Huizentopic

Mijn zus heeft een paar weken geleden laminaat op de 1e verdieping laten leggen en dit is ook krom gaan trekken door het vocht wat er nog uit kwam. wat ze dan wel had moeten doen, dat weet ze eigenlijk ook niet…

Bedden heel strak opmaken, dus de dekbedden mooi strak neerleggen. Dat ziet er al veel minder rommelig uit. Oh en de wcbril en deksel dicht!

Oh getsie, hier zit ik al helemáál niet op te wachten. Heb dit zelf ook nog niet gehoord. Onze vloerenman is tevens een goede kennis en die zou zoiets echt wel afraden… Vreemd!

Ik denk dat dit over pvc gaat wat je lijmt? Ik kan me dan voorstellen dat als een nieuwbouwhuis nog erg werkt, dat dat dan ‘vast’ ligt.

Wij hebben geen nieuwbouwhuis maar wel pvc, alleen dan klikpvc, dus net als een laminaatvloer. Misschien is dat een optie.

Ik zal even in een spoiler zetten wat de aannemer ons stuurde, haal het later misschien wel weer weg ivm eventuele herkenbaarheid

Samenvatting

De woning is voorzien van een anhydriet dekvloer. Indien gekozen is voor vloerverwarming dan zal, om de vloerverwarming goed te laten werken, de vloerafwerking een maximale warmteweerstandswaarde mogen hebben van Rc < 0,12 m2K/W.

Een nieuwbouw woning bevat vocht in zowel wanden als in vloeren. Voordat de vloerafwerking wordt aangebracht moet goed gekeken worden naar het vochtpercentage (door de leverancier van jullie afwerkvloer). Afhankelijk van het soort vloerafwerking kan dit scheurvorming opvangen of aan het zicht onttrekken. Harde, broze vloerafwerkingen kunnen die scheurvorming, welke dus als een normaal werkingsproces is aan te merken als gevolg van kruip, krimp en zetting niet opvangen zonder dat dit uitmondt in een schadebeeld. Schade als gevolg van dit normale werkingsproces valt niet onder de garantie.

PVC is een harde vloerafwerking die de laatste tijd veel wordt gekocht en verwerkt. Ten aanzien van PVC-vloerafwerking stuur ik de volgende informatie. Bij pvc-vloeren ontstaat er veelal een zogenaamd “mollen- of slangengang”. De opbolling heeft een relatie met enerzijds de werking van het vloerveld met scheurvorming in de onderlaag en anderzijds opgesloten vocht onder de pvc-laag en zou zich op deze wijze kunnen uiten:
(foto)

Maar ook onthechting kan optreden als gevolg van een normaal werkingsproces van de ondervloer dan wel door een druk aan de onderzijde van de pvc laag.

Ook de aanwezigheid van vloerverwarming vergroot de kans op aantasting van de PVC-vloerafwerkingen. Eerst zal dan ook het opstookprotocol
(wordt opgenomen in het opleverboekje wat u bij de oplevering ontvangt) gevolgd moeten worden

De voorkeur gaat uit naar toepassing van dampopen materialen (bijv. tapijt met jute rug, naaldvilt, kokomatten, etc.). Kiest u toch direct na oplevering voor een dampdichte afwerking (bijv. pvc, linoleum of epoxycoatingvloer of linoleum) dan moet u of de vloerlegger voorkomen dat er vocht
in de dekvloer wordt opgesloten. In verband met het voldoende kunnen uittreden van het vocht uit de vloer adviseren wij het aanbrengen van bijvoorbeeld een pvc-vloer te laten uitvoeren door een professionele, erkende, vloerenlegger, die heeft kennis van het te verwerken product en weet onder welke voorwaarden e.e.a. verwerkt kan worden (en dus beschikt over de informatie of er al dan niet een ondervloer moet worden aangebracht). Zij zullen dan ook het vochtpercentage moeten meten alvorens de vloer gelegd gaat worden waarbij wordt afgeraden dat middels een oppervlaktemeting met voelers uit te voeren. In dat geval kan immers de bovenste laag voldoende droging te zien geven terwijl de onderste delen van de dekvloer een te hoog vochtpercentage hebben. Om het aanwezige vocht te meten wordt geadviseerd dat op basis van de Calcium-Carbidmethode toe te passen (CM-methode). Bij het aanbrengen bijv. een pvc-vloer accepteert de vloerenlegger de ondervloer in de staat waarin deze zicht bevindt. Mocht de ondervloer (nog) niet acceptabel zijn voor het aanbrengen van de PVC-laag, dan zal de vloerenlegger u hiervan op de hoogte moeten brengen.

In geval er dan, ondanks waarschuwingen van de vloerenlegger, besloten wordt om bijv. i.v.m. tijdsdruk van inrichten en afwerken van de woning toch de vloer aan te brengen dan trekt u de verantwoordelijkheid naar u toe ingeval er schade ontstaat.

Klinkt wel als een heel indek-verhaal vanuit de aannemer.
Ik zou het “probleem” gewoonweg doorschuiven naar de vloerenlegger. Zij zullen je vast kunnen vertellen wat wel en niet kan. Mijn ervaring is als je genoeg ruimte houdt aan de zijkanten van de vloer en ze inderdaad los legt i.p.v. gaat lijmen e.d. er genoeg speling op zit en niet zomaar iets krom trekt.

Na een aantal maanden bezig te zijn heb ik sinds vorige week maandag officieel een huis gekocht en het voelt nog zo onrealistisch ofzo? Ik ga samenwonen met mijn vriend en woon op dit moment nog bij mijn vader. Hoewel ik er super veel zin in heb om samen te wonen en onze huis in te richten etc, mis ik mijn knusse kamer nu al een beetje. Ik moet er even aan wennen denk ik!

Ik ben wel superblij dat we nu eindelijk een huis hebben gevonden die we kunnen betalen met forse studieschuld EN die we beiden leuk vinden! :smiley: ik heb zin om muren te schilderen, meubels te kopen en de tuin eindelijk mijn moestuin te maken.

10 likes

Ik heb hier nog niets over gehoord van onze aannemer. We hebben hem al wel gezegd dat we een PVC vloer gaan nemen, hebben ook al 1 uitgezocht maar hij zei niets over dit verhaal. Onze vloerenman is ook een goede kennis, die zou het vast ook wel gezegd hebben. Ben wel benieuwd… ik sla je verhaal wel op en ga het eens informeren. Zit niet te wachten op kromme/bolle vloeren die ik met een aantal maanden weer opnieuw kan laten leggen.

Ik kan eeeeindelijk gaan aftellen, maandag sleutel! Na meer dan 2 jaar wachten.

13 likes

Midden november krijg ik de sleutel van mijn eigen huis! Hiervoor een huis gekocht met mijn ex, na heel wat miserie en een uitkoop ben ik blij dat ik nu iets heb dat helemaal van mij is. Er is nog heel wat werk aan, maar gelukkig kan ik nog een paar maanden op mijn appartement blijven wonen terwijl ik in mijn huis werk!

Als iemand nog tips heeft over waar je mooie visgraatvloeren kan vinden (in laminaat), ping me. Liefst in België, maar ik wil er gerust de grens voor oversteken als de prijs meevalt.

1 like

Wij hebben op de bovenverdiepingen visgraat laminaat van berry alloc chateau. Het is natuurlijk anders dan een echt houten vloer, maar vind het wel erg mooi! (En een stuk betaalbaarder)

1 like

Spannend!! Nieuwbouw?

Jep! Meer dan 2 jaar gewacht :weary:

Was het volgens planning of liep het enorm uit?

Als ze bij mij volgens planning gaan, wordt het over 2 jaar opgeleverd.

Planning was iets minder dan anderhalf jaar, dus idd vertragingen. In het begin echt met bullshit redenen, later omdat ze met de voorschouw en oplevering teveel punten tegen kwamen en iets meer tijd nodig hadden voor de latere opleveringen.

Is dat net zo makkelijk te leggen als kliklaminaat? Ben erg nieuwsgierig geworden, wist niet dat er zoiets als visgraatlaminaat bestaat.

Oeh, dat zijn inderdaad mooie vloeren, dankjewel voor de tip!

Ik denk dat het meer een prutswerkje is omdat je een linker- en rechterkant in elkaar moet schuiven telkens. En de vloer zelf is meestal ook smaller/kleiner, dus je bent er sowieso langer mee bezig dan een gewone kliklaminaat. Maar heb er (nog) geen ervaring mee, dus @Madonna kan dit vermoedelijk tegenspreken of bevestigen :stuck_out_tongue:

1 like

@trompeloeil

Nou ik moet eerlijk zeggen dat wij het niet zelf gelegd hebben, maar ik heb wel heb gezien hoe ze het deden. Het is inderdaad niet heel anders dan normaal laminaat. Er zitten van die gleuven in aan de zijkanten waarmee je het aan elkaar kunt klikken. Waar je wel rekening mee moet houden is dat er inderdaad linker- en rechterdelen zijn en je veel snijverlies hebt en dus meer extra meters nodig hebt dan bij normaal laminaat. Het is wel erg duurzaam spul lijkt het, je kunt er volgens de verkoper met een stanleymes in krassen, zonder iets te zien. Dit heb ik overigens in praktijk nog niet getest :stuck_out_tongue_winking_eye: maar het ziet er na 1,5 jaar nog wel super goed uit.

1 like

Thanks! Klinkt als een klus die je niet overhaast moet aanpakken, maar dat lijkt me sowieso het beste bij iedere klus :smile:
Fijj dat het zo goed bevalt! Ga het zeker onthouden voor de toekomst.

1 like