Hondentopic

@Bertha Hoe gaat het nu? Echt zo sneu weer.:sob:

Wat verschrikkelijk. Hoe gaat het lichamelijk met hem? Inderdaad de vraag hoe hij nu gaat reageren op andere hondenā€¦ naar zeg. Sterkte!

:disappointed_relieved:wat paniekeriger nog dan normaal, we gingen vanavond even paar blokjes met de auto zodat we hopelijk rustiger konden wandelen en zat hij helemaal te trillen in de auto. Zo sneu. Morgen naar onze eigen dierenarts, dat is wel een half uur rijden dus misschien wel goed dat we heel even in de auto zijn geweest. Kunt ook niet inschatten wat hij allemaal nog weet en hoe het voor hem was gisteren. Ik kan hem niet goed tillen en mijn vriend ook niet met gekneusde pols dus kan m ook niet goed achterin zetten. Hadden de airbag uitgezet en dan bij mijn voeten (bijrijder) omdat dat niet zo hoog is

@NoTime hij is drie jaar geleden ook aangevallen door een pitbull en is sindsdien bang voor honden :disappointed: hebben wel zo nu en dan mooie stapjes gezet maar het wordt steeds drukker overal met wandelen en elke mini negatieve ervaring heeft zoveel impact op hem

Oh nee, arme hond. Sterkte ermee, hoop echt dat hij er bovenop komt. Hoe zijn jullie de nacht doorgekomen?

We hebben vannacht weer boven geslapen had zondag nacht maar 1,5 uur geslapen ofzo. Hij kwam gisteren overdag als ik op het luchtbed lag wel bij me liggen maar denk dat het ook duidelijker is en normaler voor hem als de situatie beneden normaal is. Volgens mij hebben we allemaal als een blok geslapen. Vanmiddag naar de dierenarts, hopelijk dan beter verband want 1 wond is niet goed bedekt door het verband. Heb een rokje zo geknipt dat hij die er overheen aan kan. Willen eerlijk gezegd ook de wonden gewoon niet zien :upside_down_face:

Twijfelen ook een beetje wat we moeten. De hond die gebeten heeft woont drie huizen verderop. Het voelt toch erg onveilig. Bare minimum voor ons is muilkorf. Maar mijn vriend twijfelt of hij dat genoeg vindt. Het kwam zo uit het niets en door de draai die de hond maakte overviel het baasje en daardoor raakte t beest losā€¦ wat kan je dan echt doen om het te voorkomen, dit mag gewoon NOOIT gebeuren. Maar die vrouw is dus ook mee geweest naar de dierenarts enzo dus is geen naar mens. Maar best lastig

Hoe was het vandaag bij de dierenarts? Betaalt de eigenaar van de andere hond ook de kosten? Vervelend dat het zo dichtbij is, dan ga je niet op je gemak naar buiten. Je zou aangifte kunnen doen, maar kan me ook goed voorstellen dat dat wel een hele stap is.

Sorry, kom ik het topic weer binnenvallen, maar zou ik met iemand mogen bellen qua gedragsdeskundige? Ik loop nu jankend buiten vanwege de hond van mijn overleden vader, zij is dit weekend bij familie in huis genomen en het leek goed te gaan, maar is nu blijkbaar omgeslagen qua gedrag bij het uitlaten. Binnen is er niks aan de hand maar haar gedrag buiten is totaal niet wat ik van haar gewend benā€¦

Wat rot! In welke regio?

@NoTime
Je kunt niet echt aangifte doen omdat een hond maar bezit is. Heb wel even voor informatie gebeld naar de politie en kan een melding maken maar ze adviseerden ook wel als wij goed kunnen met hun eerst te proberen er zelf uit te komen.
Hun hond is mogelijk ziek dus dat laten ze nu onderzoeken dus dat is wel goed. En hebben t wel even gehad over muilkorf.

Ik zit in midden Nederland, zij heeft vlakbij schagen gewoond en nu zit ze vlakbij Haarlem

Je vriend is ook gewond toch, dat veranderd gewoon de zaak alā€¦? Je kan aangifte doen, maar het is omslachtig en snap dat je hoofd er niet naar staat.
Wij hebben het toen wel gedaan toen onze hond (toen nog pup) gepakt werd door 2 vechthonden, daar is toen de wijk-agent en dierenpolitie veelvuldig heen geweest en die dieren zijn uit huis geplaatst (nadat er niet werd geluisterd naar een muilkorfplicht).
Al denk ik dat het lastig is ook als het directere buren zijn, maar het lijkt me heel onveilig gevoel gevenā€¦

@Surprise_ei ik heb zelf een border collie, misschien kan ik helpen, je mag me pm sturen (bellen ben ik niet zo van), woon zelf wel niet in de buurt helaas.

1 like

Toen mijn hond is gebeten heb ik wel aangifte gedaan, dat kan op grond van artikel 425 lid 2 strafrecht. Het wordt bij de politie alleen ontmoedigd en soms zelfs geweigerd. Voor de relatie met je bijna-buren is het mogelijk ook schadelijk maar je zou wel kunnen overleggen met de wijkagent als het nodig is. Hopelijk komen jullie er samen uit. Sterkte!

1 like

@NoTime @anon4388265 oh gek mij is beide keren dus wat anders verteld, ik begreep dus dat het dan een melding is geen aangifte. En is ook goed om er meer werk van te maken vaak omdat de kans dat er wat mee gebeurd dan groter is enzo.

Maar het zijn dus inderdaad buren en de vorige keer dat Pixel werd aangevallen toen hebben zij letterlijk zijn leven gered dus we gaan zeker niet ineens nu de politie op hun dak sturen. Die hond is destijds wel weggegaan bij die mensen dus dat was fijn. De agent die toen was gekomen (die hond was al een uur zonder baas aan de wandel) was daar gaan praten en ze hadden die hond pas een paar maanden ofzo (uit t asiel) en had al vaker gebeten. Is dus heel anders dan nu.
Ze nemen ook gewoon hun verantwoordelijkheid. Ze zijn nu dus met hun hond naar de dierenarts geweest om te kijken waar het vandaan kwam (heeft mogelijk een tumor biopt wordt onderzocht en mogelijk dement krijgt nu medicatie). En dierenarts adviseerde hen ook een muilkorf. Ze zeggen zelf ook steeds van ja daar is Pixel niet mee geholpen enz en voelen zich heel rot ervan
Voelt ook wel dubbel bijna want als ze nu super kut zouden doen dan hadden we mā€™n vriend zā€™n jas ook laten vergoeden en de uren die hij niet kan werken en weet ik veel, dan zou je overal een ding van maken.

De vorige keer is bijna vier jaar geleden en sindsdien voelde ik me eigenlijk nu net anderhalve maand echt beter. Je bent zo machteloos in zoā€™n situatie. Dat is groter dan 1 hond. Maar hoop wel nog steeds dat het biopt niet goed is en t gewoon snel afgelopen is met t beestje beetje jammer voor hun maar jammer dan

2 likes

2Ā°. hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier

Is ook niet echt op alle situaties met bijt incident van toepassing denk ik ook. Ik sprak dus vandaag een agent en zij zei dat als zij nu geen maatregelen treffen we er een ding van kunnen maken dus. Maar is hun hond een gevaarlijk dier gewoon vanwege t ras? Die hond is nog nooit agressief geweest naar onze hond, maar heb wel eens gehoord van anderen dat er wel is wat was gebeurd, maar nog nooit gehoord dat een hond ook echt zo gewond was. Ik snap als ik t zo lees iig wel dat t niet zo wordt gezegd van ja je kan aangifte doen, omdat dat best situatie afhankelijk is

Als ze een aansprakelijkheidsverzekering kunnen ze misschien daarmee de kosten vergoeden? Wij hebben er juist op gelet dat schade die onze hond aanricht ook vergoed is.

1 like

Muilkorf is vaak wel moeilijk aan te leren op latere leeftijd.
Volgens mij kunnen ze pas een consequentie opdragen na 3 meldingen.

2 likes

Ze hebben geen verzekering :upside_down_face:

En ik had dus met de politie vd regio gebeld! Rot dat het bij jullie zo is gegaan. Ik snap zelf ook nooit zo goed waarom je zoā€™n grote zware hond zou willen. Heb wel eens gedacht van kan het niet strafbaar worden om honden te hebben die meer dan de helft van je lichaamsgewicht zijn ofzo. Als ik bedenk hoe sterk ons scharminkel van 25 kg al kan zijnā€¦

@Coco ik dacht inderdaad ook van de vorige keer dat daar drie meldingen voor nodig zijn, maar daar heeft de agent vandaag dan weer niks over gezegd.
Ik vond het wel heel fijn om even te overleggen met de politie dus mocht iemand ooit twijfelen over melding/aangifte, bel gewoon en overleg, dan denken ze even mee en kan je daarna zelf besluiten wat je gaat doen.

2 likes

Ja was net na de wandeling en merkte dat mijn vriend toen we ze zagen van een afstand er toch best wel sterk op reageerde dus vond dat heel rot. Zeker ook omdat ik destijds zoā€™n lange nasleep had. Hij zei toen ā€˜ik weet niet of een muilkorf voor mij wel genoeg isā€™ (nou voor de hond dan hĆØ niet voor hemzelf) en dat vond ik zo rot voor hem. Dus dacht ik bel toch even om te vragen wat de opties zijn ofzo. Maar stel nu die hond gaat toch dood (want is dus vanavond bij dierenarts geweest) dan is het sowieso allemaal niet nodig dus lekker lullig daarvoor duimen

https://www.gelderlander.nl/ede/blonde-vrouw-ontvoert-hond-mira-in-groene-bestelwagen-baasje-karst-uit-bennekom-is-radeloos~a129ec76/?fbclid=IwAR2YrwVZouSRvl7JmuLFWWES8JDymrKJ7SnGkr5FkM_w_Ff4jV8BdciuVBw

Nog meer honden narigheid :disappointed_relieved:

Jaa, snap ik echt. Maar muilkorven is echt moeilijk, ons is het ook niet gelukt. Mijn hond is ook gebeten als puppy, door 2 verschillende honden. Ben er ook nog steeds woest over want wij zitten dus nu met een hond die niet met andere honden kan. We hebben we gedragstherapie enzo gehad, maarja het beestje kan nooit meer los lopen.

@Bertha Ik zou geen aangifte doen, maar wel een melding maken. Mocht deze hond nu vaker aggressief reageren dan kan er in de toekomst misschien wel iets gedaan worden.