Huizentopic

Ik heb vandaag ook bezichtiging gehad bij huisje met erfpacht, dus ben ook wel benieuwd naar de ervaringen! @Kuidaore
Heb wel het idee dat als je het straks wil verkopen, erfpacht echt niet ideaal is. Bedrag wat je kan lenen is in het geval van huis met erfpacht in ieder geval een stuk lager, dat drukt de boel behoorlijk.

Bij mij is er optie tot afkopen, maar vind het lastig. Dit weekend maar eens goed voor gaan zitten wat scenario afkopen of juist maandelijks erfpacht betalen eventueel kan gaan inhouden.

Wij gaan vandaag over, zooo spannend! Hopelijk is de aannemer ook zo goed als klaar vandaagā€¦ Wij gaan ook met onze oude meubels over, en gaan dan alles vervangen. Ben ook het type dat nu het liefst een kant en klaar huis in gaat, maar wel beter dit denk ik.

5 likes

Ik maak me hier ook wel zorgen om (niet bij mijzelf, maar algemeen), maar vangt de NHG dit niet grotendeels op?

Pfoe 2 jaar, mijn vriend wordt al onrustig als ik langer dan 5 min twijfel over een meubelstuk of ook nog even in een andere winkel wil kijken. Ik vind het belangrijk maar hij vind mij dan een twijfelkont omdat hij eigenlijk alles goed vind.

@patat bij heel veel grote woonwinkels kun je gewoon vaak kosteloos een uur boeken met een interieurstylist die je dan helpt. Sowieso fijn om eerst je stijl te bepalen en indd een moodboard te maken via pinterest :wink:

1 like

Ohhh, dat wist ik niet! Thnx voor de tipšŸ‘Œ

Klopt, maar dan is dus alleen het probleem dat je niet samen kan verhuizen voor de leuk, maar hebben we dus niet het probleem van de restschulden zoals jaren terug. Toch?

Oh echt? Thanks voor de opheldering, ik dacht namelijk dat juist daarom de NHG in het leven was geroepen :ā€™).

Daarnaast gaat de NHG maar tot een koopsom van 290.000, op veel huizen is dit dus helemaal niet van toepassing.

@Kuidaore not to burst a bubble, maar bij erfpacht kun je minder lenen. Her bedrag dat je aan erfpacht betaald kun je namelijk niet ook aan hypotheeklasten uitgeven. De hypotheekverstrekker zal dus een correctie moeten toepassen om de hoogte van je hypotheekbedrag te bepalen. Althans dit was nog wel zo een jaar geleden toen ik nog hypotheken verkocht. Als het goed is kun je in bijv een Rabobank hypotheekdossier een berekening maken en daarbij ook erfpacht per maand invullen. Dus stel de erfpacht is ā‚¬100 per maand, dan kun je geen hypotheek krijgen waarbij de annuĆÆteit per maand 700 euro is (bij wijze van) maar een die overeenkomt met een lagere annuĆÆteit en daarbij dus een lager hypotheekbedrag.

1 like

Mijn vriend en ik willen gaan kijken voor een koopwoning (eerste). Nu hebben we online gekeken hoeveel wij maximaal kunnen lenen, alleen is dit wel betrouwbaar? Wat is onze volgende stap? Moeten we voor de zekerheid naar de bank zelf toe?

Ik zou even langsgaan bij een (onafhankelijk) hypotheekadviseur, dat is in eerst instantie vaak kosteloos (gewoon een eerste gesprek) waarin ze een goede inschatting maken. Er komt namelijk nog best wel wat bij kijken om dit goed te bepalen. Ze kunnen je ook alle tips geven over hoe nu verder en het proces enzo.

1 like

Of langs gaan bij verschillende banken. Dan krijg je ook een hele goede indruk.

1 like

Scheelde niet heel veel. Maar bij een mens krijg je meer uitleg en kun je specifiek vragen stellen.

Bij ons klopte het online bedrag tot op de euro. Maar we hadden geen schulden (gekocht op 1 inkomen dus mijn studieschuld hoefde niet mee) of andere lasten.

1 like

Ik ben ondernemer en iedere bank / hypotheek had weer een ander leenbedrag en voorwaarden hiervoor. Ook wisselende renteā€™s etc. Ze kijken welke hypotheekvorm het beste past, volgens mij zijn er nog andere zaken zoals startersaftrek, NHG, looptijd etc etc. Dat is iets wat je zelf kan denk ik.

1 like

Wat ik zelf vooral belangrijk vond, is welk hypotheekbedrag welke maandlasten met zich mee zou brengen. Aan de hand daarvan hebben wij besloten voor hoeveel we wilden kopen.

3 likes

We zijn ons aan het oriƫnteren op hypotheken en willen die misschien afsluiten bij de Rabo.
Nu krijg je 0,2% korting wanneer je een rekening bij de Rabo hebt. Is het de moeite om over te sluiten?

Als je daar een hypotheek neemt krijg je er ook een rekening waar de hypotheek van afgeschreven gaat worden, als je geld kunt besparen door die rekening van tevoren te openen zou ik dat doen, het leven is al duur genoeg.
Kijk wel even of het ook een actieve rekening moet zijn en wat hun definitie van actief is, bij ING moet je minstens 6 transacties per maand doen bijvoorbeeld.

Wij vragen het jaarlijks terug, soort vakantiegeld voor de gezamenlijke rekening.

Sinds wanneer is dit? Want ik kan het me niet herinneren en heb daar ook mijn hypotheek.

@Merel dankjewel!!

Wanneer ik doorklik geven ze bepaalde voorwaarden aan. Maar in ieder geval maakt het wel verschil