Hondentopic

Volgens mij is ze al bij haar buren langs geweest en hebben ze toen als ‘oplossing’ die blafband omgedaan.

@Whoopdidoo Het is al gezegd, maar geluidsoverlast kun je melden bij de politie. En ondanks dat het voor nu stil is, zou ik wel alsnog even informeren bij de dierenpolitie of je hier iets mee kunt. Het klinkt namelijk niet alsof deze mensen lekker adequaat zijn en de tijd nemen om de situatie beter te maken voor hun huisdier.

Oooooomg het lijkt erop dat ik toch een hond ga nemen samen met mijn vriend! Ze zou wel full-time bij mijn vriend wonen, maar in een gedeelde verantwoordelijkheid.

De oppashond die we mee hadden op weekend en waar de wens voor een hond mee begonnen was, is ondertussen veel vaker bij mijn vriend geweest, en we zijn er al helemaal aan gehecht. En zij aan ons. Baasje zit blijkbaar en in een turbulente periode en we hadden al gemerkt dat ze de hond duidelijk niet zo graag meer wou. Bracht ze regelmatig voor een heel weekend, om dan last-minute nog met 1 of 2 dagen te verlengen. Nieuwe relatie waar ze vaak is, en daar “kan” de hond niet mee (klein appartement + met jong kind). Ze gaat er mee samenwonen nu, en heeft beslist om de hond weg te doen :roll_eyes: super zielig, maar nu stelt ze ons dus voor of wij de hond willen.
Mijn vriend moet het allemaal nog eens goed doordenken, er zijn wat praktische moeilijkheden, maar we neigen echt naar ja want we houden nu al van die hond. We mussen haar elke keer dat ze weer weg is. Plus het is een hond uit Roemenië, en ik ken de geschiedenis niet, maar vermoedelijk dus straathond die al eea heeft meegemaakt, en het idee dat ze anders naar een asiel moet, breekt m’n hart. Ze zou zo veel beter af zijn bij ons.

We hebben beide nog geen ervaring met een hond “opvoeden” / verzorgen. Waar halen jullie betrouwbare info vandaan? Ik vind met kort zoeken veel tegenstrijdige informatie… Het is een redelijk jonge hond, maar wel goed opgevoed (ze kan zitten en terugkomen wanneer je haar roept, ze kent “nee” en wandelt met ons goed mee). Dus op zich is dat ok.
Wel is ze wat beschermend maar ons toe met vreemden, en wel wat angstig (van verkeer, van mijn lift werd ze panisch en dat weigerde ze totaal). Tegenover vreemden gaat ze soms grommen, maar met een duidelijke “neen” stopt ze wel.
Wat me meest zorgen baart: mijn vriend zijn vader was eens op bezoek, en hoewel hij al even in huis was en niet per se in haar buurt kwam, ging ze ineens grommen en naar zijn broek happen. Zonder erg, maar ik weet niet hoe je dat kunt vermijden / hoe je daarop best reageert?

2 likes

Nou over het laatste… nooit grommen corrigeren. Je hond geeft iets aan. Daar moet je iets mee, dat kap je niet af, anders krijg je dus ‘ineens’ gehap, wat dus eigenlijk niet ineens was…

Doggo is betrouwbaar en werken samen met verschillende deskundigen

Over grommen corrigeren: Waarom je een grommende hond niet moet corrigeren als jij iets aan het gedrag wil veranderen. - Nina van Tilbeurgh

1 like

Thanks ik zal daar eens nalezen! En good to know!
Ik was er zelf niet bij, dus ik weet niet exact hoe het gegaan is - of ze dus gecorrigeerd werd toen.
Edit: al is het waarschijnlijk meer of ze algemeen gecorrigeerd wordt op grommen, dan of ze in de specifieke situatie gecorrigeerd werd

ik vind de artikelen op hondenlot.nl ook fijn om meer te lezen over bepaald gedrag en wat er dan achter zit.

nog maar twee weekjes en dan mogen wij onze pup ophalen. ik heb er super veel zin in, maar ben ook best nerveus. hier nog even een foto die ik vorig weekend heb gemaakt:

weet alleen dat we een teefje krijgen, verder nog niet welke het wordt. ze krijgen met zeven weken een puppytest zodat ze een beetje het karakter weten en dan wijzen zij ons er eentje toe.

26 likes

ooohhhh rammelende puppystokken :cry:

8 likes

Wat een schatje! Ik heb mijn hondje ook zo “toegewezen” gekregen en het is een hele goede match geworden dus goede ervaring mee! Heel veel plezier met de voorpret en het is super spannend maar alles komt goed :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

@Whoopdidoo Hoe is het nu bij de buren?

Wat spannend! Mijn advies zou zijn om heel goed na te denken over of deze hond goed past bij jullie.

Niet op basis hiervan een hond nemen, hoor! Hoe vaker een hond moet wisselen van huis hoe zieliger. En voor je zelf is het ook heel vervelend om met een hond te zitten die eigenlijk niet goed past. In dat geval kan de eigenaar beter een ander huisje zoeken (meestal gaat dat via een bemiddelaar oid ipv dat de hond meteen het asiel in moet) en jullie zoeken naar een hondje die beter bij jullie past.

Maarrrrr als dit wel dé hond voor jullie is, dan zou ik iets gaan doen met de hond waarbij je advies van een kenner kan in winnen. Het klinkt wel als wat ingewikkeld gedrag namelijk, wat misschien moeilijk is om te duiden via lezen op sites, al helemaal als je nooit eerder een hond hebt gehad. Je kan bv eens een keer een hondengedragstherapeut laten meekijken of een cursus gaan doen met de hond. Of als je iemand in je omgeving hebt die meerdere (soortgelijke) honden heeft gehad, die vragen om mee te denken over het omgaan met dit gedrag.

4 likes

De laatste blaft mijn (puber)pup veel in de avond, als het dan donker is dan lijkt ze soms te schrikken van geluiden of voorbijlopende mensen. Ze springt dan opeens op en gaat dan blaffen en loopt meestal dan ook richting het raam. We hebben inbetween gordijnen voor het raam maar daar blijf je wel dingen doorheen zien.

Als ze nu blaft, loop ik naar haar toe en dan probeer ik haar af te leiden met spelen/knuffelen en als ze echt lang doorblijft gaan til ik haar op om te laten zien dat het niet “spannend” is wat ze buiten ziet/hoort.

Nu vroeg ik me af of iemand tips heeft, hoe we hier het beste mee om kunnen gaan. Binnenkort starten we met een pubertraining en dan ga ik het ook de trainer voorleggen.

1 like

Is het een optie om je omgeving aan te passen? Raamfolie? Het is best veelgevraagd voor een hond om voorbij lopende mensen allemaal maar oké te vinden. Je zou wel kunnen kijken naar de prikkel dus dat je het raam tijdelijk dus afschermt en dan elke avond een half uurtje ‘oefenen’. Dus laten kijken en belonen als ze rustig blijft. Maar als er geen moment van rust is dan is dat dus wat te lastig, zou dan de afstand vergroten, misschien zover mogelijk vh raam af (aan een riem misschien) en het dan oefenen en langzaam dichterbij komen! Niet te snel willen en tussen het oefenen door zorgen voor geen negatieve ervaringen.
En voor geluiden: wij hebben altijd muziek aan.

3 likes

Onze hond is behoorlijk op mijn vriend gefocust. Als hij opstaat, loopt ze vaak al met hem mee en lijkt het alsof ze naar buiten wil. Soms vindt mijn vriend het dan benauwend, maar ik heb het idee dat dit ook een beetje door hem zelf komt. Als ik bijvoorbeeld niet thuis ben dan loopt hij heel vaak met haar (meer dan naar mijn mening echt noodzakelijk is). Ik heb het idee dat mijn hond soms structuur mist en niet weet waar ze aan toe is. Hij vindt veel dingen al gauw zielig oid, maar ik heb het idee dat dit juist niet in haar voordeel is.

Ik zoek dan ook wat betrouwbaar leesmateriaal om hier wat meer over te leren. Maar ik vind het ook wel iets om voor naar de hondenschool te gaan, want hij neemt dingen denk ik sneller aan van een professional :sweat_smile:

Ik denk dat er bij het merendeel van de hond/baas relaties een iemand van het gezin baas bovenbaas is zo gezegd. Althans als ik naar de baasjes en honden in mijn eigen kring kijk dan is daar overal heel duidelijk een iemand binnen het gezin die de hond altijd achterna loopt en echt zeg maar de hoogste voorkeur geniet voor de hond :yum:

Nu weet ik niet precies of je vraag is dat je juist wat handvaten wilt om dat te veranderen? Want dat lijkt me heel lastig. Zelfs bij de stellen die samen hondenschool hebben gedaan zie je dat de hond alsnog wel een ‘voorkeur’ heeft.
Maar als je denkt dat je vriend zich niet als een goede en gestructureerde/consequente baas gedraagt, en je wilt daar iets aan doen dan zou ik toch echt wel een cursus aanraden. Vaak is er binnen de cursus ook ruimte om vragen te stellen over dingen waar je thuis tegenaan loopt, is mijn ervaring althans!

2 likes

Ook hier de knoop eindelijk door gehakt en contact opgenomen met de fokker :smiling_face_with_three_hearts: Wanneer er pups komen zullen wij hier voor in aanmerking komen, dit kan natuurlijk wel even duren. Nu al mega ongeduldig, maar wel zin in de voorpret ook.

11 likes

leuk! voor welk ras ga je?

een golden retriever! heb er inmiddels 3 (bij mijn ouders) gehad en heb altijd tegen de fokker gezegd dat het mijn wens was om daar ooit zelf eentje te komen halen. Hij was ook helemaal enthousiast toen ik belde, kwam daar voor het eerst toen ik een jaar of 3 was.

7 likes

oh wat super leuk!

wij mogen zondag eindelijk deze cutie ophalen :pleading_face: het is een teefje, we noemen haar gyoza.

32 likes

Aahw echt om op te eten

ja echt he, ik mocht haar vasthouden en ik kreeg gewoon tranen in mijn ogen van geluk :joy: die andere mensen zullen wel gedacht hebben haha

Ooooh :smiling_face_with_three_hearts: :heart_eyes: Zo leuk!!!

1 like