Hoe ga je om met activisme/idealisme in je dagelijks leven?

Het gaat mij om dit stukje:

Gaat echt om Nina zelf, niet om SLA. Ik volg haar en zie haar vaak duurzame dingen promoten die duidelijk een partnership zijn (en eigenlijk dus weer oproepen tot kopen). Terwijl zij dus zo iemand is die wel meer macht heeft denk ik.

1 like

Oh ja. Ik denk dat het influencen in Nina’s geval ook gewoon onderdeel is van haar business (en helemaal verbonden is met SLA). Dat ze niet echt de ambitie heeft om de wereld te veranderen. En je uitspreken tegen industrieĂ«n en de overheid zal denk ik niet verenigbaar zijn met haar leven als influencer, dat inderdaad grotendeels draait om het promoten van dingen en ‘positiviteit’. Kan me niet voorstellen dat ze dat (een stabiel inkomen) ervoor wil opgeven.
Maar het kan geen kwaad om haar/andere duurzame influencers hiermee aan het denken te zetten

Maar ik zie haar ook nooit echt anderen veroordelen, dat was ook onderdeel van waarom ik het vroeg. Maar misschien mis ik dat dan net.

Nee dat is echt jammer en dat is volgens mij precies wat het artikel probeert te zeggen. Zij focust zich dus ook op consumentenactivisme terwijl ze meer zou kunnen doen. Het voelt ook een beetje hypocriet eigenlijk.

Maar voel me door het artikel een beetje persoonlijk aangevallen omdat ik consumentenactivisme best wel promoot, maar ook weet dat het geen grote invloed heeft. Het artikel geeft alleen geen oplossing voor de gewone mensen, alleen voor mensen die al invloed hebben.

Edit: nee ik zie haar ook nooit anderen veroordelen, maar dus wel echt consumentenactivisme promoten.

Ik kon haar me niet op die manier herinneren maar ik zie nu inderdaad een voorbeeld met ‘de makkelijkste (en meest impactvolle) keuze is de keuze op ons bord’, waarbij ze o.a. allerlei docu’s over veganisme tipt (niets ten nadele van veganisme maar het gros van de Amerikaanse docu’s daarover slaat gewoon nergens op)

Ik snap eerlijk gezegd de conclusie niet helemaal van het artikel trouwens. Dat er in toenemende mate verantwoordelijkheid bij het individu wordt gelegd, true, maar dat wist ik al wel (ook bijvoorbeeld qua zorg). Maar ik mis een ‘call to action’. Je zou het bijna kunnen interpreteren als; vlieg en eet maar wat je wil, het maakt allemaal toch weinig uit.

Ja precies dit heb ik ook! Wat kan ik als individu doen?

Ik denk dat er een grotere rol is weggelegd voor de politiek en voor activisme, maar dat is voor (bijna) niemand leuk. Het idee dat je door bijvoorbeeld plantaardig leefstijl bijdraagt aan een betere wereld geeft gewoon een goed gevoel. Je kunt het inderdaad verenigen met leuke dingen zoals lekker eten en shoppen. Je verdiepen in politiek (naast je werk) of wekelijks demonstreren/politici bestoken met berichten is een ander verhaal. Ik vind de podcast van Titia Hoogendoorn wel goed in dat opzicht, zij is ook iemand die ‘niets met politiek had’ maar nu een poging waagt zich erin te verdiepen. En Mignon (EGF-Mignon, weet niet of zij hier nog zit trouwens) wil ook de lokale politiek in om te kijken of ze op groter niveau ergens aan kan bijdragen.

Maarja niet iedereen kan nu massaal z’n baan opgeven om als creatieve zzp’er dat soort werk erbij te gaan doen.

En trouwens; ik vraag me ook af wat de consequenties van politieke interventie (?? zo vat ik de conclusie nu even op) zijn voor die bijstandsvrouw die een keer per week plofkip serveert en af en toe bij de Primark winkelt. Wordt alles dan niet duurder? Of denk ik nu te simpel/gebrainwashed?

1 like

Kortom, het is echt zo’n artikel waarbij ik denk PRECIES, ZO ZIT HET en naderhand denk; wat heb ik nu eigenlijk gelezen?

1 like

En @Jenn
Het gaat goed met me, ik heb niks meer gehoord van die facebook post en zit ondertussen zelf al weer op Facebook. Voel me prima veilig.
De actie zaterdag is vreedzaam verlopen en itt sommige andere steden heeft de politie ons goed beschermd en ook met demonstranten tot het station meegelopen.
Van de actie zelf heb ik weinig meegekregen helaas. Ik had door KOZP acties en andere dingen een heel zware week met weinig goede slaap gehad. Dus ik heb daar als een zombie gestaan en echt weinig meegekregen (gelukkig ging er dus niks mis want ik had wel verantwoordelijkheden).
Ik ga as zaterdag naar Rijswijk, samen met een andere forummer. Dus ja ik zou zeker weer gaan.
De sfeer in ons vak was trouwens ook best gezellig/eensgezind. Dus dat is fijn.

Iig aanstaande zaterdag Rijswijk als iemand meewilt laat het weten :)!

2 likes

Okee, ik denk alleen dat dit voor de gemiddelde persoon best wel intimiderend/onoverzichtelijk klinkt en daardoor ontmoedigend. Niet dat de auteur per se concrete voorbeelden hoeft te bieden, maar ik denk dat dat wel een goede toevoeging zou zijn geweest.

‘Eet minder vlees’ is makkelijker te begrijpen. Vandaag die discussie over geletterdheid in dat andere topic, maar wat uit het artikel moet blijken qua acties is voor veel mensen dus denk ik ook te abstract.

1 like

Ik denk ook dat het wel goed is om te erkennen dat er helaas niet een quick-fix oplossing is voor het klimaatprobleem. Dat is natuurlijk wat mensen zo aanspreekt in het consumentenactivisme, het is lekker overzichtelijk. Vegan eten, minder vliegen: allemaal duidelijke acties. Veel duidelijker dan politieke invloed proberen uit te oefenen, lobby van grote vervuilers tegen te gaan etc. Toch zal dat tweede uiteindelijk meer effect hebben, maar dat is dus wel een stuk lastiger te bereiken.

Naar aanleiding van dit artikel; heeft iemand concrete tips wat je kunt doen in plaats van (of eigenlijk naast) consumentenactivisme? Ik zou niet weten hoe ik grote lobby’s aan zou moeten pakken of politieke invloed uit moet oefenen als ik niet zelf in de politiek zit of grote bedrijven moet aanspreken op hun gedrag als enkel individu etc.

Steun goede doelen, politieke partijen of andere organisaties die dat in jouw ogen wel doen. Dat kan met je tijd en inzet of door geld te doneren.

Schrijf brieven, stuur mails, val bedrijven en politici lastig op social media.

Ga naar demonstraties.

Praat over die brieven en die demonstraties met je families, vrienden en collega’s. Laat zien dat activisme dichtbij kan zijn.

Maar vooral: spreek je uit en zoek like minded mensen met wie je je samen kunt inzetten.

5 likes

Inderdaad! Af en toe een bedrijf bellen / mailen over bijvoorbeeld hun overbodige plastic verpakking kan al heel veel helpen. Als je dat bij 20 bedrijven doet, en eentje past hun beleid erop aan, dan heb je de facto sowieso al veel meer plastic bespaard dan als je alleen als consument bewuste keuzes maakt.

Maar ook: mail politieke partijen met suggesties of verhalen. Zo merken zij dat dit leeft in de samenleving. Nog beter is om lid te worden of partijen financieel te steunen.

5 likes

Dit soort oproepen zijn niet toegestaan op het forum :frowning: maar succes

klopt @SuperCoolePinda, geen enquetes, oproepjes voor onderzoeken e.d.
moeten we Ă©Ă©n lijn in trekken.

1 like

Excuses dan zal ik het verwijderen

1 like

Bij1 heeft een video gemaakt over wat zij vinden van activisme.

1 like

Ik heb gisteren deze film gekeken, staat op netflix.
Vond het een hele sterke film.
Er zit wel een nare scene in met politiegeweld tegen een zwart persoon, deze wordt vooraf aangekondigd dus je kan evt doorspoelen dan. Ik had dat liever niet willen zien.