Ben het met je eens hoor. Ik moet 9 op de 10 keer ook echt een knuffel of kus van vrienden weigeren, dus het is inderdaad niet bij iedereen zo vanzelfsprekend om het niet te doen.
Ik ga voor de kapper ook niet speciaal iets knutselen en kopen in de winkel om haar te bedanken.
Zelfs de gynaecoloog (die eigenlijk mijn leven gered heeft) Heb ik niets gegeven als bedankje. (twijfelde er wel over maar mijn vriend zei neejee dat doe je toch niet) Net als klappen voor de piloot.
Ik vind het bij je werk horen ofzo? Anders kun je iedereen wel bedanken.
Snap wel dat het leuk is om iets namens kind te geven, omdat die het zelf niet kunnen ofzo, maar komt er toch op neer dat het voor de ouders extra werk is en kind geen benul heeft.
Een gewone âbedanktâ lijkt me eigenlijk wel voldoende?
Vraag me echt af wat die enorme cadeaus dan zijn?
Vind dit echt een bijzonder fenomeen, nog nooit van gehoord en kan me ook niet herinneren dat dit vroeger toen ik op de basisschool zat (zoân 20jr geleden) ook gebeurde??? Echt weer typisch deze tijd van overconsumptie
Edit: verder hoop ik trouwens dat er niet nog 100 berichten komen met âik geef alleen maar ditâ
Ik moest eerder van mn moeder wel altijd aan het eind van het schooljaar de juf/meester een handgeven om ze te bedanken voor het (fijne) schooljaar. Maar naar mijn weten hebben we verder nooit iets gegeven oid. Ook niet met kerst. Dat werd eerder ook niet echt gedaan naar mijn idee? Alleen trakteren met je verjaardag en iets op meester/juffendag oid? Voor mijn gevoel is dat cadeautjes geven enz echt van de laatste jaren ofzo. Maar misschien valt het me nu gewoon pas op
Wat @Gaston hierboven zegt dus
Er is ook echt geen enkele juf/meester/school die dit verwacht hoor. En of ze er op zitten te wachten is ook maar de vraag. Een klein gebaar als een kaartje wordt vast wel gewaardeerd en valt pedagogisch ook nog uit te leggen, maar meer dan dat is al snel ongemakkelijk.
Vind het wel een beetje wonderlijk dat acties van ouders leiden tot een een soort discussie over de hoogte van salaris en de hoeveelheid vakantiedagen (wat sowieso al een hardnekkig misverstand is). Voor wie dat nog niet opgevallen was: het zijn altijd beroepen waar relatief veel vrouwen werken waar de hoogte van het salaris met grote regelmaat publiekelijk ter discussie wordt gesteld. Zie dat nooit over boekhouders of ICTâers en die kunnen ook nog eens plassen wanneer ze willen!!1!
De kinderen van bewoners op mijn werk bedanken mij ook niet als ik de billen van een van hun ouders weer heb gewassen. Het is mijn werk, ik krijg er (veel te weinig) voor betaald, maar heb er toch ook gewoon zelf voor gekozen dit te gaan doen.
Ik zal de juf/meester van mijn kind hartelijk bedanken aan het einde van het schooljaar wanneer ze daarheen gaat. Verder vind ik het wel prima.
Die lange vakantie komt doordat er tijdens schoolweken structureel wordt overgewerkt. Het totaalplaatje komt overeen met andere sectoren, maar de verdeling over het jaar is extreem ongelijk. Vandaar ook de vele parttimers (en dus lagere salarissen) en burn-outs.
Dit lijkt me typisch iets waarbij we elkaar gek maken en het meer gaat om zien en gezien worden.
Geef zelf iets aan het het einde van het jaar (net als 30 jaar geleden de gewoonte was op mijn school) en geef bij persoonlijk contact hoe fijn ik hun zorgen voor onze kinderen vind.
In mijn werk (dokter) vind ik een bedankje leuk maar oprechte woorden van dankbaarheid zijn het allerfijnst (zeker als het net een baal dag is waarbij je er helemaal klaar mee bent. Dan moet ik altijd mijn best doen om niet te gaan sniffen )
Is ook altijd zo âcreatiefâ van die knutselmoeders, die hun ideen van pinterest halen volgens mij.
Er moet ook altijd zoân woordspeling bij:
Juf ik heb geNOTEN
Ik vond het SPEKtaculair.
Bedankt dat je me hebt helpen GROEIEN
Nou, ze werken meestal meer uren dan contract door de week, waardoor je ânettoâ ook 5wkn vakantie hebt.
Bij ons is iedereen er Bijv standaard van 8-17. Dat moet ook wel want tussen 8.15-8.30 komen de eerste busjes. Er is continue rooster tot 15.15.
5 dagen van 8-17 = 45u. Excl de ouderavonden, kerstviering blablabla. En natuurlijk ben je in andere branches ook wel eens meer aan t werk, maar het is wel een soort pieken dalen systeem in t onderwijs.
Naja en dan hebben ze 12 studiedagen waarvan iedereen altijd denkt dat t onzin is, maar daar ben je ook gewoon aan t werk .
Dus als je 42 les weken, 5u minimaal extra werkt, zit je op 210u = 5.25 week. Je hebt 10wkn vakantie in het onderwijs - die 5 isâŠ. Gewoon 5
Edit: naja en als er OPPâs mee moeten, dan gebeurd dat vaak ook in de avonduren. Want dat red je niet van 15-17 als er ook 2x per week vergadering is
Edit edit: en dat wil dus niet zeggen dat het allemaal overdreven zwaar is etc, maar dat het vakantie argument dus wel van tafel moet wat mij betreft.
Ik ben de laatste die klaagt over mijn beroep (docent in het vo) want ik vind het heel leuk en helemaal niet zo zwaar. Maar ik ben vaak van 8 - 17 uur op school en kijk âs avonds vaak nog na of bereid dan voor. En dat komt puur door die vakanties, je werkt gewoon net iets meer zodat je die vakanties vrij hebt. Ik moet zeggen, hoe meer ervaring hoe sneller het allemaal gaat. Ohja en zoals @Fishing zegt, ouderavonden, schooldisco, excursies, werkweken.
Edit: ik bedoel het zoals @Feather het beter omschreef.
Of je hebt net iets meer vakantie omdat je verder iets meer werkt. Eigenlijk compenseert het elkaar dus.
Lijkt mij verder super a relaxt. Die vakantie is gewoon uit eigen zak want je maakt die uren op een ander moment en je bent altijd gebonden aan schoolvakanties.
Mijn vriend zit in het onderwijs. Groep 7. Hij is meestal om half 8 op school en komt vaak tegen half 6 thuis. Ze hebben geen pauzes want ze zijn met de kids. Dat is dus al gauw 50 uur per week en dan heb ik het nog niet eens over de tien minuten gesprekken, rapporten schrijcen en hoeveelheid mailtjes die savonds binnenkomen en beantwoord worden, zeker nu in coronatijd.
Vakanties zijn inderdaad wel lekker maar echt niet zo chill als jij het nu schetst. Hij gaat bijv de eerste week van de vakantie veel vergaderen, overdracht doen etc. En de laatste week is het het lokaal voorbereiden, planningen maken voor de eerste weken. Je inlezen over de kinderen, plattegronden maken, 10 min gesprekken plannen etc.
Als ik iets heb geleerd nu ik het van dichtbij meemaak is dat in het onderwijs zitten echt bizar veel tijd kost. Hij doet het met liefde, zou nooit meer anders willen. Maar het is niet niet hard werken.
Ik snap het wel hoor, mijn vriend is ook leerkracht en vind het bij hem echt reuze meevallen met overwerken. Hij werkt nooit in de avonduren of in het weekend. Ik werk aan de universiteit waar mensen nog veel meer overwerken. Maar goed wellicht is hij gewoon lui (en zegt het meer over de verziekte werkcultuur bij mij). Maar soms hoor ik hem ook dingen zeggen over âoh ben echt weer toe aan vakantieâ en dan denk ik echt maaaaat
Ja ik snap dat ook wel en dat is dus ook wat je wel vaker âin de mediaâ en ook wel hier op het forum hoort. Maar omdat ik het dus ook van best dichtbij anders hoor vorm ik me ook een mening op basis van hun ervaringen.
Maar wilde echt geen hele discussie over hoe zwaar leraar zijn is hoor. Ik denk dat heel veel banen zwaar zijn dus leraar ook.
Ging me echt om dat het tegenwoordig zo overdreven is qua cadeaus. Het loon gedeelde noemde ik alleen omdat iemand zei dat ze te weinig verdienen en ik dat dus vergeleken met ander zwaar werk mee vind vallen. Snap ook wel dat iedereen het komt verdedigen maar je kan wel zeggen hoeveel je moet werken maar als ik mensen ken die ook erg hard werken en minder verdienen dan kan ik dus lastig medelijden krijgen en denken die leraar geef ik een cadeau.
Helemaal mee eens hoor! In het VO krijg je niet echt cadeautjes dus ik heb hier ook alleen van een afstandje ervaring mee. Dus ga het later niet overdrijven.
Toevallig kreeg ik vandaag een kerstkaart van een leerling en dan moet ik wel even slikken, er heeft dus iemand op haar kamertje aan mij gedacht en geknutseld. Zoiets is echt zo lief, kan niet eens goed uitleggen waarom het me raakt.
Maar âniet overwerkenâ zou toch de standaard moeten zijn? En aan vakantie toe zijn mag toch niet alleen maar als je overwerkt?
Ik kan soms na 2 weken 32 uur werken al aan vakantie toe zijn hoor no shame
Helemaal eens hoor, mijn vriend vind de stakingen zelf ook belachelijk.
En over de cadeaus heel eerlijk niemand zit daar op de wachten. Elk jaar komt hij met boodschappentassen vol allerlei spul. Van prullaria, tot kaarsen, tot shampooâs tot bakdingen en 80% eindigt in de vuilnisbak en 15% geven we weg. Het is vooral heel irritant haha.
Vorig jaar kreeg die van een paar leerlingen samen een bon om van te lunchen. Dat was wel echt een heel erg fijn cadeau en doordat ze samen hadden gedaan gelukkig niet duur. Eindstand willen ze vooral dat de leerlingen het een fijn jaar vonden en word mijn vriend bijv veel blijer van een tekening of brief.
Dat zeg ik helemaal niet. Ik lees hier dingen over leerkrachten die continu zouden overwerken maar dat is bij mijn vriend dus niet het geval. Good for him hoor. En tuurlijk mag je na 3 weken al toe zijn aan vakantie, maar in zijn geval denk ik soms wel: dude je zegt dit nu tegen mensen die na de zomervakantie geen vrij meer hebben gehad. Vind dat dan soms een beetje ondoordacht. Maar eigenlijk ben ik ook gewoon jaloers op al zijn vakanties en zijn gezonde chille werkritme.
Dit is echt typisch zoiets wat mij later als ouder anxiety gaat geven
Het is dan ook continue opboksen tegen elkaar Ă©n je wilt dat je kind erbij hoort, maar niet overdrijven.
Wordt er nu al moe van