Huizentopic

Verschilt idd per situatie, wat wel kan meespelen is de ‘geldigheid’ (weet even het goede woord niet haha) van de rente op je hypotheek geloof ik. Vaak is die rente maar 3 maanden geldig en soms kosteloos te verlengen tot 6. Maar hierdoor is het vaak wel in die periode. Al zijn overal constructies voor zodat het ook langer of korter kan.
Als mijn vriend geen proeftijd had gehad en wij het voorbehoud van financiering hadden kunnen verkorten hadden wij met 2/2,5 maand al de sleutel kunnen krijgen

1 like

Heeft iemand ervaring met het schilderen van een anhydriet vloer of van egaline(op anhydriet)? Niet het zelf uitvoeren maar ben heel benieuwd naar de prijzen en het resultaat.

Gefeliciteerd! aah super leuk! jaa het heeft ook zo zijn voordelen! en zeker als je nu ook heel mooi woont :blush:.

Ik kan niet wachten tot november haha, ik zie mezelf er al helemaal wonen en leven haha! gelukkig nog maar 3 maandjes :heart_eyes:

1 like

Hoop dat iemand misschien antwoord heeft op deze vraag : tot hoever is het gunstig om je hypotheek af te betalen? We bouwen een huis en hebben vanuit het bouwdepot straks nog best wat over (kunnen veel zelf financieren). Ik weet dat het niet verstandig is om de hele hypotheek af te betalen (kunnen wij ook niet) maar tot welk punt is dit gunstig? Teveel is niet goed ivm belastingvoordeel geloof ik? Iets met farfait? (dit heb ik nooit gesnapt)

Op de blog van porterenee staat heel veel over hypotheek aflossen. Heb er zelf weinig verstand van :stuck_out_tongue_closed_eyes: Ik weet alleen dat je onbeperkt mag aflossen als je geen contract hebt, maar veelal wordt dat afgesloten voor 20-30 jaar toch?

Thanks! Wij hebben afgesproken bij afsluiting eenmalig meer af te mogen lossen dan max 10% per jaar wat normaal de regel is. Volgens mij mag het restant uit het bouwdepot sowieso afgelost worden.

Onze adviseur zij dat dit eigenlijk niet gunstig is omdat je altijd eerst je rente (die aftrekbaar is) afbetaalt. Daarnaast heeft het ook effect op de belasting op je inkomen geloof ik.

In the end zij onze adviseur dat je het eigenlijk niet moet willen omdat het je geld gaat kosten. Ook zij hij hierbij dat je die 10% die je extra af kan en mag lossen beter in een potje kan stoppen voor het geval je het echt een keer nodig hebt.

Dus ja of je hier iets mee kan geen idee maar dat is wat hij tegen ons zei :joy:

Thanks daar kan ik zeker wat mee! Maar zodra we belasting moeten gaan betalen over dat potje is het ook weer niet gunstig :see_no_evil: hadden misschien beter lineair kunnen afsluiten ipv annuiteiten.

Oh ja oeps haha! Anders een keer met een financieel adviseur gaan praten die jullie daarbij kan helpen?
Lastig in ieder geval! Succes ermee :joy:

Jaaa ons huis is eindelijk verkocht. Was onder voorbehoud van bouwtechnische keuring en die is vandaag goed gekeurd. Nu dus alleen nog financiering maar dat vind ik minder spannend. Zo zo zo blij. Echt een hele grote last van mn schouders

11 likes

Hoezo zou dat ongunstig zijn? Mij lijkt het dat hoe lager je hypotheek hoe gunstiger. Zou het dan voor de banken ongunstig zijn? Als je 1 ton eigen geld hebt lijkt het me beter als je dat direct kunt inleggen i.p.v. dat je dat over de jaren gespreid met een hogere hypotheek aflost. Maar dat is vast het hele rare van hypotheken, dat het inderdaad juist ongunstig is omdat de bank je dan benadeelt als je veel eigen geld hebt.

Volgens mij is dat niet ongunstig. Voor zover ik het snapte was het inderdaad pas ongunstig als je je woning bijna volledig afbetaald. Inderdaad vanwege het eigenwoningforfait.

@Tubing wat ik ervan begrijp: als je een woning grotendeels aflost heb je natuurlijk steeds minder schuld en steeds meer eigendom. Dat eigendom ziet de belastingdienst als inkomen (je betaald namelijk geen huur, het heeft een waarde van X, als je het verkoopt is al dat geld van jou en vrij). Een percentage van de woz waarde van de woning wordt daarom opgeteld bij jouw inkomen (het eigenwoningforfait). Je betaalt daar dus relatief veel belasting over omdat je over inkomen vrij veel belasting betaalt. Tegelijkertijd is het bedrag dat bij het inkomen wordt opgeteld niet extreem hoog. Of het in jullie situatie gunstiger is om die belasting via het vermogen dat je hebt als je niet afbetaald of via het eigen woning forfait te betalen, moet je dus eigenlijk even goed laten berekenen. Ik heb zelf altijd een beetje zoiets van: ik ben liever schuldenvrij met iets meer belasting dan andersom. Maar dit is wat ik ervan begrijp, durf niet te zeggen dat het precies zo zit.

5 likes

Wij hebben lineair en willen de hypotheek eigenlijk in de looptijd ook helemaal aflossen. Eerlijk gezegd geen idee hoe dat precies zit met belastingen, maar ook onder het motto, liever schuldenvrij. Heeft ons veel opgeleverd bij ons vorige appartement (bijna afbetaald, dikke overwaarde).

Ik denk dat je een hypotheekadviseur best veel kan vragen, maar onze was gewoon van de bank en dan merk je toch wel dat hij ook een bepaald belang heeft. Dus kan me voorstellen dat een bank zegt: aflossen is niet voordelig. Zo stuurde de onze ons richting annuiteit ipv lineair (over de hele looptijd betaal je dan meer rente)

1 like

Oh dit herken ik niet zo. Wij lossen al jaren af op ons huis. In ons vorige huis hadden we een hogere rente (4%) en daar scheelde elke 10.000 euro afbetalen 50 euro per maand netto (dus na verrekening met de rente die we minder konden aftrekken). Nu zitten we op 1.8% en is het verschil iets van 25-30 euro. Wat ook zo is, is dat je door af te betalen in een lagere renteklasse kunt komen, waardoor je ook nog weer geld kunt besparen. Al met al is het dus meestal wel voordelig als je het geld toch hebt staan!

1 like

Thanks voor jullie antwoorden, het is me nu veel duidelijker. Heb wel de volgende vraag gekregen: (hebben hypotheek bij rabobank) als je een beoaald deel hebt afgelost of zelf betaald aan je huis en daarmee recht hebt op een andere renteklasse (67,5 geloof ik, de rest eigen geld). Dien je dan het huis opnieuw te taxeren (wanneer dit gunstig is) en de hypotheek opnieuw af te sluiten of wordt dit meestal automatisch aangepast?

Toen ik er nog werkte hoefde dat niet per se een nieuwe taxatie te zijn. Maar je kunt gewoon even bellen, daar kan de afdeling financieel advies heel snel antwoord op geven ook mbt jouw specifieke geval!

Het verschilt per bank bij welke grenzen in schuld/marktwaarderatio er een rentekorting (of vermindering van renteopslag) komt, bij ons (ING) is dat bij elke 5%, als het door afbetalen komt regelen zij het, als het door waardevermeerdering van je huis komt moet je het zelf aanvragen. Daarvoor is bij ons dan een taxatie (€400) of een WOZ-beschikking (gratis) nodig.

Yes, mn hypotheek is helemaal rond. Nu voelt het pas echt. Ondanks dat ik echt de minst spannende financiele situatie heb (geen bkr registratie/schulden, vast contract, 1 inkomen) toch opgelucht nu :tada:

21 likes

Omg 4 maanden geleden ben ik verhuisd naar mijn eigen gekochte appartement. Helemaal happy, alles is perfect en de vloer die er al in lag is zo mooi. Nou ben ik me vanmiddag rotgeschokken door mn vloer die blank stond (eetgedeelte en keuken) Meteen alles zo snel mogelijk droog gemaakt natuurlijk maar de schade is nu al zichtbaar :sob:. Ik denk dat het water ongeveer een half uur heeft gelegen, max een uur. Wordt het dan ook nog erger of is dit het? :persevere:

één foto van de 10

Misschien kun je er ongekookte rijst over strooien zoals bij een mobiele telefoon? Wellicht dat dit het vocht nog wat weg neemt. Ik roep maar iets

2 likes