Ik heb jullie advies nodig! Ik heb thuis twee katten. Eentje vindt dat aanval de beste verdediging is en de ander is nergens bang voor en mega ontspannen. En dan heb ik een hond die normaal bij mâm ouders is, maar nu hier logeert. Zij is angstig aangelegd en vindt het staren van katten bedreigend. Ze reageert daarop door te grommen en te happen (niet met tanden, maar meer zoân blaf-hap).
Wat raden jullie aan? Mijn angst is eigenlijk dat een van de katten de hond aanstaart en de hond naar een van de katten hapt en de spanning daarna zo hoog is dat we terug bij af zijn.
Wat ik nu doe is dat ik ze wissel van ruimte en als de hond in de bench zit de katten daar wel bij mogen (maar ze laten de hond eigenlijk gewoon met rust). Ik heb de hond aan de lijn in dezelfde ruimte als een van de katten gebracht en allebei snacks gegeven als positieve associatie. Daarnaast gewoon in een ruimte gelaten, waarbij ik de hond aan de lijn had. Wat ik zie is dat ze elkaar HEEL spannend vinden, maar ik merk ook dat ik het zelf mogelijk NOG spannender vind ;-).