Hondentopic

Zijn er nog meer mensen die een hond willen adopteren die op straat heeft geleefd? Of die hier interesse in hebben in elk geval. Hier gaat nooit een pup van een fokker komen (vind dat echt een walgelijke industrie en er zijn al zoveel honden die een huisje zoeken!). Zou het wel leuk vinden om meer ervaringen te lezen. Herplaatser/uit het asiel zou evt. ook kunnen trouwens.

Wij hebben nu een teckel (geen stamboom ofzo). Ben al een jaar flink bezig met hem (onder supervisie van @Loxodonta)
en gaat steeds beter!

15 likes

@mores Ik wil de love story sowieso wel horen!

@ILoveCurls Ah ik vind tekkels er altijd zo leuk uitzien en die van jou is ook echt schattig!
Ik heb zelf ervaring met een asielhond, alleen nog niet zo heel erg lang (komende zomer pas een jaar). Wat wil je precies weten? Want als ik eenmaal begin over haar dan blijf ik bezig :’)

Oh maar echt, dacht dat ik een baby wilde maar na al deze foto’s wil ik gewoon een puppy :sob::sob::sob::sob::sob::sob:

4 likes

Wat een schatje!
Wij hebben een straathond, iets hierboven staat een foto. Je moet vooral geduld en tijd hebben heb ik gemerkt (hij is hier nu 5 maanden, nog niet zo lang dus). Maar sowieso is de ene straathond de andere niet. Met die van ons konden we al gelijk wandelen, terwijl sommigen de eerste weken hun bench niet uit kunnen uit angst. Op cursus zat ook een hond uit Bulgarije, die is gevlucht tijdens de les uit angst. Je moet je beseffen dat alles nieuw is voor de hond. Wij denken, oh wat heeft hij het toch goed, met een warme mand en speelgoed, maar de hond snapt er in het begin helemaal niks van en is weggerukt uit z’n eigen omgeving. Mocht je nog specifieke vragen hebben dan beantwoord ik die ook graag!

Oh heeeeel mooi verhaal! Wat fijn dat jullie zo’n goede band hebben :heart:

@Sax je mag van mij bezig blijven hoor! Vind het leuk om ervaringen/succesverhalen te horen :grin:

@veenmol wat lief :heart_eyes:. Hoe heb je hem geadopteerd? Via welke weg.

1 like

Via stichting dierenbemiddeling Europa. Dat is wel een van de grotere. Ik ben gewoon een paar van dat soort stichtingen gaan volgen op Facebook totdat ik een leuke hond zag haha.

Wij overwegen om een voedseldroogmachine te kopen om zelf snacks voor onze hond te kunnen maken. Is hier iemand die daar ervaring mee heeft en misschien nog tips heeft?
We willen om te beginnen een goedkoop apparaat waar je wel zelf de temperatuur kunt instellen kopen. Maar tips voor specifieke apparaten of “recepten”/ideeën om te drogen zijn welkom!

@Bailey ik heb een hele goedkope (kan aan of uit meer niet), die zet ik in de avond aan, zodat ik bij ontbijt de spullen er uit kan halen. Ik zou zeker gaan voor 1 waar je de temperatuur in kunt stellen, de mijne is vaak niet zo efficient. Vrienden van ons hebben via BVA auctions goedkoop een horeca-variant gekocht. Misschien ook even kijken op marktplaats?

Hier gaat alles opeens snel voor ons gevoel.
Na het lezen hier over de broodfok, zijn we op zoek gegaan naar particuliere fokkers. De moed zonk wat in onze schoenen toen bleek dat dat tot 2024-2026 kon duren, ivm de gigantische wachtlijsten.
Gister via marktplaats op een nestje gereageerd en er is een pup voor ons!
Vandaag of deze week gaan we op bezoek om kennis te maken met de moeder en de eigenaar. De pups worden in maart pas geboren, dus het duurt nog wel een paar maanden. Hebben wij mooi de tijd om ons goed voor te bereiden.

3 likes

Wij hebben ook een straathond. Het is echt een lieverd en mijn baby, maar ik zou het nooit meer zo doen en niemand kunnen aanraden om zo blind een hond te kopen.

Hij heeft echt nul prikkels gekend in zijn jeugd, dus raakt snel overprikkeld en angstig buiten. Na twee jaar begint die steeds meer los te komen, kan die los lopen op plekken waar het niet te druk is en luistert die redelijk naar ons (maar moeten ons altijd bewust zijn dat echte angst altijd wint van ons gezag).

Gelukkig houdt hij heel veel van ons, valt hij niet uit maar trekt hij zich terug en speelt die op zijn manier ook met ons en is die binnen onderhand echt een blije en gelukkige hond.

Maar soms weer sta ik buiten met een hond van 27 kilo die ineens geen kant meer op wilt omdat die schrikt van spoken.

2 likes

Wat ik wel wat gek vind.
Wij willen graag eerst kennismaken met hem en de moeder, zien hoe alles er uit ziet, hoe de hond is etc.
Maar er zijn dus 3 andere mensen die de aanbetaling al gedaan hebben, zonder langs te zijn geweest?
Ook zijn er nog veel andere geinteresseerden die de aanbetaling wel willen doen. Omdat we dichtbij wonen houdt de eigenaar er nu nog 1 voor ons gereserveerd, maar als we niet binnen een aantal dagen langs komen dan gaat het over.

Waarom doen al die mensen gelijk de aanbetaling? Je hebt de moeder en de eigenaar helemaal nog niet gezien, je weet toch nog niet of het goed is?

Het is wat mij betreft wel een alarmbel als het al direct zo om geld draait. Je kunt op Facebook ook zoeken of er een groep is vh ras dat jij wil en vragen of iemand ervaring heeft met die mensen

7 likes

Hij vindt het zelf gelukkig geen enkel probleem dat we langs willen komen en hij begrijpt het heel goed.
Vind het eerder gek dat die andere mensen die een pup bij hem kopen niet langs gaan?

Heb de beste man volgens mij net gevonden op facebook (hij jaagt namelijk met de honden en met roofvogels, zoveel zullen dat er niet zijn denk ik).

Omdat gewoonweg heel veel mensen geen research doen. Of ver weg wonen en de moeite niet willen doen.

Wij zijn ook eerst bij de eigenaar, de zwangere moeder en huis/omgeving gaan kijken. Het werd mijn eerste hond en ik vond het heel belangrijk om te weten van hoe/wat. Ze kon ons extreem veel uitleggen en ik heb daar heel veel aan gehad. Maar ook zij gaf aan in de bijna 30 jaar dat ze met het fokken van dit ras bezig was, nog nooit iemand van tevoren langs was geweest. Mensen kijken liever bij puppy’s of zoals jij zegt doen nu vanwege nood maar direct de aanbetaling :woman_shrugging:t3: Dan weet je toch nooit wat je in huis haalt denk ik dan.

2 likes

Ik vind een nestje via marktplaats toch ook al wel een red flag. Helemaal eens met @Bertha.

Ah dat klinkt dan wel beter, al vind ik jaren wel heel naar. Maar niet dat het een type is dat de honden maar in de schuur laat wonen en er niet naar omkijkt.

Voor mij is iets via marktplaats niet echt een dealbreaker verder, denk alleen dat je altijd heel goed moet kijken of het geen shady business is. Stichtingen met hondjes die uit het buitenland komen hebben ook vaak advertenties op marktplaats.

3 likes

Er is een man in mijn wijk met twee honden. Hij behandelt zijn honden echt niet oké als hij met ze loopt, en ik vind het elke keer zo rot om te zien. Die man is zelf ook niet helemaal lekker; hij liep vandaag dreigend naar een andere hondeneigenaar, schelden en gewoon echt niet chill. Maar met name hoe hij zijn honden behandelt zit me dwars, maar ik kan hier zeker niets mee? Ik ga hem sowieso niet zelf aanspreken ivm mijn eigen veiligheid.

@veenmol Nu ik goed naar de foto kijk ik het net of je hond een brilletje op heeft, zo schattig <3

@ILoveCurls @mores
Heb al eerder lange posts over mijn hond geplaatst in dit topic, dus even in een spoiler.

Asielhond

Wij wilden graag een hond uit het asiel, maar ik had zelf nooit een hond gehad. Aangezien het asiel niet overstroomt met beginnershonden, dachten we dat het wel minimaal een jaar zou duren voordat er een keer iets geschikts voorbij zou komen waar we dan ook nog eens op tijd bij zouden zijn.
Een paar weken later kwam er een hond online waarover niets bekend was. Ik besloot alsnog te reageren, want ik moest toch ergens beginnen (oké we hadden eerder één hond bezocht, maar dat was 3x niks). Ik ging in m’n eentje langs omdat mijn vriend moest werken, en ik was eigenlijk meteen om en heb haar toen stiekem al gereserveerd omdat er zoveel reacties waren. Later ben ik met mijn vriend gaan kijken, maar hij twijfelde omdat hij bang was dat het een wat saaie hond was. Maar goed, hij houdt van alle honden en zou bij wijze van met een chihuahua nog blij zijn, dus we besloten ervoor te gaan (want hij zag hoe blij ik was tijdens het bezoek) mits ze helemaal gezond zou zijn. Thuis hebben we ons elk vrij moment in zitten lezen over het ras en toen beseften we ineens dat het qua karakter eigenlijk precies was wat we wilden.
Toen ze helemaal gezond bleek te zijn, konden we haar ophalen. STRESS want ineens spullen in huis halen, straks is ze super bang in de auto, het was middenin de hittegolf, misschien wordt ze wel helemaal niet blij van ons of heeft ze trauma’s, etc etc. Echter bleek ze het verrassend goed te doen en wende ze ook behoorlijk snel aan ons leven in huis.

Nou, en dik een half jaar later lachen we nog steeds om zijn uitspraak dat ze misschien saai zou zijn :joy: Ze is nu 3, komt steeds losser en kan met ons echt een clown zijn, en ze is altijd in om te rennen. Leren spelen duurde een tijdje, en ‘hond zijn’ gaat nu ook steeds beter, dat lijkt ze goed te leren van haar bestie. Ze is dikke mik met zowel mij als mijn vriend, wat heel fijn is. Het leukste vind ik als ze een hond vindt die haar een beetje kan bijhouden, want ze is zo mooi en blij als ze rent :heart:
Achteraf gezien was de adoptie een risico omdat we niets van haar wisten (al hebben we wel een vermoeden omdat het een windhond is en ze ergens in beslag is genomen, maar die mensen hebben blijkbaar beroepsgeheim), maar we hebben echt zoveel geluk gehad met haar.
Wat ik ook leuk vind is dat ik noooit had kunnen bedenken hoeveel een hond zou toevoegen aan mijn leven. Ik heb me de afgelopen tijd best down gevoeld, maar mijn betere momenten waren altijd met haar. In huis is het ook zo gezellig <3
En ondanks dat we nooit hadden gedacht met een windhond te eindigen, zou ik voor een eventueel toekomstige hond nooit meer een andere soort willen hebben. Buiten staan ze aan om te rennen en thuis zijn ze de rust zelve. Ze zijn aanhankelijk, vriendelijk, en ook wel elegant haha. Oh en ze blaffen/kwijlen/stinken niet en hebben nauwelijks haarverlies (love it want wil echt niet elke dag stofzuigen).

9 likes

Op zich is het heel goed dat je vooraf wil gaan kijken en het zijn niet allemaal broodfoknestjes via marktplaats maar het blijft een risico. Hoe vaak heeft hij nestjes bijvoorbeeld? En hoe vaak met dezelfde moederhond? En hoe letten ze op de combinatie van moeder en vader? Daarnaast lees ik dat hij jaagt met zijn honden. Komt je pup dan ook uit een nestje waarvan met de honden gejaagd wordt? Er zit vaak wel verschil namelijk tussen een werklijn en ‘plezier’lijn qua hond en als je hem zelf als gezellige huishond wil houden is het wel belangrijk je te realiseren welke hond je in huis haalt.

2 likes

@Bertha @Koffiebroodje we hebben voor dinsdagavond een afspraak. Mooi nog even de tijd om alles goed op papier te zetten wat we willen weten (en voor de zekerheid nogmaals de lijst van de Raad doornemen).

@anon4388265 is het laatste stuk voor mij bedoeld of in het algemeen?
We gaan namelijk absoluut geen hond uit het buitenland halen en we willen juist bij de fokker langs gaan om de kennis te maken e.d. voordat we over gaan tot het aanschaffen van een pup bij deze fokker.

1 like

Dat was algemeen, sorry

1 like

Niemand reageert zich ook af hier toch