Huizentopic

Ik kon via de zoekfunctie deze vraag niet vinden maar… we zitten dicht tegen de oplever datum van ons nieuwbouwhuis aan en nu komt de definitieve vraag: wat ‘moet’ eerst;

De PVC vloer of de keuken?

Mijn gevoel zegt eerst keuken en daarna vloer, want dan bescherm je je vloer voor al het geweld wat er bij komt kijken als er een keuken wordt geplaatst… De vloerleverancier is flexibeler dan de keukenleverancier…
Mensen zeggen dat eerst vloer beter is, omdat als er ooit wat aan je keuken veranderd gaat worden je er dan geen vloer onder hebt. Zelf denk ik dat ik tegen de tijd dat ik een andere/nieuwe keuken wil, wij ook wel weer gaan verhuizen (10-15 jr)…

Hoe denken jullie er over?

Zo lang hierover getwijfeld. De vloerenman zei vloer erna en keukenman vloer ervoor. Uiteindelijk vloer na de keuken gelegd… Maar kan er dus niet echt een advies in geven wat het beste is.

1 like

Weet niet hoe het bij pvc zit, maar vloer volledig onder een keuken doorleggen is over het algemeen (iig bij hout/laminaat)geen aanrader. Als je ooit lekkage krijgt is dat best ruk. Wij hebben eerst vloer gelegd (tot net onder het keukenblok), maar met keukenplaatsing is er ondanks afdekken toch een flinke kras in de vloer gekomen. Zou dus zelf kiezen voor eerst keuken, dan vloer. Bij een keuken met plint is het dan zelfs mogelijk om de vloer een stukje onder de keuken door te leggen.

2 likes

Mijn vriend legt vloeren en heb het even gevraagd. Als het plakpvc is, maakt het niet uit wat je eerst doet. Als het zwevende pvc is dan moet je eerst de keuken plaatsen omdat de vloer moet kunnen bewegen en dat kan niet als je de keuken later plaatst

2 likes

Wij doen eerst de vloer aangezien ik in m’n keuken een los fornuis heb (zo’n mooie groot 90cm breed Italiaans ding). Daar loopt de vloer onderdoor dus moet de vloer eerst. Zowel onze vloerenman als keukenman zei dat het eigenlijk niet uitmaakt…

1 like

@Ohappyday ik zal even nagaan wat wij zouden doen, ik meende lijmen.

Ik hoor het meeste ook “ het maakt niet uit”. Iets wat meespeelt is dat onze keukenleverancier sowieso met de kerstvakantie twee weken niet installeert, als dat nog even vóór die tijd kan zou het mooi zijn!

In elk geval dank voor jullie meedenken :slight_smile:

1 like

Wij doen vloer ervoor, we hebben tegels

1 like

Ligt ook aan de keuken die je neemt. Wij doen zelf de vloer eerst omdat we niet willen dat de keuken wordt gebruikt als werkbank. We hebben een best kwetsbaar blad namelijk. En de vloer is minder kwetsbaar voor beschadigingen (PVC)

1 like

Wij hebben in ons huidige huis ook eerst vloer gedaan: muren - vloeren - keuken & tegelijkertijd verhuizen.
We hebben verlijmd PVC (Forbo). Wij hebben de keuken zelf geplaatst (met mijn vader).
Dus na een week was iedereen he thuis uit (die we nodig hadden: behangers, vloerlegger) en zijn toen op ons gemak in een week verhuist en de keuken in elkaar gaan zetten.
Misschien de keukenboer vragen anders :)?

PVC kan best wel een stootje hebben trouwens!

1 like

We wachten eerst even de definitieve opleverdatum af. Verwacht medio eind november. Dan even bij beide partijen langs wat hun planning is. Volgend mij kon de keukenleverancier niet meer in december leveren/plaatsen, dus wordt het de tweede week van dec. Dan is mogelijk eerst de vloer wel handiger, kunnen een bepaalde dingen al wel verhuizen.

Iemand nog tips om je huis voor te bereiden op de foto’s? Over 2 weken worden de foto’s gemaakt, dus gaan sowieso nog even flink poetsen

1 like

Een collega van mij had een paar dozen gepakt met allerlei accessoires/ persoonlijke fotolijsten en ‘rommeltjes’ ( dan wel uit beeld van de camera zeg maar) om de aanblik wat rustiger te maken. Voor de rest had zij een paar lichte kussens/plaid op de bank, een vaas lichte bloemen en een verse fruitschaal neergezet terwijl ze dat normaal dus nooit doet. Oh en de ramen goed lappen van binnen-en buiten. Heel grappig want kom best regelmatig bij haar thuis, maar herkende de woning niet meteen op Funda. Voor de rest zou ik het zelf zo ruimtelijk mogelijk maken, dus eventueel die extra stoel/poef weg doen ( indien je die hebt natuurlijk). Succes!

Stomme vraag misschien, maar dat de keuken niet wordt gebruikt als werkbank daar ben je toch zelf bij? Lijkt me me niet dat je (toestaat dat) de vloer op je aanrechtblad wordt verzaagd?

Toevallige vorige week ons huis in de verkoop gezet. Vooral alle rommeltjes en persoonlijke dingen weghalen. Ik had een mooie sprei over het bed gegooid om het er iets mooier uit te laten zien haha :see_no_evil:
Maar onze fotograaf ging alsnog als een bulldozer erdoorheen en gooide alle overbodige dingen aan de kant :joy:

O ja en idd een mooi veldboeket op tafel gezet en waar mogelijk dingen weggehaald of weggeklapt. Bijv de strijkplank, het wasrek, de wasmand op de badkamer etc

Ik zou geen ramen lappen… Bij ons werden de foto’s zo bewerkt dat ze extra foto’s direct door de ramen heen maken en vervolgens gewoon het buitenaanzicht er in ‘photoshoppen’. Vieze ramen of niet maakt helemaal niets uit, zei de fotograaf. Weet niet of dat bij iedereen zo gaat, maar ik stond daar echt zo van ‘hadden jullie dit niet eerder kunnen melden?’’ (edit: ik zou wel ramen lappen voor de bezichtigingen)

Persoonlijke dingen zoals foto’s weghalen, ook alle losse producten in kasten gooien. Gelukkig heb je nog even de tijd :smiley:

1 like

Ik hoor veel mensen met een nieuwbouwhuis die een pvc vloer leggen. Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht en wilden dat in eerste instantie ook gaan doen, maar de aannemer heeft nu een mail rondgestuurd dat pvc vloeren worden afgeraden omdat er nog zoveel vocht in het huis zit, en dat de vloer gaat werken bij het vrijkomen van dat vocht, waardoor er scheuren en barsten en bobbels in de vloer kunnen ontstaan. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Ben nu een beetje huiverig voor pvc geworden maar het heeft nog steeds wel onze voorkeur, ook i.v.m. vloerverwarming

1 like

Nja, meer van dat ze er dingen op gaan leggen. Of het behangplaksel of de kwasten gaan uitspoelen in je nieuwe wasbak. Dus daarom komt de keuken bij ons als laatste, om dat te voorkomen.

Hmm als de aannemer dat stuurt zal er wel een kern van waarheid in zitten lijkt me, zij hebben er zelf totaal geen belang bij of kopers een pvc vloer laten leggen of niet.

Wij hebben zelf een gietvloer, maar dat zou ik nooit meer doen. Buren van ons hebben direct na oplevering pvc laten leggen, maar zij zijn er heel tevreden over en hebben volgens mij ook geen last van scheuren of bobbels.

Wat ik dan interessant vind is wat ze wel aanraden? Hout werkt bijvoorbeeld ook? Laminaat ook? En tegels op een vochtige vloer leggen lijkt me ook net zo onhandig?
Overigens leg je je pvc vloer met aantal mm van de muren af, waar je een plint overheen doet zodat die kan werken. Een goede vloerenlegger houdt hier rekening mee lijkt mij.