Het niet zo lekker in je vel-topic

Ik heb een tijd hier ook veel last van gehad en ik had baat bij valeriaan druppels. Ik heb ook van die meditatie apps geprobeerd maar dat lukte niet bij mij, mijn hoofd is te druk. Voor sommige mensen helpt het wel heel goed!

Ben er ook voor bij een psycholoog gelopen maar dat kwam omdat ik veel last had van angst en paniek aanvallen in de nacht, daardoor kon ik eigenlijk niet slapen.

1 like

Ik luister voor het slapen gaan en ook vaak als ik weer wakker word, vaak een slaapmeditatie. Vind zelf de app ‘insight timer’ fijn, die heeft veel gratis content en je kunt selecteren op slaap, op duur, mannen/vrouwenstem, etc. Vaak zijn het combinaties van bodyscan, ademhalingsoefeningen, visualisatie etc. Heeft mij wel geholpen om wat meer de dag te kunnen afsluiten.

Ik zet soms ook van die ‘slaapmuziek’ aan, heb zelf een youtubetrack gevonden met iets wat beweerd iets te zijn met deltagolven en dat zou weer helpend zijn oid. Daar geloof ik verder niet zo in, maar gebruik het meer als achtergrondruis. Heb ook 1 bepaald album van een artiest dat ik vaak aanzet (heel rustige muziek) en dat associeer ik dan ook een beetje met slapen en dat helpt soms ook.

Verder, hoe heftig de slaapproblemen zijn, kijk wel echt uit met slaapmedicatie. Advies als arts en (helaas) ervaringsdeskundige, want ik slik al een meer dan een jaar elke avond benzo’s en het gaat echt nog een hel zijn die weer af te bouwen. Nu zijn de omstandigheden misschien wat anders bij mij (ernstige depressie, waarvoor medicatie die ook weer slaapproblemen geeft) en weet ik niet of zonder had gekund, maar alsnog baal ik heel erg van.

2 likes

Meestal blijf ik wel in bed liggen ja. Als het me te lang duurt ga ik soms wel in bed lezen of een audioboek luisteren. Echt uit bed gaan heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik de volgende keer weel doen! Zorgt dat er bij jou voor dat je na dat half uur wel kan slapen?

@LeviOHsa Valeriaandruppels heb ik ook nog niet geprobeerd. Daar ga ik me eens in verdiepen, bedankt voor de tip!

@Acquiesce Met meditaties heb ik wisselende ervaringen. Ik doe het vaak wel even voor ik ga slapen. De ene keer ben ik dan zo weg, dan andere keer is mijn hoofd te druk om de aandacht erbij te houden. Gebruik jij het vooral om in te slapen, of ook als je door de nacht heen wakker wordt?
Ik sta helemaal achter jouw advies wat betreft medicatie. Ik zou liever de echte oorzaak van het probleem willen achterhalen, dan afhankelijk worden van medicatie. Snap dat jij er van baalt in jouw situatie, hoop dat het uiteindelijk zal lukken om af te bouwen!

Ik weet niet zo goed of dit het juiste topic is, maar ik moet even wat kwijt wat ik niet aan vrienden/familie durf te vertellen. Ik heb altijd een soort van ‘verslavingen’ gehad rondom mijn mond. Ik heb tot mijn 13e duim gezogen, daarna een aantal jaar fanatiek mijn nagels gebeten en toen ik op mijn 16e/17e een keer las dat je haar en nagels beide van hoorn gemaakt zijn ben ik op mijn haren gaan kauwen om zo niet op het groeien van mijn nagels te hoeven wachten en ‘hey, toch genoeg haar’. Eerst deed ik dat met haren die sowieso al best wel veel uitvielen door stress rond die leeftijd (Ik vond de bovenbouw van de middelbare school niet heel chill + mijn lieve opa overleed onverwachts) maar na verloop van tijd begon ik haren uit mijn hoofd te trekken. Ik schaamde me hier meteen voor en merkte ook snel dat mijn volle bos helemaal niet zo meer zo vol was, daarom heb ik toen mijn haar kort geknipt. In de jaren erna liet ik het weer langer groeien en ging het kauwen in vlagen, nu heb ik haar tot bijna op mijn schouders. Als ik veel stress heb, me verveel of alleen ben kauw ik veel. Zit ik beter in mijn vel en heb ik het druk met leuke dingen dan kauw ik weinig. Ik heb het geluk dat mijn haar wel weer teruggroeid en ik krullend pluizend haar heb waardoor het niet meteen opvalt, maar merk dat voornamelijk bovenop mijn hoofd (waar ik het liefste trek) het het dunste is. Afgelopen jaren heb ik kappers van alles wijsgemaakt over waarom ik een dun bosje heb met veel ‘babyhaar’. Doordat ik de afgelopen weken alleen thuis zit is het weer erger geworden En nu denk ik er weer aan alles er af te knippen of zelfs scheren. Ik wil niets liever dan hier mee stoppen om weer een volle bos terug te laten groeien en zie alles er afhalen als de enige uitweg om niet meer in de verleiding te komen.

Nou ik heb mijn afspraak met de POH-GGZ gehad. We hebben ongeveer elk puntje van slaaphygiĂ«ne besproken (vast ritme, geen caffeĂŻne voor het slapen, ontspannignsoefeningen) en tot de conclusie gekomen dat ik alles in principe “goed” doe. Ik heb ook geen specifieke dingen waar ik over pieker als ik wakker word. Nu heb ik op advies van de GGZ melatonine gekocht. Het zijn pilletjes met een langzame afgifte, zodat ze niet alleen helpen met in slaap vallen maar ook in slaap blijven. Het is een natuurlijk middel, dus zou niet verslavend moeten werken. Heeft iemand hier er toevallig ervaring mee?

1 like

Ik hoor er verschillende verhalen over hoor dus zou het ondanks mijn ervaring zeker proberen. Ik gebruikte dus ook melatonine met langzame afgifte. Naar mijn idee viel ik sneller in slaap maar werd weer heel snel wakker. In die periode had ik bijna elke nacht nachtmerries maar durf niet te zeggen of dat een direct verband had. Vervolgens kreeg ik een slaapmiddel op recept en dat was fantastisch maar helaas mocht ik dat maar een korte periode gebruiken. Inmiddels slaap ik stukken beter en naast de slaaphygiëne waar je het over hebt komt dat denk ik omdat ik nu elke dag beweeg/sport (misschien doe je dat al of is dat geen optie maar wilde het toch voor de zekerheid zeggen want ik weet hoe erg slaapgebrek is)

1 like

Dat snel wakker worden klinkt niet best, dat is precies het probleem wat ik probeer te verhelpen. Inslapen heb ik minder moeite mee. Weet jij nog welke dosering jij had? Ik vond dat er nogal een verschil zat tussen wat er beschikbaar was in de winkel, maar ik moest met een vrij lichte beginnen van de GGZ.

Fijn om te horen dat je inmiddels weer beter slaapt, ook zonder het slaapmiddel! Ik sport 4-5 keer per week en doe daarnaast vaak nog een wandeling met de lunch of yoga, dus dat zit wel goed hoop ik. Bedankt dat je mee denkt!

Ik weet niet meer hoe hoog de dosering was maar wel dat het de hoogste was die ik kon vinden. Lijkt me altijd slim om licht te beginnen, dan heb je nog een beetje uitzicht haha. Wel jammer dat beweging/sport niet helpt. Wat me trouwens ook wel hielp om er mee om te gaan was om 's nachts niet op de klok te kijken, geen uren slaap te tellen en mezelf inprenten dat het niet erg is dat ik wakker lig of slaaptekort heb. Ik ga er niet dood aan, ik ben gewoon moe. En wanneer je dat echt gaat geloven is het na een tijdje ook makkelijker om weer in slaap te vallen omdat je minder strest. Ik wens je in ieder geval veel geluk met de melatonine!:first_quarter_moon_with_face:

1 like

Ik wil je niet met van alles diagnosticeren want dat kan natuurlijk niet op deze manier, maar wat je omschrijft heeft veel weg van trichotillomanie, een dwangstoornis. Veel mensen schamen zich hiervoor, maar het is ook wel iets wat meer voorkomt dan we denken. Je zou hier hulp bij kunnen zoeken, er is in veel gevallen echt iets aan te doen! Het is eigenlijk een uiting van een onderliggend probleem en met hulp van therapie kan je daar veel mee. Hier staat bijvoorbeeld veel info: https://www.lentis.nl/probleem/trichotillomanie/

Sterkte!

Thanks voor je antwoord, ook jouw hulp @anon95960165. Ik heb intussen veel gelezen over trichotillomanie en herken me hier volledig in. Het spannende/onzekere eraan vind ik de vraag waar het uiteindelijk vandaan komt, ik wil daar graag achterkomen om er aan te werken. Daarom heb gisteren de huisarts gebeld en heb vandaag al een intake met de praktijkondersteuner GGZ, ze nemen mijn klachten serieus en dat voelt heel fijn

2 likes

Ik ben nu een week verder, en mijn ervaring tot nu toe is best vergelijkbaar. Ik word niet meer midden in de nacht wakker maar wel heel vroeg 's-ochtends. En mijn dromen waren de afgelopen nachten veel heftiger, terwijl ik ze normaal nooit onthoud. Ik zou het geen nachtmerries noemen, maar heel gezellig was het ook niet :stuck_out_tongue: Deze week ga ik eens proberen wat er gebeurt als ik de melatonine iets later inneem, misschien word ik dan ook later wakker.

Hm wat een vervelende situatie! En ik kan me voorstellen dat je je daar rot onder voelt hoor. Ik denk echt absoluut niet dat het aan jou ligt, en kan me ook voorstellen dat je niet meer wil proberen, want elke keer afwijzing voelt niet fijn.
Heeft je vriend op dit moment helemaal geen behoefte aan intimiteit? Dus ook niet knuffelen of een kus? Je geeft aan dat je vriend niet kan vertellen waar het precies aan ligt, maar heeft ie wel behoefte aan bijvoorbeeld zelfbevrediging? Je zegt dat hem verleiden niet werkt, maar kan hij zelf benoemen wat dan wel werkt?

Is er een moment geweest dat je vriend ‘opeens’ niet meer wilde? Of is dit al sinds het begin van jullie relatie geweest? En die gesprekken die jullie erover hebben, is dat nadat jij een poging hebt gedaan om seks te initiĂ«ren of na een opmerking over seks? Als dat het geval is, kunnen jullie misschien er gewoon een keer luchtig over praten, misschien tijdens het eten ofzo. En ook rustig bespreken wat het met jou doet, dat je respecteert dat hij nu geen seks wil, maar dat het op jouw dit effect heeft. En dan hoeft hij niet tegen zijn zin seks te hebben, maar een goed open gesprek erover kan jou misschien al helpen nadenken dat het niet aan jou ligt. Maar ik denk dat je dit vast al geprobeerd hebt. Lastig! Seks is ook zo’n ‘beladen’ onderwerp, omdat je natuurlijk niemand wil dwingen of iemand een vervelend gevoel wil geven o.i.d. Mijn vriend heeft de laatste tijd ook veel lager libido en dat vind ik ook al vervelend terwijl dat nu een paar weekjes is. Bij hem ligt het denk ik aan de coronacrisis en dat zijn werkdagen en vrije avonden door elkaar heen gaan lopen, waardoor hij continu in een soort ‘kantoor’ gevoel zit ofzo haha.

Ik voel me weer zo onrustig, lijkt ook alsof ik met mijn coaching niet verder kom. Vorige week ging het niet door dus het is nu deze week. Heel die corona doet t ook niet goed, voel me erg opgesloten en nu ik een week vrij ben geweest en moet werken vrijdag (waar het nu juist extra druk is) geeft me echt buikpijn. Merk zo dat de ‘simpele’ dingen zoals huishouden/kind eigenlijk al genoeg zijn. Maar 24/7 thuis zoals nu, maakt me ook ongelukkig

Hey, hoe is je afspraak bij de POH gegaan?

Jammer! Ik bedacht me net alleen nog iets toen ik je bericht las. Sinds ik beter slaap neem ik ook geregeld een glas magnesium. Die tip kreeg ik destijds en ik was wanhopig genoeg om alles te proberen. Dus wie weet. Het maakt wel uit welke variant je neemt, dat kun je op internet vinden mocht je geĂŻnteresseerd zijn. Onderstaande is sowieso goed en vaak 1+1 gratis bij Kruidvat/Etos. Maar hopelijk is het niet eens nodig :slight_smile:

1 like

Bedankt voor de tip! Deze had ik nog niet eerder gehoord, dus ik ga me gelijk even inlezen!

1 like

Fijn dat je vriend er in ieder geval zelf over begon, dat lijkt me toch een fijn gevoel voor jou dat het niet van Ă©Ă©n kant komt. Lijkt me echt lastig om er een gesprek over te voeren wat je voor hem kan betekenen, omdat je hem niet wil dwingen natuurlijk. Dat maakt jouw behoeftes natuurlijk niet minder belangrijk, vooral als je geen ‘einddatum’ weet. Fijn dat jullie wel gewoon knuffelen en elkaar kussen. Is het misschien een idee om speciale dates in te lassen? Misschien kun je een keer een soort restaurant thuis maken incl. menukaart, kaarjes en bijvoorbeeld muziek in thema van een wereldkeuken (italiaanse muziek met een pizza/pasta menukaart). Niet met het idee om die avond weer seks te hebben, maar om weer een soort ‘gevoel’ aan te wakkeren. Hopelijk zit er snel progressie in voor jullie :kissing_heart:

Ja, ik had dat artikel ook gelezen! Mijn vriend woont nog bij zijn ouders, dus hij heeft alleen zijn slaapkamer. Ik heb wel gezegd dat hij zijn broertjes kamer (die niet meer thuis woont) kan gebruiken als een soort ‘woonkamer’. Dat heeft hij van de week gedaan, dus misschien helpt het hem. Hij heeft dan een hele zolder voor zichzelf. Helaas past zijn bureau er niet in, anders had -ie van zijn broertjes kamer een kantoor kunnen maken. Ik maak me er ook niet erg druk om hoor, maar ik ben wel seksueel gefrustreerd. Ik heb best een vrij hoog libido (zou elke dag seks kunnen hebben) en nu heb ik de afgelopen tijd bijna alleen meer ‘nee’ gekregen. Ach ja, het komt wel weer goed!

Ik voel me zo rot sinds de quarantaine en dat ik ontslagen ben. Zo nutteloos, waardeloos, te veel tijd om na te denken, nergens zin in hebben. Vorige week voelde ik me wel oke en deze week eigenlijk ook wel. Tot vandaag. Ik ben alleen maar aan het huilen en niks helpt. Mijn vriend probeerde me te troosten maar lukte ook niet. Ben nu maar in bed gaan liggen.

Wat rot om te lezen zeg :slightly_frowning_face: Kan me heel goed voorstellen dat je je niet goed voelt!

Ik weet natuurlijk niet je precieze situatie (en ik werk nog deels, dus het is wat dat betreft niet te vergelijken), maar heb je wel een soort structuur/ritme in je dagen? Want een van de eerste dingen die ik heb gedaan toen bijna alles wegviel, is een schema maken van hoe ik mijn dagen ongeveer ga vullen. Heb ik veel baat bij, al blijf je natuurlijk altijd goede en slechte dagen houden
 (sorry als je niet op ongevraagd advies zit te wachten, maar zou je zo graag een beetje helpen)

1 like