Hondentopic

Wat een mooie verhalen over jullie adoptiehonden!

Onze hond komt ook uit asiel en heeft een triest verleden. Ze komt bij deze broodfokker vandaan (https://www.hartvannederland.nl/nieuws/120-verwaarloosde-teckels-beslag-genomen-bij-broodfokker-woerden). Er waren daar niet alleen teckels maar ook 20 lagotto’s (Italiaanse waterhonden)waar zij er 1 van is. Toevallig hadden we ons bij een fokker al verdiept in het ras dus toen we haar ineens in het asiel tegen kwamen leek het ment to be. Ze was heel angstig en onzeker toen we bij haar kwamen kijken in het asiel. Daar hoorden we ook dat ze eerder geplaatst was maar dat die mensen haar hadden teruggebracht omdat ze 2 kleinkinderen had gebeten. Wij waren op slag verliefd en we hadden ervaring met honden dus we zijn er voor gegaan. Nu 2 jaar verder is het een hele andere hond! Ze blijft angstig voor nieuwe mensen, is soms een beetje waaks en verstopt zich in het losloopgebied voor andere honden maar ze heeft zulke grote stappen gemaakt. Nooit iemand gebeten en tegen onze baby is ze ook heel lief. Het is geen allemansvriend en heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzing maar als je die eenmaal kent is het een beestje van goud. We zijn heel dankbaar dat we haar hebben mogen adopteren!

9 likes

Oh wat naar. Zie hier in de buurt ook weleens mensen die nogal bijzonder met hun hond omgaan. Je kunt het altijd melden bij de dierenpolitie. Als het lukt zou je het ook een keer kunnen filmen. Soms kan er niks mee gedaan worden maar dan heb je het in ieder geval gemeld. Mogelijk zijn er al meerdere meldingen en dan helpt jouw melding wel.

1 like

Super leuk om al jullie verhalen en foto’s te volgen van jullie honden! Hoe blij een mens daarvan kan worden :heart:

Ben zelf nog geduldig aan het wachten op een pup, sta al 1.5 jaar op de wachtlijst maar kan makkelijk nog een jaar duren fus tot die tijd lekker veel inlezen en genieten van de verhalen van anderen :smiling_face_with_three_hearts:

Klopt en ben blij dat we dat toen gedaan want had nooit gedachten dat de wachtlijst zo lang zou zijn. Hebben ook een aantal fokkers gesproken die sowieso geen mensen meer op hun wachtlijst plaatsen omdat ze al teveel verzoeken hebben:(

We willen graag een toller (officieel novia scotia duck tolling retriever), waarmee we dan onder andere mee willen gaan speuren :slight_smile:

1 like

Ja klopt. Helemaal het tegenovergestelde van wat ik gepland had natuurlijk, want ik wilde juist het karakter tot in de puntjes weten haha. Maar ze was zo rustig en lief dat ik het met haar wel aandurfde. Maar nogmaals, echt geluk gehad met hoe het is verlopen tot nu toe.

Ja dit heb je volgens mij al benoemd toen ik hier de eerste keer postte over haar. Ben zo benieuwd naar jouw hond nu, maar snap het ook als je geen foto wilt plaatsen hier.
Ze is qua alleen zijn niet veel gewend. Het maximale dat we hebben gedaan tot nu toe is twee uur, maar dat lijkt ze eigenlijk wel oké te doen. Ze is inderdaad wel wat bangig en heel erg op ons gericht. Bij andere mensen blijven zonder ons vindt ze heel moeilijk, maar daar gaan we de komende tijd mee aan de slag om dat op te bouwen.
Qua jagen is het inderdaad wel duidelijk dat dat erin zit. Ze heeft gelukkig nog nooit iets gegrepen (ook al kon ze er makkelijk bij) en we zijn haar er ook nooit door kwijtgeraakt oid. Maar het blijft natuurlijk wel een risico bij deze honden. Echter laten de meeste mensen die ik tegenkom met soortgelijke honden ze wel gewoon los. Pas één keer heb ik iemand gehoord die er echt problemen mee kreeg doordat haar hond dus ook echt achter kleine honden aan ging.

Een minder leuke binnenvaller hier, maar ik hoop dat iemand advies voor mij heeft. Ik heb vanavond te horen gekregen dat mijn vader onverwacht is overleden, en hij heeft een bordercolli. Nu is zij momenteel bij buren ondergebracht (morgen ga ik die kant op), maar ik weet niet zo goed hoe nu verder voor haar. Zelf heb ik geen ervaring en eigenlijk geen tijd voor een hond, en mijn partner is allergisch. Naar een asiel voelt zo ontzettend koud, en in de omgeving weet ik niet zo snel iemand (ik ga nog rondvragen). Weet iemand wat de mogelijkheden voor haar verder zijn?

Oh jeetje, gecondoleerd! Er zijn groepen op Facebook hiervoor, iets in de trant van ’ hond zoekt baas’, misschien is dat een optie? Dan kunnen mensen zelf reageren en kun jij rustig kijken wie je geschikt lijkt als baas. Ik zie zelf ook regelmatig dat mensen openbare berichten in zulke groepen gooien, dus misschien is een bericht op Facebook al genoeg. Lijkt me wel heel heftig zeg, veel sterkte de komende tijd.

@Sax wij kwamen laatst een springer Spaniel tegen, die had een tracker om. Dat betaalde je per maand en werkte goed volgens haar. Je kunt elkaars honden ook volgen haha. Dat heette tractive, misschien een idee

2 likes

Gecondoleerd zeg, wat een heftig nieuws!

Op Facebook zijn er per ras veel groepen, ik zou daarin een berichtje plaatsen. Meestal zijn er wel verschillende mensen die graag een liefdevol mandje willen aanbieden en het ras dan ook kennen. Je kunt dan zelfs eventueel een proefplaatsing doen.

Een andere optie is de rasvereniging of bestaande fokkers bellen, die kennen ook veel mensen die graag een border collie willen en willen graag in die soort situaties helpen.

4 likes

Vreselijk, veel sterkte. Mijn vader zat een tijd geleden veel op verhuisdieren.nl te kijken en volgens mij vond hij dat wel een prettige website en manier van werken (door het matchen van honden en baasjes).

Aan de andere kant worden rassen als border collies op het moment volgens mij razendsnel geadopteerd vanuit een asiel dus ik zou me daar in deze situatie ook niet schuldig over voelen.

1 like

Er zijn ook gastgezinnen die honden tijdelijk opvangen tot er een definitieve nieuwe plek is gevonden. Er zijn asiels die contact hebben met zulke gezinnen maar kan ook via facebook inderdaad. Veel sterkte!:kissing_heart:

1 like

@veenmol Bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken. Ik vond de FitBark er uiteindelijk niet zo handig uitzien qua bevestiging met die tiewraps, want we hebben meerdere halsbanden dus dat was me te veel gedoe.

Zijn jullie honden ook zo blij met de zon? Mijn koukleum ligt al de hele dag voor een open deur en kijkt echt om zich heen alsof ze de zon voor het eerst ziet :joy:

1 like

Pfffffffffffff had voor de tweede keer vandaag dat ik net succesvol honden had ontweken en dan ineens een gast met een hond overstak recht op ons af terwijl onze hond dan gelijk hysterisch ging blaffen. Ik riep vanavond van kun je even wachten dan kunnen wij afslaan, maar die man die keek echt van ‘waarom zou ik’ en liep gewoon door. zo onnodig, maakt me zo kwaad van machteloosheid
Vind het ook vooral zo stom dat zo iemand dan waarschijnlijk denkt van ‘wat stom dat die mensen die hond zo laten blaffen oid’ terwijl het probleem (dat onze hond bang is voor andere onden) een stuk minder hardnekkig zou zijn als andere hondenbaasjes nou eens rekening houden met anderen. Het is toch voor zijn hond ook niet leuk om in de buurt te komen van een hond die lelijk doet pff

@Surprise_ei wat verschrikkelijk, heel veel sterkte!

Mijn hond wordt iets te waaks thuis. Bij ieder geluidje blaffen en wanneer er iemand voor de deur staat nou, ik denk niet dat een eventuele inbreker binnen durft te komen zeg maar. Maar het komt denk ik door onze baby, want sindsdien is hij veeeel waakser dan voorheen. Best lastig.

Ook heeft hij enorme territorium drift in de auto. Ook sinds de baby er is. Dus we moeten echt opletten dat hij niet uit de kofferbak kan vliegen als er een hond voorbij loopt want hij duikt er dan bovenop. Hij bijt niet, maar het gaat er wel te heftig aan toe (is namelijk een keer gebeurd dat we niet goed opletten en hij dus uit de auto sprong en bovenop die hond dook).

In het bos of aan de lijn is hij gelukkig niet veranderd. Sterker nog: hij zoekt nooit ruzie, houdt niet van confrontaties, is de eerste die wegloopt wanneer hij zelf aangevallen wordt, loopt met een grote boog om honden heen waar hij niets mee heeft. Hij lost alles zo goed op, maar in de auto verandert dit dus.

Iemand tips? Het is fijn dat hij waaks is maar het is nu echt te. En hoe hij in de auto reageert wil ik eigenlijk ook niet. Maar ik weet niet echt hoe ermee om te gaan? Nu zeg ik altijd maar: klaar, het is goed, het is de buurman etc. Echt boos worden kan ik niet, het is toch zijn instinct denk ik dan. Het helpt een beetje, hij houdt soms op, maar hij slaat zó vaak aan. Ik schrik me vaak dood.

Vervelend maar klinkt ook wel logisch als er iets groots is verandert in de thuissituatie! Heeft hij een fijn rustig plekje waar hij zich misschien wat kan afzonderen van alle rumoerigheid?

1 like

Ja, dat heeft hij zeker, en hij mag ook nog gewoon bij ons op de bank etc. Hij ligt namelijk het liefst bij ons, het is nooit een hond geweest die zich even lekker terug trekt. Hij mag ook naar buiten, in de garage heeft hij een heerlijk rustig plekje, maar hij komt meestal binnen vijf minuten terug haha. Is echt enorm op mensen gericht. Blijft het liefst drie uur naast ons (of bezoek) zitten om gekriebeld te worden.

Hij gaat nog steeds op dezelfde tijden uit, nog steeds vier keer waarvan twee keer naar het bos. Bezoek binnen hebben we niet veel, ook nooit gehad, maar degenen die binnen komen daar is hij dol op. Als er wordt aangebeld, slaat hij aan, maar zodra diegene binnenkomt is het goed, ook bij onbekenden. Hij zit in ieder geval niet in de stress bij bezoek. Gaat dan het liefst nog op schoot zitten bij diegene.

Hij deed dat altijd al wel, aanslaan, maar hij slaat nu wel extreem veel aan en het gaat ook gepaard met meer gegrom.

Ik snap de strekking van het artikel wel, alleen lijkt het er in zijn geval toch echt op alsof hij nu nog meer zijn roedel bewaakt/beschermt.

Maar goed, het is lastig inderdaad hoor, om uit te vinden hoe het precies werkt in dat koppie.

Heb heb een kortharige hond en hij verhaart echt immens veel de laatste maanden. Nu wil ik hem naar de trimsalon brengen want hun zeggen dat hij daardoor wel een stuk minder gaat verharen. Maar dat mag wat kosten voor een grote hond. Heeft iemand ervaring of dit helpt?

Een vriendin van ons is trimster. Zij heeft ons borstels geadviseerd en als wij onze hond naar haar zouden brengen dan zou ze hem wassen, föhnen en borstelen. Dat kunnen we ook zelf, heb een keer zo’n water blazer gekocht toen ik wanhopig was vanwege het verharen :stuck_out_tongue_winking_eye: als je hem zelf niet goed geborsteld krijgt ofzo kun je t proberen maar voor onze hond zou het dus weinig toevoegen en vooral spannend zijn voor hem

Hmmn dat is wel een beetje overbodig. Ze had het over een behandeling. Denk dat ik het gewoon een keertje ga proberen, baat het niet dan schaad het niet.

Merken jullie ook zoveel verschil met verharen? Heb onze hond al 6 jaar en tuurlijk ze verliezen altijd haar. Maar is het bijna niet bij te benen.

Ik krijg die rot teek er niet uit :disappointed_relieved: bij Donut zijn oog weet iemand nog hoe of moet die teek er uit zweren? Het hoofd zit er in en die krijg ik er niet uit…

Ik heb dat ook een keer gehad en toen ik de dierenarts belde zei ze dat het er vanzelf uit zou zweren binnen enkele dagen. Uiteraard wle in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken maar zou er niet te veel aan prutsen want anders wordt het alleen maar erger. Plus als het lijf eraf is dan is de teek eigenlijk dood, want kan zich dan niet meer volzuigen met bloed… dus dat gevaar is dan in ieder geweken!

On a side note: teken, nu al? :scream::sob:

2 likes