Het kerstdiner

Ik ben momenteel bezig om het diner voor de kerstdagen te verzinnen. Tweede kerstdag komen m’n oma’s en opa bij m’n moeder thuis en gaan we dit eten:

Voor: Courgette prei soep met gerookte zalm en kerstboom bolletjes met kruidenroomboter

Hoofd: Kalkoen /jus / spruitjes en pomme duchesse

Dessert: Soesjes tiramisu

Alleen voor eerste kerstdag ben ik compleet inspiratieloos. Zal samen zijn met m’n moeder dus hoeft niet over the top maar wel lekker eten.

1 like

Lekker kaasfonduen? Vind ik altijd heel gezellig met een kleine groep. Of had je echt maaltijden in gedachten?

3 likes

Kaasfondue? Niet bijzonder, maar vind het wel altijd gezellig eten met zo’n pan in het midden. En ook lekker makkelijk.

1 like

& @Okapi leuk dat jullie allebei komen met kaasfonduen! Ik ga kijken wat m’n moeder van het idee vind, lijkt me wel leuk namelijk.

2 likes

Ik zoek nog een soep, hij moet een beetje toegankelijk zijn (geen avontuurlijke eters en kinderen erbij), liefste 1 dag vantevoren te maken en niet te ingewikkeld.

Ik vind deze altijd heel lekker, en makkelijk: Zoete aardappel-sinaasappel soep

Past ook wel bij het seizoen vind ik.

Edit: zie dat ze het in de omschrijving een lente/zomer soep noemen, maar ik vind van niet :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Dank je, hij lijkt mij lekker maar mn vriend vindt t niks.
Wil nu miss voor een wortelsoep gaan, ook oranje

1 like

Pompoensoep met salie en zure room? Ik maak het meestal wel meer op een aziatische manier (met kokosmelk, citroengras, gember etc) maar deze versie is hier toch ook altijd een hit!

1 like

Italiaans kerstdiner afhalen van de Italiaanse deli, vooraf anti pasta voor 2, daarna keuze uit 3 pasta’s, daarna vlees/vis gerecht en na tiramisu. We zijn met z’n 2 en ik werk met kerst dus lekker makkelijk

Denk met kerstavond zelf pasteitjes maken

1 like

Wij gaan een uitgebreide lunch verzorgen met kerst maar geen warm eten (alsnin: voor-, hoofd-, nagerecht). Uiteraard gaan we voor de lekkere beoodjes, quiches en kerststol, maar hebbe julkie nog een hele orginele tip die het leuk zou doen op tafel?

Pasteitjes, bladerdeeg in een kerstboomvorm, pancakes of poffertjes met rood/groene sprinkels

2 likes

Iemand nog vega hoofdgerecht aanraders? Ik ben de enige vega in de familie en wil ff de show stelen van de konijn die avond

Deze met wortel hadden wij paar jaar terug, heel lekker, simpel maar toch een beetje feestelijk: Sunshine soep Sunshine wortelsoep recept - Allerhande | Albert Heijn

1 like

Misschien afgezaagd maar ik vind een vega wellington altijd heerlijk.

1 like

Ja ik ook @Flamoes! Ik heb van mijn werk nog wel een recept voor een pompoen wellington als je dat zou willen.

1 like

Ik vind een salade met stoofpeertjes, rucola en geitenkaas ook altijd zo leuk en lekker! Stoofpeertjes zijn wel lekker kerstig en het ziet er ook zo mooi uit met dat groen/ rood / witte.

Haha stoofpeersaladefetisj hier.

2 likes

Ik ga deze proberen: I Made A Realistic VEGAN Turkey (The Crispy Skin Looks SO REAL...) - YouTube
Link naar het recept staat in de beschrijving. Ik ga dit weekend een proefversie maken, ben benieuwd!

3 likes

Goeie tip! Dan moet ik die stoofpeertjes vrijdag eventjes maken

2 likes

Ben benieuwd of je deze gemaakt hebt en hoe het was!

Edit: mijn vegan kerstdiner:

• courgette rolletjes (heel dun in lange repen gesneden en dan marineren in citroensap en olijfolie) met erin een blaadje basilicum, stukje vegan feta en semizongedroogd tomaatje
  • paddenstoelen soepje met stukje stokbrood en vegan kaas erop gegratineerd in de oven
  • vegan zweedse balletjes (ah) met cranberrysaus, aardappeltjes uit de oven met peperrroomsaus (oatly haverrroom), haricots verts gebakken met knoflook
  • vanille ijs (alpro) met heel dun gesneden appel, shortbread stukjes en custard

de andere dagen zijn gewoon snackdagen, we hebben vanalles in huis gehaald en kijken waar we zin in hebben qua hoeveelheid werk!

6 likes

Ja! Gisteren geprobeerd. Het lukte heel goed, zag er echt uit als kip, bizar. Ik proefde het zelf niet goed (maand geleden Corona gehad), maar mijn vriend vond het lekker. Hij vond het wel sterk naar soja smaken, dus ik ga denk ik met kerst wat minder misopasta toevoegen en wat meer andere kruiden. En een lekker sausje ofzo.

3 likes