Hondentopic

Ja je bekijkt het natuurlijk altijd vanuit je eigen ervaringen! Ik vind het nu wel een beetje klinken alsof ik de hond wat aan doe, maar even weg halen bij de prikkel of op een voor hem veilige eigen plaats zetten kan een hond ook helpen. Ik heb dat juist geleerd van trainers die een positieve insteek hebben. Maar idd de oorzaak achterhalen is het belangrijkst om te weten hoe je het beste kan handelen.

Ja dat klinkt inderdaad anders! Puberhonden hebben ook een angstfase, maar daar groeien ze ook weer overheen gelukkig.

Even een vraagje, ik hoor net dat er mogelijk sneeuw gaat vallen binnenkort en ik vroeg mij af of jullie iets doen met de pootjes van jullie hond, als jullie ermee in de sneeuw gaan wandelen?

Vorig jaar lag er ook veel en best lang sneeuw, maar toen hadden we onze hond net en was het echt nog een puppy, dus we waren max 10 minuutjes buiten, piesen en poepen en even spelen en weer naar binnen, maar nu wandelen we 30-60 minuten meestal.

Ik lees over vaseline, potenwax, schoentjes
 Niet alleen de kou, maar blijkbaar ook het strooizout kan problemen geven. Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn!

Wij zijn het eerste jaar druk bezig geweest met vaseline smeren, maar ik had niet het idee dat het iets deed. Waar wij lopen wordt weinig gestrooid, maar anders maak ik haar pootjes wel altijd schoon na het wandelen. Verder hou ik wel in de gaten of de pootjes niet heel droog worden oid, maar gelukkig nooit ergens last van gehad.

Edit: ik had trouwens nog niet gehoord dat het misschien zou gaan sneeuwen, maar wat leuk!! Onze hond houdt echt van de sneeuw, zo leuk om haar dan druk te zien springen enzo :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Bij mijn hond hielp afplakfolie op het raam ook wel erg. Niet omdat hij van ons niet naar buiten mag kijken of niet mag reageren maar gewoon om het voor hem zelf wat rustiger te maken omdat elke keer als er iemand langskwam, het toch wat spanning gaf bij hem. Sowieso verstandig om een trainer mee te laten kijken!

2 likes

Haha ik zie nu dat er nog niks de komende 14 dagen verwacht staat, dus misschien zei m’n vriend het wel om me te kloten, want ik HAAAAAAT sneeuw. Oh er was wel even sprake van.

@Krabsalade Ik heb na elke wandeling haar pootjes goed afgedroogd en misschien een keertje extra de kussentjes ingesmeerd, maar had het idee dat haar poten wel oké waren met de sneeuw. Ook als we iets langer gingen lopen (al loop ik met die van mij sowieso geen uren met erge kou, maar wel iets van een uur).

1 like

We smeren “wonderzalf” (via een dierenwinkel, gebruiken we bij veel dingetjes) 100% natuurlijk (geen gevaar bij oplikken) om ijsballen tussen tenen te voorkomen en schade van strooizout. Zo blijven de kussentjes heel.

2 likes

Zoveel mogelijk om het zout heen laten lopen. Ook als ze strooien ivm gladheid zonder sneeuw. Daarna goed afdrogen. Soms ook weleens kort even er tussen gespoeld en als hij begon te likken met vaseline ingesmeerd.

Ook zijn buik/liezen, daar zit niet zoveel haar en het spat omhoog bij lopen.

3 likes

Vooral het haar tussen de kussentjes kort houden! Daar blijft sneeuw snel aan plakken.

1 like

Mijn hondje is verkouden dus mijn moeder had een trui besteld om haar warm te houden. Vond ze niet heel fijn dus ze heeft hem maar 1 minuut aangehad. Stond wel schattig maar gaat maar de kast in denk ik. Ook nog een warmer mandje voor de koude dagen onderweg, hopelijk bevalt die.

6 likes

Truitjes en jasjes wilt mijn hond ook niet aan. Maar als hij in zijn mand ligt vind ie het wel prima als hij wordt ingestopt onder een dekentje. Misschien is dat nog een optie.

@Panorama Ik meen me te herinneren dat jij je hond vorig jaar in deze periode bepaalde natuurlijke medicatie gaf tegen (vuurwerk)angst. Wat was uiteindelijk jouw ervaring hiermee?

Oh en over hondenkleding gesproken, die van mij heeft een nieuwe trui en ze is weer zo schattig haha.
(Ze houdt niet zo van het schudden van de tram dus dan mag ze met haar bijna 20kg op schoot en naar buiten kijken :joy:)

17 likes

Klopt, geen medicatie maar olie die je kan wrijven (op de hond of op zijn speeltje) die bij oplikken niet gevaarlijk is.
Hij had er wel iets minder angst door. Het hielp )en helpt) ook goed tegen auto stress. En voor mezelf (op bovenkant handen smeren dan kon hij eraan ruiken enzo) werkte het ook wel.

Het is echt een baadt het niet, schaadt het niet middel. Ik ben wel blij met de aanschaf maar doe sowieso veel aan dat soort producten bij hem (de wonderzalf is van zelfde winkel en uitstekend product en heel vriendelijk voor gevoelige hond).

2 likes

:heart_eyes: Zo lief met die col! Jij hebt een windhond toch? Ik ben na een aantal jaar dromen nu eindelijk serieus aan het kijken naar het adopteren van een windhond en ik kan echt niet wachten, hoop dat het lukt om een goede match te vinden :blush:

2 likes

@Panorama Bedankt voor je snelle antwoord. Wat fijn dat het voor jouw hond werkt, ik ga het ook bestellen.

@Dazed Omg ja hier hebben we het al eerder over gehad! Vertel me allesssss :heart: Je mag me ook PB’en bij vragen of dingen, wil ook weer niet het hele topic overnemen met mijn windhondengekte haha.

2 likes

Van mij mag je, in onze buurt woont sinds kort een Italiaanse windhond, een pup en die vind mijn hond ook zo leuk en ik ook! Echt een leuk ras :slight_smile:

1 like

Ik kijk er denk ik overheen maar hoe heet het nou? Wij gaan komende maand verhuizen, ga ook nog even zo’n adaptil ding halen voor in t stopcontact daar. Alle beetjes helpen, vorige keer vond hij t verhuizen heel lastig maar toen was hij ook nog geen jaar oud.

2 likes

Haha ja ik zeg ook neem het topic gerust over. Ik vind het altijd leuk als ik zie dat er nieuwe posts zijn hier en ik vind windhonden ook heel leuk!

Ja windhonden zijn megaleuk. :heart_eyes: helaas reageren we verschillend allergisch op sommige rassen dus durfden we het niet aan. Dus kom maar door met de spam!