Huizentopic

Hahaha maakt ook niet uit!
Ja dat is bij ons dus ook de afweging geweest. Wat bij ons denk ik wel verschil maakt is dat mijn vriend zicht had op aflossen, in de zin van dat het binnen een jaar afgelost gaat zijn. Daarnaast mochten we beide of een van ons zonder werk komen te zitten we ouders en familie hebben die bij kunnen springen. Dit maakte het risico voor ons mbt het niet af kunnen lossen ook minder.
Maar idd wat @Shaaar zegt maak die beslissing zelf. kijk wat de mogelijkheden zijn mocht je zonder werk oid komen te zitten. Een hypotheekadviseur kan je helpen maar is idd niet aansprakelijk.
Dat hij dat bij ons heeft gezegd komt misschien ook wel omdat het een ex collega van mijn zwager is, waardoor zijn belang niet enkel was om maar te ´verdienen´.

Mbt afschriften. Bij ons is het voordeel dat mijn vriend nog niet aflost, en pas vanaf januari hoeft af te lossen waardoor er niks op zijn bankafschrift te zien was. Een kennis van mij heeft dit opgelost door haar vader drie maanden te laten betalen zodat het niet zichtbaar was op bankafschriften. maar wederom de vraag, wil en ga je dit doen.

1 like

Inhakend op de afschriften; die hebben wij niet hoeven laten zien. Enkel een screenshotje van het totaalbedrag op de rekening was genoeg (ivm genoeg geld hebben voor kosten koper).

1 like

Thanks @Shaaar, @Taksi en @Twijfelkont.

Ik heb in begin (voor ik echt wist wat ik wilde) ook nog nieuwbouw overwogen, mits er uiteraard een geschikt project zou zijn maar na het lezen van alle nieuwbouw verhalen in dit topic ben ik ervan overtuigd dat het niets voor mij is :sweat_smile:

De ervaringen met over/onderbieden vond ik ook heel interessant om te lezen, want dat is altijd lastig inschatten. Ik zie nu soms wel huizen die al enkele maanden te koop staan, soms zelfs langer na wat gegoogle (omdat Funda alleen 6+ mnd toont) maar soms ook huizen die er best veel op lijken en vlakbij liggen en binnen 2 weken weg zijn. Zo bijzonder, haha.

Wij gaan morgen een bod doen op ons eerste koophuis :house_with_garden: :heart:

8 likes

Op jaap.nl kun je vaak de daadwerkelijk tijd in verkoop zien incl prijswijzigingen die al gedaan zijn

1 like

Ja, daar kijk ik ook vaak. Met Google kom je al een heel eind :smiley:

Wij hebben onze eerste energierekening binnen sinds we zijn verhuist naar een nieuwbouwwoning met een warmtepomp (geen gas). Waren wel gewaarschuwd voor een hoge energierekening maar kan iemand mij vertellen of dit normaal is? Vind het nogal… Wij zijn met 2 personen, huis is 680m3 en doen echt niks geks. In ons appartement (ook ruim) zaten we onder een 1 pers huishouden.

2019-12-23%2018_53_46-Foto's

Hebben jullie een slimme meter (lijkt me haast wel als het een nieuw nieuwbouwhuis is) of zelf de standen doorgegeven?

Ik heb een paar jaar geleden namelijk een keer een hele hoge rekening gekregen en toen gebeld met de leverancier. Bleek dat het een nieuwe “slimme” (was toen nog redelijk dom) meter in zat en die schijnen de eerste paar maanden tot een jaar soms vreemde lezingen te geven. Weet niet of dit nog zo is, maar je hoort het wel vaker. Zou sowieso even bellen als ik jou was.

1 like

Zal het nog eens navragen aan de installateur of inderdaad even bellen, ik geloof dat hij al iets had ingesteld waardoor dat voor ons niet van toepassing was.

En hou er rekening mee dat de maand november een koudere maand is. Het gemiddelde is berekend over het hele jaar als ik het goed heb. Daar zit dus waarschijnlijk ook al een groot verschil in

1 like

aah thanks! ik dacht dat het inderdaad gemiddelde v/d maand was ipv per jaar. kwam nu uit op 200 euro. Ik zag dat vorig jaar (appartement) 120 incl gas was. Dus dan valt het verschil nog mee. Ik vergelijk het met ons maandbedrag van 70 gemiddeld wat we altijd betaalde. Komt vast goed.

Maar je hebt dus geen gas voor verwarming maar een warmtepomp (op elektriciteit)? Want die vergelijking met de andere huishoudens is dan appels met peren vergelijken, die mensen gebruiken veel minder stroom omdat ze het huis verwarmen met gas. 900 kWh voor stroom én verwarming is niet exorbitant veel voor een wintermaand.

Thanks, indd lastiger vergelijken dus vandaar dat ik het hier ff vraag misschien dat er meer meiden zijn met een warmtepomp.

Hier ongeveer hetzelfde qua KWh. Warmtepomp + zonnepanelen + palletkachel en klein gedeelte gas. Alleen ons huis is oud (wel compleet opnieuw geïsoleerd) en ik weet niet hoeveel m3 (wel 240m2) en betaal 160 p/m. Maar er zit ook nog weer verschil in soort warmtepomp dacht ik. Bij ons is deze anders dan één uit een nieuwbouwwoning die er volledig op draait :see_no_evil:

Ons bod is afgewezen vanwege de ontbindende voorwaarden. Ons bod was hoger, maar de andere biedende partij had geen ontbindende voorwaarden.

Oh, dat is balen, zeg. Hadden jullie veel/bijzondere voorwaarden dan of gewoon standaard met voorbehoud van financiering en bepaald bedrag bij bouwkundige keuring/gebreken?

Wilden de eigenaren het vast snel verkopen…

Alleen de financiering. Het huis is twee jaar oud, dus bouwkundige gedeelte geloofden we wel.

Oh, dan is het helemaal balen.

Hopelijk vinden jullie snel iets anders!

Komt wel weer wat anders, maar de regio waar we zoeken is gewoon moeilijk. Wel budget, maar er komt gewoon niets voor die prijs.

Edit: of voldoet niet aan onze eisen.

Heeft iemand hier ervaring met reinigen van grofgestucte muren? Mensen hebben lang binnen gerookt :face_vomiting: en er zomaar overheen verven lijkt me dom want dan is spierwit zo RAL9010 :rofl:

Lees wel overal dat je ammoniak (verdund) of st Marc moet gebruiken, maar omdat het grofgestuct is: wat voor spons of ding?