Mommybloggerstopic #5

Ik ben op mijn 27e uit huis gegaan en meteen een huis gekocht, hoezo ben ik onzelfstandig? Heb alles op de rit.

Lekker kort door de bocht dit.

36 likes

Iedereen op zijn/haar eigen moment en tempo!

3 likes

Ja dat weet ik wel, maar blijkbaar zijn er een hoop mensen met een bord voor de kop.

4 likes

Helaas.

Maar niet iedereen is student!
Een Universitaire of HBO opleiding is echt niet voor iedereen weggelegd

En dan wordt het een heel ander verhaal om zo vroeg al op jezelf te gaan wonen

3 likes

Verder ben ik niet echt op de hoogte van de huidige situatie rondom studenten kamers maar toen ik nog studeerde kon je echt wel een kamer vinden

Onder wat voor gigantisch rotsblok heb je gelegen als je niet weet dat er een nijpend tekort is aan studentenkamers, sociale huurwoningen ( in 2019 al 80.000 tekort) en starterswoningen?!

54 likes

Zo nutteloos deze discussie. Het is allemaal afhankelijk van tig persoonlijke factoren en afwegingen. Daarnaast: je kunt op je 18e het huis uit zijn gegaan en nog steeds onvolwassen, onverantwoord of wat dan ook zijn. Je kunt 27 zijn en nog thuiswonen om wat voor reden dan ook, maar wel zelfstandig zijn. Oh ja en het studentenleven is niet de enige manier om ervaring op te doen in het leven trouwens, sorry maar dat is niet the school of life of zo. En aangezien iedereen toch z’n persoonlijke situatie erbij moet halen: ik woonde nog thuis op m’n 23e als mantelzorger van een zieke ouder. Kan er echt niet bij dat je op basis van leeftijd/woonsituatie een conclusie trekt over levenservaring/mate van zelfstandig zijn. En nee natuurlijk zitten we niet te wachten op een dertigjarige volwassen kleuter die niet weet hoe een wasmachine werkt. Maar er zit ook nog wat tussenin.

61 likes

Maar ik kijk dan even naar mijn eigen omgeving en daaruit blijkt dan wel dat je inkomen op deze leeftijd nog heel erg laag is.
Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik heb de mavo gedaan en was altijd erg jong. Toen ik na mijn MBO opleiding verzorgende (kraamverzorgster was mijn droom) zou kunnen gaan werken was ik 19. Je inkomsten zijn zo laag dat je al blij bent wanneer je een klein beetje kunt sparen terwijl je nog bij je ouders woont.

Vrienden die wel de mogelijkheid hadden om een HBO of Universitaire studie te volgen hadden dan wel iets later een volledig inkomen (ipv de bijbaantjes) maar dat inkomen lag vele malen hoger.

Een studententijd is niet standaard. Ik gun het iedereen maar besef wel hoe goed je het hebt!

4 likes

Ja exact, lijkt wel alsof uitersten vh spectrum worden uitvergroot.
Zie in mijn omgeving (en ook bij mezelf, bijv tot 27e thuis gewoond / voor chronisch zieke moeder gezorgd en nu als 34jarige mijn 2e koop-woning), dat het echt helemaal niets zegt, al dan niet vroeg uit huis gaan.

Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat het makkelijk is om aan te nemen, goh, lang thuis gewoond, jij bent lui? Hotel mama, maar erg kort door de bocht

4 likes

Want je studententijd is pas leuk wanneer je bijvoorbeeld minstens 4 dagen tot diep in de nacht in de kroeg hangt? Ik heb een hartstikke leuke studententijd gehad terwijl ik nog bij mijn ouders woonde. Betekent trouwens alsnog niet dat je elke dag naar huis ‘moet’.

Snap trouwens sowieso niet waarom er altijd zo’n ding van je studententijd gemaakt moet worden. Prima als je dat graag wil, maar er zijn er ook genoeg die geen zin hebben in dat stereotype studentenleventje.

62 likes

Amen! :raised_hands:t2:

1 like

Amen, ik vond het heerlijk om in de weekenden naar ‘thuis thuis’ te gaan en even lekker op te laden + verwend te worden door m’n ouders

3 likes

Maar de discussie vloeide oorspronkelijk voort uit partnerkeuze. Ik snap helemaal dat niet iedereen dezelfde keuzes maakt en niet iedereen behoefte heeft aan een stereotype studententijd. Ik had dat echter wel en qua partnerkeuze vind ik het belangrijk dat iemand enigszins hetzelfde in het leven staat. En natuurlijk kunnen er uitzonderingen zijn zoals mantelzorg oid waarom iemand niet op kamers is gegaan.

4 likes

Dan nog begrijp ik oprecht niet de constatering thuis wonen = niet zelfstandig zijn. Op kamers wonen is toch niet de factor die bepaalt of iemand zelfstandig is? We hoeven het er verder niet over eens te zijn, maar ik vind het nogal zwart/wit gedacht terwijl er zoveel grijsgebieden zijn.

Ik heb genoeg studenten gezien die dan wel op kamers woonden, maar iedere dag een bakje voorgekookt voedsel door moeders in de magnetron pleurden en hun was naar diezelfde moeders brachten :joy: kan je wel ergens anders slapen, maar erg zelfstandig ben je dan niet haha.

19 likes

Maar mijn zoon blijft echt voor eeuwig bij mij wonen hoor :smiling_face_with_three_hearts:

Ik was vroeg uit huis overigens maar veel geluk gehad met woningen denk ik. Als ik sommige ranzige studentenwoningen zie spaar ik liever nog even door en blijf bij mijn moeder wonen tot ik echt iets heb voor mezelf.

10 likes

Dit vind ik dan weer zo’n gek vooroordeel en vaak genoemd ‘argument’ om thuis te blijven wonen. Er zijn echt heel erg veel studentenhuizen/gedeelde huizen met starters die gewoon schoon zijn en waar het vooral draait om gezellig samen wonen en leuke dingen doen, veel meer dan de vieze huizen (die je ook wel tegenkomt hoor, maar dat is niet de standaard ofzo). Prima als je op die leeftijd liever thuis blijft wonen hoor, dat moet iedereen vooral zelf weten, maar waarom moet daar dan weer vaak zo’n uitspraak bij horen. :woman_shrugging:t2: Ik heb ook het idee dat de mensen die zulke dingen zeggen vaak juist nog nooit in een studentenhuis zijn geweest en zich baseren op Rob Geus en de schoonmaakpolitie haha.

12 likes

Maar ik heb ook nooit gezegd dat er een correlatie is tussen zelfstandigheid en op kamers wonen! Dat zijn misschien andere forummers geweest. Ik koppel wel of niet op kamers gaan in het algemeen aan een bepaalde levenshouding, niet zo zeer aan zelfstandigheid (zie mijn eerder post hierboven ergens).

3 likes

Jammer dat je alleen dit ding er uit vist
Ik zei letterlijk: als ik sommige ranzige studentenhuizen zie

Daar aan wil ik best nog wel even toevoegen dat je daar dan ook nog de hoofdprijs voor betaalt.
Ja dan woon ik liever thuis ja, iedereen zo zijn afweging.

6 likes

En ook in ranzige studentenhuizen kan het leven heel leuk zijn. Ben blij dat ik dat heb gedaan ipv bij mijn ouders in hun saaie buitenwijk te blijven.

Edit: maar ik betaal dan ook nog steeds met liefde die hoofdprijs voor mijn huurwoning op een toplocatie midden in de stad. Ieder zo zijn voorkeur :woman_shrugging:t3:

6 likes

Ik merk, gisteren ook bij deze discussie, dat er best wel heftig gereageerd wordt op bepaalde standpunten omtrent wel/niet thuis wonen en op welke leeftijd dat “geoorloofd” is. Een discussie is goed, maar laten we het een beetje respectvol houden over ieders keuzes/visie. Tussen zwart en wit zit er nog altijd grijs :sunglasses:

4 likes