Het kerstdiner

Zondagavond zijn mijn vriend en ik onverwachts niet op het diner dat gepland stond maar ik heb nog geen eten voor die dag. Wil eigenlijk wel iets specialers maar absoluut 0,0 moeite doen hahaha. Ik kom niet verder als verse pizza’s🤯

1 like

Wij doen kaasfondue! Ook niet veel moeite en toch iets dat je niet vaak doet.

1 like

Of ‘gewoon’ een borrelplank

1 like

Of kant en klare speciaal voor kerst dingen halen!

1 like

Ja dat ga ik denk ik doen ja

1 like

Ah excellent is je beste vriend, gewoon kant & klare spullen die je in de oven bereid doen :ok_hand: weinig moeite en wel lekker!

3 likes

Ik twijfel nog over het dessert.
Ik heb mascarpone, slagroom, kletskoppen, frambozen en schuimpjes.
Wil een soort trifle/eton mess maken denk ik. Maar vind dat er iets mist, of weet niet hoe ik het mooi kan opmaken.

Ik kan caramel maken, heb nog decoratie zoals hagelslagjes of koffie erdoor doen?

Zo jeetje vandaag de hele dag zo ongeveer in de keuken te staan om al voorbereidingen te treffen, maar het is gelukt.

Vanavond:
Slowcooked ragu a la bolognese met verse pasta

Later op de avond doen we cadeautjes, dus daarvoor heb ik hapjes gemaakt:

Gevulde eitjes
Bladerdeeghapjes met kaas, tomaat, spinazie en met zalm en roomkaas
Mini Indische worstenbroodjes
Mini bapaos met gehakt en met sweet chili kip
Bitterballen
Risotto balletjes
Verschillende mini pizzatjes
Stokbroodjes met dip

1e kerstdag

Brunch met o.a. warme zelfgemaakte broodjes, mini quiche, appel crumble, american pancakes en bananenbrood

Diner:

Bladerdeegtorentje met eendenragout

Truffel pastinaaksoep, was vorig jaar een succes dus in de herhaling

Zalm uit de oven met pesto, citroen en een "crumble’
Pommes Duchesse
Boontjes met spek
Perencompote

Diplomatenpudding met rum en rood fruit

2e kerstdag

Brunch met o.a. verse croissants, scones, “ontbijttrifle”, gingerbread pannenkoekjes en eimuffins

Diner:

Flensje met pulled chicken en bramenjam

Kalkoen braadstuk gevuld met kippengehakt en met cranberry-bramen-portsaus
Hassleback aardappelen
Rode kool met appel uit de oven

Karamelmousse met specerijenroom

En dan heb ik nog wafels gebakken en voor bij de koffie een Baileys-chocoladetaart

26 likes

Jij maakt altijd zulke fantastische uitgebreide dingen. Heb je ook veel hulp?

3 likes

Dit klinkt allemaal heerlijk! Heb je ook een uitgebreide planning gemaakt met tijden en plan van aanpak enzo? Ben wel benieuwd hoe die er uit ziet dan! Voor verjaardagen kook ik wel altijd uitgebreid en kan dan echt niet zonder zo’n planning. Anders is mijn keuken echt ontploft.

1 like

Ah thanks.
Mijn vader heeft me geholpen. Kan normaal net een ei bakken maar als ik instructies geef kan ie ineens alles haha. Dus we hebben met foute kerstmuziek, een hoop snacks en drankjes samen in de keuken staan blèren vandaag :sweat_smile:

@Marquez nee ik ben echt een totale chaoot in de keuken. Ik ben vandaag met de taart begonnen omdat die moest afkoelen voordat de frosting erop kon. Daarna de toetjes zodat die in de koeling konden en zo verder met de rest. Kijk meestal een beetje wat het langste duurt, dat maak ik als eerste maar vervolgens sta ik nog 6 dingen tegelijk en door elkaar te doen

9 likes

Klinkt super gezellig en alsof je het juist prima onder controle hebt dan! En chaotisch is prima want het is vast allemaal heerlijk! Veel succes nog met koken en zingen.

2 likes

Hier ook een planning! Ik schrijf dan echt stap voor stap op wat ik ga doen en hoeveel tijd dat ongeveer kost.

1 like

Ah nice! Zo doe ik het ook meestal idd. Ik vind nog het allermeeste werk de boodschappenlijst. Eerst elk recept bij langs en opschrijven en dan maak ik logische groepjes en schrijf meteen de hoeveelheden op. Alles nog x na lopen. Veel werk allemaal maar wel leuk.

1 like

Macaroni uit de nieuwe keuken! :ok_hand:t3:

12 likes

Voorgerecht: Hangop met meiraap
Hoofdgerecht: Zeewolf filet met truffel risotto en hazelnoot
Toetje: Victoria spongecake en bonbons

Het toetje zit in de oven en ga zo de hangop maken. :grinning_face_with_smiling_eyes: overigens niet zelfbedacht, maar door crisp alles laten uitzoeken.

3 likes

Ik heb echt zo lekker gegeten. Ik had een recept uit Vegarabia gemaakt (echt een aanrader dat boek) met sperziebonen en kruiden, en feta. Het was echt heerlijk gewoon!

4 likes

Voorgerecht: bouillon met noodles, zalm en garnalen.

Hoofdgerecht: fruits de mer

Nagerecht: kokosijs met taart

1 like

Ik ga morgen koken bij mijn ouders, beetje op de Britse toer. Steak & ale pie, chicken pot pie, Shepherd’s pie, aardappeltjes uit de oven, haricots verts en uienjus. En mijn moeder regelt het toetje :ok_hand:t2:

Gisteren al de vullingen voor de eerste twee pies gemaakt, morgen alleen nog deeg, Shepherd’s pie en jus dus wel relaxed allemaal.

4 likes

Klinkt goed! Heb je misschien een recept voor de steak & ale pie?

1 like