Geen nieuwbouw huis. Maar wel de complete tuin eruit laten halen en een nieuwe geplaatst.
Voor- en achtertuin, samen ongeveer 75m2. Nieuwe schuttingen, tegels en overkapping. Hebben ongeveer €8000 euro uitgegeven. Mijn vriend en schoonvader zijn wel heel handig en hebben een hoop zelf gedaan.
Wij hebben veel ook zelf gedaan en bij een bevriende hovenier de werkzaamheden uit laten voeren. Voor de achtertuin (excl grondwerk en schuttingen) en voortuin waren we 5500€ kwijt.
Aankomende vrijdag kunnen we eindelijk gaan kijken bij ons huis! Ik kijk er zo naar uit (ik droom er nu zelfs veel over)! Ben echt zo benieuwd hoe alles eruit ziet. Van de week reed ik er langs en de buitenkant ziet er helemaal af uit en ziet er echt mooi uit. Dus nu de binnenkant nog!
Heb toch ook wel een beetje spanning.
Hebben jullie een overlijdensrisicoverzekering? Of iets als er iemand arbeidsongeschikt raakt of werkeloos? Zo ja waar hebben jullie dit afgesloten?
Ja een overlijdensrisiscoverzekering via Independer!
Via Dazure overlijdingsrisico.
Arbeidongeschiktheid is heel duur. Ik ben in loondienst dus voor mij niks. Dichtbij meegemaakt dat iemand tiptop had verzekerd voor jaren en ziek werd en uiteindelijk niks kreeg.
Man is zzp-er en heeft een soort lichte versie afgesloten voor arbeidsongeschiktheid. Mocht er iets gebeuren, dan gaat het op mijn loon net. En dan zuiniger leven.
Wij hebben een overlijdensverzekering bij taf, en wij hebben elkaar verzekerd. Dus ik mijn vriend en hij mij, mocht een van ons overlijden hebben we recht op het opgebouwde ‘geld’ van de ander, omdat we dit zelf betalen. Had iets te maken met belasting ed.
Conclusie si dat we iets van €7 PM betalen en daarmee beide verzekerd zijn
Edit: Ooh late reactie zie ik nu, maar he misschien heb je er nog iets aan
Volgens mij hebben wij 30x120. Zal het nog even voor de zekerheid nakijken.
Edit: Ja 30x120.
In juni hebben we getekend voor ons huis en toen was de oplevering naar verwachting in december. In oktober kregen we te horen dat het eind januari/begin februari zou worden en nu kregen we net mail dat het 17 januari wordt!! Zoveel sneller dan verwacht
Zo blij maar wel echt het gevoel alsof ik veel moet regelen nog
Dat is echt al heel erg bijna!
Wow dus dat is maar iets meer dan een half jaar? Super snel zeg!
Ja klopt! Ze waren al aan het bouwen toen wij tekenden maar het is huur dus we hebben weinig eigen inbreng gehad. Ik denk dat dat bij koop wel anders is?!
Ah ja zat zal wel schelen inderdaad. Maar alsnog wel heel fijn!
Ja ik ging echt uit van begin februari dus dit is wel een stuk sneller!
Yesss ondertussen is het potentiële huis echt van ons. Hypotheek ondertussen geaccepteerd ook. Begin februari al de sleutel en dan kan het grote verbouwen starten. Moet toch wel vrij veel gebeuren en ook grote klussen, dus we gaan voor een aannemer. Drie op bezoek gehad, begin januari hopelijk de offertes en dan zal ik wel van m’n stoel vallen van de prijzen. Hoop echt dat alles binnen gecalculeerd budget kan vallen🤞
Ik heb in oktober gehoord dat ik per januari een vast contract krijg en daardoor ben ik gaan kijken naar het kopen van mijn eerste huis. Ben nog wel in onderhandeling gegaan over mijn salaris en mijn manager moest daarvoor wat dingen uitzoeken, maar uiteindelijk een aanbieding gekregen en die heb ik geaccepteerd - deze moest nog officieel worden goedgekeurd door het management maar daar maakte ik me niet zo’n zorgen om en gister de bevestiging gekregen dat de opdracht is verwerkt door de salarisadministratie voor volgend jaar.
Sinds ik weet dat ik een vast contract krijg, ben ik meerdere malen per week op Funda gaan kijken. Wist eigenlijk totaal niet wat ik zou willen en ook niet per se een buurt op het oog, maar inmiddels zijn mijn lijstjes musthaves en nice to have al vrij volledig, hahaha. Nu ik mijn exacte salaris weet kan ik ook gerichter zoeken, maar moet eigenlijk echt een oriënterend gesprek bij een hypotheekadviseur gaan plannen… daar keek ik zo naar uit (om duidelijkheid te hebben) toen ik op de uitslag van salarisonderhandeling zat te wachten, maar nu vind ik het toch wel wat spannend en ‘echt’ worden.
Heb wel al een online berekening gedaan, maar ik zit ook met studieschuld en daarbij wordt het oorspronkelijke bedrag gehanteerd (en oude vorm dus wordt zwaarder gerekend). Ik twijfel echt enorm of ik dit moet aangeven of niet. Aangezien de hypotheek alleen in mijn naam zou zijn maakt het echt een enorm verschil, ondanks dat het slechts enkele tientjes per maand afbetalen is. Zag dat er hier ook een aantal vragen over waren gesteld maar die personen had het relatief weinig invloed en één persoon bij wie de hypotheekadviseur het zelf had afgeraden om studieschuld te benoemen? Dat vind ik heel bijzonder…
Qua kk heb ik nog niet genoeg spaargeld maar denk dat het op zijn vroegst Q2 volgend jaar wel moet lukken, misschien later. Dus nog genoeg tijd om na te denken en huisjes te kijken (erger me er nu vaak aan als er slechts wekelijks iets nieuws op staat, haha) en hou op Funda ook in de gaten hoe snel zeer aantrekkelijke huizen verkocht worden middels de opmerkingen voor favorieten etc en ben ook zeer benieuwd naar het verschil in WOZ waarde voor sommige huizen die nu nog 2018 waarde hebben en recent aanpassingen hebben laten uitvoeren.
Diegene met de hypotheek adviseur was ik , hij heeft ons niet letterlijk afgeraden. Maar wel gezegd ‘waarom zou je het benoemen?’.
bij ons maakte het vanwege het oude stelsel ongeveer €30000 uit. en op het bedrag dat wij konden lenen maakt dat wel het verschil tussen een prima huis of een huis wat eerder een bouwval is.
Mijn vriend gaat komend halfjaar in zijn geheel zijn studieschuld af betalen. Iets wat wij bij de berekening ingecalculeerd hadden. maar voor het kopen van het huis net niet mogelijk was. En doordat de gehele schuld meegenomen werd ook niet voordeliger werd.
Want en een hoop geld minder voor inrichting/kosten koper etc en nog steeds 30000 minder kunnen lenen.
Door het op deze manier te doen hebben wij het huis kunnen kopen wat wij wilden ipv nog 1,5 a 2 jaar wachten. Dit ivm mijn contract (heb nu een vast contract) en ga over een paar maanden een ander werkveld in waarbij ik in het eerste jaar waarschijnlijk geen vast contract heb.
Dat is bij ons de afweging geweest om nu een huis te kopen waarbij wij de schuld niet vermeld hebben.
Ah, dank je! Het was gisteravond laat toen ik het hele topic doornam en vanochtend wist ik niet meer wie wie was
Ik zit min of meer in hetzelfde schuitje, alleen zou het voor mij waarschijnlijk nog meer uitmaken voor de hypotheek omdat het alleen op mijn inkomen is gebaseerd en dan wordt het waarschijnlijk bouwvallig hutje op de hei in the middle of nowhere of een fatsoenlijk (maar klein) huisje dat of instapklaar is of nog een keuken of badkamer moet.
Ik twijfel nu nog of ik moet liegen of dan inderdaad gewoon eerlijk zijn tegen de hypotheekadviseur en hopen dat hij/zij er hetzelfde over denkt als die van jullie Hoefden jullie geen bankafschriften te overleggen of betrof het alleen een algemeen rekeningoverzicht waarop staat wat er die maand in totaal is bijgekomen en afgegaan?
Enige advies wat ik je kan geven: besef dat wat de hypotheekadviseur vindt uiteindelijk niet boeiend is. Als in: die is straks niet de schuldeiser. Hij of zij kan je iets aanraden of afraden, maar heeft persoonlijk belang bij aanraden en staat er niet meer tussen zodra de hypotheek geaccepteerd is (tenzij het een adviseur van de bank is).
Je moet uiteindelijk zelf de overweging maken of je het aandurft. In het goede geval, wat een hele grote kans is, overkomt jou niks. Dan kan je de komende jaren gewoon rustig aflossen kraait er nooit meer iemand naar die verzwegen schuld. In het zeldzame, maar ongunstige geval gebeurt er wel wat en zit je aardig in de shit als je het verzwegen hebt. Maar wat de hypotheekadviseur daarvan vindt, tja… die gaat je dan niet helpen en is ook niet aansprakelijk.
Ik zou eventueel ook proberen te kijken scenario’s te schetsen. Wat als je een grotere extra aflossing doet op je schuld (dan nemen ze het openstaande bedrag als nieuwe startbedrag). Wellicht ontstaat er dan ruimte voor een hogere hypotheek. Wat als je een aantal maanden/jaartje langer nog wacht zodat je een deel van de woning met eigen geld kan kopen.