Het complottheorieën topic

Waarom ben je dan niet bang voor zo’n sociaal puntensysteem, ondanks dat die motie is verworpen?

Ik denk dat Nederlanders daar te ‘koppig’ voor zijn om dat zomaar te laten gebeuren. Als je de weerstand hier merkt tegen de coronapas terwijl er in andere landen veel minder weerstand tegen lijkt te zijn (ik zeg lijkt want ik heb natuurlijk alleen anekdotisch bewijs), dan lijkt een puntensysteem al helemaal ondenkbaar.

2 likes

Hmm maar deze uitkomst lees ik wel anders. Ik lees het als in: het kan ook toegepast worden als we ooit een andere ziekte krijgen die eveneens een pandemie veroorzaakt en waar dan een vaccin voor ontwikkeld wordt.

3 likes

Hmm ik lees dat er niet in. Er staat letterlijk:

De mogelijkheid om Nederlanders van het sociaal- maatschappelijk leven uit te sluiten door middel van een QR-code in ieder geval nooit toe te passen in situaties die niet aan corona gerelateerd zijn…… bijvoorbeeld een persoonlijk CO2-budget

En dit voorstel wordt afgewezen. Er wordt nergens gezegd dat dit alleen zou gelden voor andere pandemieën.

Sterker nog er wordt voorgesteld vast te stellen dat de QR code niet mag worden gebruikt voor bijvoorbeeld een CO2 budget, maar dat wordt afgewezen. Dus de tweede kamer laat die optie open.

2 likes

Complotdenkers zijn vaak van die randfiguren, niet al te intelligent, geen verstand van zaken.
Dus nee ik ben niet bang dat zij gelijk hebben, ik vertrouw liever op wetenschappers en mensen die ergens voor geleerd hebben.
Ik vertrouw daarnaast ook zeker niet blind op de overheid, dat zou niemand moeten doen. Maar de gedachte dat alle regeringsleiders samen met een superplan zijn gekomen voor wereldonderdrukking is gewoon lachwekkend en totaal niet reëel.

6 likes

Ik kreeg in begin van de pandemie dit doorgestuurd van een kennis
Zeer handig met alle bronnen en artikelen erbij gelinkt.

Ik heb er een uurtje overheen gelezen maar er staat dus zo ontzettend veel in dat het bijna niet te doen is om het allemaal door te lezen.

En ik ben niet bang dat de antivaxxers gelijk hebben, de informatie die zij vaak aandragen als waarheid is vaak tegenstrijdig en makkelijk te googelen.
Mocht de overheid toch een groot plan hebben met ons, dan zou het logischer zijn om de volgzame mensen te behouden en de irritante anti overheid schreeuwers van de hand te doen.

1 like

Dat persoonlijk CO2-budget is slechts een (uit de lucht gegrepen) voorbeeld. Er staat letterlijk dat als je voor de motie stemt de QR-code alleen voor coronagerelateerde zaken gebruikt mag worden. Dus als jij 2e Kamerlid bent en je stemt hiervoor, leg je dus vast dat de QR-code niet voor andere zaken dan corona (dus ook niet voor een volgende pandemie) gebruikt mag worden.

Edit: en wat een sociaal puntensysteem betreft: een light-versie hiervan hebben we natuurlijk allang (Google Review, AirBnB etc) en dat is juist iets wat van grote bedrijven komt en niet van de overheid. Een tijdelijke QR-code om in het geval van een pandemie aan te tonen dat je niet besmettelijk bent vind ik mijlenver afstaan van een systeem zoals in China. Wel is het natuurlijk zo dat we technieken hebben waarmee we heel makkelijk dingen kunnen checken en volgen maar dat kun je op een goede, proportionele manier gebruiken en op een gevaarlijke manier. Is dus iets dat je per geval moet bekijken. De corona-app is een voorbeeld van het eerste wat mij betreft (waarborgt de privacy, wordt alleen in specifieke gevallen gebruikt, met een duidelijk doel, en daarnaast ook nog tijdelijk)

1 like

Ja dat klopt, maar de motie is afgewezen he. Slechts 51 stemmen waren voor.

Ja precies, en dat vind ik dus een logische keuze als je Kamerlid bent! Want waarom zou je vast gaan leggen dat de QR-code niet gebruikt mag worden in een volgende pandemie?

Maar dat is dus niet alleen voor een pandemie, ook voor mogelijke andere zaken.

De vraag die gesteld was zag er op of er een mogelijk sociaal punten systeem zou kunnen komen. Mijn antwoord: ik ben daar niet bang voor, maar de tweede kamer sluit niet uit dat de QR code ook voor andere zaken (ook anders dan pandemieën) gebruikt kan worden.

Dat is toch gewoon een antwoord op de vraag die er gesteld wordt.

1 like

Ja maar dat komt door de manier waarop de motie verwoord is (namelijk slecht). Als je het gebruik voor andere zaken dan ziektes/pandemieën wil uitsluiten moet je dat zeggen. Nou ja dat heb je met moties, is vaak niet heel goed over nagedacht maar willen een bepaald politiek punt maken. Gelukt, in dit geval (de burger bang maken voor het gebruik van de QR-code).

3 likes

Maar gezien de formulering van de motie is het toch heel logisch dat de meerderheid tegenstemde? Als de motie ging over het niet gebruiken van de QR code buiten pandemieën was het wat anders, maar als je als tweede kamerlid nu de optie open wil houden om in een mogelijke volgende pandemie weer gebruik te maken van de QR code kon je niet anders dan tegenstemmen. Daarom lijkt deze uitslag me niet veel zeggen over bijvoorbeeld een sociaal puntensysteem

Edit: wat @Louis zegt dus (:

4 likes

Ik denk soms dat ze gelijk hebben, maar het doet me niet zoveel

3 likes

Ik zeg toch ook nergens dat het vreemd is dat er tegen is gestemd…… Ik schetst alleen wat er gebeurd is omdat daar naar gevraagd wordt.

En ik zei daar ook nog bij dat ik niet denk dat er een sociaal puntensysteem ingevoerd zal worden.

1 like

Ah ja. Niet bij stilgestaan dat ‘een volgende pandemie’ ook een reden zou kunnen zijn voor zo’n qr-code en niet alleen ‘dat de overheid een punten systeem gaat imvoeren’.

Thanks voor de uitleg allemaal.

1 like

Wauw! Dit is heel uitgebreid! Kost me veel energie alles in m’n hoofd naar Nederlands te vertalen, maar het lijkt helemaal de moeite waard. Dankjewel!

Oh sorry, dan heb ik je posts misschien verkeerd gelezen/geïnterpreteerd!

1 like

Haha ja, kijk naar de mensen die ons land besturen. Die zie ik er echt niet voor aan dat ze één of ander allesoverheersend plan hebben. Ben het alleen niet zo eens met de stelling dat complotdenkers vaak niet al te intelligent zijn, ik denk echt dat het een misvatting is om deze mensen als ‘dom’ weg te zetten. Die heb je natuurlijk ook, maar juist de mensen die met goed geformuleerde en (zoals het voor hun volgers lijkt) sterke argumenten komen, zijn degene om wie ik me zorgen maak.

6 likes

Zijn dit weer van die nep veteranen denk je?

2 likes

Die pakjes zijn rechtstreeks geïmporteerd uit de carnavalswinkel

1 like