Huizentopic

Ik zit nu in die fase hahah, ik wil dit echt noooooit meer. Maar we zullen zien over een paar jaar :joy:

Oh oooh. Zijn dus aan het bieden op dat huis, maar we lopen vast eigenlijk op ā‚¬5.000 . Verkoper wil niet lager en wij dus niet hoger. Maar wat een mindfuck. Want wil ze echt niet lager, of proberen ze ons uit tot we toegeven etc. etc. Vind het echt lastig of we dus nu voet bij stuk moeten houden of nog een keer proberen met elkaar in het midden te komen. Ook gezien de huidige marktā€¦ maar ik wil gewoon niet tĆ© snel overstag gaan.

Lastig! Wij hebben als verkopers ook echt een minimum in ons hoofd. Lager dan dat willen w echt niet, ook al komt het op 1000ā‚¬ haha.

Hier in de omgeving vechten ze om de huizen dus voor die bieder waarschijnlijk 5 anderenā€¦

Haha ja en dat snap ik ook heel goed. Nu is het natuurlijk vanuit kopers kan; ach wat is die 5.000 nou op zoā€™n bedrag. Maar verkoper heeft andersom hetzelfde. Uiteindelijk zal het er voor ons niet op afketsen, maar dat hoeven zij nog niet te weten.

Net wel een tegenbod gedaan en ze voor een keuze gesteld, dus ben heeeel benieuwd wat daarop terugkomt :crossed_fingers:

Vanaf wanneer staat een huis lang te koop tegenwoordig?

Leuk huis gezien dat 4 weken te koop staat, al 2x mee heeft gedaan aan open huis en die vrouw gaf aan dat ze niet heel veel bezichtigingen hadden, omdat mensen met de feestdagen bezig zijn. Waardoor ik dus het idee krijg dat we onder de vraagprijs kunnen gaan zitten, vraagprijs is ook net te hoog voor ons.

Als de vraagprijs sowieso te hoog is, kun je toch niks anders dan lager bieden? Niet geschoten, is altijd mis. En vier weken vind ik nog best lang. Wij kochten toen het nog niet zoā€™n chaos was en zelfs toen waren de leukste huizen na 1-2 weken wel weg.

Ja ik heb dus ook het idee dat dat best lang is?leuke huizen zijn binnen een week, Max 2 weken weg. We kunnen het net op 5000 niet redden, de vraagprijs. Maar wil ook gewoon niet aan de Max van je kunnen zitten.
En doordat het dan ā€˜langā€™ te koop staat, denk ik dan moet 10.000 onder de vraagprijs ook nog wel te doen zijn misschien

Heb je een aankoop makelaar?

Ik zou nog lager inzetten, zeker omdat het al 4 weken te koop staat.

Die waarop wij boden (wat is geaccepteerd OMG!!!) stond ook ā€˜alā€™ 4 weken op Funda. Tegenwoordig vind ik dat dus wel lang omdat de meeste huizen voordat ze nog maar op Funda staan al eerder bezocht worden vaak.

Wij hebben in eerste instantie echt heel laag ingezet, bijna 30k onder vraagprijs, en zijn uiteindelijk rond ons gewenste bedrag gekomen. Net ietsjes erboven, maar dat nemen we maar voor lief in deze markt icm. met de stad waarin we zoeken.

1 like

Dat is denk ik heel erg afhankelijk van het huis, regio, prijs etc. Huizen waar wat meer aan moet gebeuren, minder populaire regioā€™s, een woning met een hele specifieke inrichting/keuken bijvoorbeeld, wat duurdere huizen, die staan vaak wat langer te koop. 4 weken vind ik voor dit soort woningen echt niet lang

Oh mensen alleen het bod geaccepteerd en verder nog niets geregeld, maar ik zit nu al zo met al die torenhoge bedragen in mā€™n hoofd :scream: Jeetje zeg. Wist echt wel dat het veel geld was / is, maar ik word er even helemaal bang van. Of we alles wel gaan redden enzo. Krijg nu ook echt een heeeeel skere december maand omdat ik ineens ongeplande rekeningen heb, bv. een doktersrekening (uitstrijkje gehadā€¦) die echt in maart al plaatsvond. Echt slechte timing zeg.

Pff van het weekend zware domper gehad; de bouw zou dit jaar nog starten, maar NEEN. TOCH STIKSTOF SHIZZEL.

En wij hebben dus (samen met een paar andere kopers) al gepasseerd, de andere helft nog niet. Waardoor we nu dus dik betalen voor de grond al. Terwijl er niks gebeurd. Ik.baal.heel.hard.

Wij hebben eerste driekwart jaar ook betaald terwijl er niks gebeurde, zo zuur! Snap dat je baaltā€¦

Ook wij hebben een nieuwbouwhuis dat eind volgend jaar opgeleverd wordt. Wij betalen de hypotheek bruto en sparen ons suf voor alles (inrichting, want alles moet gekocht worden, en ook de meer-opties moeten betaald worden). Daarnaast sparen we nu ook voor een buffer. Ik lees de blogs van zuinigeman.nl en porterene en ben door hun wel geĆÆnspireerd om eind 2021 al te beginnen met het extra aflossen op onze hypotheek.

Ik vind het wel erg duur hoor, zo een nieuwbouwhuis en wat er allemaal bij komt kijken. Ik hoef er de komende 40 jaar niet uit.

1 like

Gaat een nieuwbouwhuis niet altijd via een bouwdepot? Of betalen jullie bijvoorbeeld voorraf aan de aannemer?
(in ons geval met bouwdepot zonder aannemer waardoor je ook nog niet meteen voor de volle hypotheek betaald per maand)

Wij hebben een bouwdepot, maaar we hebben al gepasseerd en de grond is dus al ā€œvan onsā€ (iets meer als 2ton). Dus daar over betalen we gewoon.

Daarnaast betalen we de aflossing ook al, en ook over het overbruggingsdeelā€¦ alleen de rente wordt verrekend. Al met al betalen we nu dus met zoveel aan hypotheek voor ons huidige huis als ons nog-geen-schop-in-de-grond-geweest huisā€¦

Thanks voor je reactie, geloof dat dit bij ons hetzelfde was, wel fijn dat je op het begin de rente nog terug kreeg. Maar we hebben uiteindelijk 1.5 jaar met 3 dubbele lasten geleefd (huur appartment destijds, hypotheek nieuw huis en huur kantoor) gelukkig sinds vorige week geen huur meer. Hopelijk wil het bij jullie ook vlotten. Succes!

Mag ik een brutale vraag stellen aan de mensen met een nieuwbouwhuis? Hoeveel waren jullie kwijt aan het plaatsen van een tuin?

Grond ā‚¬3.000 (bouwgrond weghalen, zwart en geel zand storten, verticale boringen maken voor weglopen water etc) en schutting ā‚¬2.500 (maar aan 2 kanten, rest doet buurman op eigen houtje)en de rest doen we pas over een tijd want geld is op. Had me hier flink in vergist.

2 likes

Hoe doen jullie het met je overlijdensrisicoverzekering? Volle looptijd van de hypotheek? En het bedrag annuĆÆtair laten aflopen? Of anders? Op een gegeven moment heb je natuurlijk zoveel afgelost dat je een hypotheek best in je eentje zou kunnen dragen, dus ik vind het lastig om te bedenken wat hier slim in is