Het kerstdiner

Ik kook 2e kerstdag bij mn ouders;
aperitief; cocktail met zelfgemaakt cranberrysiroop, limoncello, spa rood en rozemarijn.

voor; tomaat/aubergine tartaar met peterselie-olie en creme van mierikswortel

hoofd; kabeljauw met beurre noisette, coquille en gegrilde asperges (+kappertjes, dille en amandelschaafsel. Mn favo ottolenghi bijgerecht)

na; panna cotta van mn schoonzusje.

Misschien nog een soepje als tussen, maar dat ligt er aan of ik nog zin heb om boodschappen te gaan doen.

3 likes

Oehh die cocktail klinkt heel lekker!!

Ik doe voorgerecht + toetje op kerstavond;

-soep van aardpeer met hollandse garnalen, vanille en dille

• peer met rosbief en blauwe kaas en balsamico

• spinazie poffertje met zalm en creme fraiche en furikake

• panna cotta met safraan en gesuikerde sinaasappel

Op 1e kerstdag ook 3 kleine gerechtjes:

• die aardpeer soep weer
  • steak tartare met gefrituurde kappertjes en kwartelei
  • oude wijvenkoek met forel en appel

Ik heb hem net getest en hij is heel lekker! Het is de siroop uit dit recept; https://uitpaulineskeuken.nl/2016/12/cranberry-gin-tonic.html. Echt zo’n typische kerstsmaak. Heb t al eens eerder met gin-tonic gemaakt maar met limoncello is het ook top.

Heb jij een gerecht van jouw soep? Volgens mij past dat goed in mijn menu ook!

Bedankt, ik ga het ook proberen. Heb nog een fles zelfgemaakte limoncello liggen hier!

Dit is het recept van mijn soep, nog nooit gemaakt overigens maar ziet er wel mooi uit en het lijken me aparte smaken

https://www.elleeten.nl/recepten/vis/a34861156/voorgerecht-aardpeersoep-vanille-hollandse-garnalen/

1 like

Ziet er lekker uit! Denk dat ik die ook ga maken. En de gepofteknoflooksoep uit de Allerhande als reserve als ik de ingrediënten donderdag niet meer kan vinden in de supermarkt.

Ja die vond ik ook wel bijzonder!

Vriend is alleen bang dat je dan een hele avond knoflooksmaak hebt, maar lijkt me dat het door het poffen juist helemaal niet zo is.

Iemand ervaring mee?

Ik ben hier helemaal niet goed in, maar wij doen dit jaar het hoofdgerecht + bijgerechten. En ik ben nog op zoek naar een lekkere, simpele salade. Couscous salade misschien.

Tot nu toe hebben we rollade en beenham, hasselback aardappeltjes van de bbq, haricotsverts & groene asperges in pancetta, gevulde portebello van de bbq.

Iemand een idee voor een salade?

Ik vind spinazie salade (dus gewoon rauwe spinazje bladeren) met dun gesneden rode ui en geroosterd amandelschaafsel en evt blauwe kaas altijd wel lekker (balsamicostroop als dressing, is lekker zoet)

1 like

Ik vind dit altijd heel makkelijk en kerstig door de kleuren: zak rucola, hazelnoten roosteren in een pan en grof hakken, granaatappelpitjes en zachte geitenkaas (of van die zachte geitenkaasbolletjes, ziet er wat mooier uit). En dan simpele dressing met olijfolie, azijn, peper en zout.

@Poopiesjaakie: volgens mij valt dat door het poffen van de knoflook idd heel erg mee. Ik heb het wel eens eerder gegeten en kan me iig geen heel heftige smaak herinneren.

1 like

We zijn met zn 2en deze kerst! Dus niet veel speciaals haha. Ik woon in schotland, vandaar de britse twist haha

Toastje met truffelbrie als aperatief
Britse roast dinner als hoofd:groot stuk bief, jus, aardappels uit de oven, Yorkshire puddings en pigs in blankets. Pastinaak en wortels uit oven ernaast.
Als dessert een kant en klare jaffa cake taart :yum::heart_eyes:

2 likes

Wat lekker! Hoe maak jij yorkshire puddings? Ik had ooit een Engels huisgenootje die het maakte en ik mis het echt

Wij hebben muv het vlees hetzelfde op het menu :heart_eyes:

@Paling ik maak ze altijd volgens Jamie’s recept.
Ik heb geen muffin vormpjes en maak ze in van die Gu potjes.

https://youtu.be/nUvIJqhq0KQ

3 likes

Ik eh… Heb ze kant en klaar gekocht haha!

1 like

Is het hier al te vroeg voor? Ik moet dit jaar sowieso een vegan kerstdiner hosten en ben een beetje out of inspiratie na de afgelopen 3 jaar.

2 likes

Dessert: mokkataart? :rofl:

Nee zonder gekheid; jaaa ik heb er ook echt zin in. Ben benieuwd hoe we het gaan organiseren dit jaar. Wij doen altijd per gezinslid / stel een gang.

1 like

Yes wij ook! Maar m’n zusje is vegan dus nu is het traditie dat we met kerst helemaal vegan eten. En principieel ben ik voor, maar met kerstdiner vind ik het soms toch lastig/

1 like

Ik lees best veel goede verhalen over de vegan tonijn (vuna) die laatst uitgekomen is. Er was de afgelopen jaren nog geen goede vegan tonijn, dus wellicht dat je daar iets mee kan?

Ter inspiratie:

Uppppppppp voor dit topic :smiley:

Ik heb de 18e eerst een diner met twee vriendinnen dus wil dat gebruiken om iets uit te testen, ik heb dan het hoofdgerecht. Dacht aan iets met polenta:

Maar dan moet er nog wel iets bij.

4 likes

Ik ben ook echt op zoek naar inspiratie, voor het eerst dat ik echt helemaal blanco ben qua ideeën. Het moet iig zwangerschapsproof zijn dus ik denk dat ik lekker voor helemaal vega ga dit jaar.

Ik ga denk ik voor mn vriend koken want mn familie durft/wil geen kerst vieren. Heb nog niet specifiek een menu maaar wel wat ideeën:

Amuse:
Oestershot met gember en soja

Voorgerecht:
Tartaar van tonijn/zalm met wasabi mayo en krokante zeewier (ook makkelijk bij grotere groepen, vis snijden en marineren, in stekertje en klaar)
Coquilles met zeekraal
Tataki van tonijn met sesam

Hoofd: Bavette met chimichuri, stoofpeertjes, wortels uit oven

Dessert: creme brulee

4 likes