Samenwonen

Dit vind ik echt heel mooi beschreven! Sluit ik me bij aan.

1 like

@popieju @Blush @Shinshell Ja ik snap wat jullie zeggen. Als je het druk hebt of moe bent heb je misschien vaker zin in Netflix of doelloos op je telefoon zitten. En dat er in zijn algemeenheid wat minder spontane seksuele spanning is doordat je elkaar veel ziet kan ik me zeker voorstellen. Ik zie het allemaal wel! Voor mij is seks niet het belangrijkste in een relatie, zoals het maar niet lang uitblijft idd

Jaa precies, vooral gewoon op je eigen gevoel vertrouwen, hier open over zijn naar je partner en niet gaan vergelijken met anderen.
Dat laatste heb ik wel moeten leren :sweat_smile: je leest en hoort overal over een ā€˜gemiddeldā€™ aantal keer, en toen wij daar een poosje flink onder zaten ging ik gelijk twijfelen en me onrustig voelen. Terwijl de rest van ons leven gewoon goed was.

Maar gaat vast goed komen bij jullie :blush: gewoon lekker je ding doen, het gezellig houden samen, maar elkaar ook vrij laten. En als je ooit toch in een dipje komt is dat dus heel normaal, zolang het inderdaad maar niet te lang duurt.

1 like

^ ja heel herkenbaar. Terwijl wij er met zā€™n tweeĆ«n vaak gesprekken over hadden waaruit bleek dat we het allebei een goede frequentie vonden. Toch jarenlang onzeker geweest (en nog steeds wel soms) of het wel vaak genoeg is omdat ik teveel met anderen vergeleek

Ik ga bijna altijd eerder naar bed dan mn vriend en dan komt hij me instoppen, dus mā€™n dekens goed leggen, kus geven en nog paar woordjes met elkaar praten.

we zijn nu op vakantie en ik ging eerder naar bed dan hij (maar ik was nog wakker toen hij ook kwam), dus ik vroeg net grappend waarom hij me niet in was komen stoppen. Zegt die ā€œhet is ook voor mij vakantieā€. :sweat_smile:

22 likes

Vroeger deden we dat eigenlijk voor het eten tijdens een wandeling ofzo, maar nu dat mijn vriend fulltime werkt en hij 1-2u eerder dan ik naar bed ga praten we nog even een kwartiertje ofzo terwijl ik mijn prebed snack eet haha. Hopelijk blijft dit zo want ik vind 't wel leuk om nog wat te horen over zijn dag en wat ie allemaal van plan is

1 like

Haha ja wij doen dat dus ook, beetje kinderachtig maar als we in bed liggen vraag ik altijd ā€˜what was your favourite part of the weekend/day and your least favouriteā€™. Het zijn altijd hele specifieke dingen zoals ā€˜favourite was the chicken wings and least favourite that the dog peed in the house againā€™ maar je hebt zo wel een beetje afsluiting.
Ik heb dus hetzelfde, wij gaan samen naar bed maar mijn vriend slaapt zodra zā€™n hoofd het kussen raakt en ik lig vaak nog wel een halfuurtje te woelen en ben wat wakkerder dus wil dan nog even kletsen. Ik stel ook vaak de vraag ā€˜If you could eat anything in the world right now what would it beā€™ want dan krijg ik vaak een specifiek antwoord (Spicy Korean chicken burger at Chickā€™n Sours ofzo) en dan kun je weer even samen denken ojaaa dat restaurant was leuk he. Of ik vraag vaak "What do you still want to do/achieve this yearā€™ en daar komt vaak ook een leuk gesprek uit.

Ik voel me net als mā€™n moeder die niet wil dat ik de telefoon ophang en dan zegt ā€˜wacht wacht maar moet nog vertellen hoe tante X dā€™r tuinman vorige week had ontslagenā€™ ofzo, het is echt zoā€™n kinderlijke tactiek om niet te willen slapen maar ik vind het wel altijd gezellig, en omdat hij zelf niet zoā€™n prater is en ik wel heb ik wel het idee dat ik dit soort dingen bij hem eruit moet trekken zodat we dichter bij elkaar komen.

3 likes

Echte gesprekken zijn hier vaak tijdens het avondeten! Maar moet wel zeggen dat dat er echt even in heeft moeten slijten, want ik was dat vanuit huis heel erg gewend en hij juist om stil te zijn tijdens het eten. Of na het avondeten als we gaan wandelen met de hond.

Ook spreken we vaak af op dagen waarop wij beiden 's avonds thuis zijn maar wel de volgende dag moeten werken om het laatste uur/anderhalf nog even samen een serie te kijken. Als we dan nog iets te kletsen hebben dan komt dat vaak tussendoor en anders is het gewoon relaxen.

En als we vanwege wisselende diensten niet samen avondeten dan zitten wij vaak even met wat drinken aan de keukentafel bij thuiskomst :slight_smile:

Dat soort vragen stelde ik altijd tijdens het wandelen haha. Laatst hebben we zoā€™n leuke discussie gehad over welke geur je in elke aparte kamer van het huis zou willen hebben :ā€™)

2 likes

Haha gisteren was het ā€˜if we would break up which room would you takeā€™ (want we hebben samen gekocht).
Ik kreeg de huiskamer en slaapkamer en mijn vriend de keuken en badkamer (?!)
Echt het gaat 9/10 keer helemaal nergens over maar he je moet iets bespreken als je al 18 weken samen aan de keukentafel werkt.

1 like

Over een paar weken ga ik samenwonen!! Zo spannend: nieuwe stad, nieuwe baan en samenwonen dus. Ben benieuwd hoe lang het romantische beeld blijft bestaand, volgens mij idealiseer ik het allemaal wat te veel. Vind het al helemaal leuk om naar de ikea te gaan samen

8 likes

Veel veranderingen, spannend zeg!
Na 8 maanden samenwonen kunnen we inmiddels plassen terwijl de ander ook in de badkamer is haha. Of ja, dat was al na 4 maanden denk ik :ā€™)
Ik vind het alleen maar heerlijk hoor dat we zo bij elkaar op het gemak zijn. Gek dansen, scheten laten, puistjes uitknijpen, praten met hoge stemmetjes naar de kat. Alles kan.

2 likes

@Molotov Kan ik me wel voorstellen! Ik ga nu ook vast allerlei gewoontes van mijn vriend leren kennen wat tot irritaties gaat leiden, maar denk dat dat ook weer alleen maar leuk is! Ben zo benieuwd!

@Velours Dat plassen kon ik gelukkig al :joy:

1 like

Ik vind het samenwonen echt heel leuk ook het thuiswerken van maart tot augustusā€¦ maar nu ik terug moet gaan werken en hij nog thuiswerkt merk ik dat ik het soms vervelend vind dat ik nooit even alleen thuis ben. Mijn werkplaats is heel druk met constant mensen, lawaai en weinig pauze en zou dan zo soms eens alleen thuis willen komen. Ben sowieso nog nooit alleen geweest in ons nieuwe huis. Toen ik single was vond ik het vreselijk om bijna altijd alleen thuis te zijn dus vind het best stom dat ik dit zeg.

6 likes

Vind ik helemaal niet stom, ik denk dat iedereen wel de behoefte heeft of kent om soms even alleen in je eigen huis te zijn. Ik ben soms echt heeeeeel blij als hij een middag of avond weg is en ik lekker alleen ben. Kan daar ook echt enorm van opladen.

1 like

Wie betaalt de aflossing en rente op zijn huis?

2 likes

Heel lastig! Wij zaten ook in die situatie maar dan andersom (ik ben jouw vriend) maar heel toevallig zijn we er vandaag voor gaan zitten. Wij hadden ook de regel: mijn huis dus mijn kosten (nu wordt het: ons huis onze kosten). Dus ik heb een nieuw dak laten leggen en een ingebouwde airco etc en dat heb ik allemaal zelf betaald omdat het nog mijn huis was en als we uit elkaar zouden gaan was het hele huis ook van mij maar vanaf nu vinden we het eerlijker om alles te delen omdat je er beide zoveel gebruik van maakt. Ik vond het best een stap om hem in mijn huis te betrekken maar later maakt het toch niet meer uit als we samen een nieuw huisje kopen. Ik vind in jullie geval dus ook dat hij de keuken moet betalen of dat jullie het huis en de hypotheek kosten moeten splitten! Anders zou ik ook twijfelen aan het meebetalen aan zijn hypotheek. (Zo deden wij dat dan he, hij betaalde de rente en ik de aflossing)

Edit sorry voor de lange zinnen zonder leestekens

1 like

Ik betaal alleen een deel rente, aflossing betaald hij zelf. Verder betalen we alles samen

Bedankt voor je reactie! Maar hoe hebben jullie dit dan vast laten leggen? Is hij ook voor de helft eigenaar geworden van het huis? Dat als het uitgaat hij een deel van de overwaarde krijgt?

Daar zijn we nu net mee begonnen! Dat willen we inderdaad gaan doen maar dan waarschijnlijk in de vorm van een samenlevingscontract. (Volgens mij kan je dan ook een overlijdensrisicoverzekering op elkaar afsluiten maar moet ik nog ff aan hypotheek adviseur vragen). We hebben ook uitgerekend dat als het verkeerd zou gaan dat hij dan vanaf deze maand de helft van de aflossing terug krijgt (x aantal maanden dat hij heeft betaald) en dat de rest gewoon leefgeld/kosten zijn. En als we groter willen gaan wonen dan is de overwaarde van dit huis gewoon gezamenlijk als aflossing voor het nieuwe huis zegmaar! Dus dan trekt het vanzelf recht. En aan het einde van de rit maakt het toch allemaal niet meer uit want dan is alles van ons samen!

1 like