Mommybloggerstopic #8

:heart: deze naam

2 likes

Zo was onze bruiloft. Alles ging eigenlijk fout maar mooi was het wel.

Zus en ik raakten de weg kwijt tussen de kapper en het huis van schoonouders, fotograaf had de datum verkeerd in haar agenda staan, bruidsmeisje viel headfirst van de trap en de babs nam het verkeerde trouwboekje mee. Was wel een goede voorspeller van de rest van ons huwelijk haha.

20 likes

Als ik het goed zie, zijn ze allebei gewoon Nederlands en daarheen geëmigreerd om oa ‘handgemaakte Afrikaanse interieur items’ door te verkopen (en geven ook nog Utrecht als woon/werkplaats van hun bedrijf op.) Dan vind ik het echt eersteklas hufters met teveel geld en teveel aandacht voor hun Instagram-feed. Klimaatverandering raakt juist keihard de armere inwoners in niet-Westerse landen mede dankzij dit soort grenzeloze consumptiegedrag van mensen hier. Het is buitensporig en totaal absurd met het oog op de pandemie nu. Voor de mensen die ik ken met familie in het buitenland zijn dit soort geintjes überhaupt onbetaalbaar en is de situatie in alle opzichten onvergelijkbaar. Vliegen is niet altijd decadent, dit wel.

58 likes

Op zich snap ik het als je geëmigreerd bent of voor je partner in het buitenland woont, maar dit gaat over Nederlandse mensen die al in NL zijn getrouwd en een extra (!) feest/bruiloft in Z-A doen. Totaal andere situatie

Best ondoordacht in een coronacrisis en ja ook zonder corrie best heftig qua vliegen/ niet duurzaam. Zo onlogisch ia het toch niet dat dat veroordeeld wordt?

4 likes

Die mensen wonen in ZA. Dat ze daar in het land waar ze wonen nog een bruiloft vieren voor hun (o.a. lokale?) gasten vind ik niet gek. Dat je als vriend vanuit NL besluit heen te vliegen met het huidige reisadvies vind ik vrij bijzonder en zou ik zelf ook niet doen. Ik vind alleen de hele ‘ja maar wie plant er nou zn bruiloft in ZA in deze tijd’ echt te kort door de bocht. Alsof die mensen vorige week besloten hebben om random hun bruiloft daar te vieren.

2 likes

Maar ze hadden al wel drie weken geleden kunnen besluiten dat het gezien de situatie met juist een in Zuid Afrika nieuw ontdekte variant het wellicht niet het allerhandigst is. Dat iets mag/kan betekent niet dat je het moet doen en het verboden is zelf na te denken.

9 likes

Ik snap echt niet zo goed waarom je zo’n neo-koloniaal stel wil verdedigen dat als witte Europeanen - met vast oud geld - krap twee jaar geleden land opkoopt in een door ongelijkheid en apartheid verscheurd land en prachtige plaatjes en handgemaakte producten uit ‘Afrika’ (want specifieker wordt het niet) verkoopt waarbij de zwarte bevolking vakkundig uit beeld wordt gehouden, omdat kiekjes van blonde vrouwen op de Savanne het beter doen als je er op Ibiza de hoofdprijs voor wil vragen. Ik durf wel een gokje te wagen wie écht werken op die farm van hun en dat zijn zij niet hoor.

92 likes

Oud geld en van adel dus dat is dubbel zo leuk

4 likes

Product enkelvoud. Ik zie alleen maar 144 posts van dezelfde stoel :sweat_smile:

5 likes

Wauw. Dat je wat van die reizen vind ivm covid is allemaal prima maar mensen op basis van hun instafeed wegzetten als een stel racisten vind ik echt ver gaan. Succes met je dag :raised_hand_with_fingers_splayed:

7 likes

He he someone said it
Zuid Afrika wordt altijd zo opgehemeld maar net als bij Israel vergeten mensen wat voor oneerlijke landen dat zijn

13 likes

Eens! Ja, ik ben er ook op vakantie geweest en ik vond het een prachtiggggg land maar ik heb keer op keer, in ieder stadje, in ieder restaurant, in iedere winkel een naar gevoel gekregen van de verschillen tussen zwart en wit. In restaurants waren het bijna altijd de witte medewerkers die afrekenden en dus fooi konden vangen. Soms zag je een dikke witte boer in zijn truck rijden; in de achterbak onder de brandende zon zonder gordel 3 zwarte landarbeiders en de passagiersstoel naast hem was leeg. In Kaapstad zag ik een zeldzame witte zwerver bedelen en mij bekroop de gedachte ‘net goed’. (Sloeg natuurlijk ook nergens op…) Al met al; prachtig land, zeer pijnlijk verleden én heden. Dat moet onderkend worden en als je in de gelukkige positie bent het anders te doen, doe het dan!

17 likes

Hebben die ZA party people een insta? Wil ff gluren.

Wat vreselijk. Dit gevoel had ik ook toen ik woonde in de V.A.E. en Indiers in de brandende 40 graden zon huizen zag bouwen. En toen we langsreden bij de achter bomen verstopte ‘labor camps’ die er bijna uitzagen als een verlopen gevangenis. 4 mensen in 1 kamer. Gezin die ze 1 x per twee jaar mogen bezoeken. Echt verdrietige mensen, en alleen vrij op vrijdag.

Ik vond het ook oneerlijk dat ik in een klein appartementje woonde in een appartementenbuurt, maar zoals je vaak ziet in de V.A.E. wonen locals in speciale villabuurten, weg van de expats. Gigantische villas met tuin. Terwijl ze hoogstens data inputbaantjes hadden bij de overheid. Op een gegeven moment stond o.a. de oneerlijkheid me zo tegen dat we zijn vertrokkken

7 likes

De pandemie is inmiddels twee jaar oud. Ik ken meer dan genoeg mensen die in die twee jaar een bruiloft hebben afgezegd, een bruiloft hebben uitgesteld tot nader orde of een bruiloft waanzinnig hebben aangepast. Heb hard gezocht, maar medelijden met mensen die het nodig vinden om twee bruiloften te geven en mensen midden in de pandemie laten overvliegen kan ik echt niet vinden. Als je daar de middelen voor heb heb je vast ook de middelen voor uitstel of annuleringskosten. Doen alsof een verergering van de pandemie je overvalt is ook echt idioot: men had je vorig jaar al kunnen vertellen dat het deze winter weet slecht zou kunnen gaan.

Laten we het trouwens noemen wat het is: Het is geen bruiloft van twee mensen die permanent in het buitenland gevestigd zijn. Je bent al lang en breed getrouwd in Nederland. Het is gewoon een feest. Als je voor een feest naar oranje buitenland vliegt terwijl jouw eigen land een lockdown heeft en de zorg op het randje ligt moet je dat lekker doen, maar dan mag een ander dat noemen wat het is: asociaal en egoïstisch. Ik ben allang niet meer in de fase dat ik boos kan worden op iemand die een persoon extra uitnodigt thuis, maar dit is beyond that.

83 likes

Ik herken dit wel idd, familie is zuid afrikaans en ben daar een aantal jaren geleden geweest en vond de verschillen tussen arm rijk en daarmee vaak ook wit zwart zo heftig. Maar een kleine nuancering mbt de witte boer en mensen achterin: veel mensen rijden met een ‘bakkie’ zo’n auto met zo’n laadbak achter. En mijn tante nam bijv altijd werkers van farms om hun heen mee die ook naar het dorp/stadje moesten en die ze onderweg lopend tegen kwam. Dus die zitten dan achterin het bakkie. Hoeft dus niet altijd de gedachte achter te zitten die jij schetst.
Maarrrr eigenlijk is dit best offtopic sorry

7 likes

Ja, goed dat je dat zo zegt. Ik bedoel ook een ‘bakkie’. Alsnog vraag ik mij af waarom er niemand naast de bestuurder mocht (of wilde?) zitten. Het zal ook gebruikelijker zijn in ZA. Ik keek er van op, maar het kan best minder erg zijn dan hoe ik het ervoer.

1 like

Je slaat zo de plank mis. Verdiep je eens in de huidige problematiek van Zuid-Afrika, dan zou je wel anders praten. Er is nog steeds enorme ongelijkheid, die mede in stand wordt gehouden door rijke, witte Westerlingen.

9 likes

Omg ja dit klinken echt als mensen waar ik het voor op wil nemen hier (op basis van wat ik lees heb ik nu al een hekel aan ze).

Ik vind je omschrijving echt goed verwoord :grimacing::sunglasses:

Edit ik ging ook eens spieken want zo erg kan het toch niet zijn (spoiler alert dat is het wel)

Je noemt je interieur bedrijf iets met Africa (ik denk dat ik mijn interieur bedrijf iets met Europa ga noemen, meuk Europa ofzo) en er staat idd 20x dezelfde stoel en 0 mensen die een tintje donkerder zijn dat de foundation van Nikkie Plessen (ja ik ga zelf Heel goed op deze vergelijking)

En dit ook

No one can stop us hahahababa de hele wereld is al 2 weken in halve paniek aan het afwachten wat een nieuwe variant doet van een pandemie die ons al 2 jaar in zn greep houdt en aan miljoenen mensen het leven heeft gekost (zeker niet alleen oude mensen die toch al snel dood zouden gaan) maar nee niets houdt ons tegen om mensen naar ZA te vliegen voor ons tweede(!) bruiloft feest.

Deze mensen hebben echt teveel geld en teveel schijt. Ik hoop dat ze allemaal 3 weken in quarantaine moeten als ze daar zijn en niemand er bij kan zijn.

72 likes

Ik moet zeggen dat dit me niet echt verbaasd van iemand die midden in een pandemie drie keer de wereld over vliegt voor het zoveelste snoepreisje ‘om content te creëren’ en waarvan we gewoon op stories en zelfs op nationale tv konden zien dat ze het in het Wylde Pad niet zo nauw namen qua coronaregels met feestjes en mensen knuffelen. Disappointed but not surprised zeg maar

7 likes