Wat valt voor jou onder mooi salaris?
Wie wel
Ik vind leraren echt heel belangrijk voor de maatschappij en van mij mogen ze veeeeel meer verdienen dan de gemiddelde collega in mijn sector waar veel te veel in verdiend wordt (marketing). Ik vind die ongelijkheid zo gek, veel essentiële beroepen worden slecht betaald terwijl we best zonder mijn sector kunnen.
En dan gaat het mij niet om het aantal uur dat je werkt of hoe zwaar het is, maar om hoe belangrijk het is.
Dat geldt zo ongeveer voor iedereen tegenwoordig dus als dat de reden is om te staken gaan we met zijn allen de barricaden op.
Zie hieronder;
(Bron; rijksoverheid)
Ja de huizenmarkt is sowieso fucked up nu! Wilde alleen ff benoemen omdat diegene boven mij zei dat leraren een mooi salaris krijgen waar je (als je alleen bent) niks mee kunt kopen of zelfs huren al lastig is in grote steden.
Klopt maar een startsalaris van 2700/2800e is toch echt een heel goed startsalaris voor HBO, dat kunnen we niet ontkennen toch. Voelt echt priviliged om daar over te gaan zeggen “kan niks kopen of huren”. Dat ligt aan de fucked op huizenmarkt.
Er wordt/is steeds gestaakt vanwege het lerarentekort (hoger salaris is daarin een middel, werkdruk een reden van de uitstroom en uitval). In 2022 is er een tekort van 4000 fte aan leerkrachten in het basisonderwijs. Dat zijn meer dan 10.000 kinderen die daardoor gedupeerd gaan worden. Ik snap echt best dat mensen leraren zeikerds vinden, maar dit zien we al decennnia aankomen en de regering doet tot nu toe nauwelijks iets. De gevolgen hiervan gaan echt keihard inwerken op alle mensen die nu jonge kinderen hebben. Beetje zelfde liedje als in de zorg. Altijd beknibbelen en dan verbaasd zijn dat het instort.
Tja… het zal altijd een Kip of het Ei-verhaal zijn.
De leraren zelf dragen bijv ook niet bepaald bij aan het positieve beeld van het vak. Zij staan immers vaak te staken en de klagen over werkdruk en salaris.
Ik wil helemaal nuet zeggen dat er niets hoeft te veranderen, maar er mag best positieve aandacht uitgaan naar het goede salaris. De gemeenschapsgelden mogen wat mij betreft anders worden ingezet in het onderwijs.
Er zijn immers wel meer beroepsgroepen die hard werken, overwerken, belangrijk werk doen maar mínder verdienen. (Betaald door gemeenschapsgeld)
Ik geef een voorbeeld; rechtbankjuristen. De sparringspartner van de rechter. De persoon die alle vonnissen in concept schrijft en waar de rechter een krabbel onder. Die krijgen mínder betaald.
Ik weet wat de lonen zijn. Zoals boven benoemd zit mijn partner in het vak.
Maar als je ziet kijkt je ook een verschil tussen voortgezet en basisonderwijs. Terwijl voortgezet naar schijnt minder werkzaamheden en minder werkdruk bevat (ook daar ligt de druk hoog) ze willen dat dat evenredig word getrokken. Plus het startsalaris ligt hoog maar de groei is in verhouding met veel andere banen laag.
Maar ze staken ook voor de werkdruk omdat die abnormaal hoog is. Er belanden veel in een burn out, veel stoppen er toch mee omdat ze de werkdruk te hoog vinden en een ander vak willen gaan doen met lagere werkdruk. En die ruimte is er niet. Het tekort is zo hoog en de werkdruk zo hoog. Er komen nu heel vaak dagen voor dat kinderen thuis moeten blijven omdat er geen vervanging is. Een zwangerschap breekt bij een directeur het zweet van uit want een vervanger regelen is onwijs moeilijk en steeds een ander neerzetten is voor de kinderen ook niet bevoordelijk.
Als ze op deze manier doorgaan hebben ze straks een gigantisch probleem. Dan zitten er straks behoorlijk wat klassen zonder leraar of met een leraar die helemaal niet kundig is. Kinderen van de toekomst lijden en dat word vaak niet gezien.
Er word over zoveel meer gestaakt dan alleen het geld. Dit onderwerp gaat echt heel veel dieper dan geld.
Hebben we geen werken in het onderwijs topic? Zo ja, kan de discussie daarnaartoe verhuizen?
Ik kan me niet voorstellen dat het werken in het onderwijstopic zit te wachten op een onderbuikdiscussie waarin leraren als ‘bec’s’ beschreven worden die eens wat minder moeten staken
Dit is jouw sector?
Leraren staken zoals @justinbieber om hele legitieme redenen. Daarnaast heeft een rechtbankjurist veel meer doorgroei mogelijkheden (denk ik?). Een persoon die vonnissen in concept typt? Ik vind dat niet echt te vergelijken. Dat is toch een administratieve functie? (niet dat daar iets mis mee is). In mijn sector zou er waarschijnlijk ook meer gestaakt worden als het überhaupt kon (verpleegkundige). Maar dat wordt een beetje lastig aangezien we de mensen niet aan hun lot kunnen overlaten en tekorten/werkdruk spelen ook al veel langer.
Even voor alle duidelijkheid: al mijn reacties gingen over het verdedigen van lange vakanties als verdiend want overwerk, in relatie tot andere sectoren die deze compensatie voor overwerk niet kennen.
Ik zeg daarmee niets over de hoogte van salarissen, de werkdruk, de waardering etc etc in/voor het onderwijs.
Maar wordt er in andere sectoren niet gecompenseerd met tijd ook? Tijd voor tijd?
Zo ik snap dat jij dit schrijft want ik vond jouw posts al wel vrij matig maar @Beutyschooldropout wat ben jij een bittere, respectloze zeur. Daar zou ik me ook snel van distantiëren
Ah oei ik had niet verwacht dat er zo’n discussie zou losbarsten. Ik benoemde dat ze misschien wel te weinig verdienden voor hun werk (ik wist niet wat ze precies verdienen maar hoorde vaak geluiden dat dat veel te weinig was naargelang werkdruk etc.) maar dat was niet sarcastisch bedoeld. Ik vind zeker dat leraren een goed salaris verdienen, alleen al door de relevantie van het vak voor heel de maatschappij.
Mommybloggers toch? Ik heb net een stukje van de speech van Martine aan jongeren gekregen, maar wauw krijg daar echt een beetje de kriebels van. Ze presenteert zich net als een soort spirituele leider, bijzonder wel. Is er iemand die ‘m helemaal heeft gekeken? Dat ze het thema aankaart (mentale problemen onder jongeren), vind ik op zich goed, maar vind dat nou echt wat voor professionals. Hoop niet dat daar straks allemaal charlatans op gaan duiken.
Nee. Een rechtbankjurist is een universitair opgeleid iemand die de rechterhand is van een rechter. Zij schrijven de hele uitspraken, daarna doet een rechter er nog een plasje over.
Juist en een aantal die ik ken zijn doorgegroeid naar rechter (via aanvullende rechters opleiding). Snap niet echt waarom deze groep erbij werd gehaald
(Luie) ambtenaren.
Ik dacht meteen: haar eigen functie! Haha.