Het stagetopic

Wat zijn je ( persoonlijke) leerdoelen, wat voeg je toe aan een team, heb je ervaring in de sector of in andere vlakken van die sector? Is er iets wat je doet wat je stagebedrijf iets oplevert, bijv. Kwaliteitsverbetering of onderzoek?

1 like

Hebben meer mensen moeite met een stageplek vinden? Ik had best wat opties voor corona maar veel organisaties stellen nu of stageā€™s uit of kunnen niets met zekerheid zeggen. Daarnaast twijfel ik of ik Ć¼berhaupt een stage zou willen dit najaar doen als dat betekent dat ik 40u vanuit huis zou moeten werken.

Ik ben in april begonnen met stage vanuit huis, echt allesbehalve ideaal maar ben allang blij dat het door kan gaan in verband met eventuele studievertraging. De meeste stageplekken van mijn studiegenoten hebben zich teruggetrokken dus ik kan me voorstellen dat het lastig is om een plek te vinden! Ik vind 40 uur per week inderdaad wel pittig en ik ben blij dat ik stage loop in een periode met veel feestdagen zodat er nog wat kortere weken tussen zitten haha

1 like

Als iemand een stage zoekt in de PR in onze hoofdstad, mag je me een pm sturen!

Ik ben een paar weken terug begonnen met een stage. Alleen valt het thuiswerken me toch wel tegen. Ik mis echt het sociale contact wat een stage normaalgesproken heeft. Ken nu nog maar een paar collegaā€™s en spreek dus hooguit 1 x per week iemand. Vind het nu zo moeilijk om goed in het onderwerp te komen en de zelf motivatie te vinden om productief te zijn. Voel me anders zo schuldig en slecht doordat ik niet mijn uren goed maak. Zijn er mensen hier die ervaring mee hebben? Hoe pakken jullie het aan?

Edit: natuurlijk ben ik wel heel blij dat ik iets heb kunnen vinden en de vertraging beperkt blijft daardoor!

Ik heb van april tot eind juni vanuit huis stage gelopen en sprak mijn begeleider op een vast moment per week, verder ook geen sociale contacten vanuit stage. Vond het ook echt pittig en heb me er vrij snel bij neergelegd dat het helemaal niet haalbaar is om (in mijn geval) 40 uur per week productief te zijn. Ik werkte vooral in de ochtend lekker door en dan 's middags deed ik af en toe iets voor mezelf als pauze omdat ik anders toch na iedere productieve minuut weer 5 minuten naar buiten aan het staren was. Dus wees vooral niet te hard voor jezelf en meer dan je best kun je niet doen, de situatie is gewoon niet ideaal.

Ik zat in dezelfde situatie als @Flo en sluit me aan bij haar advies. Als er ruimte voor is (bij mij was dat wel, omdat ik alleen nog onderzoek hoefde te doen en het meewerk gedeelte grotendeels was komen te vervallen) werk vooral in de uren die jou goed uitkomen. Voor mij was dat idd ā€˜s ochtends en ā€˜s avonds na het eten. Je kunt in deze tijd nou eenmaal moeilijk volledige werkdagen maken, daar heeft iedereen last van en ook absoluut begrip voor. Mijn tip is ook om het gewoon eerlijk aan te geven bij je begeleider en bespreekbaar te maken als het allemaal wat minder goed lukt. Als je echt sociale contacten mist kun je ook vragen of je mee mag luisteren met een paar online meetings en/of mee mag doen met het wekelijkse koffierondje bijv (zoiets hebben de meeste organisaties tegenwoordig wel denk ik?). Die laatste twee dingen zorgden er voor mij in ieder geval wel voor dat ik me iets meer betrokken voelde!

1 like

Even leven blazen in dit topic

Ik moet vanaf februari stage gaan lopen voor mijn master. Super leuk, alleen kan ik niets vinden. Ik denk door Corona. Ik zou zo graag bij een overheidsinstelling willen stage lopen. Het liefst een ministerie maar dat is een beetje hooggegrepen. Een gemeente zou ook al leuk zijn. Maar er zijn gewoon geen vacatures. Bij werkenvoornederland.nl zijn er precies 16 vacatures. En die zijn of HBO niveau of totaal niet in mijn vakgebied.

Pfffā€¦ iemand anders die een stage zoekt en ook problemen heeft?

Wat dacht je van de VNG? een overkoepelende organisatie van de Nederlandse gemeenten. Als ik het me goed herinner zit het vrij centraal in Den Haag!

Super goede tip!

Maar helaas:
ā€™ Beschikbare stages

Er zijn op dit moment geen stageplekken.ā€™

Maar ik blijf deze organisatie in de gaten houden. Thanks!

Hmā€¦ Je bent er ook vrij vroeg bij, ik denk dat pas rond november wat vacatures komen bij organisaties. Ze zijn net 2 weken bezig met stages die begin september zijn begonnen. Hopelijk vind je wat je leuk vindt! :grin:

2 likes

Ik zou gewoon de stoute schoenen aantrekken en gewoon zelf contact opnemen met een of meerdere gemeenten.

4 likes

Vanaf februari ga ik mijn afstudeerstage doen en ik wil alvast een beetje gaan orienteren. Nu geeft mijn studie bijna geen informatie, dus daarom vraag ik het maar hier voor wat ervaringen :sweat_smile:. Wat is de meest gangbare manier om organisaties te mailen en te bellen? Vraag ik aan hen of ze iemand zoeken die een onderzoek voor hen doet, dus komen ze daar zelf mee? Of stel ik zelf voor wat voor onderzoek ik kan doen? Of kan allebei?

De meest gangbare manier is denk ik reageren op open vacatures, vaak staat er ook een uitleg bij van de sollicitatieprocedure indien ze open staan voor afstudeerstages. Ik denk dat je nu wel nog aan de vroege kant bent en er rond oktober/november meer vacatures online komen te staan voor de stage periode vanaf februari.
Wat bij mij ook goed werkte was om organisaties te mailen/bellen met de vraag of ze open stonden voor open sollicitaties. Dat bespaart je een hele motivatiebrief schrijven voor een organisatie die mogelijk niet eens geĆÆnteresseerd is en de organisaties die wel geĆÆnteresseerd waren werden vaak al zo enthousiast van die mail dat ik werd uitgenodigd voor een gesprek (dus hoefde ik niet eens een motivatiebrief te schrijven). Overigens verschilt het denk ik wel per sector. Weet je al bij welke organisaties je stage zou willen lopen?

Ik vind het ook heel vroeg om te zoeken, maar mijn studie wil dat we over 8 weken al een afstudeerstage hebben :confused:ā€¦ Goede tip om eerst te mailen of ze open staan voor sollicitaties! Die ga ik onthouden. Ik weet nog niet zo goed waar ik stage zou willen lopen. Ik zoek iets in de richting van communicatie/marketing. Het liefst met een maatschappelijk doel!

Dat is optijd ja! Onderwijsinstellingen willen altijd dat hun studenten op tijd een plek hebben maar vaak is dat gewoon niet mogelijk, dus stress je er niet te veel door! Oneworld.nl heeft een knline vacaturebank waar ook vaak stages geplaatst worden en alle organisaties zijn maatschappelijk betrokken, misschien staat daar iets!

Moet je ook echt meewerken of is alleen een opdracht voldoende? Bij dat laatste zou je kunnen benadrukken dat het een goede winst winst situatie is. Bedrijf betaalt je niet, investeert een aantal uur maar krijgt daar een uitgebreid onderzoek voor terug.

Verder zou ik organisaties mailen en zeggen waar je interesses in liggen en of ze wellicht een vraagstuk hebben voor je (of tijd om ff te kletsen/bakje koffie te doen).

Ik heb zelf een half jaar voor de start van mijn afstudeerstage al gesolliciteerd. Dat had er voornamelijk mee te maken dat het ging om een bedrijf wat best gewild is voor stages onder studenten. Zij zitten vrij snel vol en daarom was ik er vroeg bij. Voor hbo stages hebben zij of een concrete opdracht online staan of je kan een open sollicitatie sturen. Toen ik solliciteerde, hadden ze geen concrete opdracht en daarom heb ik een open sollicitatie gestuurd. In mijn brief heb ik vermeld dat ik een aantal ideeƫn had voor een scriptieonderwerp. Die heb ik in het gesprek op tafel gegooid en zij kwamen ook met ideeƫn. Toen hebben we gekeken of daar iets tussen zat waar zowel zij als ik tevreden mee waren. Dat was het geval en met dat onderwerp ben ik daar toen aan de slag gegaan. Ik zou dus sowieso zorgen dat je zelf ook ideeƫn hebt, dan toon je in ieder geval initiatief en wellicht kom je met een onderzoek dat heel waardevol is voor hen en waar ze zelf nog helemaal niet aan hebben gedacht

Zijn er hier meiden die een hoge reiskostenvergoeding van stage hebben gekregen? Normale vergoeding is 350 maar mijn reiskosten zijn 356 per maand (traject vrij kaart) dus ben benieuwd of er speling is en hoe ik dat aan moet kaarten. Heb morgen gesprek!

Bij de stages die ik gelopen heb had ik nog ov, maar ik weet wel dat als ik dat niet had gehad, dat ze 100% van de reiskosten hadden vergoed bovenop de stagevergoeding. Zou er gewoon naar vragen, is echt geen gekke vraag!

1 like