Oh, nou zij ervaart dat kennelijk als vervelend en dus geeft ze haar grens aan op haar pagina. Dat is haar goed recht uiteraard.
En ik denk nog steeds dat niemand een screenshot heeft gestuurd, maar dat ze hier meeleest
Oh, nou zij ervaart dat kennelijk als vervelend en dus geeft ze haar grens aan op haar pagina. Dat is haar goed recht uiteraard.
En ik denk nog steeds dat niemand een screenshot heeft gestuurd, maar dat ze hier meeleest
Ik denk dat veel influencers een beetje een vertekend beeld hebben van het werk wat ze doen ofzo. Want ze zijn feitelijk reclameborden en een soort online community managers. Ze verkopen een bepaald merk. Daar moet je een aantal dingen goed voor kunnen (marketing, jezelf in de etalage zetten, een bepaalde stijl hebben) maar het is niet prestigieus ofzo en het is heel veel mazzel Ć©n veel werk, niet andersom. Alleen worden ze boos als iemand suggereert dat ze misschien niet super moeilijk werk doen of geen belangrijke maatschappelijke stemmen zijn en eigenlijk mensen niet zo heel geĆÆnteresseerd zijn in wat ze te zeggen hebben buiten hun merk. Want het hele āje ziet maar x deel van mijn levenā is waar maar het werkt ook twee kanten op.
Mij lijkt dat echt verschrikkelijk werk ook . Ik doe liever wat ik doe, voor het medium loon dat ik verdien.
Maar de vraag is of iedereen weet dat je zulke exorbitante bedragen verdient. Michelle Bollen is qua grote veruit geen Mascha, Enzo en zelfs geen Vera. Kan je het mensen kwalijk nemen dat ze al die luxe zien en denken dat je hier toch wel een helpende hand hebt gekregen? Zeker als je hen die luxe wel dag in dag uit voorspiegelt, maar nooit transparant bent over het hoe?
Daarnaast zijn financiƫn natuurlijk complexer dan dat papa en mama je vakantie pinnen. Van veel influencers weten we prima dat hun levenstandaard toen ze begonnen ook al hoger lag. Het gaat me dus niet eens per se om dat je je verdedigt. Het is jouw platform, dus doe de deur direct dicht als je vindt dat de grens wordt overschreden. Het gaat mij om de argumentatie en dat daar altijd heel scherp in gezegd moet worden dat het selfmade is, terwijl we allemaal zien dat daarover te twisten valt.
Ik vind het altijd een beetje dubbel, wss hebben ze zoveel volgers omdat ze juist dat luxeleven leiden en laten zien want een vlog over boodschappen doen bij de Aldi en naar een camping in Schubbbekutteveen gaan vinden veel mensen niet zo spannend. Maar zodra ze dit luxeleven iets teveel etaleren zijn mensen in shock dan denk ik ehh ja als volger heb je hier zelf een bijdrage aan geleverd?? En als Bonnie bijv weer ergens gierig over loopt de doen krijgt ze ook een hoop commentaar. Nouja in the end spreekt middelmatige luxe mensen het meest aan blijkt
Vind het zelf overigens leuker als iemand het gewoon ownt dat ze belachelijk veel geld hebben zoals Monica of Josh.
Ik denk dat je op dat laatste ook veel minder jaloerse reacties krijgt. Dat staat toch verder van de meeste volgers af, ja natuurlijk wonen die niet een maand in het Okura maar wie doet dat nou? Terwijl een influencer die deels op jou lijkt en inzet op relatability eigenlijk steeds meer dingen doet die buiten jouw bereik liggen voor veel mensen de vergelijking oproept en dus ook de afgunst. Maar ja ook dan denk ik, jezelf met een influencer vergelijken is appels met peren dus waarom zou je.
Moet zeggen dat ik die ergernis ergens ook wel snap. Denk dat de mentale druk veel hoger is dan het gedane werk. Een vriendin van mij is een soort van per ongeluk best groot aan het groeien met een Instagram die ze in lockdown uit verveling startte. Als ik zie hoe mensen zich gedragen, je opeisen (letterlijk stalkerig gedrag zoals jouw vrienden dmāen als jij geen antwoord geeft), je constante feedback krijgt, je vaak aan staat op zoek naar ābeeldā snap ik wel dat je baan veel groter voelt dan de maatschappelijke waarde. Dat het bijna als een gunst naar je publiek voelt dat zij mogen meekijken ipv dat jij bestaat bij de gratie van dat publiek.
Haha ja, ik heb dat gedaan! Gewoon ff kijken waar ze zitten qua hotel, want vond het er wel echt mooi uitzien. En dan denken; āoh even kijken wat āt kost als wij daarheen willenā
Net als dat hotel in mallorca waar ze altijd heen gaan. Ze doet er zo geheimzinnig over waar het is en de locatie niet deelt. Want het is klein en ze wil geen āfansā om zich heen ofzo. Deel dan Ć¼berhaupt niets over je vakantieā¦ ga gewoon lekker genieten met je gezin.
Edit: naam hotel weggehaald
Wel benieuwd naar dit artikel (en of er kritische vragen worden gesteld), maar heb geen premium. Iemand wel die het kan lezen?
https://www.ad.nl/gezin/moeder-en-influencer-deze-momfluencers-doen-het-goed-op-instagram~aa92df0f/
Waarom de behoefte om dat hotel alsnog te delen
Als je er zelf heen wil, snap ik helemaal dat je het op zoekt! Dat zou ik zelf ook doen. Maar de nieuwsgierigheid ākijken wat ze betaald hebbenā zonder dat je de intentie hebt er heen te gaan snap ik niet. Het zou bijvoorbeeld ook nooit in mn hoofd op komen om de prijs van de nieuwe auto van mn buurman op te zoeken.
Ben zelf ook een paar keer naar Dubai gegaan voor 5 nachten en dat maakte we ook niet goedkoop. Voor ons was dat een splurge wanneer het kon en dan de overige āvakantiesā weekendjes weg naar Duitsland. Snap heel goed dat ze zichzelf dit gunt en begrijp ook echt niks van dat mensen haar dan gaan DMān.
Als ik zie wat voor reacties bijvoorbeeld Vera dan krijgt over die auto denk ikā¦ hmmm we hebben nog wel eens wat te leren omtrent gewoon blij zijn voor een ander of zo.
(Ik kan soms zelf ook afgunst voelen bij 17-jarige YouTubers die Lamboās kopen hoor, ben geen heilige. Maar dan denk ik ook snel: ja boeieee is leuk voor een ander toch?)
Hm grappig ik denk dat ik dat best zou doen. Uit nieuwsgierigheid. Snap eerlijk gezegd juist het taboe niet zo in NL over delen wat dingen kosten. Ik zelf heb daar niet zoveel problemen mee. Als mijn buurvrouw mij zou vragen hoeveel de auto heeft gekost zou ik dat ook prima vinden (alhoewel ik lease en dan zou ik dat ook uitleggen). En onder elkaar met vrienden bespreken we ook gerust hoe het zit met aankoop woning of auto oid. Denk dat het juist heel leerzaam een nuttig kan zijn. In hoe we met geld omgaan en welke keuzes we maken. En reflectie daarop.
Maar goed snap wel dat persoonlijke en cultureel bepaalde grenzen hierin erg verschillen.
Maar vind het niet heel vreemd dat erover gespeculeerd wordt hoor, maar vind het ook niet vreemd als iemand bozig reageert als een vreemde hier via DM oid naar gaat vragen (zoals in geval van Michelle). Is ook prima je recht om te zeggen: gaat je niks aan.
Edit: vind het trouwens uit veiligheidsoverwegingen wel logisch dat je niet deelt dat je X rolexen ter waarde van X bedrag thuis hebt liggen. Zie je natuurlijk ook wel eens voorbij komen bij vooral influencers uit de VSā¦ en zelfde geldt voor vermelden waar je openst
Moment op vakantie bent. Lijkt me veiliger van nietā¦
Er zijn maar weinig dingen die ik triester vind dan uitzoeken waar influencers wonen/verblijven en dat hier komen posten. Helemaal als ze er bewust voor kiezen dat voor zichzelf te houden.
Heb t al weggehaald
Ik vind dit wel dubbel hoor. Die Michelle reageerde bijvoorbeeld heel fel op het idee dat zij haar hand op zou houden. Die uitdrukking vind ik al problematisch. Je hebt dan 1) niet door dat dat nooit alleen je eigen verdienste is en 2) dat het voor veel mensen wƩl de realiteit is om gebruik te moeten maken van familie of een andersoortig vangnet en dat daar niks mis mee is. Dat self-made verhaal is echt niet zo onschuldig.
Bovendien promoten influencers een levensstijl die per definitie niet weggelegd is voor de massa (want dan is het geen luxe meer) en weinig waarde toevoegt behalve geld. Hoe slecht dat consumentisme is voor het milieu hoeven we anno 2021 ook niet meer uit te leggen.
Ik heb er zelf geen last van hoor, want hang sowieso liever dagen in dezelfde kleren op de bank in mān vakantie, dus heb wat dat betreft makkelijk praten. Maar om blij te zijn voor iemand die dure dingen koopt of luxe vakanties boekt nah. Zolang we in een samenleving leven waar zo veel mensen die het minder hebben met de nek worden aangekeken, vind ik dat je hier best een beetje kritisch op mag zijn. Niet op de speler, maar het spel dan. Afkeer staat echt niet direct gelijk aan afgunst.
Oh maar de auto van iemand anders boeit me ook niet, maar vind vakanties wel interessant. Zal wel een dingetje van mij zijn. Ik doe t ook bij hotels die voor komen in films of series.
Kijken of ik er ook heen kan. Iedere gek zān gebrek toch
Met de nek aan worden gekeken? Op welke manier dan? Ik kom dit in mān eigen kringen, werk of dagelijks leven niet tegen en krijg ook echt niet het gevoel dat Michelle dit wel uitstraalt? Waar baseer je dit dan op, wellicht kan ik het dan beter begrijpen.
Tsja die opmerking was allicht niet heel genuanceerd van haar, maar ik snap wel dat je het beu bent om te verantwoorden waarom je daar op vakantie bent/zoveel geld uitgeeft/ et cetera. Zoān band met mān ouders dat zān mān koelkast komen vullen heb ik niet en lijkt me vreselijk irritant om ze in de nacht na mān vakantie te zien ook haha. Maar als mensen continue aan mij zouden vragen en screenshots sturen over bepaalde uitgaves en vakanties, dan snap ik dat je daar echt wel klaar mee bent op een punt.
Ik denk zelf niet dat het te maken heeft met āblij zijn voor de anderā. Als jij 20K te spenderen hebt aan een vakantie, you do you. Maar wat vaak vergeten wordt is dat belangrijk onderdeel van het werk van een influencer is dat ze relatable zijn.
Lang marketingverhaal hieronder.
Dat is wat
Dus, eigenlijk kan je het de volgers niet aanrekenen dat ze gaan opzoeken waar je zit. Sterker nog, dat is hoe je jezelf ook verkoopt. Kijk wat ik heb, wil je dit ook: klik hier! Ik denk dat het probleem is dat veel influencers dit zelf niet eens meer doorhebben en zelf gaan bedenken wanneer ze dit gerechtvaardigd vinden en wanneer niet. Daarbij vergeten ze even dat ze als reclamezuilen fungeren en dat het voor de volger best moeilijk is om te weten wanneer ze nou wel op onderzoek uit moeten naar hetgeen je aanprijst en wanneer niet.
Aanvulling: daar gelaten dat je het niet naar hoeft te sturen of hoeft te vragen om verantwoording. Maar dat kan je wel verwachten als je ārelatableā wil uitstralen, maar ondertussen ook wil laten zien hoe luxe je het hebt. Je hoeft immers je vakantie niet te delen op een commercieel(!) kanaal, als je behoefte hebt aan privacy.