Het stagetopic

Heb je het nog naar je zin? Wel gewoon kerstvakantie?

Nee heb geen kerstvakantie, heb wel twee dagen opgenomen buiten de standaard vrije dagen (27 dec en 2 jan), maar voor de rest gewoon werken helaas. Ik heb niet meer zo veel te doen dus ik verveel me vooral een beetje haha.

1 like

Rip

Nee! Ik ga nu onderzoek doen en daarna simuleren we een nieuwsredactie. En dan buitenlandreisje en dan is het jaar klaar!

Heftig! Ja ik heb er ook veel zin in allemaal

Hebben jullie tips voor het benaderen van een bedrijf voor stage? Ik heb een aantal bedrijven op het oog maar ik twijfel of ik voor het eerste contact beter kan bellen of mailen en wat ik het beste in de mail kan zetten. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Ik geef als stage les op een middelbare school en voel me echt een beetje uitgebuit. Volgens mijn stage contract moet ik 40 uur lesgeven. Ik zit al op 65 uur en moet nog 2 maanden. Ik moèt een week mee naar Polen met een klas die niet eens mijn klas is. Ik moet oudergesprekken alleen doen, ik moet alles compleet zelfstandig en alleen doen (na pas 3 maanden ervaring) zonder betaald te worden. Ze willen zelfs dat ik nà mijn stage nog een dag terug kom om onbetaald 2 dagen mee te gaan op een schoolreisje omdat ze niet genoeg begeleiders hebben. Mijn universiteit zegt dat ik er wat van moet zeggen en dat heb ik gedaan maar mn stagebegeleiders waren het er niet mee eens. En ik wil ook niet teveel tegen ze in gaan want zij bepalen of ik slaag, niet mijn uni.

Is er niet een stagecoordinator die zou kunnen bemiddelen of samen met jou een gesprek met je begeleiders hierover kan hebben? Of iemand anders binnen de school? Wellicht begeleiders van andere stagiaires die op dezelfde school dezelfde stage doen en zich wel aan het contract houden.

Wat betreft Polen, kun je niet zorgen dat je dan iets verplichts hebt van de universiteit? Als het schoolreisje na je beoordeling is, kun je dan niet zeggen dat je andere verplichtingen hebt?

Ik heb alles gemaild!

Wat mijn moeder me als tip heeft meegegeven, is om iets persoonlijks te vertellen in je motivatiebrief over je ervaring met de organisatie of het bedrijf. Ik heb daar bij elk sollicitatiegesprek nog een opmerking over gekregen haha.

Een voorbeeld: ik wilde solliciteren voor de marketingafdeling van een dierentuin en toen heb ik daar iets ingezet van 'Leuk feitje: mijn eerste trauma heb ik in jullie park opgelopen toen ik er als 4-jarige achterkwam dat jullie konijnen (die wij thuis hadden) aan de leeuwen voerden en ik daarna luidkrijsend naar de auto werd meegenomen, omdat ik niet meer kon stoppen met huilen. Maar inmiddels ben ik over dat trauma heen : - )"
In eerste instantie vond ik het heel stom, dus ik durfde het niet helemaal hahaha, maar ze wilden me toch op gesprek vragen terwijl ze hun inschrijving eigenlijk al hadden gesloten!

Maar ik denk ook wel dat het ligt aan in wat voor branche je stage gaat lopen, ik denk dat de marketingbranche daar veel meer open voor staat dan een juridisch bedrijf.

3 likes

Ik zou mailen, bellen is voor bedrijven lastiger vanwege drukte. Je mail lekker kort en bondig en erin zetten wat je voor een bedrijf kan betekenen (en dan echt) en wat je zelf graag wil leren. Er komen redelijk wat standaard verhalen binnen…
ik moet zeggen dat ik zelf altijd vervolgens altijd even opbel om te kijken met wat voor persoon je te maken hebt! Vind ik wel leuk. Als iemand echt gemotiveerd is merk je dat heel gauw vind ik

1 like

Haha het zou ook niet in mij opgekomen zijn om ooit zoiets te sturen, maar wel een goede tip! Ik ga eens kijken of ik iets in mijn mail kan verwerken.

@Yzile Bedankt voor je reactie, ik ga aan de slag met je tips :smiley:

Weer even een up voor dit topic zo na de feestdagen.

Ik ben op zoek naar een stage en wil een open sollicitatie gaan sturen naar een organisatie die me interessant lijkt. Er staat dat als je een open sollicitatie stuurt ze graag naast een motivatiebrief en CV ook een cijferlijst ontvangen. Nu vroeg ik me af wat jullie zouden doen - enkel mijn cijferlijst van mijn master sturen (daar staan maar 5 cijfers op, 42 EC geloof ik) of ook die van mijn bachelor erbij (daar staan rond de 75 vakken op)? De stage is in principe voor mijn master en de cijfers op beide lijsten zijn goed, maar ik vroeg me af wat in dit geval gebruikelijk is.

Misschien je gemiddelde van je bachelor en je huidige complete cijferlijst van je master? Denk niet dat ze alle 75 vakken gaan bekijken met je cijfers

Ik hoef nog maar 4 dagen stage te lopen mensen!!! vrijdag is m’n laatste dag!!!

anigif_enhanced-27242-1407334085-4

4 likes

Oh jeetje, dat is niet helemaal de bedoeling hoor (hoewel ik hetzelfde ervaar maar dan op een lichter niveau als wat jij beschrijft). Hoe lang moet je nog stage lopen?

Ik zou hier echt een rolberoerte van krijgen. Mag ik vragen in wat voor sector of branche je studeert? Misschien dat je het al hebt verteld hoor… Sorry dan alvast. Ik heb nu 2 stages gelopen, de eerste bij een commercieel bedrijf en de tweede in de cultuurbranche. Ik kon ook zo mijn plek niet vinden bij het commerciele bedrijf. De cultuurbranche vind ik veel fijner, informeler en echt soort familie-gevoel. Is dat een mogelijkheid voor jou bij de volgende stages?

Oh ughhh ook nog dat je niet zelf mag kiezen! Gelukkig vinden meerdere mensen het zwaar, dat is misschien voor 1% een lichtpuntje dat je niet alleen bent. Als je zin hebt om te klagen mag je me altijd een bericht sturen hoor!! :heart: Succes met je berichtje naar je coördinator, misschien kan hij/zij wat voor je betekenen of helpen.

@anon95960165 Hoe gaat het inmiddels op je stage na je gesprek met je begeleider? Of heb je die nog niet gehad?

Oh wat goed om te horen!! :blush: :blush: Knap van je dat je aan de bel hebt getrokken en dat je hierna paar weken vrij gaat nemen. Dat zal je vast goed doen!

1 like

Ik vind het zo lastig om een motivatiebrief te schrijven voor een stageplek. Heeft iemand nog gouden tips?