Hondentopic

Ohneee dat heb ik ook haha. Ik ga vanaf vandaag extra streng zijn, ben echt te lief daarvoor. Zaterdag sprong iemand zelfs van haar fiets om hem te aaien? Was echt flabbergasted en nog niet helemaal wakker bij het eerste rondje. Vanaf dag 1 gaat hij al heel enthousiast naar mensen voor een aai dus wel goed om daar aandacht aan te besteden inderdaad.

Qua alleen zijn gaan we vanaf gister inderdaad terug voor hij heeft gepiept. Met de snuffelmat zitten we nu op 7 minuten en dat wil ik dan elke dag een minuut uitbouwen. Het laten piepen (niet te lang hoor) heeft overduidelijk niet geholpen dus hopelijk gaat dit beter. Na 3 weken nog geen boodschappen kunnen doen is wel pittig. Hij is nu 11 weken en ik ben doordeweeks alleen thuis. Ik had verwacht dat hij toch wel een half uurtje alleen kon zijn tegen deze tijd.

Hoe gaat het snachts dan? en als hij alleen is doe je hem dan in de bench bijvoorbeeld?

Ja ik zou daar echt streng op gaan zijn haha. Maar ik vond het zo onbeleefd om tegen die mensen te zeggen “sorry maar wilt u hem even niet aaien?” dat ik het nooit gedaan heb. Het viel mij toen ik een pup had ook pas op hoe veel mensen hem opeens gaan roepen of zijn aandacht proberen te trekken?? Ook zomaar koekjes geven enzo, hallo misschien heb ik hier een hond met allergieĂ«n en een kind geef je toch ook niet zomaar snoepjes op straat??? Eigenlijk heel gek

Ik heb hem vanochtend naar de trimsalon gebracht en ben nu aan het wachten totdat ik hem weer op kan halen. Voel me ergens echt een soort moeder die geen afstand kan doen van haar baby ofzo haha, vind het echt een beetje een ding dat hij nu ergens anders is en ik hoop dat het goed gaat etc :’)

En ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe hij er straks uit ziet, vaak niet mooi namelijk. Vind hem altijd zo schattig als hij een beetje pluizig is, maar voor hem zelf wel fijner als hij lekker weer kort is denk ik.

2 likes

Het advies is pas beginnen met trainen alleen zijn met 11 weken. Het is nog een baby
 In de roedel zouden ze tot 1 jaar zelfs niet alleen zijn, dan komt een oom/tante/oma van de hond oppassen als de moeder/vader weg zijn. En ook als je ze het pas later leert, leren ze het echt wel. Hier begon ik daar pas met 6 maanden actief mee (vuilnisbak aan straatkant zetten was eerste periode al spannend zat voor hem) en nog past er iemand geregeld op als we langer dan 3 uur weg zijn (tja, overdag moet je nou eenmaal vaker naar de wc dan 's nachts).

Ik adviseer echt iedereen die voor het eerst een hond krijgt de boeken van:
Een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans - elke pup een goede start
(en daarna komt een puberboek etc) door Martine Burgers

Ik heb daar echt heel veel aan gehad toen we onze pup net kregen.
Hij was trouwens ook heel enthousiast naar alles en iedereen (want iedereen vond hem ook heel schattig toen die pup was) en op moment ben ik gaan zeggen tegen jan en allemaal die hem wilde aanhalen dat hij aan het trainen was en dat er nu niet geaaid mocht worden. Nu (bijna 1,5 jaar is hij) negeert hij wandelaars/hardlopers/fietsers tijdens wandelen prima.

5 likes

‘S nachts gaat hij de bench in. Dat ging vanaf de eerste nacht goed (wel wat gemopper). Wel slapen we nog steeds erg dichtbij. We dachten een paar nachten met een matras naast zijn bench te slapen maar na 3 weken waren we eindelijk zover dat we uit het zicht waren, maar naar boven was dan weer een stap te ver. Toen raakte hij in paniek. Voor onze nachtrust hebben we zijn bench vannacht voor het eerst op de overloop gezet.

Hij is zo aanhankelijk/mensgericht dat dit wel echt de grootste punten zijn om aan te werken.

Dat van die snoepjes geven heb ik gelukkig nog niet meegemaakt! Bizar toch eigenlijk.

Edit; @anon4388265 in een ideale wereld zou ik ook pas later beginnen met het alleen zijn trainen, maar er komen momenten dat ik ook gewoon naar kantoor moet en hij een paar uurtjes moet overbruggen voor iemand hem uitlaat. Ik heb die dagen al uitgesteld omdat ik zie dat ik hem daar geen plezier mee doe op korte termijn. Ik ga eens naar de boeken kijken, thanks!

Ja, dat snap ik, dat er gewerkt moet worden (was ook niet aanvallend bedoeld, maar meer vanuit het kijkpunt van de pup) maar in de natuur (niet de ideale wereld voor ons, maar wel voor de pup inderdaad) zit het gewoon anders; ook met zindelijk, daar word veel van verwacht door de mens terwijl de pup de blaascontrole gewoon langzaam ontwikkeld (daarom kan die gewoon op een moment niet langer dan 2 uur de plas ophouden en net als mensen hebben honden overdag vaker de behoefte naar toilet te gaan dan 's nachts wanneer jij - en de hond - in diepe slaap zijn).

Ik vind en vond het prettig te weten waarom dingen in gedrag van mijn hond niet gaan zoals ‘‘men zegt’’ er is gewoon de afgelopen jaren veel geleerd over de hondentaal (en over hoe achterhaald heel veel theorieĂ«n zijn) en als je van die kennis gebruik maakt, krijg je een gelukkige hond en is het voor jou ook niet ingewikkeld.

1 like

Snap dat het niet aanvallend bedoeld was! Ik dacht wel ‘ja shit als het kon zou ik ook pas later beginnen omdat hij nu zoveel vertrouwen bij mij zoekt’, dan voelt het alweer bijna als of je hem niet alles kan geven wat hij nodig heeft. Maar voor zowel hem als mijzelf is het toch echt beter als we er nu actief mee bezig gaan. Ik ben doordeweeks alleen thuis en moet toch echt een keer naar de dokter of wat dan ook.

Het is inderdaad fijn om te weten dat niet alles gaat zoals wordt omschreven door experts of wie dan ook. We merkten vrij snel dat hij wat meer tijd nodig heeft dan gemiddeld en ik ben blij dat ik hem dat kan geven nu :blush:.

Zijn dagen zien dan ook het liefst zo eruit haha:

13 likes

Ik denk dat mijn grootste tip is; klein beginnen, dus het slapen lekker zo laten als dat voor jullie werkt! Maar dus steeds heeeeel even weg al is het 10 seconden en dan dus terug komen voordat hij begint te piepen, dus echt alleen werken met positieve ervaringen!
Toen die van mij zo jong was heb ik het wel echt als zwaar ervaren op sommige momenten. Mij hielp het inderdaad heel erg te relativeren door steeds in gedachten te hebben wat @anon4388265 benoemt! Dus waar komt het vandaan, en in de meeste gevallen kom je er dan achter dat het gedrag helemaal niet gek is. Niet dat dat direct wat oplost aan de situatie natuurlijk!

2 likes

Nee!!! Haha altijd zo vreselijk. Hij is een stuk minder schattig als hij helemaal kort is. Ga eens bijhouden wanneer hij er weer een beetje leuk uit begint te zien, hoeveel weken dat duurt.

Vandaag was toevallig ook wel een zware dag! Na zijn puppylesje heeft hij heel m’n auto ondergescheten haha. We komen er wel! We gaan deze week lekker oefenen met alle tips. Thanks!

Onze hond is weer gebeten door een vechthond. Hij was al zo bang sinds de vorige aanval
 weet niet hoe dit ooit nog goed kan komen

Neee wat erg! Arme P❀ Heeft hij ook lichamelijke schade?
Hoe is het gebeurd? Dit raakt me echt een beetje en word er verdrietig van, omdat ik hier altijd lees hoe goed je met hem aan zijn angsten werkt
 :two_hearts:

Ooh nee. Hoe kon dat gebeuren ? Hoe gaat het met je hond ?

@haai @random
Mijn vriend liep met hem en zag dat er mensen bijna bij de hoek kwamen maar zat nog zo 15 meter tussen dus hij bleef even wachten en gaf de hond wat lekkers
Bleken buren met twee vechthonden te zijn en 1 schoot ineens los en viel direct aan mijn vriend probeerde het nog tegen te houden (leek nog pols gebroken hij is net terug van zkh is niet gebroken) maar kansloos
Beet in borst/schouder eerst nog geen bloed maar ineens wel
De hele stoep onder het bloed is hem vast gaan houden bij mensen in de voor tuin het spoot er uit
Vrouw van de hond teruggekomen heeft hem vast gehouden m’n vriend naar mij gerend en handdoeken
Dierenziekenhuis gebeld dus daarheen en die buurvrouw heeft m steeds getild want mijn vriend kon dat dus niet want pols helemaal dik
Kon niet gehecht ofzo of was beter van niet voor nu want t is zo dik en door lang te drukken was het heftige bloeden gestopt
Gaan beneden slapen vannacht
Heeft iets van een opiaat gehad ofzo en antibiotica
Vind het zo rot Ben echt gebroken

1 like

Lekker beneden bij hem slapen ja! Jezus wat heftig zeg. Sterkte :two_hearts:

Godver, wat ontzettend klote. Arme lieve hond :crying_cat_face: en arme jullie ook. Ik hoop heel hard mee dat hij snel goed herstelt en dat de (mentale) schade beperkt blijft. Arm ding dit kon ie echt niet gebruiken hĂš :broken_heart: heel veel liefs en sterkte

1 like

Hij liep net kwispelend naar ons toe :sob: hij is zo lief

2 likes

Wat heftig zeg! Heel veel sterkte!

Wat een ellende zeg! Zo stom en zo zielig

Wat vreselijk, sterkte!

1 like