Hoe ga je om met activisme/idealisme in je dagelijks leven?

Hi allemaal! Als activist strijd je voor bepaalde idealen. Het kan best frustrerend zijn als je naar de wereld kijkt en zoveel mensen denken er niet hetzelfde over. Constant is er een confrontatie met onrechtvaardigheid. Mensen wuiven het probleem weg of nemen je niet serieus. Tegelijkertijd verwachten andere activisten dat je er constant tegenin gaat en dat je je nog actiever inzet. Er ontstaat een soort prestatiedruk. Zijn hier mensen die dit ervaren en er met mij over willen praten? Ik kwam hierop toen ik dit artikel tegenkwam: https://www.oneworld.nl/lezen/opinie/de-druk-om-een-goede-vegan-te-zijn-maakte-me-ongelukkig/

Is dit voor een onderzoek?

ik ben bezig met een (persoonlijk) project over prestatiedruk, omdat ik dat zelf heel erg ervaar. Bijvoorbeeld op het gebied van carrière en studie, maar ook op het gebied van activisme. En ik wil graag andere leeftijdgenoten erover spreken :slight_smile:

Nou ja, je zit in het juiste topic. Dus doe vooral een voorzet. Er zijn vast mensen die hier op je willen reageren. Ik neem tenminste aan dat je hier bedoelt. Want oproepen van journalisten, programmamakers en (film-) productiebedrijven en aankondigingen van organisaties zijn niet toegestaan.

Ik lees nu in een boek van Tex Reijnders over schaamte (de angst om afgewezen te worden) en in dat boek komt prestatiedruk regelmatig aan de orde. Ik ervaar zelf ook prestatiedruk, door niemand anders dan mezelf trouwens. Er is namelijk nu niemand meer die me zegt dat ik goed moet presteren maar die druk leg ik mezelf wel op.

Wat wil je erover bespreken?

Op welk gebied wil je iets actief doen? Ik kan wel gaan vertellen hoe ik me inzet voor anti racisme en dierenwelzijn maar daar heb je niks aan als jij je in wil zetten voor iets anders!

Wat ik doe valt echt niet onder activisme te scharen maar ik doe mee aan alle e-mail acties van amnesty als ze mensen zoeken. Is paar seconden werk en maakt (soms) wel verschil. De acties niet mijne handtekening an sich.

Vroeger heb ik vrijwillig case work gedaan voor amnesty, maar nu geen tijd meer voor.

1 like

Nee maar ik geef wel geld bij gebrek aan tijd. Pro tip voor iedereen: je kunt lid worden van zoveel politieke partijen als je wil en een maandelijks donatie bedrag kiezen! Eenmalige donaties kunnen ook vaak bij allerlei politieke en activistische groepen, dus als je een meevaller hebt of je extra gul voelt: Google hun website en zoek een rekeningnummer of donatie link.

1 like

Op dit moment ben ik vrijwilliger bij BIJ1 bij het landelijk communicatieteam en lokaal voor mn eigen gemeente.

Voor communicatie is het vooral mail, schrijven van posts voor social media & reviewen ervan, vertalen/ondertiteling van teksten en fragmenten. Tijdens de verkiezingen was het ernaast ook live events organiseren en streamen.

Tijd wisselt: Niet iedereen heeft altijd even veel tijd dus soms is het drukker dan anders. Tijdens de verkiezingen was ik zo’n 2 a 3 uur per dag bezig en nu 4 uurtjes per week. Maar binnenkort wordt het weer meer.

6 likes

Ik ben actief geweest bij een lokale en landelijke politieke partij! Je kon het daar zo gek maken als je wilde, van actieve deelname en dus wat meer uur kwijt zijn tot een eenmalige donatie. Ik heb zelf verschillende commissies gedaan, bijvoorbeeld flyeren op straat rondom de verkiezingen maar ook het organiseren van borrels of inhoudelijke avonden. Naast dat het nuttig voelde (iets doen voor een partij waar ik achter sta) was het ook heel erg leerzaam op verschillende vlakken. Wat hierboven ook werd geopperd; een donatie of lid worden van verschillende partijen kan ook altijd. Maar ook bijvoorbeeld berichten delen op social media of LinkedIn

2 likes

Mijn gemeente kiest voor zwarte piet, daarom ben ik al een paar keer in gesprek gegaan met diegenen die daar over gaan, hang ik posters op en spreek ik ondernemers aan op hun versieringen. Zijn allemaal 1 persoonsacties die vaak leiden tot veel gescheld, eieren tegen de ramen en andere nare dingen. Dat moet wel bij je passen. Daarnaast ben ik lid van de PvdD maar doe ik daar op dit moment niks voor en tot slot steun ik animal save Nederland en ga ik daarvoor binnenkort naar een manifestatie.

Handtekeningen zetten op petities doe ik ook, paar seconden werk en soms hebben die acties nut

4 likes

Nee ik ondersteunende met beleid/juridische zaken van mensen die uitgezet zouden worden (terug naar hun eigen land) en waarvan Amnesty geloofde dat ze bij terugkomst te maken zouden krijgen met schending van mensenrechten. Bijvoorbeeld wanneer gay of christelijk is en terug zou moeten naar een regio waar diegene om die reden gevangen gezet of vermoord zou kunnen worden. Ik deed desk research en hielp bij een onderbouwing waarom die regio niet veilig is door diegene.

5 likes

Was niet in NL; ik dm je wel even.

2 likes

Ik ben actief geweest bij de girls rights watch van Plan NL. Dat is iets vrijwilligs wat je een jaar doet. Vond dat heel leuk, veel geleerd en leuke kansen gekregen om activistisch te zijn op feministisch gebied :slight_smile:

2 likes

20 jaar cel voor satirische tweets

Abdulrahman al-Sadhan is assistent van het hoofd van de Rode Halve Maan (het Arabische Rode Kruis) in de Saudi-Arabische hoofdstad Riyadh. Na 3 jaar voorarrest werd hij in april 2021 tot 20 jaar gevangenisstraf veroordeeld op beschuldiging van onder meer ‘het financieren van terrorisme’ en ‘het beledigen van staatsinstellingen- en functionarissen en het verspreiden van valse geruchten over hen.’

Roep de koning van Saudi-Arabië op om Abdulrahman al-Sadhan onmiddellijk vrij te laten.

Deze aanklachten zijn verzonnen en complete onzin. Abdulrahman werd gearresteerd vanwege een reeks satirische tweets. Die vallen onder de vrijheid van meningsuiting, maar de Saudische staat doet er alles aan om kritische geluiden te smoren. Abdulrahman heeft onder dwang een ‘bekentenis’ ondertekend en zegt dat hij gemarteld is.

Via onderstaande link kun je de petitie van Amnesty tekenen.

3 likes

Ik ergerde me vanavond zo erg aan een vriendin in onze vriendengroep. Mijn vrienden die ik al bijna mijn hele leven heb, hebben vanwege hun religie iets tegen de LGBT-community. Dat ze het maar raar etc vinden. En dat homoseksueel zijn bijv. geen (onderdeel van) identiteit is. Het gebeurt sporadisch maar de onzin die er soms uitkomt. Vanavond noemde een vriendin bepaalde mensen homo’s omdat er iets aan de hand was. Ik zei er wat van maar het komt gewoon niet aan.

Ik ben katholiek opgevoed. Mijn vrienden zijn christen en moslim. Ik weet ook wat er in de bijbel en de koran staat maar er staat nergens dat je homo’s als scheldwoord kan gebruiken of je kind moet afstoten. LGBT-foob zijn is echt een keuze, waar seksuele geaardheid en genderdisforie dat niet zijn. Dit zijn hoogopgeleide mensen maar zo dom op dit gebied. Ik voel mij echt geradicaliseerd in mijn mensenrechtenactivisme terwijl LGBT-community accepteren en respecteren echt the bare minimum is.

Eén vriend staat gelukkig wel aan mijn kant wat betreft uitspreken tegen ál het onrecht i.p.v. alleen wanneer religieuze groepen worden aangevallen. Maar de rest zegt als het al een keer ter sprake komt of domme dingen of niks. Ik ben zelfs bang dat iemand z’n geaardheid verbergt vanwege z’n achtergrond, die nare attitude tegenover homo’s etc. omdat ie al eerder commentaar kreeg als hij ervoor koos niet te vasten enzo. Het zijn ook mijn enige echte vrienden die ik al lang ken. Nieuwe vrienden die ik maak, daar word ik nauwelijks zo close mee. Maar ik stoor mij er de afgelopen jaren steeds meer aan dat die kortzichtigheid door meer educatie niet opgelost wordt. Ik heb echt nieuwe vrienden nodig.

Mijn familie idem. Allemaal gelovigen die zich hun lhbt-kortzichtigheid proberen te verantwoorden. De een nog erger dan de ander. Ik ben het vechten moe terwijl ik mij niet eens kan voorstellen wat mensen in de lgbt-community steeds moeten doormaken. Nu denk ik: fuck it. Deze mensen zijn al verpest en echt niet te redden. Zolang ik mijn kinderen in de toekomst in ieder geval kan meegeven dat zij mogen zijn wie ze willen zijn, dan hoop ik dat hun wereld meer open-minded is.

Ik merk dat ik ook heel intolerant word naar religie. Immers, als het niet in die boeken stond, zouden mensen het niet in hun hoofd halen zoveel haat te verspreiden zonder reden. Iemand moet er gewoon profijt bij hebben gehad bij het schrijven van die boeken. Dat moet gewoon. Wat heeft de beste God eraan om homo’s liefde en seks te onthouden? Ik snap het gewoon echt niet. Ben zelfs opnieuw begonnen in de bijbel. Maar nu denk ik niet alleen dat God iets had/heeft tegen homo’s, ook tegen vrouwen. Maar misschien begrijp ik het zelf allemaal niet hoor.

7 likes

Dit topic is niet meer (zo) levendig. Ik was vandaag naar het woonprotest in Rotterdam. Helaas heeft de politie het protest halverwege in tweeën gebroken waardoor de meeste mensen niet meer bij de eindbestemming zijn aangekomen.