Huizentopic

Weet niet of het een koophuis is en of je er budget voor hebt. Zo ja, zou ik elke muur op allerlei plekken eerst even aantikken en kijken of de stuc niet al deels is losgekomen door de rook en overwegen alles eraf te halen en opnieuw te doen. De geur komt mogelijk terug en het roken heeft effect op de kwaliteit van het stucwerk.

Zo nee zou ik als het huur is de huurinstantie/verhuurder aankijken. En als het een budget optie is ammoniak proberen. Wellicht is isolatieverf (wat je bijv ook tegen lekkage gebruikt) een optie?

Is huur, heb het bij de woningbouw ook aangegeven. Als zij het ook erg genoeg vinden, wordt het professioneel gereinigd. Maar dat zie ik dus pas 10 januari :nerd_face:

Isoleerverf is zonder geintjes echt 175 euro per emmer van 10 liter :sweat_smile:

1 like

Sint Marc ontvet wel goed. Denk dat het een (goedkope) optie is

1 like

Weet je zeker dat het onmogelijk is ? Heb in ons huis over een lichtgele kleur en een soort lichte zalmkleur (vorige bewoners hadden een apart kleurenpallet met strand&zee thema :joy:) heen geverfd met Gamma muurverf en dat is gewoon wit gewordenā€¦

1 like

Ik zou het misschien gewoon met een stoffer of een zachte borstel doen? Sponsen en doekjes gaan denk ik alleen maar vezels achterlaten op het stucwerk.

1 like

Mijn vriend en ik hebben vanmiddag bij een huis gekeken waar we heel serieus over zijn, hebben jullie misschien nog goede tips voor het bieden, of juist afraders? We kijken in een stad waar alles behoorlijk snel gaat en er ook flink wordt overboden.

Kunnen jullie zonder voorbehouden bieden? Uiteraard alleen doen als het verantwoord is, maar die biedingen worden vaker geaccepteerd.

1 like

Als je zoekt op funda verkocht ā€˜straatnaamā€™ dan zie je waarvoor soortgelijke appartementen in de straat te koop stonden. Bepaal goed je eindbod en bedenk hoeveel het reel is om te overbieden (kijk daarbij ook naar prijs per vierkante meter). Gemiddeld wordt er 5000-10000 overboden maar in grote steden in populaire wijken kan dit zomaar 20000-30000 zijn. En verder goed je strategie bepalen. Als er veel bieders zijn kan het soms lonen om super enthousiast te zijn en met een goed verhaal te komen zodat je net de gunfactor hebt (naast een goed bod met goede voorwaarden). Tegenwoordig is het vaak een strategie om de huizen voor iets lager op de markt te zetten, om meer kijkers te trekken die lekker gaan overbieden. Het is ook een beetje geluk hebben!

1 like

Ik zat gisteren inderdaad al even te speuren bij verkocht en ik denk dat de vraagprijs wel reƫel is, het huis van de buren stond in maart voor dezelfde prijs te koop en een huis verderop in de straat ook. Deze is van binnen mooi afgewerkt, maar heeft buiten weer wat onderhoud nodig. We gaan in ieder geval vragen of we komende week nog een keer langs mogen komen, samen met een aannemer, zodat hij een schatting kan maken van dat meerwerk en dat we op basis daarvan een bod uitbrengen.

Ik hoor de laatste tijd ook wat mensen die een persoonlijke brief schrijven bij het bod, hebben jullie daar ervaring mee? Daarin vertellen ze wat over zichzelf en waarom ze er graag willen wonen, een beetje zoals een motivatiebrief bij een cv.

Heb ik twee keer gedaan, zoā€™n persoonlijke brief, beide keren geen reactie op gehad. Ik kijk zelf in een prijsklasse met een gigantische vraag, 100 reacties binnen Ć©Ć©n weekend zijn geen uitzondering. Dus dan is het voor de verkoper gewoon afwachten en het beste pakken wat er binnenkomt, die gaan daar niet snel op in in zoā€™n situatie denk ik.

Bij ons heeft dat wel eens in ons voordeel gewerkt. Gewoon een niet te gekke brief, waarom het je zo aanspreekt en wat je doet en waarom je een goede betrouwbare kandidaat bent. Helaas werkten ze niet met een harde deadline en terwijl wij werden warm gemaakt kwam er een gek voorbij die ons nog veel zwaarder had overboden (moet richting 50-60 zijn gegaan) zonder enig voorbehoud van financiering of bouwtechnische keuring. Dan win je het helaas nooit. Wij hadden zoā€™n 30-40 andere bieders dus misschien net een andere prijscategorie (350.000+).

Toevallig zijn we nu aan het onderbieden bij een ander appartement in dezelfde wijk omdat het 60+ dagen te koop staat. Nu spelen we het spelletje heel anders en doen we ongeĆÆnteresseerd.

Let wel op dat als het echt een populair huis is er zomaar een dik bod uitgebracht kan worden voor je 2e bezichtiging. Ik zou even navragen bij de verkoopmakelaar wat handig is. Wij hadden in elk geval niet zoveel tijd.

1 like

Ah ja dat is balen inderdaad, daar kun je niet tegenop! De makelaar gaf gisteren aan dat dit de eerste ronde van bezichtigingen was en dat als er meer geĆÆnteresseerden zijn, dat ze dan een datum doorgeven voor een uiterste bod. Dat gaat er dus zeker komen, maar dan hoop ik dat we voor die datum nog even langs kunnen gaan.
Ik heb geen idee in hoeverre er wordt overboden in deze buurt, dus dat is wel lastig. Bij een ander huis (minder populaire stad in de buurt) waren we met 60k overboden. En bij een huis in deze stad met iets van 40k. Dus we gaan het zien!

1 like

Hoe weten jullie met hoeveel er door anderen (uiteindelijke koper) wordt overboden? Of vertelt de verkoopmakelaar dat bij de afwijzing?

Bij ons werd dat meestal verteld. Dan heb je ook een indruk met hoeveel je zou moeten overbieden.

1 like

Je kan eventueel via het kadaster achterhalen voor hoeveel andere andere huizen in de straat zijn weggegaan. Dan weet je wat er op dergelijke huizen ongeveer wordt overboden.

Ja, dat weet ik, maar het leek me sterk dat iedereen wier bod niet werd geaccepteerd elke keer een week later info over de verkoopprijs ging opvragen/kopen :laughing:

1 like

Ik werd gebeld door de makelaar dat ze in zee gingen met een andere partij die een X bedrag hadden overboden!

1 like

Klinkt mij ook niet bekend, mij wouden ze het altijd pas Ā± maand later vertellen, als alles 100% rond was kon ik zelf de makelaar bellen om te informeren. Dus sowieso niet bij afwijzing van mā€™n eigen bod, maar ook niet de volgende week al. Volgens mij met het idee dat mocht de verkoop toch niet doorgaan, ze niet die geaccepteerde prijs openbaar hebben (en dus weer verder kunnen met de gekte)

1 like

Oh ja, dat (verkoop niet doorgaan) kan natuurlijk ook nog. Met de week erna bedoelde ik wanneer het kadaster geĆ¼pdatete is :slight_smile:

Ik word hier wel een beetje bang van. Zo kunnen wij nooit een huis kopen. Hoop dat wij niet in dezelfde stad wonen haha.

Van zoveel geld meer, kan je toch ook een leuker huis kopen? Maar wellicht ben ik nog te naĆÆef.