Mommybloggerstopic #8

Omdat je mij nog niet hebt weten te overtuigen, ben ik nu koppig. Okey, right.

Anyhow.

Gestript van context komt het volgens mij hierop neer:

• peroon A in het onderwijs werkt structureel x aantal uur over. Wordt hier niet voor betaald. Overuren worden (blijkbaar?) wel verdisconteerd in vakantieuren.

• Persoon B in willekeurig welke andere sector werkt structureel x aantal uur over. Wordt hier niet voor betaald. Overuren worden niet verdisconteerd in vakantieuren.

Dus voor mij is de logische gevolgtrekking dan:

• OF je overuren worden betaald in vakantie uren. Kortom: je wĂłrdt gecompenseerd. In tegenstelling tot veel (bijna alle) andere sectoren.
  • OF die vakanties staan los van al het overige en zijn gewoon een mooi voordeel van werken in het onderwijs.

ps: en voor alle duidelijkheid: niet betaald krijgen voor overuren zou in elke sector gewoon niet moeten voorkomen!

6 likes

Ik denk dat dit net iets te simpel is. Als docent heb je vaste roostermomenten (lessen, vergaderingen, e.d.) en taken die niet op een ingeroosterd moment hoeven plaats te vinden (het maakt bijv. niet uit of ik toetsen aan het eind van de dag nakijk, in het weekend, of in de vakantie). Ook ligt er in het rooster vast dat wij op bepaalde momenten “vakantie” hebben. Dat wil zeggen dat er dan geen ingeroosterde momenten zijn (want er zijn geen leerlingen om les aan te geven); wat je met de rest van je taken doet, mag je lekker zelf weten, zo lang je de deadlines maar haalt.

Wij kunnen ĂČf in deze vakanties doorwerken, en daardoor onze uren meer spreiden, waardoor we vergelijkbaar vakantie hebben als in andere sectoren. Òf we kunnen de vakanties compenseren door deze uren in de reguliere weken te proppen, waardoor we 12 weken vakantie hebben, maar wel in de reguliere weken overwerken. Meestal is daarin weinig keuze (op mijn school althans), omdat bijv. cijfers op een bepaald moment binnen moeten zijn. (En dan heb je situaties dat je in 3 weken tijd, naast je lessen en normale werkzaamheden, 280 toetsen, 90 filmpjes, 90 schrijfopdrachten, en 120 boekverslagen moet nakijken).

En dan heb je - wat volgens mij al door iemand werd benoemd - verschillende scholen en dus variaties in werkdruk. Een gymdocent op een hele chille school met een goed team aan onderwijsondersteunend personeel heeft het makkelijker dan een wiskundedocent op een school waar alles wat minder soepel loopt.

Edit: die wiskundedocent zal dan ook een hoop niet-gecompenseerde overuren maken. Die gymdocent maakt alleen de overuren die wel weggestreept kunnen worden tegen de vakantie.

5 likes

ja en dit is dus de context waarmee de vergelijkingen troebel worden.

en om er dan toch inhoudelijk op te reageren: het onderwijs is echt niet de enige sector waarin werk op een bepaald moment móét gebeuren. Dat is toch vaak precies de réden voor overwerk, in welke sector dan ook? Ik kan ook echt nooit zeggen: nou deze klus schuif ik even naar de zomerweken want dan is het rustiger. Die uren prop ik ook gewoon in mijn werkweek.

Blijkbaar is dit plots een onderwijs topic geworden, zo gaat datđŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

22 likes

Ik beweer toch ook nergens dat dat alleen in het onderwijs gebeurt? Ik zet alleen uiteen in hoeverre jouw verhaal over compensatie met vakantie-uren klopt, en voeg daar aan toe dat we daarnaast ook te maken hebben met deadlines en onbetaald overwerk, net als in andere sectoren.

5 likes

Oké, dus omdat er mensen werken in banen waarbij overwerken onbetaald/zonder compensatie is, zou dat in alle sectoren (dus ook onderwijs) zo moeten zijn?

En,

Hahaha kom op, dit gevoel ligt toch echt bij jezelf. Kan me niet voorstellen dat iemand je een klootviool vindt om deze reden! Hooguit die paar pinterestmoeders die blijkbaar op schoolpleinen staan
 maar dat zou dan wel de laatste groep zijn waarvan het mij iets interesseert wat ze van me vinden!

6 likes

Ik twijfel niet aan mijn eigen overtuigingskracht:p.

Weet je wat het is: je kunt urenlang discussiëren over of de docent wel hoge werkdruk heeft vanwege de vakanties, of de docent blijk van waardering geniet, of de docent gewoon een zeikert is and so on. Aan het eind van de dag gaat het erom of er genoeg goede leraren zijn die voor het bedrag met de huidige context jouw kinderen wat willen bijbrengen. Signaal vanuit het onderwijs is duidelijk: daar zijn problemen mee. Je kunt dat negeren en vinden dat ze klagen om niets: prima. Maar ik vind de gevolgen daarvan toch iets te ernstig. Er zijn in Nederland voldoende goede scholen, maar je ziet al een tijdje dat het op sommige plekken écht niet gaat en het onderwijs heeft momenteel een paar ontwikkelingen waar ik echt van schrik. Die hebben alle potentie om te verergeren. Heb je overal beroepen met vergelijkbare omstandigheden? Ja, mijn vriend werkt ook behoorlijk over. Echter: mijn vriend werkt in een sector waarvan ik denk: we kunnen jullie missen. Dat geldt niet voor het onderwijs

18 likes

ok dan lees ik het misschien verkeerd inderdaad, je begint met dat het ‘te simpel’ is weergegeven. Maar feitelijk is het dan een inkijkje in de specifics van de eerste of: je wordt gecompenseerd voor je overuren.

never ever did that. dus ik ga er vanuit dat je hier niet tegen mij praat.

1 like

Als je het zo wil stellen, zou ik eerder zeggen dat docenten de vakanties compenseren door in de reguliere weken extra uren te draaien (die vakanties zijn er namelijk voor de leerlingen, niet om ons te compenseren).

En de (eventuele) onbetaalde/ongecompenseerde overuren komen daar nog eens bovenop.

4 likes

ik betoog juist het tegenovergestelde! :slight_smile: we moeten allemaal in geld betaald krijgen voor onze overuren!

En wat dat andere betreft: heb je gelijk in. ligt bij mij. hoewel ik hier wel iemand las die zei dat ze ‘zelfs niet eens een mailtje krijgt van sommige ouders’, daar werd ik o.a. door getriggerd, maar zeker gelijk dat dit gewoon bij mij ligt :slight_smile:

1 like

Dikke tip voor ouders met schoolgaande kinderen: zet op zolder of de schuur een doos klaar waarin je wat lege potjes, eierdozen en schoenendozen verzamelt. Scheelt wat lastminute stress en elk jaar komt zo’n verzoek wel terug!

12 likes

Nu nog een dike tip om ook daadwerkelijk te onthouden om het mee te geven :wink:

3 likes

Ik lees nu terug maar toen ik corona had mocht ik wel naar buiten (andere regels dan Nederland) maar er zaten wel heel veel voorwaarden aan. Het mocht alleen heel vroeg of heel laat, met mondkapje op en iedereen vermijden. Er stond ook specifiek dat je niet naar een speeltuin mocht.

Dus zelfs als de regels anders waren in Nederland doet demammavan eigenlijk nog steeds alles wat niet is toegestaan.

2 likes

Precies. Op jaarbasis werk je net zoveel uur als bijv. een ambtenaar, alleen in een veel kleiner aantal weken door die vakanties. En dat heeft zeker ook voordelen. Solliciteer wat dat betreft vooral allemaal, want alleen al in de hoofdstad worden nog honderden(!) leerkrachten gezocht.
Maar mijn punt was eigenlijk vooral dat ik het zo zonde vind om een aardig gebaar - aan wie dan ook - als een soort economische transactie op te vatten in plaats van symbolisch/sociaal. Ik snap wel een beetje dat dat met bijv. kerstpakketten zo ontstaan is, maar vind het eigenlijk ook daar jammer. Als je zoiets als een soort verplichte fooi of ‘vrijwillige’ ouderbijdrage ziet of ervaart, zou ik het zeker niet doen in elk geval. Daar wordt niemand blij van denk ik.

8 likes

Zijn er eigenlijk nog meer beroepen waar iedereen altijd een mening over heeft?

7 likes

Ik zet de spullen die meegenomen moeten worden avond ervoor klaar naast z’n rugtas. Zo vergeet hij ze nooit

3 likes

Iets met influencers

7 likes

Oh jaaaa vast.
Maar leraren specifiek staken nogal vaak en bij de verkiezingen krijgen ze er iedere keer weer extra salaris bijbeloofd, terwijl ze - zoals ik nu begrijp - al goed gecompenseerd worden voor al dat overwerk en inmiddels een mooi salaris ontvangen.
Leraren zijn een beetje mijn Bec (om in de termen van dit topic te blijven)

7 likes

Mooi salaris waarmee je in de eerste 10 jaar geen huis kan kopen :joy:

5 likes