Huizentopic

Bedoel je überhaupt dingen laten doen door iemand of een aannemer die ook dingen coördineert?

Wij hebben de keuken, badkamer en toilet vernieuwd. Hiervoor hebben we een aannemer ingeschakeld. Hij heeft zelf het voorwerk voor de keuken en badkamer en toilet gedaan grotendeels, maar schakelde voor bepaalde klusjes zelf mensen in. Bijvoorbeeld een loodgieter en stukadoor. Ondanks de enorme bak geld, zijn we blij dat we het zo hebben gedaan!

Ja beide eigenlijk. Vrienden hebben het dus zo laten doen als jij! Maar ik zelf heb het idee dat wij het best zelf kunnen fixen met bedrijven qua badkamer / keuken laten plaatsen bijvoorbeeld. Ik weet niet goed wat een aannemer daarvoor de meerwaarde zou zijn. Behalve dat je zelf natuurlijk minder ermee bezig bent qua tijd, maar daar betaal je dan ook weer voor.

Ik heb ook het idee dat dit best zou kunnen, maar ze maken me een beetje onzeker ermee en doen alsof het echt wel nodig is… überhaupt nog geen koophuis, maar wil wel goed voorbereid zijn voor als het zover is en alles afwegen alvast. Zelf alles uitzoeken en met ze regelen is vast een klus naast je werk, maar lijkt me wel te doen…

Wij zaten in een project waar projectmatig gerenoveert werd met aannemer (leidingswerk, elektriciteit, nieuwe ketel, nieuwe badkamer, nieuwe wc,verlaagde plafonds, afzuiging, glaswerk, nieuwe gevel en een nieuw dak). De rest (Oud stucwerk verwijderen, nieuw stucwerk, keuken, vloer, egaliseren etc) hebben we zelf gedaan/laten doen. Weet niet hoe groot je verbouwing wordt, maar ik vond de rest dus al vrij stressvol met alle verschillende partijen. Kan me bij een grote verbouwing dus voorstellen dat je een aannemer wilt

Het zou dan waarschijnlijk gaan om een nieuwe badkamer, keuken, ketel vervangen, stucen, iets qua isolatie / lekkage dak, vloer en eventueel kozijnen. We zijn echt in de oriëntatie fase dus en moeten alles nog goed bekijken en überhaupt bepalen of we het doen qua huis haha. Het klinkt als best veel zo, maar lijkt me ook niet onmogelijk om zelf te doen. Vloer bv. is niet extreem veel wat zou moeten gebeuren, dus dat kan m’n vader misschien nog wel. Stucen, daar kennen wss ook wel iemand voor. Dus dan hou je badkamer, keuken, ketel en isolatie / lekkage over.

1 like

Isolatie en lekkage weet ik niet, want daar heb ik geen ervaring mee. Maar ik denk dat je de andere dingen prima zonder aannemer kan doen, mits je de tijd en de ruimte hebt om je een beetje in de stappen te verdiepen. Voor een keuken kan je zo vijf partijen (elektricien, loodgieter, stuckadoor, tegelzetter, keukeninstallatie) nodig hebben. En dan moet je hem daarvoor zelf verwijdereb, dus heb je een puinbak of iets om hem af te voeren nodig. Dat is prima zelf te coördineren, maar vergt wel tijd, voorbereiding en een beetje inzicht. Scheelt trouwens enorm als je iemand hebt die een beetje handig is en kan meedenken.

1 like

Ik denk dat het van jullie zelf afhangt. Wij hebben 1,5 jaar geleden een jaren dertig woning compleet verbouwd. We hebben toen een aantal offertes laten opmaken door aannemers, maar dat ging om zulke belachelijke bedragen dat we uiteindelijk besloten het zelf te willen doen. Nu zijn wij allebei wel goed in dingen regelen, onderhandelen (mijn man met name ) en plannen, waardoor het redelijk soepel is gegaan. We hebben hierdoor meer gedaan dan de aannemer ons voorstelde, voor de helft van het geld, dus voor ons is het het wel waard geweest.

Wel hebben we soms gedoe gehad met werklui die zich niet aan afspraken hield, of verantwoordelijkheden op elkaar afschoven. Maar ik ben er wel zeker van dat ik dat gedoe de meerprijs van een aannemer niet waard had gevonden.

Dus als je van jezelf weet dat je goed kunt plannen, werklui aanspreken op afspraken en een beetje kunt onderhandelen, zou ik het zeker zelf doen.

Succes!

Edit: als je erg ver weg woont van het te verbouwen huis is een aannemer misschien onvermijdelijk, want wij gingen ‘s ochtends vaak voor werk naar het huis om werklui op te vangen en na het werk weer om te kijken of alles goed liep en zelf nog wat te klussen

2 likes

Wij wonen echt 5 minuten lopen van het potentiële huis, dus dat is ideaal! We bereiden ons sowieso voor op (zelf) veel werk (doen), en er gaan altijd dingen mis. Maar wij zijn, denk ik, best goed in zelf dingen regelen en plannen. Die vrienden hebben dus een aannemer, maar zij hebben daar ook gezeik mee, als in: ook klusjesmannen die niet op het afgesproken moment komen opdagen etc. En dat zal vast altijd wel een beetje zijn, maar hoor hen gewoon er echt vaak over en het lijkt met aannemer niet per se soepeler te verlopen daar. Maar goed, dat zal per situatie altijd verschillen. Dat is ook een risico van wat je ook kiest, altijd afwachten weer hoe het uitpakt.

3 likes

Heeft iemand hier ervaring met een bouwdepot? We hebben helaas een aantal dingen iets goedkoper ingeschat waardoor we bang zijn dat we veel ineens direct zelf moeten betalen waar we niet op hebben gerekend.

Kijken ze echt heel precies naar de bedragen die worden ingediend? Bijvoorbeeld als de keuken in het bouwdepot op 10.000 is geschat, en de totale keuken blijkt 11.000 te gaan kosten. ‘Krijg’ je dan soms wat extra of heb je dan pech en moet je 1.000 zelf betalen?

Ze kijken alleen naar het totaal, als je totale bouwdepot €20.000 is betalen ze alle bonnen die binnen de voorwaarden vallen gewoon uit tot die grens, ze maken geen onderscheid of je nou voor €20.000 aan badkamertegels of €20.000 aan keukenfrontjes uitgeeft, maar op=op.

1 like

Ideaal! Ben erg benieuwd wat jullie gaan doen. Ken die verhalen over aannemers ook, volgens mij is er vrijwel altijd gedoe bij verbouwingen :sweat_smile: Gelukkig vergeet je het ook snel weer en kun je daarna lekker genieten van jullie huis. Succes met alles!

1 like

Bij ons hadden we het bouwdepot gewoon op een rekening naast onze reguliere. Zolang we (bij controle) konden aantonen dat het in het de zaken die we vooraf hadden aangegeven was gestoken was het prima en konden we het er gewoon “af pinnen”. Het was dus niet mogelijk om meer geld te ontvangen dan in totaal aangevraagd, maar wel om te schuiven, mits de zaken die we vooraf aangaven wel werden gedaan.

We hebben van tevoren in de documenten laten aangeven dat we een bedrag 10% hoger konden lenen dan we deden. Zo zouden we in noodgevallen zonder naar de notaris te hoe en de hypotheek kunnen verhogen.

1 like

@Merel @Shaaar thanks voor jullie reacties! Ik was echt bang dat het per bedrag werd bekeken omdat we ook per onderdeel hebben moeten aangeven hoeveel het zou gaan kosten. Maar als er voornamelijk naar het totaal bedrag wordt gekeken ben ik al wat meer gerust gesteld. We hebben gelukkig ook een aantal dingen wat ruimer geschat.

Ja ze kijken per geheel.
Wij hebben bijv de keuken gewoon op 20K gezet in meerwerk, maar uiteindelijk betalen we daar ook de badkamer mee enz :slight_smile:

Neeeejoh. Bizar!

We hebben in 1 week 60K uitgegeven en ik vind het maar eng hahaha.
De badkamer, keuken en algemeen meerwerk bij elkaar …

1 like

Oh ja bizar is dat he, vond dat zooo raar.

Absoluut! Ons vorige nieuwbouwhuis was iets andere tja “klasse” zegmaar. Maar nu is alles 2.5x zo groot dus ook 2.5x zo duur als 4jr geleden haha!

Wat ook bizar is, is dat de keukenboer ons een keuken van 23.000€ wilde verkopen haha! En we gingen 10.000€ lager de deur uit :joy::crazy_face:

1 like

Eindelijk is onze fundering gegoten, na 1 maand vertraging :shushing_face:
Nu kunnen we uitkijken naar de ruwbouw :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Vorige nieuwbouw?! Meine gute ik wil nooit meer nog een keer nieuwbouw haha!

Toen dit huis opgeleverd was (had wat voeten in de aarde, aannemer failliet, jaar bij m’n schoonfamilie gebivakkeerd…) heb ik huilend in de tuin gestaan: IK BLIJF HIER WONEN TOT IK DOOD GA :sob::sob::sob:

Dat was 4jr, een bruiloft, kind en studie verder… en nu weer er in gestonken hahaha

4 likes