Wat nice, heb je een receptje voor die “shoarma”?
Het is heel simpel:
Voor 2 personen 2 grote of 1 grote en 1 kleine bak champignons. Kleine stukjes snijden en bakken. Heel veel shoarma kruiden (ik heb die van euroma Turkse shoarma kruiden) en nog wat nootmuskaat, gerookte paprikapoeder (la chinata) en peper en zout natuurlijk. Als je niet te zuinig op je carbs hoeft te letten is een klein beetje sambal ook lekker erdoor. Als de champignons gaan slinken en er veel vocht vrij komt dat net zolang laten inkoken tot het vrij droog is.
Voor de knoflooksaus heb ik 50% mayonaise en 50% Griekse yoghurt gebruikt met wat sriracha erdoor. Flinke teen knoflook, veeeel peterselie, wat zout en peper en een piepklein beetje stevia.
Dat is jammer!
Dankjewel!
ben nu in week 2 van mn low carb dieet! ik wil nog niet gelijk helemaal keto, lijkt me ook heel moeilijk nu ik zie hoe makkelijk het is om koolhydraten te eten.
voor nu eet ik vooral dit:
ochtend: yoghurt met besjes of een smoothie met halve avocado, wat bessen, lijnzaad, spinazie, amandelmelk (wil eigenlijk kokos maar dat heeft mijn super niet)
middag: soep of iets met ei: roerei champignons & spinazie, of ei & kwark pannekoek
avond: verschilt, tot zover: roerbak met een groenten side dish (komkommer, broccoli), zalm met salade, geroosterde groenten met vlees, soep.
snacks: keto peanutbutter cups (lekker!), besjes, groenten, noten
het lastigste vind ik dat je helemaal niets kant en klaar kunt kopen bij de normale supermarkt (ik heb een Lidl). Bijv. snacks of lunch, is allemaal of met suiker of met carbs.
Verder mis ik paste en brood echt best erg! Het fijne is dat ik het gevoel heb dat ik meer energie heb, niet meer zo’n dipje na het eten. Nog geen kilo’s kwijt helaas
o m g eindelijk. eindelijk een recept voor chocolade kruidnoten.
kan niet wachten om het te proberen.
Hoe doen jullie het qua calorieën als je keto doet? Eet je je BMR of iets meer? Of juist een stuk minder?
Ik ben sinds deze week bezig met keto, dag 3 om precies te zijn maar ik struggle een beetje met die calorieën. Eerste 2 dagen zat ik bizar vol terwijl ik max. 1200 calorieën op had terwijl m’n BMR 1700 is. Vandaag heb ik bizarre cravings en zit ik rond de 1600 (en 25 gram koolhydraten). Ben nu in 2 dagen tijd 1,5 kilo afgevallen wat misschien ook wel een beetje veel is…
Die bizarre cravings zijn misschien toch een teken dat 1200 echt te weinig is😅
Verder zelf wel een tijd op koolhydraten gelet maarnooit helemaal keto, wel altijd boven bmr
Vind t ook lastig om aan mn calorieen te komen met keto! Meer vetten eten. Misschien wat fat bombs maken om te snacken, of nootjes eten oid.
Dat zieke cravings is sowieso wel eigen aan keto/low carb aan het begin, hoor - Je moet natuurlijk (lichamelijk en mentaal) echt wennen aan geen/weinig suiker.
Ik heb zelf als ik low carb eet altijd 90%/85% pure chocolade in huis, daar mag je zelfs met keto 1/2 stukjes van en dat helpt tegen de zoete trek. Verder hebben de kvarg van lindahls en de skyr (die kleine bakjes met vrschillende smaken, weet even het merk niet) maar 5 gram carbs per portie dus die zijn ook chill.
Verder tegen zoete trek kun je een eiwitshake (meestal 1 tot 2 gram) met ongezoete amandelmelk (0 gram) en als je hem dikker wil maken kun je er pindakaas of avocado bij doen.
Als je het echt wil volhouden zou ik wel echt m’n best doen om minstens je BMR te eten, anders crash je te hard en is het niet vol te houden.
Zoals @Jeg al zegt is 1.5 kilo in een paar dagen redelijk ‘normaal’ omdat je in de eerste paar dagen heel veel vocht verliest. Wel lekkere motivatie en deze blijven eraf zolang je het volhoudt (maar zodra je weer carbs eet komen ze er helaas weer aan en het is geen reflectie van vet verliezen helaas)
Oh eet ook een stuk minder zout omdat je minder processed food eet dus je moet wel echt je zout aanvullen (en dat helpt ook tegen de hoofdpijn/slapheid). Toen ik keto deed dronk ik bijv 1x per dag bouillion.
Kick
Heb het topic globaal doorgelezen, maar zijn er ook low carbers die lijden aan insulineresistentie?
Bij mij is dat helaas aan de orde en ik heb nu een afspraak staan bij de diëtist voor over 2 weken.
Notendop: vanaf september wandel ik gemiddeld 10km per dag en val geen gram af. In theorie had ik 1 kilo in 10 a 11 dagen moeten afvallen. Kwam erachter dat ik regelmatig te weinig at, wat niet zo slim was. Maar aangezien er diabetes in de familie voorkomt en ik me regelmatig erg wazig, moe, flauw voel heb ik een Freestyle libre sensor gekocht en ben zeer nauwkeurig gaan meten.
En wat blijkt… m’n suiker daalt regelmatig naar 3. Terwijl ik ontbijt met bio havermout, dus langzame koolhydraten. Doch zo’n 3 uur later daalt m’n suiker dus naar ‘wazige waarden’.
Geen last van te hoge suiker: nuchter gemiddeld 4,5 en sowieso ligt m’n gemiddelde op 5.
Hij piekt ook niet, hooguit 8 na een maaltijd.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, met insulineresistentie?
Ohja: ik weet dat de snelle suikers funest zijn en die ga ik nu nog meer uitbannen. Maar die at / dronk ik dus al niet bepaald veel.
Ik heb geen officieel vastgestelde insuline resistentie, maar sinds 3 maanden weet ik dat ik PCOS heb. Waarbij insuline resistentie een veel voorkomend probleem is.
Het lukte me ook niet om gewicht kwijt te raken (alleen als ik extreem weinig ging eten en eigenlijk mezelf uithongeren). Maar sinds de diagnose eet ik koolhydraatarm en daarmee heel makkelijk afgevallen.
Ik eet momenteel geen brood/pasta/rijst, ook geen havermout of muesli. Ik at namelijk altijd de volkoren variant van brood/pasta en zilvervliesrijst, en ik at ook graag havermout als ontbijt. Maar ook deze volkoren producten bevatten veel koolhydraten.
Dus ik eet nu soms kha brood, konjac noodles, broccoli/bloemkool rijst.
En verder veel kwark/eieren/cottage cheese. Nog meer groenten dan voorheen.
Ik eet wel alle groenten, en 2 stuks fruit per dag. Fruit combineer ik wel altijd met eiwit product.
Ik vind het soms nog best wel stom dat ik niet gewoon ‘normaal’ kan eten. Ik at altijd gewoon gezond (of wat ons is aangeleerd als gezond). Alsof mijn lichaam mij wil saboteren. Maar grotendeels heb ik wel geaccepteerd dat ik dit wrs gewoon levenslang zal moeten doen. Omdat ik ongeacht gewicht altijd risico zal hebben om diabetes te ontwikkelen.
Even een up in dit topic, hopelijk kunnen jullie me helpen. Er komt dit weekend een vriendin bij me eten en van haar diëtiste moet ze wat minder koolhydraten eten, weten jullie misschien een lekker recept? Het hoeft niet helemaal keto te zijn, maar in ieder geval even geen pasta etc.
Currys zijn heel makkelijk als low carb maaltijd met pompoen en bloemkool. Aubergine met tomatenblokjes en halloumi uit de oven is een optie. Een bowl zonder de carbs, (ik heb bijvoorbeeld net een kom met sla, tomaatjes, zelfgemaakte tzatzik, avocado en vega gyros op.)
Frittata, bloemkoolrisotto, chilli met bloemkoolrijst, courgetti, biefstuk met champignons en roomsaus. Zalm met groene asperge en avocado puree. Nja genoeg opties! De low carb chef is ook altijd een chille site voor makkelijke opties.
Je kan prima zuivel eten hoor! Zeker gefermenteerde zuivel is juist goed voor je, ook voor je darmen (tenzij je lactose intolerant bent natuurlijk), en is juist fijn om te eten als je minder koolhydraten wil gaan eten. Dat zuivel invloed zou hebben bij pcos is volgens mij gebaseerd op het idee dat het ‘inflammatory’ effect heeft, maar als je gewoon tegen lactose kan…is er m.i. geen reden om het niet te eten.
Bij mij werkte het koolhydraat beperkt eten heel erg goed. Als je het lastig vindt dan kan je het misschien stapsgewijs opbouwen. Begin dan bijvoorbeeld met minder koolhydraten in je ontbijt: kwark met rood fruit erdoor, gekookt ei met wat groenten, cottage cheese op een punt paprika.
Lowcarbchef heeft heel veel recepten, voor inspiratie.
En je kan bijvoorbeeld ook op Pinterest kijken voor voorbeelden van lowcarb dag menu’s.
Wat zijn voor jullie fijne tussendoortjes? Het begint een beetje eentonig voor mij te worden.
Ei vond ik heerlijk, maar hier worden mijn darmen niet blij van. Verder vaak vleeswaren maar word dit ook erg zat en at voorheen nooit zoveel vlees.
Blokjes kaas met Amsterdamse uien.
Plakjes kipfilet met augurk.
Komkommer met roomkaas.
Ik vond dr. Berg op YouTube heel prettig uitleg geven over de basics van gezonde Keto. Misschien kun je zijn beginners video bekijken.
Opletten met Kefir als je keto doet. Zit vaak veel suiker in dus hoger in koolhydraten dan bijvoorbeeld yoghurt of kwark.
En kies voor biologische zuivel en vermijd soja zuivelproducten (kan zorgen voor teveel oestrogeen).
Pistache noten of pecan noten met eventueel een klein beetje rood fruit, Babybel kaasje, groene olijven.
Vooral de pistache noten helpen mij want door de handeling van het openmaken eet ik er niet te snel en te veel van.