Mommybloggerstopic #5

Aaaah joh ik heb ook anafylaxie en de borst gehad! Zegt helemaaaaaaaal niks.

Ze moet zich vooral niet schuldig voelen, zoo sneu

1 like

Borstvoeding goedpraten :joy:maar ik snap wat je bedoelt.
Ik kreeg altijd enorm veel complimenten tijdens de 9 maanden dat ik borstvoeding gaf. Oh wat knap, wat goed, ik zou het niet kunnen, wat goed van je, knap hoor blablabla. Ik vond dat ZO ongemakkelijk. Wist nooit wat ik moest antwoorden. Hoezo knap? Dat is gewoon de natuur die z’n werk doet. Ik vind het jammer dat het altijd als een hele prestatie wordt neergezet, dat is het in veel gevallen gewoon niet, op een beetje investeren in het begin na dan.
En dan bedoel ik als alles gewoon naar behoren werkt en iedereen weet wel dat dat helaas gewoon niet bij iedereen zo is. Dus daarom altijd voorzichtig zijn in je uitspraken.

Hoewel iedereen… deze leeft echt onder een steen.

6 likes

Inderdaad. Ik vind ook fed is best. En het boeit me geen ene moer hoe je dat doet. Als je je er maar fijn bij voelt.

Ik begon 2 jaar terug bij mijn huidige baan. En toen die meiden er achter kwamen dat ik mijn jongste van toen bijna 2 nog borstvoeding gaf, gingen ze me uitlachen. En ik schaamde me toen gewoon dat ik nog bv gaf… Ze maakte ook steeds vervelende grapjes. En als ik er wat van zei dan werden de “grappen” nog erger. Terwijl zij hun kinderen (2+, boeiend) ook nog fles gaven voor ze naar bed gingen. Dus ik snapte het niet. Ik veroordeelde hen ook niet en dacht alleen maar in wat voor heksenketel ben ik terecht gekomen na 2 jaar thuis te zijn geweest (waar ze ook neerbuigend over deden). Voelde me er echt kut door. Blij dat ik naar een ander team kon.

4 likes

Wauw wat extreem kut en kinderachtig van hen. Zeker van vrouwen die zelf al moeder zijn verwacht je toch beter rond dat onderwerp. Voel je je intussen wel goed op je werk?

3 likes

Ik denk dat veel moeders de behoefte voelen er iets over te delen omdat je er vaak zoveel kritiek op krijgt. Welke route je ook neemt het lijkt nooit goed en dan bijkomend de onzekerheid van een pasgeboren/ jong kindje zorgt denk ik dat het vaak voelt of je je moet verdedigen

3 likes

Ooohhh wat herkenbaar die schaamte. Ik heb er nooit over gelogen maar alleen als er rechtstreeks naar gevraagd werd gaf ik eerlijk antwoord. En idd wat @Pininhetweb zegt; die complimenten, suuuuper ongemakkelijk. Helemaal als die zelfde mensen een jaar later met een toon van walging vragen; voed je nou NOG STEEDS?!?! Lekker laten leven jongens, ieder zn ding.

3 likes

Wow wat ontzettend gemeen, fijn dat je naar een ander team kon!

Wat helpt is altijd denken: ‘het feit dat die mensen zo overdreven reageren op mijn situatie, hadden ze waarschijnlijk zelf het gewild en reageren ze hun frustratie af op mij’.

Stel voorbeeld dat je altijd een ‘gezonde’ lunch meeneemt en 1 collega geeft altijd commentaar: wellicht wil hij/zij ook gezonder eten, maar vindt hij/zij mss de wilskracht niet.

Stel voorbeeld dat je langer dan 1j borstvoeding geeft en iemand geeft altijd commentaar: mss wou die persoon ook (lang) BV geven en is het om 1 of andere reden niet gelukt.

Mij helpt dat alleszins om dergelijke reacties te relativeren. Het zegt altijd meer over diegene die het commentaar geeft.

4 likes

Ik heb geen enkele allergie en ben met flesvoeding groot geworden (wat trouwens ook gewoon Nederlands gemiddelde lengte is).

Maar goed mijn moeder denkt dat ik autisme heb omdat zij geen borstvoeding kon geven (was door een operatie en ze voelt zich daar ook nog rot over)

Er is gewoon een zwanger en kinderen subforum voor al jullie persoonlijke ervaringen met borstvoedingen he!

57 likes

Ik zie dit helemaal voor me.
‘Hey girlllll looking fine, jij hebt zeker borstvoeding gehad vroeger?’
Of als iemand zgn iets doms doet ‘wtf heb jij flesvoeding gehad ofzo??’

31 likes

Ook als moeder die bv geeft, kun je bv zat zijn. Bij mijn eerste kind heb ik 8 mnd bv gegeven. Bij mijn tweede kind was ik het na 5 mnd bv zat om telkens mijn borsten tevoorschijn te toveren en ben ik overgestapt op kv. Ook prima.

Zowel m’n broertje als ik hebben bv gekregen en zijn allebei autistisch. :kissing_heart:

10 likes

Dat hele borstvoeding vs flesvoeding gedoe is zo lastig omdat er heel veel emotie (/hormonale crap) achter zit. Je kunt 1000 keer zeggen dat het niet uit maakt en ‘fed is best’ maar ik heb zelf ook ervaren dat het gewoon heel lastig is om je niet schuldig te voelen over je beslissing als borstvoeding niet lukt of je wil het niet. Er word ook zó op gehamerd dat borstvoeding ‘de beste keuze’ is. Toen mijn dochter een maand of 8 was en ik op de website van nutricia iets opzocht over een voedingsschema voor die leeftijd, moest ik eerst een pop-up met ‘borstvoeding is de beste voeding blablabla’ wegklikken. Echt belachelijk. Zo blijf je moeders het gevoel geven dat ze hun kind iets aandoen door niet (meer) bv te geven.

10 likes

Echt jammer dat er geen retweet-optie is hier

7 likes

Heb ik op het Viva forum geklikt?

32 likes

Quoten dan maar? @iloveblush

5 likes

Is dit niet beetje overdreven? Dit is het mommybloggerstopic hè. Hier komen nou eenmaal dingen ter sprake die ‘mommy’ gerelateerd zijn. Deze aparte categorie van yt-ers etc is er ook niet voor niks.

Breng wat nieuws in zou ik zeggen. Dan stopt het vanzelf.

Edit: ik quote nu jou. Maar heb het ook over de reacties hierboven.

13 likes

Nou joh was een grapje

2 likes

Hahahaha dit ga ik zekerrrr gebruiken (als ik ooit nog eens mensen zie :upside_down_face:)

Ik begrijp vooral niet wat het een ander uitmaakt of iemand die zij niet zijn hun kind borst of fles geeft… who cares. Maar vooral waarom kies je die heuvel om op te sterven :joy: maak je liever druk dat er daadwerkelijk schappelijk verlof komt in Nederland. Of de mogelijkheid om te kolven en dat mensen dat normaal vinden…
Maar nee laten we kiezen om energie te stoppen in andere vrouwen afbranden om hoe ze hun kind voeden. :upside_down_face: :+1:t2:

2 likes