Huizentopic

Morgen krijg ik de sleutel!! Vind het toch wel spannend dat ik dan echt een huis heb i.p.v. te huren

9 likes

Dit is al zeker een jaar of 4 zo, daarvoor kon er nog op individueel niveau gedifferentieerd worden. Als je nu een renteverlenging krijgt valt zoā€™n differentiatie weg maar krijg je wel automatisch die korting (aka het tarief waarmee op de site geadverteerd wordt).

@Taksi ING, ABN en SNS bieden dit ook. Zou me daar niet blind op staren, Rabo is wel een prima speler, maar er zijn ook goede andere verstrekkers die zonder zoā€™n ā€˜kortingā€™ betere rentes hebben en vergelijkbare voorwaarden

1 like

Top dankjewel! :blush:

Wij vragen het jaarlijks terug. Deels omdat we ervan uitgingen dat de hra op een begeven moment niet meer zal bestaan en de bruto kosten dus gewoon als de kosten zien, deels omdat we dan elk jaar een leuk bedragje hebben opgespaard om weer wat leuks mee te doen

OMMMMMMG ons bod is geaccepteerd! En dit wordt hĆ©Ć©l krapā€¦ 2 september moeten we dit huis uitā€¦ stresssssss.
Anders kunnen we tussendoor wel een paar nachten ergens verblijven, maar echt ideaal is dat natuurlijk niet, twee keer in een week ofzo verhuizen. We kopen van de woningbouw, dus wie weet kunnen we iets met hen regelen dat we tijdelijk huren totdat de hypotheek is geregeld?

13 likes

Zoals hierboven gezegd word. Kijk inderdaad naar je bruto lasten.
Bruto moet je eigenlijk toch wel eerst uitgeven voordat je op netto uitkomt.

In hra kan zomaar minder worden, of helemaal weg vallen en dan zul je toch je bruto lasten moeten betalen.

Wat leuk, gefeliciteerd!! Spannend dat het nu ineens zo snel gaat. Moet er nog veel gebeuren in het huis?

1 like

Dankje!! Nee, hij is instapklaar. Echt zo chill. Tuurlijk moeten we schilderen en een vloer leggen boven. En we kopen op termijn nieuwe meubels, de oude zijn echt op, maar voor de time being kunnen ze prima mee. :slight_smile:

1 like

Zouden vandaag een bezichtiging hebben. maar bij de woning bleek de goede sleutel er niet te zijn en bleek de verkoopster niet te weten dat er vandaag een bezichtiging was. Dus het huis was niet ā€˜in ordeā€™.
Baal er best wel van, was onze eerste bezichtiging en wilde gewoon graag weten of het huis iets was.

Gelukkig kunnen we nu morgen middag. Dus dat is wel fijn :blush:

Voor forummers met een nieuwbouwhuis die na oplevering kiezen / hebben gekozen voor een dakraam of dakkapel: waar hebben jullie dit uiteindelijk gekocht?

Wij bouwen in eigen beheer. Hebben 6 dakramen en 2 lichtkoepels van Velux. Via de plaatselijke bouwcentrum besteld en laten monteren door een timmerman (die toch al bij het huis bezig is) Super fijn en goede service van velux (we hadden op 1 een klein beetje schade en dat is netjes hersteld en hebben ook nog een zonwering gekregen voor het ongemak, en omdat ze dan misschien verwachten dat we er voor de andere 5 ook een kopen :joy: )

1 like

Vandaag voor het eerst een huis bezichtigd en we zijn allebei verliefd. Heel gek hoe dat kan op een huis haha. Morgen gaan we bellen voor een tweede bezichtigingen en nemen beide onze vader mee. Die toch met een iets neutralere blik naar het huis kijken.

Ben heeel benieuwd. Hoop dat het dan ook niet tegenvalt of al verkocht is. Zo niet gaan we wss een bod plaatsen. Sjee hoe snel kan het allemaal gaan :scream:

3 likes

Dankjewel! Wij neigen ook naar Velux! Misschien dat ik tzt nog wel met meer vragen kom :wink:

Ppff ik zit er nu ook ff doorheen. Alles is veel duurder dan in eerste instantie begroot. Overal komt wel meer dan 1000 euro bovenop omdat het toch anders is dan gepland oid.
Verder heb ik het idee dat ik van alle kanten genaaid wordt door bedrijven met hoge prijzen in deze tijd. Ik krijg bijna nergens wat af gepraat en anders wordt ik wel overruled door vaktermen waardoor ik geen poot heb om op te staan. Verder houd niemand zich aan de planningen en blijf ik aan het schuiven en bellen elke dag met wel 10 -30 verschillende bedrijven of mensen. Ik heb ook geen energie meer om streng tegen ze te zijn. Mijn vriend heeft burnout klachten terwijl ik eigenlijk vanaf het begin al het regelwerk gedaan heb, dus ik ontlast heb nu nog meer dan ik al deed. En ik heb het idee dat ik die overwicht op de bouwvakkers en bedrijven gewoon niet heb als ā€˜meisjeā€™ die zelf een huis aan het bouwen is. :pensive:
Eigenlijk kan ik bij niemand terecht, want familieleden weten er ook de ballen van. En ik kan het wel aan de timmermannen etc vragen maar dan betaal je natuurlijk WEER EXTRA voor al hun hulp en extra uren.

Ik voel me ook als jonge vrouw niet serieus genomen. 5x gebeld naar de projectbegeleider en afgewimpeld, belt mijn toekomstige buurman en die krijgt het wel voor elkaarā€¦

Jaa en daar kan ik me dan ook weer boos om maken. Vind het jammer dat mijn vriend met zijn zware stem zoā€™n bel-angst heeft en dat niet wil doen, want dat had misschien meer effect gehad. Ik ben altijd te begripvol.
Wij bouwen ook samen met buren en hij krijgt inderdaad ook meer voor elkaar. Qua ruwbouw was dat fijn, dat deden we samen. Maar nu met afbouw is bij hen alles veel sneller geregeld en lopen wij een beetje achter de feiten aan voor mijn gevoel. Ik wordt daar steeds bozer om (wat wel weer helpt bij het bellen) haha. Ook als we met mensen afspreken wordt de uitleg vaak aan mijn vriend gegeven die dan zo staat van :man_shrugging: en ik wordt zo half genegeerd totdat ze merken dat ik de vragen stel, en dan is zoā€™n gesprek ook vaak mega awkard.

Voor de nieuwbouwhuis-mensen onder ons: wat zijn ā€˜de kleine dingenā€™ die (misschien onverwachts) heel veel kosten opleverden? Heb een begroting gemaakt maar pfff volgens mij vergeet ik echt allemaal dingenā€¦ Keuken en badkamer krijgen we in principe opgeleverd.

Bij ons tikte vooral losse klusspullen enorm aan. Extra emmer voorstrijk, rollers, afplaktape, kit. En eten, drinken, reiskosten voor mensen die hielpen. Daarnaast zat er ook veel in sommige afwerkingen: gordijnen, deurbeslag, planken, haakjes en rekjes. Dat soort dingen. De rest kon ik met een ruime begroting goed ondervangen.

1 like

Ahh :two_hearts: Ik heb helaas geen goede tips voor je, maar wil je een hart onder de riem steken! Herken het zo goed van de situatie waar wij vorig jaar in zaten. Zo frustrerend was dat. Op een gegeven moment wilden we ons nieuwe huis het liefst verkopen en het oude huis uit de verkoop halen, omdat het zoā€™n ellende was die verbouwing en alles duurder werd dan gepland. Vreselijk Haha. Wat ik wel kan zeggen is dat je het nu niet moet opgeven, omdat het echt beter wordt en je volgend jaar trots in je droomhuis woont en alles snel vergeet! Succes!

1 like

Lief! dank je wel :kissing_heart: