Huizentopic

Wij hebben vandaag alle kosten voor de notaris en de hypotheekadviseur betaald. En mijn God we zijn een rib of wat armer :joy:. En je krijgt er ‘niks’ voor terug. Ja een huis maar nu zien we er even niks voor haha!
Nog maar Ă©Ă©n week en dan krijgen we de sleutel :key: :house_with_garden:! Zoo spannend en zoveel zin in!

Hoe gaat het bij de rest allemaal?

2 likes

Wij hebben ons huurhuis gekocht van de woningbouw, maximale anticlimax: “ja bedankt voor jullie €10.000, tja, de sleutels hebben jullie zelf al, dusseeee, tot ziens dan maar hù?” :joy:

2 likes

Nee gelukkig hoeven wij buiten verven en schoonmaken weinig te doen :hugs: dus gaan er bijna meteen in! Het weekend komen ook vrienden en familie helpen zodat we het weekend ook al over kunnen.

Aah ja snap dat dat lastig is, er is ook zoooveel keus in!

@Merel hahaha Jaa snap dat dat nog meer voelt als ‘weggegooid’ geld hahaha

Vandaag bij de ‘badkamerboer’ geweest, wat een drama. We moeten binnen nu en 10dagen beslissen en de beste man gaf aan nog steeds de officiele tekeningen niet gehad te hebben van de bouwer. En ook de kosten niet. Hij kan dus geen offerte opmaken en weet niet wanneer wel.
zucht. Toen dit huis opgeleverd werd na 2.5jr gedoe, heb ik gezworen er te blijven wonen tot m’n dood. En nu denk ik: oja, daarom was dat :’)

Mensen met nieuwbouw, hebben jullie meteen de tuin gedaan? Ons geld is eigenlijk beetje op haha, dus we willen het uitstellen
 alleen dan loop je al dat zand natuurlijk nog heel lang naar binnen.

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik denk dat we gewoon ergens cheap wat tegels halen via marktplaats ofzo zodat we in iedergeval zonder zand naar binnen kunnen.

Jaaa al druk bezig idd! Zo gek om alles in te pakken en te beseffen dat het bijna zover is haha!

Aaah wat fijn! Ooh wat lekker zo’n koopje :blush:! Jaa als je de tijd hebt om restpartijen/aanbiedingen/uitverkoop oid af te wachten kun je echt goedkoop dingen kopen. Scheelt zo ontzettend veel.
Succes met het regelen van de leuke dingen :grin:!

1 like

Iemand enig idee hoe dit zit? Mijn vriend en ik zien met een koopwoning alleen is de WOZ waarde bijna een ton minder dan de vraagprijs. Kan dit kloppen?

Ja hoor, dat hoeft niet raar te zijn. Is bij mijn huis toevallig ook (oud pand dat is gesplitst, casco aankoopprijs was toen als woz gebruikt en na 2 jaar 15% verhoogd en dat is het). Komt totaal niet overeen met de marktwaarde. Is bij mijn buren die het ook casco hebben gekocht ook en 2 daarvan zijn ook gewoon voor veel meer verkocht en dat ‘waard’.

Zou het nog wel ff vergelijken in het kadaster en op funda met vergelijkbare huizen maar dat doe je neem ik aan sowieso wel.

1 like

Ja dit is juist gunstig! Je betaalt jaarlijks een percentage van die woz, dus als die lager is dan betaal je minder. Wij gaan zelfs in bezwaar als we hem te hoog vinden :roll_eyes:

2 likes

Haha wij ook!

Maar de WOZ waarde houdt ook geen rekening met de binnenkant.
Als jij een huis uit 1990 hebt en jij koopt dat en zeg er een gloednieuw keuken, badkamer, vloerverwarming en pvc vloer in: stijgt de waarde wel degelijk. Maar de gemeente kan dat aan de buitenkant niet zien

Behalve als de woz-waarde flink stijgt en je die waarde aan je hypotheekverstrekker mag opsturen om je rente te verlagen. Wij zitten bij ING en bij elke 5% verlaging van de schuld/marktwaarde-verhouding gaat onze rente een bepaald percentage omlaag. Die verhouding maak je kleiner door af te lossen, of doordat de marktwaarde hoger wordt. Wij mogen de WOZ-beschikking opsturen als bewijs van marktwaarde, dus wij hopen op giga-stijgingen, want de korting in rente levert veel meer besparing op dan die 3 tientjes meer of minder gemeentelijke lasten.

Ja dit klopt, maar dan hangt het van je hypotheek, hoevaak je dat verschil wilt laten bepalen en hoeveel verschil er tussen je hypotheek en waarde van je huis zit af hoe gunstig het is. Onze hypotheek is best hoog en dan maakt een ton extra woz ongeveer 300 euro per jaar uit, wat je dus elk jaar extra betaalt. Als je extra aflost/je huis meer waard wordt kun je ook wanneer dit verschil relevant wordt een taxatie laten uitvoeren. Dat hebben wij laatst laten doen en dan betaal je ipv jaarlijks, eenmalig 300 euro. Uiteindelijk is een lage woz dan wel gunstiger. Of begrijp ik het helemaal verkeerd?

Dat ligt inderdaad allemaal aan je hypotheek, huidige schuld/marktwaardeverhouding en ook nog aan de gemeente waar je woont (die gemeentelijke lasten worden niet in elke gemeente gelijk verdeeld).
Wij gingen door de laatste woz-beschikking precies door een grens waardoor we €600 minder rente per jaar gaan betalen, ten opzichte van (uit mijn hoofd) €70 extra gemeentelijke lasten. Die lekkere stijging van de woz ‘bespaart’ ons dus €530/jaar de komende jaren.
Wij hebben onze hypotheek wel uitgezocht op veel rente-stapjes in die verhouding (andere banken hebben bijvoorbeeld pas een renteverlaging na 15% daling van de verhouding, dan schiet het allemaal niet zo op) en onze hypotheek zo ingericht dat we in de eerste 10 jaar relatief meer aflossen, omdat we dit huis misschien nog willen houden voor verhuur als wij verhuizen en dat makkelijker is als er een lage schuld/marktwaarde-verhouding is.

Ik wilde in ieder geval vooral even aangeven dat je even moet puzzelen of het voor iedereens specifieke situatie slim is om bezwaar in te dienen en je woz laag te houden, want dat lijkt een makkelijke besparing op korte termijn, maar als je in onze situatie zit gooi je daarmee ongemerkt €500 weg.

1 like

Vooral bij een lage eigenwoningschuld icm een lage rentestand zou je in de vergelijking eigenlijk ook de impact van het eigenwoningforfait moeten meenemen plus je recht op renteaftrek. Een stijging van EUR 100k zorgt er bijv. voor dat je EUR 650 minder rente mag aftrekken, en bij 37,05% aftrek (situatie vanaf 2023 voor iedereen) is dat EUR 371 minder teruggaaf.

Ik kom pas als ik bijna 70% van m’n hypotheek heb afbetaald in de buurt van dat eigen woning forfait, ik denk dat de meeste mensen op dit forum nog niet in zo’n gezegende situatie zitten :p, maar wel goed om voor de toekomst in de gaten te houden inderdaad.

Er is gisteren een huis op Funda gekomen waar ik instant verliefd op werd. Vriend ook enthousiast gemaakt en nu hebben we vrijdag een bezichtiging (kon niet eerder) en nu moet ik er de heeeele tijd aan denken

10 likes

Aaah over 48 uur hebben we de sleutel, sorry voor mijn one issue forum gedrag :joy:
Maar ik kan echt niet wachten! Ik vind het zo zo spannend en leuk en gek en alles. Zooo veel zin in.
Maar nog zo veel te doen :joy:

12 likes

Leeeukk!! Beetje opgeschoten dit weekend?

1 like

Jaaa donderdag dus de sleutel gekregen, en al heeel vele kunnen doen. Gisteren alles over verhuist. En al veel kunnen verven! Voordeel is dat we weinig meubels al hadden dus voornamelijk spullen oververhitte hebben. Zitten nog echt wel in de dozen en zijn aan het wachten op de meubels die volgende week als het goed is komen. Al met l wordt het elke dag steeds een beetje meer thuis :joy:

2 likes

Ik kom ook even binnenvallen, maar voor de mensen die een bestaand huis hebben gekocht waar verbouwd is / wordt: hebben jullie een aannemer genomen en waarom wel / niet?

Vrienden van ons zweren erbij, maar zelf heb ik het idee dat het toch niet per se nodig is. Misschien wel naĂŻef van mij, dus ben benieuwd. Beetje aan het oriĂ«nteren voor m’n vriend en mezelf om mee te nemen in onze overwegingen.