Hondentopic

Wij zorgden dat altijd een van ons thuis was of zorgden voor oppas! Denk wel een half jaar zo tot hij een uurtje of wat alleen kon zijn. En op de dag dat er langer niemand thuis kon zijn naar een honden oppas.
Je weet ook nooit van te voren hoe makkelijk je hond alleen kan zijn. De een vindt dat geen probleem en de ander wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Uhm… Ik vind je wel wat heftig reageren. Wie zegt dat ik de eventuele hond 8 uur per dag, alle dagen vd week alleen zou laten? :confused: En de hond alleen laat na 2 weken?
Ik vraag me alleen af hoe mensen die werken dit doen. Ik zat voor de 2 dagen dat ik nu werk, te denken aan familie…

1 like

Ik las dat niet zo in haar berichtje, denk dat het ook voortkomt uit dat mensen vaak heel makkelijk denken over een pup nemen en dan behoeftes van t beestje over t hoofd zien. Dat wil totaal niet zeggen dat jij dat zou doen, maar alleen al de gedachte dat sommige mensen hun hond wel zo snel zo lang alleen laten doet pijn in mijn ziel :stuck_out_tongue_winking_eye: bij ons in de buurt zit ook elke week een hond de hele dag te janken, breekt gewoon je hart. En dat zijn wss helemaal geen nare mensen, ze denken alleen wel onterecht heel makkelijk over hoe t is voor hun hond. Dat je er van tevoren iig goed over nadenkt is al heel wat, hoeveel mensen wel niet in een opwelling een beestje mee naar huis nemen :broken_heart:

1 like

:heart::heart::heart:

Wat spannend! Via welke stichting? En mag ik misschien via pb weten welke hond? :heart_eyes: Ik ben zo nieuwsgierig!

1 like

Oh sorry het was niet de bedoeling om je te laten schrikken! Meer een extra advies, om je echt in te lezen in hun achtergrond. Maar ook vooral omdat we zelf een beetje pech hebben gehad denk ik. We zochten wel naar een terriër want we houden ook van eigenwijs. Maar hebben wel bewust voor de rustigste pup gekozen. Deze rustige en vriendelijke pup is uitgegroeid tot een pittige puber. Hij heeft echt scherpe randjes gekregen die we niet zagen bij andere honden van zijn ras die we kennen. Als we hadden geweten dat dit een bijkomstigheid was hadden we denk ik voor een ander ras gekozen. Maargoed, we speuren nu bij een man die alleen met terriërs en teckels werkt en nu snappen we zijn gedrag beter en kunnen we er zelf ook beter mee omgaan. Dat hoeft bij jou helemaal niet te gebeuren, maar het is wel goed om er rekening mee te houden dat je lieve teckeltje geen allemansvriend wordt oid. Ze zijn net als terriërs gefokt om zelfstandig na te denken en hebben minder de will to please zoals retrievers. (De mijne heeft alleen de will to please himself :stuck_out_tongue_closed_eyes:)

Over het combineren met werk, ik heb geen idee hoe mensen dat voor Corona deden haha. Ik had in de thuiswerkperiode 2 weken vakantie en daarna zijn ze nog zó klein. Gelukkig woont mijn oom in de buurt die niet werkt maar wel een stabiele hond heeft die mijn pup ook een beetje kon opvoeden. Daar bracht ik hem heen als ik een dagje naar kantoor moest. Vanaf 16 weken ging hij mee met de uitlaatservice om te wennen, en dat vond en vind hij echt geweldig. Ik zou dus zoeken naar mensen dicht bij je die je uit de brand kunnen helpen.

Ik heb ook het gevoel dat het een van de meest terugkomende dingen is, de vraag of je echt zo ‘lang’ thuis moet blijven. Mijn hond gaat ook standaard naar de oppas als ik langer dan 3 uur verwacht weg te zijn. En alleen thuis voor even boodschappen deed ik na 3 maanden, maar hij was al 1.5 toen ik hem adopteerde. Destijds kon ik gewoon vanuit huis werken, dus kon ik gewoon de tijd nemen die hij nodig had om te wennen.

2 likes

Wij hebben ons hondje sinds afgelopen juni en mijn vriend werkte volledig thuis toen we haar kregen. En hij werkt nog steeds 4 dagen per week thuis en maar 1 dag op kantoor. Onze hond is nu ruim 8 maanden oud. Als ik niet thuis kan zijn op de dag dat mijn vriend naar kantoor moet, brengen we ons hondje naar mijn schoonouders. Zij zijn met pensioen en hebben ook een hond dus dat is super fijn, ons hondje vindt het ook heel leuk daar :slight_smile: We zijn wel snel gaan oefenen met korte momentjes alleen zijn. We filmden onze hond dan met een mobiel (die zetten we gewoon ergens op een plankje ofzo waar ze niet bij kon) om te kijken hoe het ging en of ze ging blaffen bijv. En dat zijn we langzaam gaan opbouwen van eerst 10 min en dan langzaam tot 30 min en dan steeds verder en natuurlijk niet te snel. Als we weg gaan dan gaat ze altijd slapen haha. En we doen ook puppy cursus elke zondag. Dat zijn 3x 10 lessen van een uur en dan nog twee theorie avonden over gedrag en opvoeding, ook heel leerzaam vind ik! We zitten nu halverwege de tweede tien lessen.
Ik had een puppy en de tijd die het kost wel onderschat! Er komt best wel veel bij kijken. Het scheelt in corona-tijd dat veel mensen veel thuis werken waardoor je gelukkig veel tijd kunt doorbrengen met je hondje omdat je bijvoorbeeld je werkdagen wat langer laat duren zodat je tussendoor kunt wandelen/spelen.

1 like

Ik heb een herplaatser die al prima was opgevoed, op een paar werkpuntjes na. Dan kon hij na wat wennen makkelijk alleen zijn omdat hij dat al gewend was. Al vind ik het sowieso zielig om ze een dag alleen te laten. Dat is gewoon heel tegennatuurlijk voor een hond als roedeldier. Ik was van plan in de combi met beide minder werken en extra thuiswerken en een dagopvang de week door te komen. ‘Gelukkig’ kwam vrij snel daarna corona en sindsdien werken we beide thuis. Breng hem nog wel af en de opvang omdat ik dat goed vind voor zijn ontwikkeling en hij vindt het leuk.

Een tip is ook de app hond monitor, je hebt er ook een baby versie van maar is gewoon dezelfde app. We hebben dat op een oude telefoon geïnstalleerd. Dan kan je je hond zien en je krijgt ook een bericht als hij geluid maakt. De momenten dat er geluid was kan je ook terug luisteren. Zet dat altijd aan als we weggaan. Laatst was er heel veel vuurwerk toen we weg waren, dan vind ik het toch fijn om te weten waarom hij zo van slag was. Laat hem nu niet meer alleen tot en met december.

2 likes

Ik laat mijn hond nooit langer dan drie uur alleen. Hij zou het wel overleven maar ik vind dat gewoon zielig, daar heb je geen hond voor vind ik. Langer dan drie uur gaat hij naar de oppas. Als puppy was hij de eerste maanden nooit alleen, na drie maanden ongeveer ging ik af en toe oefenen met even alleen laten (tien minuutjes en steeds verder uitbouwen. en steeds iets verder opbouwen. Denk dat veel mensen het inderdaad wel onderschatten, het is best veel werk en in het begin is het eigenlijk een soort baby

3 likes

@Temper Wat leuk dat je eraan zit te denken om een hond te nemen!

Wij hebben sinds begin van de pandemie (Mei 2019) een dwergteckel. Ik heb de hele pandemie thuisgewerkt. Ben nu 1x per week terug op kantoor en dan is m’n vriend thuis.
Mijn teckel is wel super aanhankelijk - en dat zie ik vaker bij teckels eerlijk gezegd. Hij vind het echter dikke prima om alleen thuis te blijven - huilt niet, ligt gewoon lekker op de bank of speelt in z’n eentje. Hij is vooral aanhankelijk/heeft verlatingsangst als we ergens onbekend zijn en we laten 'm dan alleen - bv als we aan het lopen zijn en m’n vriend gaat even in een winkel binnen (zelfs als ik er dan gewoon bij sta). Dit is wel echt effect van pandemie en zoveel samen denk ik.

Met alleenlaten - wij laten 'm nooit langer dan 4 uur alleen, en sowieso niet structureel (dus alleen als we ergens uit lunchen gaan in het weekend). Als ik naar m’n werk ga ben ik al snel van 8 tot half 7 weg. Zelfs als ik dan een hondenuitlaatdiesnt in het midden van de dag zou regelen zou 'ie nog 2x5 uur alleen zijn. Hier heb ik wel echt destijds te simpel over gedacht.

De knoop om onze oppashond te adopteren is nog altijd niet doorgehakt, maar ik heb hier wel nog een gedragsvraag over de hond in kwestie.

Heb het hier al verteld maar de hond is dus heel goed met andere honden (al vindt ze meer dan 1 hond in een loosloopwei echt helemaal niks). Maar andere honden op straat reageert ze nooit negatief op, ook niet als zij wel blaffen.
Tegenover mensen die binnen in huis komen is ze niet echt verwelkomend en erg beschermend naar ons toe (ze gaat grommen). En ze heeft dus 1 keer naar een bezoeker gehapt. Niet echt gebeten, maar wel naar de broek gehapt zeg maar. Nu laten we niemand meer binnen tenzij ze eerst buiten even heeft kennisgemaakt en dat gaat prima (gebeurt dus ook niet vaak dat er nieuwe mensen langskomen op dit moment). Door dat ene hap incident en dat ze ook eens op een bezorger vloog (mijn vriend had de deur nietsvermoedend open laten staan), ben ik nu heel alert op geworden op het grommen. Ook omdat jullie me hier hebben duidelijk gemaakt (en heb gelezen intussen) dat grommen echt een duidelijke waarschuwing is en dat je dat niet moet afleren, maar iets met de oorzaak doen. Ze klinkt nu trouwens als een heel moeilijke hond maar dat is niet echt zo. Voor de rest is haar gedrag echt voorbeeldig, ze loopt perfect mee aan de leiband, luistert en leert ook heel snel nieuwe commando’s voor mijn gevoel.
Heel verhaal om het volgende in te leiden. Gisteren had ze een boxershort van mijn vriend genomen en zat ze daar op te kauwen. Dat mag ze natuurlijk niet, dus we hebben die afgenomen (dat staat ze van ons dus prima toe!). Maar daarna stond ze zachtjes te grommen naar ons. Niet zo overtuigd of bedreigend als ze naar vreemden doet, maar wel zacht gegrom. Dus heb ik haar toen een ander stuk stof gegeven, waar ze wel mag op bijten in ruil voor de boxer. Is dat ok? Of leer ik haar zo potentieel verkeerd gedrag (grommen betekent iets krijgen)?

Ik denk dat het voor een keertje niet zo erg is maar misschien kun je de volgende keer direct een ruil maken, dus de boxer (of iets anders wat de hond niet mag) afpakken en gelijk iets anders in de plaats teruggeven zodat de hond leert dat het een niet mag maar dat er wel iets anders leuks voor terugkomt. Nu gaf jij iets als reactie op het grommen (zo klinkt het in ieder geval) dat zou op lange termijn als een beloning kunnen gaan lijken, maar voor een keer maakt dat niet zo uit. In ieder geval goed dat je niet direct gaat straffen.

Misschien goed om met een gedragsdeskundige te kijken wat er precies gebeurt en hoe je hier het beste mee om kunt gaan?

2 likes

Wat @NoTime zegt! Ik denk niet dat grommen iets is dat honden tactisch inzetten. Maar ga de volgende x gelijk ruilen (voor een beloning of ander kauw lapje oid) en niet afpakken. Zodat de associatie niet zo negatief wordt

Meer leesvoer: Beschermt jouw hond je echt? Of is er iets anders aan de hand?

1 like

Thanks! Ja als dit nog eens zou gebeuren, doe ik het in het vervolg zo!

Als we (of ja mijn vriend dan) de hond adopteren zouden we dat wel overwegen inderdaad! Maar nu voelt het wel wat voorbarig, tis onze hond niet

2 likes

Ook Interessant! En klinkt wel logisch op zich.

lekker serie kijken met deze wolk naast me. :pleading_face:

48 likes

Omg hoe lief :heart_eyes:

1 like

Gefeliciteerd! Wat een lekker dotje.

Ik start begin volgend jaar een nieuwe baan en geheel onverwacht zijn dat kantoortijden (zorg, dus heb altijd onregelmatig gewerkt). Ik ben ergens geplaatst omdat het een opleidingsplek is, dus ik kan niet verplaatst worden. Mijn vriend werkt ook kantoortijden dus dit is echt super rot :frowning: Ik had zo gehoopt dat we weer fijn de zorg voor onze hond konden afwisselen, en nu vrees ik dat we dus een oppas moeten gaan vinden.

1 like

Ah zo leuk!! :heart_eyes: Hoe gaat het, is ze al helemaal gewend?

1 like