heel cool! dank voor het delen
Iemand tips voor een kerstdiner 4 gangen? vega en iemand is zwanger.
zo lastig om het toch nog kerstig te houden, want bijna alles valt af.
sashimi is dat vega eigenlijk? en mag je bijv rodewijnsaus van de lidl of zit daar toch nog alcohol in?
misschien iets in bladerdeeg als hoofd? (paddenstoelen?)
Wil iig iets van geglaceerde worteltjes en aardappelgratin. + uiensoep met stercrouton als tussengerecht.
Sashimi is doorgaans rauwe vis
Oeps ik bedoel Surimi (sticks)
Dat is krab geloof ik!
Eigenlijk nep krab. Allerlei soorten witvis die ontdaan worden van smaak textuur alles, soort pasta wordt er van gemaakt. En dan met smaakmakers etc in staafjes gedrukt en dan heb je een soort goedkope imitatiekrab.
Iig niet vega.
We gaan voor easy peasy dit jaar.
Eerste kerstdag hoofdgerecht hete bliksem en toetje pavlova of een snel kerst tiramisuglaasje na een recept van de Ruijter hagelslag.
Tweede kerstdag iets van een kleine kaasplank met lekker drinken erbij. Heel misschien maak ik nog lasagne van te voren zodat ik die zo in de oven kan schuiven.
Beide dagen lekker kerstbrood en van die kerst musketkransjes.
Dat valt wel mee toch?
Ik ga zelf voor een kerstdiernee, dus misschien heb je hier wat aan:
Amuse
Granaatappel-pistache crostini
Cocktail
Cranberry gin-tonic (met alcoholvrije gin)
Tussen
Klein glaasje paddenstoelensoep met truffel
Hoofd
Ottolenghi knolselderijsteak (ik laat de ansjovis weg), spruitjes gebakken met cranberry en van die kant-en-klare aardappelsterren uit de oven van AH excellent
Tussen
Kaasplankje (let voor de zwangere erop dat je geen rauwmelkse kazen kiest en voor de vegetariër kazen zonder dierlijk stremsel, je keuze is dan nog steeds reuze)
Na
Trifle met stroopwafel en stoofpeertjes
Hoop dat het je wat inspiratie geeft! Ook met een zwangere en een vegetariër aan tafel kun je er echt nog een kerstfeest aan tafel van maken.
Deze lijkt me lekker met een vega jachtsaus!
Ik ga zelf het volgende maken:
-Soep (weet nog niet welke)
-‘Zalm’ ceviche met de vegan Zeastar zalm
-Knolselderij carpaccio
-Gegrilde asperges op een puree van gegrilde paprika
-Bloemkoolgratin met mosterd en kaas van Ottolenghi
-Stoofpeertjes
-Beet wellington
-Iets met aardappels nog erbij
-Stoofpeer pavlova taart
Wij maken 3 gangen maar misschien is het inspiratie want wel vega en zwangerproof geloof ik.
Voor: gepofte knoflooksoep, hoofd: vega wellington met aardappeltjes uit de oven en een winterse salade (o.a. pecannoten geroosterd in honing en gedroogde cranberry’s). Na zo’n recept van de ah van een soes met ijs en nougatine. Oh en stoofperen nog bij het hoofgerecht. Die zijn denk ik niet zwanger-proof maar je kunt die ook met bessensap maken (ah heeft zo’n verspakket).
Wij hebben gerechten per persoon verdeeld in voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht en snack. En ik heb de snack, dus ga een worst-kaas scenario kerstboom maken
Ik wil dit jaar de borden heel mooi opmaken, iemand tips?
Ik ga dit jaar ook voor niet moeilijk doen (het zijn simpele recepten en is allemaal vegan):
- Waterkerssoep: Waterkers-sojabonensoep recept - Allerhande | Albert Heijn
- Gevulde pompoen: Gevulde pompoen met cranberry en pecannoten recept - Allerhande | Albert Heijn
- Bloemkool in bladerdeeg: Hele bloemkool in bladerdeeg recept - Allerhande | Albert Heijn
- Spruitjes met cranberry: Spruiten met cranberry's recept - Allerhande | Albert Heijn
- Kerstboombrownies: Vegan kerstboombrownies (advertorial) recept - Allerhande | Albert Heijn
- Tiramisu: Vegan tiramisu recept - Allerhande | Albert Heijn
Nu nog wijnen er bij zoeken
Ben vooral benieuwd naar de pompoen:
Omg dit wil ik bij jou komen eten
Ik ben er ook uit denk ik! We houden het vrij simpel. Voor- en nagerecht is amper werk.
Voor: stokbroodjes uit de oven met geitenkaas, bosbessenjam en tijm.
Hoofd: vegetarische boeuf bourguignon met aardappelpuree. Ga het ongeveer zo doen als in deze video.
Na: in-elkaar-flans mini-trifle met cake, mascarpone/slagroom, meringues en rood fruit.
Morgen eet ik hasselback aardappelen met asperges met allerlei dingen, iemand nog een idee voor iets erbij? Wel vega. Ik ben echt inspiratieloos. We zijn maar met z’n tweeën dus het hoeft ook niet heel uitgebreid allemaal maar vind het zo een beetje karig.
Tweede kerstdag verzorgen mn man en ik het kerstdiner voor mijn familie.
Voorgerecht: bloemkool panna cotta
Hoofdgerecht: zelfgemaakte kalfsschnitzels met hasselback aardappeltjes. Groente moeten we nog verzinnen.
Dessert: kaasplankje en daarna pavlova met fruit
Eerste kerstdag zijn we met z’n 3tjes (man,kind en ik) en wil ik simpel maar wel lekker eten. Denk nu aam zalm in teriyaki saus met rijst en boontjes. En als toetje wil ik dit maken: Tiramisu affogato (ijs met mascarponecrème en espresso) - Culy.nl
Ik heb als vleesvervanger heel simpel gevulde portobello’s, gewoon het steeltje eraf en dat klein snijden, knoflook fijn snijden, mengen met kruidenroomkaas en dat mengsel dan in de portobello’s.Wat kaas erop, in de oven en klaar. Maar portobello’s zijn sowieso makkelijk en passen voor mij vaak wel als vleesvervanger!
Ohhh goeie! Had ik helemaal niet aan gedacht. Dat wordt het dankjewel!
Dit wordt em (wij zijn lekker met zn tweetjes op eerste kerstdag). Ik ga voor mn vriend koken Vanavond eten we sushi en tweede kerstdag gourmetten met familie.
Voor
Steak tartare met krokante kappertjes en eidooier (met rioja)
Hoofd
Op de huid gebakken kabeljauw met witte wijnsaus met hollandse garnaal, parelcouscous en aspergebroccoli (met chardonnay)
Na
Chocoladeijs met likeur 43 en espresso (affogato)