Minder angst en vuurwerk middel bij Dierenoppasamersfoort
Die verkoopt ook wonderzalf en hele lekkere kluifjes (en anny-x y-tuigen en lijnen in fijne lengtes etc) echt wel een van mijn favo winkels te bestellen voor mijn hond.
Jaaaa, ik was altijd best terughoudend met een hond adpoteren maar ben er nu wel echt van overtuigd dat ik een windhond een fijn plekje zou kunnen geven en ook financieel genoeg buffer heb voor forsere dierenartskosten als er een keer echt iets aan de hand is enzo. Windhond lijkt me ook perfect voor mijn situatie (woon in een appartement) en alle windhonden die ik tot nu toe heb ontmoet vibede ik heel goed mee Het enige is dat ik twee hoog woon zonder lift, maar ik heb begrepen dat traplopen wel goed aan te leren is, heb jij daar ervaring mee? Ik zou in ieder geval het liefst geen al te gigantische willen zodat ik hem wel de trap op en af kan dragen mocht dat ooit nodig zijn.
En jij hebt jouw hond uit het asiel toch? Bij windhonden kom je natuurlijk al heel snel op organisaties die honden uit Spanje of Ierland halen en ik was altijd een beetje tegen het hele honden uit het buitenland halen-ding omdat er genoeg dieren in het asiel zitten hier. Maar windhonden kom ik eigenlijk amper tegen en met de gedachte dat veel buitenlandse windhonden anders gewoon afgemaakt worden merk ik toch dat ik zoiets wel overweeg. Heb jij daar toevallig nog meningen over?
Superleuk!!! Wij wonen ook niet zo groot, maar binnen zijn ze over het algemeen behoorlijk lui dus ze hebben niet zoveel ruimte nodig. Een slaapplek met een stapel dekentjes is genoeg. Comfort en warmte staat echt op de eerste plek bij deze honden (oké na eten misschien). Traplopen is bij ons niet nodig, maar heeft ze gaandeweg wel aangeleerd. Ze kan/durft steilere trappen niet op en af, maar met trainen moet dat wel te doen zijn denk ik. Het zijn vaak wat schuchtere honden en zeker als je adopteert dikke kans dat ze wat angstig zijn, dus hou er dan rekening mee dat je in het begin waarschijnlijk veel moet tillen. Dan zou ik maatje greyhound niet echt aanraden Die kunnen behoorlijk groot zijn en hebben in verhouding ook een nog grotere borstkas dan een mixje of een spaanse windhond/galgo. Die van mij zit qua grootte tussen een greyhound en whippet in, zij zit dus net onder de 20kg en is wel te tillen voor even. De galgo’s die ik tegenkom zijn vaak iets hoger maar wel tengerder, dus wellicht zou dat ook nog wel te tillen zijn.
Klopt, uit een Nederlands asiel. Ik kijk nog steeds sowieso wekelijks op ikzoekbaas of er nieuwe windhonden zijn, maar het zijn er niet veel. Je kunt misschien de Facebook van NVAW (de vereniging voor Nederlandse asielwindhonden) checken, daar plaatsen ze ook honden die via een andere stichting of organisatie een huisje zoeken.
Ik heb verder geen hele sterke mening over het adopteren van dit ras uit het buitenland eigenlijk. Iedereen die ik ooit ben tegengekomen met een windhond heeft ze uit het buitenland geadopteerd, voornamelijk Spanje. Er is hier gewoon weinig aanbod qua adoptiewindhonden - op wat enkele stropertjes na dus - dus ik ben allang blij dat mensen ze dan liever uit het buitenland adopteren dan voor een puppy gaan. Oh en een vrouw die ik helaas al heel lang niet meer ben tegengekomen heeft inderdaad uit Ierland twee prachtige honden geadopteerd. Beide hebben zo’n supermooie grijze kleur, ex-racers, ik denk oprecht nog elke week aan ze :’)
Ja ik ben me al helemaal aan het laten meeslepen door alle leuke bedjes enzo die er zijn haha!
Trappen zijn bij ons gelukkig niet supersteil, dus denk ook wel dat het goed moet komen met eventueel wat training. En ja ik vind het qua gewicht echt lastig inschatten, we zijn inderdaad ook naar galgo’s aan het kijken omdat die dus wat lichter zijn. Hoop eigenlijk ook echt dat we een hond kunnen vinden die al wel in NL is, zodat je ook eerst een keer kan gaan wandelen om te kijken of het een match is, en dan is dat optillen ook wat makkelijker in te schatten. NVAW had ik gevonden ja! Ik heb van iemand anders met een windhond ook nog een adres van een asiel gekregen dat regelmatig windhonden heeft (uit Spanje ook maar die adopteer je pas als ze al in NL zijn), en ik zag dat je op dierenasiels.com, die soort van verzamelwebsite, ook kunt filteren op ras. Dus dat gaan we de komende tijd maar gewoon goed in de gaten houden (:
En ja grijs is mooi altijd Al vind ik dat bruin-zwart gemeleerde van galgo’s ook altijd prachtig
Mijn hond zat een tijdje terug plotseling verstrengeld met een galgo die precies op haar leek. Die vol in beeld is dus de galgo, links alleen het kontje van die van mij
Ik ben echt zo benieuwd op welke termijn je een passende hond kunt vinden! Heb je in het verleden een hond gehad? Ikzelf namelijk niet en het is voor mij echt de perfecte hond als groentje Ze zijn heel zachtaardig - niet alleen die van mij, echt alle windhonden die ik tegenkom, wat jij ook al ervaarde - en ze zijn over het algemeen gewoon heel makkelijk.
De kleding, dat is ook heel leuk om vast naar te kijken. Het is balen dat verzenden vanuit Engeland nu zo’n gedoe is en steeds duurder wordt, want daar hebben ze merken die zich alleen op windhonden richten op het gebied van kleding en halsbanden (en ook daadwerkelijk mooi zijn, het aanbod hier is heel slecht). Mocht je leuke plaatjes willen kijken: Redhound for Dogs, Speedray, en Occam. Oh en als je insta hebt: theadventuresofjosieandedie en lollythewhippet. We hebben echt al heel veel goede aankopen gedaan door deze accounts!
Tip, op de facebookpagina van het ras wat ik heb worden ook vaak linkjes geplaatst van herplaatsers en honden die in het asiel zitten. Misschien kan dat nog helpen als je op zoek bent na een adoptie windhond?
Jaa precies dat Lijkt me zo leuk om dan andere windhonden/galgo’s tegen te komen als je met ze buiten bent! Ik heb sinds ik uit huis ben nog niet zelf een hond gehad, maar ben wel van baby af aan opgegroeid met honden dus ben er wel redelijk in thuis (: Maar kan me inderdaad voorstellen dat het hele prettige eerste honden zijn!
En ja omg, coltruien zijn m’n lievelings voor windhonden haha. Jammer dat het zoveel gedoe is met verzenden vanuit Engeland, maar ik ga me zeker even vermaken met de merken en instagramaccounts die je noemt Ik heb sinds vorige week TikTok en ik kwam er gisteren achter dat er een hele greyhound hoek is op TikTok, ben ik ook echt al veel te lang naar aan het kijken geweest haha
@LilyAldrin oh dat klinkt ook als een goeie om in de gaten te houden dan ja! Welke pagina is dat?
Edit: oh sorry volgens mij las ik 'm eerst verkeerd! Denk dat de facebookpagina die @sax noemde vrij vergelijkbaar is, ga die inderdaad in de gaten houden
ik doelde idd op de asielpaginas maar ik heb zelf een toller en daarvan zijn ook veel besloten groepen over het ras waarin herplaatsers gedeeld worden en andere tips en leuke foto’s. Denk dat zoiets er ook wel is voor whippets, grayhounds etc
@Dazed
Dit kwam bij mij langs op facebook, moest even aan dit topic denken. Ik heb geen verstand van dit ras dus misschien is het niks hoor, maar dacht stuur het toch even
Ik kreeg net een doorstuurappje dat er vandaag tussen 20:00 en 20:10 een vuurwerkprotest komt in Nederland met extra vuurwerk? Geen idee of het waar is maar misschien toch goed om dan voor de zekerheid binnen te blijven met je doggo.
Gatver, hopelijk valt t mee. Is hier in de buurt al best wel vaak en veel vuurwerk helaas.
Wij gaan verhuizen en vandaag voor t eerst de hond mee naar t huis. Had een adaptil stekker gehaald en hij ging gewoon steeds in dat hoekje liggen! Kan ook toeval zijn natuurlijk maar het maakte me heel blij hahaha
Ik had dit inderdaad ergens gelezen, maar ook weer vergeten. Natuurlijk net om 20 rondje met de hond en best wel veel geknal te horen. Ik heb het hele rondje dus gelopen terwijl ik steeds riep “Jeej feestje joepie ja goedzo feestje”. Hopelijk is dit dan maar een goede oefening voor oudjaar, wordt zijn eerste in NL.
Gelukkig viel het allemaal mee! Meestal zijn het van die flauwe doorstuurberichten maar ik dacht toch maar rekening mee houden. Dit wordt ook zijn eerste oud&nieuw maar hij lijkt niet bang. Zelfs toen de onweer 200meter van onze glampingtent insloeg en wij naast het best stonden sliep hij door. Ik ben zelf wel bangig voor vuurwerk dus hoop dat ik dat niet doorgeef.
Onze lab heeft net een chocolade Sint gegeten… Stiekem gepikt van tafel toen m’n vriend met mn dochter bezig was in de keuken. Hopelijk krijgt hij geen last. Mijn vriend is ook helemaal geschrokken en in paniek. Dierenarts zegt dat het in principe geen kwaad kan. Iemand hier wel eens zo iets mee gemaakt?