Huizentopic

Waarschijnlijk heb je dit allang onderzocht hoor, maar ik had ook nog geen vast contract toen we ons huis kochten. Mijn werkgever heeft toen een intentieverklaring gegeven waar eigenlijk in staat dat de werkgever de intentie heeft om na de tijdelijke contracten, een vast contract aan te bieden. Dit voldeed bij onze hypotheek aanvraag.

2 likes

@Sparkles dit! Ik heb zelfs zonder intentieverklaring een hypotheek op mijn daadwerkelijke salaris van toen. Waar woon je in de Randstad?

1 like

Ik werk nu bij mn bijbaan van tijdens mn studie zonder vaste uren, dus dat word lastig met een hypotheek. We hebben het er met de adviseur over gehad en we kunnen mijn inkomen van het laatste jaar meenemen voor de hypotheek, maar omdat ik nog deels studeerde en dus weinig uren maakte heeft dat weinig zin (zeker icm studieschuld). Ik ben opzoek naar iets nieuws en studiegerelateerds, dus als ik wat vind moeten we op basis van de voorwaarden daar maar even verder kijken.

We zoeken iets in de regio Rotterdam!

Ik ga ook alleen met mijn vriend naar de overdracht, lijkt mij ook raar om je hele familie mee te nemen. Ze mogen daarna wel komen helpen klussen hahah

2 likes

Klinkt echt precies als onze situatie. Wij hebben toen gedacht: als we kinderen willen in de tussentijd hebben we er hier iniedergeval wel ruimte ( extra slaapkamer en grote woonkamer) voor. Ook kunnen we nu zoveel meer sparen dat het (denken we) opweegt tegen het gemis van een tuin (we wonen er nog niet, het is een renovatie- en klusproject) en we over enkele jaren de kostenkoper voor een goed huis met een tuin prima kunnen betalen. Voor ons woog ook mee dat we ons ideale huis (gezinswoning, energiezuinig, ruime tuin in de randstad) de komende vijf jaar sowieso niet kunnen betalen. Daardoor werd de keuze tussen net niet, maar wel financieel veel ruimte en net wel, maar financieel op het randje erg makkelijk. Wel hebben we toen heel duidelijk gesteld: als het een flat wordt doen we op niks anders concessies, het voldoet verder compleet aan onze eisen

1 like

Zojuist mijn huurwoning opgezegd! :open_mouth:

2 likes

Huis gekocht?

Yes. We hebben al paar weken de sleutel maar moesten nog wat doen er aan maar nu toch echt onze huidige woning opgezegd. Erg blij om, toe aan een nieuw hoofdstuk in onze eigen woning.

2 likes

Wij hebben zojuist de aankoopopdracht van de makelaar ondertekent, na de open huizen dag zaterdag gaan we kei hard aan de slag met zoeken en bezichtigen!

4 likes

Wij zijn gisteren bij de notaris geweest om het samenlevingscontract op te stellen.
Over een week gaan we het ondertekenen en hebben we een huis.

5 likes

Mijn vriend en ik hebben vandaag 3 huizen bezocht met open huizendag. Ik ben nu helemaal verliefd op Ć©Ć©n huis, maar mijn vriend vond het niks omdat er veel aan gedaan moet worden. Zo jammer :frowning:

Heeft het bij jullie lang geduurd voordat je samen verliefd was op een huis?

Ja, best wel een tijdje. Wij hadden heel vaak dat 1 van ons een huis heel leuk vond, de ander niet. Het heeft anderhalf jaar geduurd :sweat_smile:

Maar het is het waard, als je beide het gevoel hebt merk je het meteen!

1 like

Lijkt me best vervelend als de een wel verliefd is op een huis en de ander niet. Ik herken het zelf niet, we hadden veel geluk want wij hebben maar twee huizen bekeken en bij de eerste hadden we allebei een hell no gevoel en bij de tweede was het voor ons allebei meteen raak haha. Maar als je beide verliefd bent op een huis merk je het meteen!

1 like

@Niettepruimen haha ojee, dat heeft wel lang geduurd! Fijn dat jullie nu een huis hebben dat jullie allebei mooi vinden.

@Wolf Ja dat is wel zo. Ik snap zijn argumenten nu ook wel waarom hij het niets vindt. Ons droomhuis komt vast wel voorbij :blush:

2 likes

Yes, opeens ging het heel snel en is ons bod geaccepteerd op een mooi startershuis! Alleen: we raken de weg kwijt in alles wat we moeten regelen en vooral in welke volgordeā€¦ hypotheekadvies, taxatie, bouwkeuring, verbouwplannen opstellen (en waar moeten we nog allemaal aan denken?!).
Als iemand zijn kennis en/of tips wil delen, heel graag!

1 like

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!

Wij hadden eerst (voordat we naar huizen gingen kijken) een oriƫnterend hypotheekgesprek aangevraagd. Toen we een huis hadden gevonden en ons bod geaccepteerd was, hebben we heel snel de bouwkundige keuring laten uitvoeren. Tegelijkertijd hebben we ook snel een tweede hypotheekgesprek gepland. De hypotheker heeft na het gesprek voor ons de taxatie geregeld. Hierna hebben wij een afspraak met de verkoopmakelaar gemaakt om het contract te tekenen. Dit contract is naar de notaris verstuurd, welke zelf contact met ons zal opnemen voor een samenlevingscontract (hebben wij nu niet) en de officiƫle overdracht. Verder moesten wij nog een gezamenlijke rekening openen (wat we meteen na het hypotheekgesprek geregeld hadden) en een overlijdensverzekering afsluiten. Nu zijn we de verzekeringen voor het huis aan het regelen. Ook ga ik deze week alle instanties benaderen waarbij mijn oude adres omgezet moet worden naar mijn nieuwe adres. Verbouwplannen hebben wij niet (enkel de tuin maar das toch pas van het voorjaar) maar we zijn nu wel aan het rondkijken voor gordijnen, lampen en meubels.

Volgens mij heb ik alles gehad, hopelijk heb je er iets aan!

1 like

Thanks, heb ik zeker wat aan!

Heb ook duidelijk wat je wilt verbouwen en wat dit ongeveer gaat kosten voordat je laat taxeren, er wordt dan namelijk een waarde na verbouwing ook vastgesteld!

2 likes

Ja precies, en dan kan je voor het getaxeerde bedrag je hypotheek krijgen.

1 like

Het is wel zo dat indien de verbouwing 30.000 kost en het huis er maar 20.000 meer van waard wordt (eerder regel dan uitzondering!!) dan moet je de resterende 10.000 zelf hebben liggen, anders krijg je niks voor een verbouwing en mogen ze alleen de waarde voor verbouwing hanteren. @Squidy wel iets om rekening mee te houden dat je zoā€™n 30-40% van de verbouwing zelf hebt qua geld, naast de kosten koper!