Huizentopic

Hier ook. Ik heb nu een mooier huis gekocht. En ik kijk nu nog regelmatig op Funda en er zijn geen mooiere bij gekomen.

Iemand hier die een huis van +/- 2 ton heeft gekocht en mij kan vertellen wat de kosten koper waren?

Wij wonen nu gehuurd en dat vinden we op zich prima, maar we willen graag naar een andere plaats verhuizen en 1 van de kanshebbers heeft nauwelijks huurwoningen, dus ik oriënteer me ook maar op koophuizen. Vorig jaar hebben we daar ook naar gekeken en ook gesprekken gehad met een hypotheekadviseur, maar ik kan me er niet meer veel van herinneren.

We hebben wel wat spaargeld, maar niet megavet, dus ben benieuwd wat reëel is qua kosten als je een huis koopt, zodat ik weet of het haalbaar is of dat we toch maar hier moeten blijven wonen :stuck_out_tongue:

4.000 overdrachtsbelasting
± 1.500 notaris (transport en hypotheekakte)
± 500 taxatiekosten
1.500-2.500 advies- en afsluitkosten van je hypotheekverstrekker/tussenpersoon
(2.000 NHG provisie (1% van de hypotheeksom)) -> Alleen als je NHG hebt

Soms nog wat extra kosten zoals een bankgarantie (paar honderd euro). Taxatie en notaris mag iedereen natuurlijk vragen wat ie wil, dus kan meer of minder zijn! Denk dus ongeveer aan 8.000-10.000 bij 2 ton

Superchill, dankjewel!

1 like

Voor degenen die een aankoopmakelaar hebben of hadden: hoe hebben jullie die geselecteerd? En kies je voor een groot kantoor of juist een kleine of zelfstandige die onafhankelijk is?

Wij hadden een makelaar specifiek in de buurt / wijk waar we wilde wonen.
Maar ik zou naar de recensies kijken op Funda e.d.

1 like

Maandag gaan wij naar de notaris voor de overdracht, spannend!!! Mijn vraag, hoe ging dit bij jullie? Loop je met de sleutel de deur uit en kun je dan zo naar je eigen huis? Hoe was het om de verkopende partij te zien, was er champagne? Zoveel vragen

Oeh hier ben ik ook benieuwd naar! Heb ook vrij snel de overdracht.

Bij ons mailde de financieel adviseur dat ze ook wel wilde komen.

Wij gaan als we de sleutel hebben meteen dingen doen in het huis. Dus ik ben zo benieuwd!

Leuk! Gaan jullie veel doen?

De keuken en toilet beneden worden direct gedaan. Die zouden in 1 week al af moeten zijn. Zoals het nu gepland is.
Zelf gaan we muren verfen en een vloer leggen. Dus heel veel vind ik dat niet.
Na 2.5 week verhuizen. Maar ik ga er vanuit dat dat volledig gaat lukken.

Mijn vriend en ik zijn al een tijdje opzoek naar een huis en nu sinds enige tijd wat serieuzer. Nu vraag ik me af voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht, hebben jullie veel concessies moeten doen door de huidige huizenprijzen? Wij willen bijvoorbeeld eigenlijk graag een huis met tuin(tje) maar gaan nu ook maar kijken naar flatjes met een balkonnetje omdat het gewoon echt niet meer te betalen is en alle goedkope huizen met tuin zo weg zijn en er flink overboden word
 Vriendlief staat nu dus open voor een flatje zodat we wat lagere lasten hebben en lekker kunnen doorsparen om over een x aantal jaar alsnog een mooi huis te kopen. Aan de ene kant kan ik me hier in vinden, aan de andere kant ook lastig om onze tuin-droom los te laten.

Nog een vraag: hebben jullie tips voor het beoordelen van de buurt als je een huis gaat bezichtigen? We vinden dat toch best lastig. Lopen nu een rondje en googelen voor wat info, maar mss heeft een van jullie een betere aanpak :grin:

Wij hebben geen water bij de wijn gedaan. We wilde echt een huis zoals we het voor ogen hadden. Gelukkig zijn die er wel in de omgeving.
Wij wilde nooit veel geld betalen voor een huis dat niet aan onze wensen zou voldoen.

En de buurt. Tsjah rondlopen geeft vaak al een goed gevoel. En op internet lees je vaak wel iets erover.
Moet zeggen dat ik al een jaar voordat we echt konden kopen al heel veel naar huizen keek en dus ook naar de buurt. Dan leer je het wel kennen zeg maar.

1 like

Wij hadden enkele eisen die we echt perse wilden hebben (tuin, meerdere slaapkamers, veel licht in huis, geen bouwval van een keuken/badkamer) waarbij we geen concessies zouden maken en dingen die leuk waren als het erbij zat maar waar we eventueel een concessie van konden maken als het huis aan onze harde eisen voldeed. Wij hebben een huis met al onze eisen gevonden zonder flink overbieden (wel iets maar echt heel weinig!). Dat kleine beetje overbieden is wel de reden geweest waardoor we het huis kregen. Ik zou zelf dus wat langer blijven doorzoeken totdat je je droomhuis gevonden hebt!

1 like

Na het lezen van jullie berichtjes denk ik dat ik toch ook liever doorzoek naar iets wat we echt leuk vinden (met tuin dus, haha!). Hopelijk komt er binnenkort iets op ons pad :blush:

2 likes

Leuk! Wij ook, wij hopen met 3 weken te kunnen verhuizen. Ben zo benieuwd of het ook echt wordt wat we in ons hoofd hebben

Wij hadden een laatste check met verkopend makelaar in het huis, toen tekenen bij de notaris (verkopende partij had iemand van het notariskantoor volmacht gegeven om namens hem aanwezig te zijn) geen champagne, wel kregen we ontbijtkoek genaakt door authentiek familierecept / familiebedrijf van onze notaris haha. Vervolgens sleutels ophalen bij de makelaar en champagne poppen in ons huis :+1:

3 likes

Wij wilden in eerste instantie iets van 75m2+, met minstens twee slaapkamers en een tuintje in Utrecht. Dat was niet te doen. Hebben toen overwogen op twee inkomens te gaan kopen (en dus ook te wachten op een vast contract van mijn kant). Hebben uiteindelijk toch gekozen voor 75m2+ in een flat. Omdat het tov ons droomhuis bijna 120000 aan hypotheek scheelt en we (nog) geen grote dromen hebben die ruimte vereisen. Op deze manier hebben we gigantisch veel financiele ruimte en kunnen we hard doorsparen voor een volgend huis wat nu nog veel te groot zou zijn. Maar dat is een afweging die je heel persoonlijk moet maken, welke dromen heb je, hoeveel financiele ruimte wil je houden etc.

2 likes

Ik heb straks alleen met mijn partner de sleutel overdacht. Er is geen familie of vrienden van onze kant bij. Lijkt me toch wel een beetje raar ofzo? Maar goed we gaan gewoon snel het huis in en heel veel dingen al doen. Veel dingen afplakken omdat de dag erna de sloop begint van de keuken.

Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje. We zoeken nu een huis wat mijn vriend alleen kan kopen, want ik heb geen vast contact. Mocht ik dat in de komende maanden wel krijgen dan gaan we uiteraard kijken naar de mogelijkheid om het samen te kopen, en dan worden de mogelijkheden wel wat ruimer. We wonen in de randstad, en onze belangrijkste eisen zijn eigenlijk een tuin(tje) en het liefste twee slaapkamers. Qua plek zijn we flexibel, als ik maar goede OV aansluiting heb en mijn vriend met +/- 30 min op z’n werk kan zijn. We zijn allebei halverwege de 20, nog niet toe aan kinderen, geen hobby’s die veel plek innemen etc dus qua ruimte hoeven we geen mega plek. We hebben geen problemen met klussen, maar daar moet de prijs ook naar zijn en dat is het dus vaak niet :stuck_out_tongue:
Best wel lastig allemaal, omdat we eigenlijk net te weinig te besteden hebben voor bovenstaande wensen in onze regio. De vraagprijs kunnen we vaak wel bieden, maar veel meer gaat hem niet worden
 Ik denk dat we binnenkort maar gewoon bij een leuke flat moeten gaan kijken om te zien wat we daar van vinden en of we de tuin-droom wellicht kunnen laten varen. Ik zie dit huis toch echt als een start-huis en heb er geen problemen mee om te gaan zoeken naar iets anders wanneer we bijvoorbeeld aan kinderen toe zijn (laten we zeggen over een jaar of 5) of onze situatie anderszins veranderd. Is dat ook jullie afweging geweest?

Naast kopen kijken we ook naar huren, maar omdat we boven de sociale huur norm vallen is het zoooo duur en vind ik het eigenlijk een beetje zonde van mn geld
 We vallen echt tussen wal en schip eigenlijk. Te veel voor sociale huur, wat te weinig om een huis te kopen, en als we vrije sector gaan huren kunnen we niet echt goed doorsparen om later alsnog een huis te kopen :frowning_face: