Mommybloggerstopic #8

Ik wil ook nog m’n plasje doen over het cadeautjes geven :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik waardeer de juf van m’n dochter enorm en ben blij dat ze er is, ik vind het leuk haar dan een presentje te geven.

Wij hebben een ouder-appgroep en daar oppert iemand dan om een cadeautje te kopen voor de juf, vlak voor de zomervakantie en voor de kerstvakantie.

Ik heb het dit keer op me genomen en heb een geurkaars van Woodwick voor de juf gehaald en een kaartje erbij namens de klas. Iedereen maakt 1 euro over en klaar. Vind dat een prima oplossing.

(Wat ik wel stom vind is dat ik ouders zag
die voor de zomervakantie mee deden met het gezamenlijke cadeau en dan zelf ook nog iets mee namen. Hallo dat was nou juist niet de bedoeling?!)

17 likes

Ik sta ook voor de klas in het basisonderwijs.
Ik begin om 7.30 uur en ben vaak klaar rond 17.00-17.30 uur.
Dus, tja dat vind ik wel lange dagen. Lessen voorbereiden heb ik dan nog niet altijd gedaan.
Ik heb pauze van 12.00-12.15 uur. In de praktijk ben ik dan ook pleisters aan het plakken en bulten aan het koelen van kinderen die op het schoolplein zijn gevallen.
Mijn school staat in een achterstandswijk dus ik krijg bijna nooit kadootjes, af en toe een chocolaatje aan het eind van het schooljaar. En dit hoeft ook absoluut niet, dat is niet waar ik het werk voor doe. Ik krijg wel tekeningen of briefjes van de kinderen en dat vind ik ontzettend lief.
Ik vind mijn werk heel erg leuk, maar vind de werkdruk zeker hoog. Dat mensen in jouw omgeving het makkelijk vinden en lekker veel vakantie, heb ik echt geen enkele collega of leerkracht nog horen zeggen.

33 likes

Ik had een kaartje voor de juf meegegeven met mijn kind en hij heeft het niet eens afgegeven :roll_eyes:

7 likes

Snap wat je bedoelt en ook herkenbaar, maar ondertussen jagen de universiteiten al heel veel jaar structureel docenten en onderzoekers burn-outs in omdat ze zo extreem gemotiveerd zijn dat ze alles er voor over hebben haha. Dus ben daar in de loop van de tijd wel op teruggekomen want de werkcultuur is op veel unis wel echt fucked up haha

5 likes

Dit heb ik ook wel eens met babyshowers en housewarmings. Zo irritant! :triumph:

Berekening please. Ik geloof er geen snars van dat het overeenkomt met anderen alleen anders verdeeld is.

(structureel) overwerk komt niet alleen in het onderwijs voor. Schoolvakanties zijn echt niet bedacht ‘omdat’ er structureel overgewerkt wordt. Dan zouden we die nl in wel meer branches zien! De gemiddelde werknemers in Nl heeft 5 weken vakantie IN TOTAAL. En die werken heus ook over hoor.

Wees gewoon blij met die enorm lange en vele vakanties! Mooi voordeel van jouw vak/ branche toch?! Maar ga niet elke keer verdedigen dat je het verdient, want hoezo zou je het meer verdienen dan anderen die ook hard (over) werken?

9 likes

Dit inderdaad. Ik kom echt uit een onderwijzers familie en heb echt meerdere voorbeelden van familieleden waarbij ik gewoon dat plaatje dat vaak wordt geschetst niet herken.

Groot gelijk hoor. Hier ook leidsters op de groep van m’n baby wat lekkers met een kaartje gebracht. Die waardering is toch fijn? Ik krijg ook weleens een heel lief mailtje van iemand die heb geïnterviewd voor m’n werk, hoe blij ze waren met het artikel. Dat soort waardering doe ik ook op m’n beurt graag voor een ander. En zeker voor iemand die een belangrijke rol speelt in het leven van m’n kind.

2 likes

Niets is zo geestdodend als een discussie over onderwijs, de zwaarte van het werk, het salaris en of er wel/geen cadeaus gegeven moeten worden. Ik ben zelf docent en het werk is van zoveel variabelen afhankelijk.

• Wat voor leerlingen heb je?
  • In welke wijk geef je les?
  • Welke neventaken verwacht een directie van je?
  • Zijn er genoeg financiële middelen beschikbaar voor ondersteuning
    etc. etc. etc.

Ik heb op meerdere scholen gewerkt en op één van mijn vorige scholen kon ik alleen maar janken na een werkweek, omdat het door het type leerling, wijk, klote collega’s en klote structuur zo tering zwaar was. Daar had ik iedere week wel zeven flessen wijn (en 35 weken vakantie) cadeau moeten krijgen had ik dat vol willen houden.
Op mijn huidige school heb ik knuffelklassen en is er een enorm apparaat aan onderwijsondersteunend personeel aanwezig. Ik zou daar de leerlingen iedere dag cadeautjes moeten geven voor het easy peasy maken van mijn baan. Op papier is het exact dezelfde baan, maar de beleving van de praktijk zo anders.

40 likes

O ik zie hier een berekening! Die uitgaat van een fulltime (5 dgn) werkende leraar wat niet de norm is in het onderwijs. Dus dat zou betekenen dat de vakanties berekend zijn op de fulltime werkende leraar en dat de rest dus eigenlijk òverbetaald krijgt in vakantietijd? :tipping_hand_woman:t2: that’s a twist

Edit: deze opmerking van mij klopt inderdaad niet :sweat_smile:

1 like

Als je goed leest, zie je dat ik het naar beneden afrond, 5.25 - 5wkn. Is de eerste en laatste week van de zomervakantie vaak ook nog werkweek. Dus eigenlijk zou je die 2 er ook nog af moeten halen, (maar verschilt per school volgens mij dus niet gedaan).
En lees je daaronder dat de werkdag eigenlijk om 7.30 begint en niet om 8.00 :upside_down_face: (ik ben geen leerkracht dus kom zelf pas om 8u :stuck_out_tongue_winking_eye:).
En die uren zijn dus geen overwerk maar gewoon verplaatsende uren. Dus die hoeven ook helemaal niet zo gezien te worden.
Overwerk is als je dan vervolgens ook nog 4x van 19-21 ouderavond hebt, of kerstmusical. En dat is prima, want dat heeft iedereen we eens. Mijn man werkt ook wel eens wat uurtjes extra, om Bijv een project af te ronden. Maar niet structureel. Zowel, dan is er iets mis in de bedrijfsvoering imo.

Overigens is bij ons in het speciaal onderwijs een behoorlijk deel wel 5 dagen per week… misschien is dat uniek voor (V)SO, dat weet ik niet!

8 likes

Nee dat is omgerekend toch ook zo? Als je minder werkt, heb je ook minder uren nodig voor een week vrij.

Als ik met mijn vak (geen leerkracht) in het onderwijs zou werken zou ik ook meer moeten werken dan dat ik betaald krijg. Bv contract 28 uur en dan in de praktijk 32 uur werken (uren zijn een voorbeeld en is niet echt zo, weet t niet meer precies) om de vakanties te compenseren. Ik zag tijdens stages ook dat dat bij leerkrachten automatisch vaak gebeurde.

Edit; en wat moeten we dan zeggen; nou leerkrachten, jullie hebben teveel vakantie! Ga in de zomer maar lekker les geven… aan een lege klas! Nee even serieus; ik heb ook nog nooit een leerkracht horen zeggen dat ie te weinig vakantie heeft oid dus snap sowieso niet waarom dit àltijd de discussie is… Kunnen we de tijd niet beter besteden om te zorgen dat iedereen wat meer vakantie krijgt? :smirk:

6 likes

De parttime docent krijgt in de vakantie toch niet eens een fulltime salaris. Dus jouw opmerking klopt niet.
Een leraar die normaal twee dagen werkt en een week vakantie heeft, heeft dan 2 vrije dagen extra. Niet ineens een week.

6 likes

Dat heet toch de werktijdfactor :see_no_evil:?

@Adje that would be nice :nerd_face:.
Dat je in de zomermaanden ineens voor 1.0FTE betaald krijgt :relieved:

3 likes

Niks zo bijzonder als het erbij halen van andere sectoren waarin meer overuren gedraaid worden, minder vakantie is, minder verdiend wordt om de werkdruk en het salaris in het onderwijs goed te praten. Of het oplepelen van die ene docent in je omgeving die er wel mee kan dealen. Doe je ding als je zelf okay bent met een sector waarin je de benen onder je lijf vandaan rent, maar een ander hoeft daar niet zo oké mee te zijn.

Snap al helemaal niet hoe je met schoolgaande kinderen niet begrijpt dat het best okay is om af en toe je waardering uit te spreken.

40 likes

Trouwens, sturen jullie dan nooit iets op/geef je iets als iemand een tandje harder loopt?
Ik heb mijn verloskundige iets gegeven, omdat ze bijv bleef toen ik al naar de 2e lijns zorg ging - dat hoeft ze niet te doen.
Ik heb onze hypotheekadviseur/ kantoor een taart gestuurd, omdat we met de eerste al 3mnd bezig waren en hij het niet voor elkaar kreeg. En nummer twee had dus 2wkn de tijd. Hij heeft echt veel gedaan en belde ook buiten werktijd nog als nodig was. Dus ja: die kreeg een taart voor het onmogelijke doen (zo leek bet), ookal was het z’n werk.

Als mijn kind een leerkracht zou hebben die die stap harder loopt zou ik daar wel iets bijzonderders voor halen dan de basic leerkracht ofzo.

8 likes

Ben het helemaal met je eens! Echter worden deze voorbeelden er mi vaak niet bijgehaald om de gang van zaken in het onderwijs goed te praten. Wel als reactie op mensen in het onderwijs die omstandig uit de doeken doen waarom zij die 10 weken vakantie ‘verdienen’. Dan vind ik een vergelijking met andere sectoren nuttig, om te kijken of zo’n argument dan steekhoudend is.

2 likes

Niet per se, heb wel mijn psychotherapeut een cadeautje en een bos bloemen gegeven bij mijn laatste sessie :joy: voelde me niet verplicht ofzo, maar toch zo dankbaar en heb haar toch 3 jaar langs bijna wekelijks gezien

1 like

Het is je hierboven al uitgelegd maar je bent koppig. Ik stap toevallig momenteel over naar het onderwijs na een paar jaar in het onderwijsbeleid. Er staat 28.8 uur op papier, dat krijg ik uitbetaald. Ik ga elke week 32 uur werken. Als ik volgend jaar 10 weken op mijn luie reet ga zitten is dat net zo goed verdiende tijd als dat jij je vakantie krijgt.

En qua vergelijkingen: je kunt dingen alleen met elkaar vergelijken als de context gelijk is. Dat is in geen enkele hierboven gelezen vergelijking zo.

14 likes

En om hier ook nog even op te reageren en dan ben ik terug bij het punt waarmee deze discussie startte: he-le-maal okay uiteraard! Ik plaatste vraagtekens bij de onuitgesproken verwachtingen die ik hierbij voel vanuit leerkrachten. En het feit dat ik het gevoel krijg een onattente onverschillige klootviool te zijn als ik dit vergeet, alsof dát dan iets zegt over het ontbréken van waardering. Ik vind dat gewoon een onnodig ingewikkeld sociaal gebeuren.

Oja, en de frequentie ervan (kerst, einde jaar, verjaardagen, dag van je leerkracht en mss vergeet ik ook nog wel wat?).

3 likes