Hondentopic

Het hondje van mijn moeder kent volgens mij echt gwen gevaar ofzo. We liepen laatst met haar door het bos en we komen een man tegen met 2 pitbulls (aangelijnd en 1 ervan gemuilkorfd ook), die honden zien onze hond en beginnen te trekken en blaffen en whatever. Ons hondje die huppelt er vrolijk op af enzo en weet niet wat het is maar duurde echt even voordat ze terugkwam, die man moest ook de andere kant oplopen omdat ons hondje gewoon doorliep naar hen… echt vreemd, je zou toch denken dat je als hond snapt goh die zien er vet agressief uit op dit moment dus daar ga ik niét heen, als een soort instinct?

Ze heeft vanaf puppy af aan altijd wel met grote honden gespeeld, duitse herders, amerikaanse bulldogs, cane corso’s etc. van alles dus ze is totaal niet bang voor grote honden maar die zijn altijd gewoon lief en leuk met haar. Als zo’n pitbull helemaal gromt en blaft en trekt dan moet een hond toch snappen oh die wil niet met mij spelen die is boos?
Iemand tips wat we hiermee kunnen?

1 like

Gisteren zijn de pups geboren en begin februari mogen we er een op gaan halen.

Ik ben zo blij dat ik vanochtend heb moeten huilen🥲:heart_eyes::sweat_smile:

27 likes

Zorgen dat je hond naar je terugkomt als je m roept? En beter opletten en je hond bij je roepen/aanlijnen. Super gevaarlijk! Die man die doet ook zijn best om problemen te vermijden, voor hem ook vervelend als honden zijn honden dan opzoeken.

5 likes

Doet ze normaal altijd wel gewoon direct, terugkomen, dus weet niet wat dit was dat dat dit keer zolang duurde.

Onze hond had dat toen ie jonger had ook. Vaak als die dichterbij kwam schrok die wel. Het was en is echt zo’n blij ei.
Maar we letten zelf goed op en zorgde dat ie op tijd bij ons was. Na zijn hij castratie reageerde honden opeens veel milder naar hem en door de wandelingen met de uitlaatservice snapt hij de hondenregels onderling veel beter.
Ik zou trainen dat ie op tijd komt en goed vooruit kijken zodat je je hond optijd bij je hebt.

1 like

Ja inderdaad een blij ei. Ze is ook pas 1 dus wordt hopelijk met de tijd sws minder. En inderdaad hondensignalem/regels lijkt ze niet te snappen. Uitlaatservice hebben we niet maar we wandelen wel regelmatig een stukje met meerdere mensen en honden dus lijkt me dat ze daar ook dingen van moet leren?

Zijn het dutch tollers? Dat zijn zo’n leuke honden :heart_eyes:

2 likes

Als ik in een losloopgebied mensen met een aangelijnde hond zie, dan doe ik die van mij ook meteen vast. Die andere hond is waarschijnlijk met een reden aangelijnd, dus dan ben ik liever voorzichtig tot ik dichterbij kom en bevestigd krijg dat de situatie oké is.

8 likes

Ja precies, het was nu dat we net de hoek omgingen en die anderen toen al vrij dichtbij waren. Maar nog beter opletten dus en haar bij ons roepen als we de bocht omgaan.

On another note:

Eergisteren is mijn moeder ook bij een heftig bijtincident geweest, een Amerikaanse Bulldog XXL van 60 kg was uit huis ontsnapt (eigenaren van deze hond letten altijd heel goed op die honden als ze buiten zijn, altijd aangelijnd, doen er veel aan om dit soort dingen te voorkomen) en heeft toen een andere hond gegrepen en aangevallen welke op dat moment aan de lijn liep (waar mijn hond vaak mee speelt/wandelt, dit keer waren ze dus ook samen buiten). Die hond liet gewoon niet meer los. Schijnt ook dat die echt op zoek was naar deze hond omdat hij hem als onderdanig ziet. Gelukkig had die hond hem vooral in het ijzeren deel van zijn tuigje gegrepen, maar een paar centimeter ernaast en het was afgelopen voor deze hond. Vind het echt doodeng, want ben enorm gehecht aan dat beestje ook. Stel die hond ontsnapt weer, en die andere hond is dan weer buiten… hoe loopt het dan af. Iedereen zegt ook dat ze echt aangifte moeten doen tegen de eigenaren van die ontsnapte hond. Als ik in hun plaats zou zijn zou ik dat ook lastig vinden. Het zijn aardige mensen, het was een ongeluk. Anderzijds, als die hond weer eens ontsnapt kan het zomaar heel anders aflopen.

Ach het kan natuurlijk altijd een keertje gebeuren, dus meer dan dit kun je niet echt doen om het te voorkomen denk ik. Ik ben ook weleens te laat hoor, die van mij kan soms ineens veel te snel op een andere hond af stormen die daar dan weer van schrikt etc.
Maar andersom vind ik het ook fijn als anderen rekening met mijn hond houden. Als zij aan de lijn zit is ze sneller angstig (want ze kan niet weglopen uit een situatie die ze onprettig vindt), dus dan waardeer ik het ook als mensen hun hond in eerste instantie bij zich houden. Maar het blijven levende wezens met een eigen willetje, je kunt ze gewoon niet altijd perfect onder controle hebben.

2 likes

Ja is zo, maar denk dat ik nog wel beter kan opletten en alert kan zijn, vooral na die ervaring van eergisteren. Als mijn hondje dat was geweest had ze dat niet overleefd want die is een stuk kleiner. Dus dat is wel weer een wake-up-call van goh, niet alle honden zijn even lief (of in ieder geval niet naar bepaalde honden toe). Ben gewoon heel bang dat haar dat ooit overkomt.

1 like

Oh zo leuk! Geniet van alle voorbereidingen en alle filmpjes en foto’s in de aankomende tijd. Ze groeien als pups zo hard :hearts:

en welkom bij de tollerclub, ik heb hier zelf een pup rondlopen van ondertussen 8 maanden.

2 likes

Ik snap dat dit het lastig maakt, maar als ik heel eerlijk ben vind ik het wel echt een heel grove fout dat zo’n agressieve hond dan toch de kans krijgt een andere hond aan te vallen. Super vervelend voor de eigenaren natuurlijk, zeker omdat ze zo hun best doen, maar dit had (en kan nog steeds!) zo erg mis kunnen gaan. Dan is de ellende gewoon niet te overzien; het is zo traumatisch als je hond voor je ogen wordt doodgebeten. Ik weet niet of zo’n aangifte tot euthanasie zal leiden (kan me voorstellen dat je dat die mensen ook niet aan wil doen) maar ik denk wel dat het super belangrijk is dat er gekeken wordt naar hoe dit nooit meer kan gebeuren, misschien juist met een buitenstaander/iemand die verstand heeft van honden

2 likes

Zo jong nog. Dat wandelen met anderen is juist goed! Zo kan ze leren van de andere honden. Mijn hond heeft door die uitlaatroedel veel geleerd door bijv. soms op zijn plek te worden gezet door een. Geen bijtincidenten geweest maar laten zien van nu is genoeg.

Heftig van die hond die ontsnapt is, gelukkig goed afgelopen. Ik zou ook niet weten met aangifte wel of niet. Maar wat @Falula zegt zou goed idee zijn.

1 like

Jaaaa, mijn vriend was voorheen bang voor honden en sinds 2 jaar roept hij elke keer om een toller. En nu is het eindelijk zo ver. ZO BLIJ♥️

5 likes

Nou niet normaal! De dame zei dat de pups na 1 nacht al 10% van hun geboortegewicht zijn aangekomen… dat ze maar lekker mogen groeien met zijn alle.
En dit ras, ja geweldig! Ik zie mezelf al uuuuuren wandelen en zwemmen en mee op de sup, haha

Ahww🥰 nog even geduld hebben.
De pups bij onze fokker zijn vorige week geboren en in januari mogen we voor de eerste keer gaan kijken. De dagen kruipen voorbij.

Heeft iemand ervaring met een hartslag knuffel voor een pup? Lees er wel goede verhalen over maar zou echt bang zijn dat het gesloopt zou worden omdat er batterijen inzitten.
En zijn er tips voor speeltjes die niet makkelijk kapot te bijten zijn?

1 like

Die hartslagknuffels zijn vaak een stuk groter dan de kleine pup, dus echt kapot bijten gaat niet zo snel. Die van ons deed er niks mee terwijl we het hadden gekocht omdat we zagen dat een andere pup er altijd tegenaan lag.

Verder gewoon veel rubberen kauwspeetjes haha, en natuurlijk de puppy kong! Voor ons was de nylabone ook super. Is een synthetisch bot waarvan de vezels gewoon ingeslikt kunnen worden. Altijd als hij in onze handen hing ruilden we het voor de nylabone.

1 like

Geen ervaring met een hartslag knuffel, maar een warme pittenzak met daaromheen een shirt die een van ons had gedragen werkte heel goed! Onze hond vond slapen heel lang lastig, maar hiermee werd ze wel rustig.

3 likes

Zelf geen ervaring maar kende iemand die legde het op de bench ipv erin. Dan horen ze het wel.

Ik deed eigenlijk alleen knuffel of doekje van het nest erin.
Eerste 2 nachten had ik nog geen bench dus sliep die bij mij op de kamer in sport gebouwde fort van boeken maar geen succes dus geen oog dicht gedaan. Daarna beneden en nooit gepiept.

Vorige hond ook niet. Scheelt dat ze al gewend waren en iets van 9 of 10 weken waren.

Of 12 weken. Iig 1 of 2 weken ouder dan je ze normaal mee krijgt.

2 likes