Mommybloggerstopic #5

He maar ze zegt in de vlog gewoon letterlijk dat zowel borst als fles prima is en dat iedereen een eigen keuze maakt. Dit is hun keuze en hun ‘way’, nergens noemt ze dat het de enige optie is en dat de rest niet goed is.

Ik vind het wel echt mega irritant dat ze in de vlog het heeft over 2 kampen: borstvoeding vs. kunstvoeding. En dan zegt ze inderdaad dat het beide goed is, maar vervolgens doordat ze het er over heeft, gaat het daar weer opnieuw over in de comments. Laat dat stuk er lekker uit, ze weet inmiddels heel goed dat er vervolgens weer 2 kampen in de comments ontstaan. Dan krijg je weer van dit soort betweterige comments naar elkaar:

‘’Het is gewoon kunstvoeding. Accepteer het. Maak het niet mooier dan wat het is. Het komt niet eens in de buurt van borstvoeding. En dat is en blijft het beste voor een baby.’’

Want het is echt nodig om nieuwe moeders extra onzeker te maken over hun kindje. Doe dit soort dingen niet in je vlog als je weet dat er een discussie ontstaat die voor heel veel vrouwen shit is.

7 likes

Huh maar dat doet ze juist totaal niet.

Mee eens. Zo voelt het in mijn ogen (als nieuwbakken moeder) ook alsof je een kamp kiest. Terwijl de meeste vrouwen die ik ken, waaronder ikzelf, kunstvoeding geven omdat het niet lukte met borstvoeding en zich hier al schuldig over voelen. Dus door dit te benadrukken wordt dit gevoel niet minder.

13 likes

@lisaanna schrijft dat dit bericht in de comments staat. Dus dat je die discussie hiermee aanwakkert.

Nee staat in een reactie onder de vlog. Mascha is dus totaal niet veroordelend. Ze benoemt alleen verschillen en soms onbegrip over en weer van beide kanten. Ik vond het wel herkenbaar, het is ook gewoon een wereld van verschil. Beide vormen van voeden hebben voor-en nadelen.

Maar je kan inderdaad verwachten dat er een discussie op gang komt als je het onderwerp voeden ter sprake brengt. Altijd en overal.

2 likes

Nee is een reactie van iemand uit de comments.

Edit: oeps spuit elf haha

1 like

Ik kan me echt niet voorstellen dat ik ooit bij de borstvoedingsmaffia ga

1 like

Ik ben ook moeder en t boeit me echt geen fuck hoe anderen hun kind voeden/kleden/opvoeden etc. Echt wat een onzin allemaal. Je moet ook echt veel tijd (ervoor over) hebben om daar mee bezig te zijn zeg.

16 likes

Nou dit inderdaad. Ze doet alsof ze het beide prima vindt. Maar aan de andere kant zegt ze ook dat iedereen een keuze maakt. Dus of bv of kunstvoeding.

En dit ís vaak gewoon niet zo. Vaak lukt het om welke reden dan ook niet en wordt je gewoon gedwongen om te stoppen.

In mijn ogen slaat ze hier gewoon de plank mis.

8 likes

Vind het vooral intens dat we echt elke scheet weten van dat kind en de borstvoeding (oh nee, boob) vooral icm het vaak betweterige toontje.

Dit zijn alle titels met borstvoeding erin:

Alles draait om voeden
En toen vloog mijn melk door de kamer
De lactatiekundige is langs geweest
Realistisch beeld van borstvoeding geven
Waarom ik voedde met een schema
Borstvoeding melk doneren
Kleding uitzoeken op basis van borstvoeding
Realistisch beeld bij borstvoeding week 9
Mijn ultieme borstvoeding tip
En toen weigerde ze de borst
En daar zijn de regeldagen van 3 maanden
Borstvoeding versus kunstvoeding

Weet meer over Mascha’s tetten dan mijn eigen

74 likes

Pfff dit maakt kersverse moeders ook wel enthousiast om ermee te beginnen :joy:die denken alleen maar: wat een gedoe.
En dat vind ik dan weer jammer. Er wordt gewoon veel te overdreven over gedaan, niet alleen door haar, waardoor sommigen er al niet eens meer aan durven beginnen. Dus mocht ze bij de maffia horen (ik weet het niet?) : missie niet geslaagd.

Ik snap wel een kleeein beetje wat masha bedoeld denk ik.
(Biecht: ik heb even alleen de laatste minuut gekeken en volg haar sporadisch dus geen idee of ik voorkennis mis nu haha)

Ik had bijv laatst dat iemand zei dat haar kindje zoveel honger had, en mijn reactie was dan: nou dan geef je een of twee flesjes extra?
En toen zei zij dat dat niet kon want ze zaten al 250ml boven de Max op sommige dagen.
Ik heb dus enkel BV ervaring, en bedenk me op dat moment dus totaaaal niet dat er een max is :sweat_smile:. Dan voel ik me weer zo suf met m’n opmerking…

Of bij babyzwemmen was ik de enige die bv gaf. En 8 moeders gingen het hebben over “ja ik doe 120+6…” (of whatever de verhouding is). En dat was m’n eerste eh uitje met moeders buiten de deur. En ik dacht echt: waar gaat dit over :cold_face:? Heb het in m’n kleedhokje gegoogle’d :sweat_smile:
Overigens: na het zwemmen zaten we altijd met z’n alle te voeden: ik aan tiet, zij met fles. No one cared :ok_hand:t2:

6 likes

Waarom doen moeders online (ik heb het in het echt nog niet gehoord) alsof kunstvoeding nog net geen vergif is? Mijn god, alsof je je baby zomaar wat geeft.

Hier na 2 maanden overgestapt op kunstvoeding. Volgens mij heeft een kind meer aan een blije moeder dan aan haar borst. En als een kind op kunstvoeding ook goed groeit zonder problemen? Ik zie het probleem niet.

16 likes

Echt hè? Het is nou niet zo als ik een baby zie dat ik denk: “Ahg jeetje, deze is zo klein, krijgt zeker flesvoeding hè? Dan groeien ze niet…” Of dat je aan een volwassene kan zien of hij de borst of fles kreeg vroeger.

Als je je kind maar te eten geeft.

6 likes

Ik vraag me dus af of je er bewust voor kiest om lid te worden van de moedermaffia of dat er bij deze types na de bevalling een steekje losschiet waardoor je de behoefte voelt om je zo druk te maken om andermans opvoedingstechnieken en vooral de behoefte om je daar ongevraagd mee te bemoeien. Hebben die vrouwen niks anders te doen? Het lijkt me echt doodvermoeiend.

Ook al zou je kiezen voor kunstvoeding zonder achterliggende reden dat bv niet lukt; who fucking cares? Ik ken bijna niemand in mijn omgeving die borstvoeding geeft of gegeven heeft en bij de meesten is dat gewoon een bewuste keuze🤷🏼‍♀️

Edit: daarmee bedoel ik dat ik alsnog vaak het idee heb dat mensen die kunstvoeding geven toch willen benadrukken dat het een reden heeft of dat het niet gelukt is met bv en zelfs dat zou al niet nodig moeten zijn. Ik vind het zo oninteressant of een baby een ‘boob’ of een fles krijgt.

3 likes

Maar eigenlijk doen we dat toch allemaal de hele dag door in dit soort topics te posten en commentaar te hebben op bloggers/vloggers/whatever?
Ons druk maken over keuzes die zij maken of dingen die zij doen, en dan vooral de behoefte om ons daar ongevraagd mee te bemoeien?
Of is het verschil dan dat zij “daarvoor kiezen” en/of we het achter hun rug om doen en niet in hun gezicht?

Bedoel dit niet lullig overigens maar dat hele maffia concept in welke vorm dan ook vind ik zo naar, en ook een beetje ironisch in deze setting. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Edit: shit nu lijkt het vast of ik bij een maffia hoor

10 likes

Ik vind dit wel een (klein) verschil ja. Ik wil niet doen alsof de dingen die hier en in andere topics gedeeld worden altijd goed onderbouwd zijn, maar het is in principe gewoon een roddeltopic. De moedermaffia is mijn inziens het type dat je in de wachtrij van een winkel aanspreekt op je niet ergonomische draagzak, je in de supermarkt aanspreekt op dat de koekjes die je net in je mandje hebt gelegd niet pedagogisch verantwoord is en die je een afkeurende blik geeft wanneer je een flesje voor je baby klaarmaakt. Wil ze achter je rug on commentaar leveren, dan moet ze dat lekker zelf weten, maar val me niet lastig met je ongevraagde advies.

Omg ik heb niet eens kinderen waarom maak ik me hier druk om😭

3 likes

Hmm, geloof dat ik het liever andersom heb (in m’n gezicht dan achter m’n rug), maar dat is altijd persoonlijk denk ik. Misschien ook niet te vergelijken haha, nutteloze post van me eigenlijk.

Nee ik vind het wel interessant haha. Zou jij echt willen dat een wildvreemde vrouw je random ongevraagd advies geeft over opvoeding et cetera? Ik zou daar echt een allergische reactie van krijgen. Tenzij een kindje direct in gevaar is ofzo snap ik echt niet dat je je daarmee zou willen bemoeien. Ik vind het wat anders als het misschien van vriendinnen of familie komt, maar ook dan zou ik denken: als ik advies of hulp nodig heb dan vraag ik er wel om.