaal wel mee aan kleine dingen). Als we samen gaan kopen delen we de overwaarde en leg ik extra in om zijn aflossing en onderhoud te compenseren. Ik zal nooit ook maar een euro teveel aan het huis meebetalen zolang het niet van mij is, (steek wel meer tijd in het huis, ik ben vrij handig, hij niet) mede daarom zoeken we nu samen iets nieuws. De hoofdreden voor mij om het zo te doen is de ruimte om bij een eventuele break up door te kunnen (ik spaar het geld dat ik anders in het huis zou steken). Als ik dan eerst moet wachten op terugbetaling van een ex vind ik dat een vrij lastig scenario

@Mazikeen laat je goed voorlichten. Met een samenlevingscontract kan je alleen regelen wat gezamenlijk is. Afhankelijk van je wensen zijn bijvoorbeeld testamenten noodzakelijk.

1 like

Jaa klopt helemaal! Ik heb de hele rambam al met mijn ex gehad maar toen we uit elkaar gingen hebben we daar eigenlijk weinig aan ā€˜gehadā€™. Het koste vooral veel geld en ondanks dat we slecht uit elkaar gingen konden we nog wel met respect regelen zoals we zelf bedacht hadden! Daarom ben ik niet zo happig om weer Iets van ā‚¬1500 te betalen voor samenlevings/Testamenten etc.!

1 like

Wij hadden na het tekenen van het koopcontract direct een aansluitende afspraak gemaakt bij de notaris om een samenlevingscontract en testament op te stellen. Zij kunnen alles goed uitleggen wat er in opgenomen wordt zodat je een keuze kan maken. Vond dat echt heel fijn!

@Loveisafourletterword
Dit hadden wij ook! Was heel fijn want de notaris besprak echt fijne dingen waar ik anders niet over na had gedacht. En daarnaast scheelde het ons ook een paar honderd euro omdat we het combineerde!

Het is bij koop ook niet verplicht, maar wel fijn.

Ik zou het als je huurt alleen doen als je het wilt. Vaak heb je dan ā€˜niet zo veelā€™ om je druk over te maken. Als er echt bepaalde spullen zijn waarvan je 100% zeker wil zijn dat je ze als je uit elkaar gaat van jou zijn, dan kun je dat met een samenlevingscontract regelen. De meeste mensen met een huurhuis hebben echter vaak gewoon wat meubels, een gezamenlijke rekening voor vaste lasten en aparte rekeningen. Dan is het niet echt nodig. Als je bijvoorbeeld van plan bent veel samen te gaan sparen, kan het wel weer handig zijn.

Je moet er rekening mee houden dat je dan fiscaal partner wordt, dus als de een bijvoorbeeld zorgtoeslag krijgt en de ander niet, dan kan het zijn dat je door het fiscale partnerschap beiden geen zorgtoeslag meer krijgt.

Wij hebben op dit moment niets geregeld en zouden binnenkort wel iets willen regelen met betrekking op erfenis/dat de ander de begrafenis mag regelen als een van ons overlijd ipv de ouders. Maar dat regel je dan weer in een testament.

*Je moet het een beetje afwegen. Ik zou best bepaalde meubels willen hebben als we uit elkaar gaan maar zelfs als we mega ruzie krijgen en mijn vriend neemt alles mee, dan is het me nu niet waard om een paar 100 euro aan een samenlevingscontract uit te geven.

1 like

Hoe werkt zoā€™n gesprek bij de notaris precies? Moet je ook meteen beslissen, of neem je al zijn info mee naar huis om het daar met zā€™n tweeĆ«n over te hebben en maak je dan de beslissing?

Lijkt me zo ongemakkelijk als de notaris met iets komt waar we nog nooit over nagedacht hadden en waarover we van mening verschillen en dat we dat dan voor zijn neus met elkaar over moeten hebben haha

Je hoeft niet meteen te beslissen. Je hebt als eerst zoā€™n bespreking en aan de hand daarvan worden de akten op gemaakt. Tijdens de bespreking kan je dus aangeven als je er nog ergens over na moet denken en kan je later aangeven wat je wilt. En uiteraard als je de ontwerpen van de akten opgestuurd krijgt (nadat je opdracht heb gegeven voor testamenten/samenlevingscontract of allebei) kan je ook nog dingen wijzigen.

1 like

Wat @Zilver zegt!

1 like

Er zijn ook notarissen met een vrijblijvend gesprek. Daar zou ik zeker naar informeren want het kan nooit kwaad.

Wij hebben dat niet, doen het op de volgende manier:

  • alle vasten lasten betalen we 50/50. Dus elke maand maken we hetzelfde bedrag over op de gezamenlijke rekening. Daar zit pp 100 euro bij die we sparen voor dingen in huis.
  • meubels e.d betalen we dus van dat spaargeld. Houden we trouwens niet bij in een excel sheet oid, ga er (wellicht naĆÆef) vanuit dat we dat bij een break up netjes samen kunnen regelen
  • bij de vaste lasten zit ook boodschappenbudget trouwens, daar betalen we de boodschappen van
  • uitjes etc betalen we of om en om of gewoon 50/50
1 like

Aan degenen die een samenlevingscontract hebben: hebben jullie ook meteen een testament op laten stellen of niet? Ik ben benieuwd naar jullie redenen hiervoor!

  • Samenlevingscontract zonder testament
  • Samenlevingscontract met testament en (nog) geen kinderen
  • Samenlevingscontract met testament en kinderen

0 stemmers

Maar stel dat een van jullie nu komt te overlijden, dan gaan alle bezittingen van die persoon naar het kind in plaats van de overgebleven partner, want jullie zijn geen erfgenamen van elkaar. En een kind is wel altijd een wettelijke erfgenaam. Dat zou je al kunnen regelen met een samenlevingscontract en een testament, dan kun je nog steeds uit elkaar zonder dat je hoeft te scheiden, maar het is bij overlijden wel net wat beter geregeld.

Mocht je het interessant vinden staat op de site van de consumentenbond hier veel info over https://www.consumentenbond.nl/zwanger/wel-een-kind-niet-getrouwd

@Memoria Wij hebben alleen een samenlevingscontract vanwege ons koophuis, daardoor is alles nu op papier goed geregeld wat betreft onze gemeenschappelijke bezittingen. Het is verder prima als onze eigen bezittingen naar de familie gaan bij overlijden. Bij een samenlevingscontract kun je zelf ook nog makkelijk aanpassingen doen. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld een motor die op zijn naam staat en dus zijn eigen bezit is, maar we zouden samen een briefje kunnen ondertekenen dat de motor per 16/11/2020 ons gezamenlijk bezit is en die bij het samenlevingscontract bewaren en dan is dat ook gewoon rechtsgeldig.
Wanneer we aan kinderen beginnen gaan we wel trouwen/een testament opstellen, maar dat is nu nog niet aan de orde.

2 likes

Wij hebben een testament erbij gedaan omdat mijn vriend risicovol werk doet. We wilden voor het ergste geval gewoon alles geregeld hebben.

1 like

Wel gedaan voor als er iemand dood gaat. Ik wil dan al zijn spullen en geld en andersom ook. Ik heb niks met zijn motor en hobbyspullen en hij wilt mijn auto niet. Maar ik vind het een fijn gevoel dit zelf te kunnen beslissen i.p.v. automatisch naar eigen familie. Plus als ik dood ben vind ik het fijn dat mijn vriend spaargeld krijgt, dan kan hij dat in het huis steken en anders gaat alles naar mijn familie.
En ik wilde zelf beslissen wat er met alles gebeurd als we beide overlijden. Dan gaat er namelijk niks naar de familieā€™s maar naar het kind van zijn beste vriend.

3 likes

Wij hebben een samenlevingscontract met testament en (nog) geen kinderen. Wij wilden graag vastgelegd hebben dat wanneer een van ons komt te overlijden de ander het deel van het huis krijgt en van het spaargeld en niet de ouders. Want nu is alles koek en ei tussen ons en beide ouders, maar je weet nooit hoe het op dat moment is en dan moet je naast rouwen ook nog ruzie gaan maken over wie, wat, waar en kan het goed zijn dat als de helft van het huis naar de ouders van je partner gaat, je hen niet uit kan kopen en dus zelf ook het huis moet verlaten. Je hebt dan naast geen partner meer, ook op korte termijn geen woning meer en dat lijkt met niet waar je op dat moment mee bezig wil zijn.

1 like

We hebben een samenlevingscontract gekozen omdat we een koophuis hebben. Bij overlijden van de Ć©Ć©n zou het huis automatisch naar die familie gaan en niet naar je partner. Dat was de hoofdreden voor ons. Daarnaast hebben we laten vastleggen dat alles 50/50 is en we maandelijks naar rato betalen. De reden voor het testament was voor mij dat ik geen contact heb met mijn vader en hem dus van alles uit wil sluiten mocht er wat gebeuren. Ik wil niet dat mijn moeder of zusje die shit er anders ook nog bij krijgt. Een fijne bijkomstigheid was dat we direct iets voor eventuele kinderen ooit hebben laten vastleggen.

1 like

Zijn hier mensen die relatief snel zijn gaan samenwonen? Wat je (of wat je omgevingā€¦) snel vindt mag je zelf invullen.

Wil iemand delen wat destijds jouw/jullie overwegingen waren om het wel (of toch niet) te gaan doen? Wist je het heel zeker of waren er twijfels? Zijn er verhalen waarbij het toch ā€œte snelā€ was?

Bij ons doet de mogelijkheid zich nu voor om samen te gaan wonen (huur), en we zijn nu een jaar samen. Ik ben bang dat dat misschien te snel is. Aan de andere kant denk ik: het gaat super goed tussen ons, ik wil ā€œuiteindelijkā€ wel samenwonen, waar wachten we dan op?

Ik hoop dat wat ervaringen van anderen kunnen helpen.

1 like

Ja ik :blush:
Wij kwamen allebei uit een lange relatie (8 en 9 jaar) en vonden elkaar toen. Vanaf moment 1 zit het super goed tussen ons, juist omdat we in onze vorige relaties hebben ondervonden wat we allebei absoluut niet meer willen. Alles valt nu op zā€™n plek hoe het wel kan zijn. Daarom voelt alles ook totaal niet snel (ben ondertussen ook zwanger terwijl we nog niet eens 2 jaar samen zijn)
Mijn vriend heeft bij zā€™n ouders gewoond toen hij uit elkaar ging, mijn ex ging terug naar zā€™n ouders. Maar mijn appartement stond op een plek waar we niet een toekomst wilden gaan opbouwen. Dus zijn we samen op zoek gegaan naar een huis en na 3kwart jaar relatie gaan samenwonen.
Voor ā€˜buitenstaandersā€™ klinken onze tijden van samen zijn etc kort, maar iedereen die ons lief heeft ziet hoe gelukkig wij samen zijn en hoe goed het gaat dat tijd echt een relatief begrip is.

Edit: oja en een overweging was ook de reisafstand (mijn appartement/zijn ouders) en financieel zouden we er allebei op vooruit gaan ipv 2 aparte huizen te betalen. En we waren toch al constant bij hem of mij samen.

8 likes

Yes, ik kwam net zoals @turbs ook uit een lange relatie waar ik ook samenwoonde. In die relatie waren we ā€˜pasā€™ na 5 jaar gaan samenwonen, maar het liep toen vrij snel stuk. Had het eigenlijk al eerder moeten afkappen, maar vond het zoā€™n big deal dat we samenwoonde en wist echt niet hoe ik alles dan moest regelen (dat viel achteraf dus echt reuze mee).

Met mijn huidige vriend ben ik denk ik na 5/6 maanden gaan samenwonen in een tijdelijke woning, en daarna in een heel klein appartement voor onbepaalde tijd. De reden was toen dat we ver van elkaar woonde en een periode in het buitenland ook al samen hadden gewoond. We waren zo gewend aan het bij elkaar zijn (en het speelde ook mee dat we allebei wilde verhuizen) dat we de gok hebben genomen. 5 jaar later nog steeds heel blij!

Ik had hiervoor altijd een mening over mensen die ā€˜snelā€™ gingen samenwonen. Maar nu denk ik: als het goed voelt, probeer het gewoon. Ook als je lang samen bent, kan het nog mis gaan namelijk.

5 likes