Het complottheorieën topic

Ik vind het opzich niet zo gek wat ze zegt (behalve dat slechte zonnebrand even kankerverwekkend is als de zon zelf) en lees het vooral als heel algemene tips. Eet gezond, zorg dat je ook onbedekt in de zon komt (als de zon niet op zn sterkst is) zodat je vitamine D aanmaakt, let op minder fijne ingrediënten zoals parfum en chemische stoffen in zonnebrand want dat is beter voor je huid en het milieu. Het enige waar ik het dus niet mee eens ben is dat zonnebrand even kankerverwekkend is als de zon zelf. Volgens mij is welke zonnebrand dan ook gebruiken nog altijd beter dan onbeschermd in de zon zitten. Hier is een betrouwbare bron: https://www.consumentenbond.nl/zonnebrand/zonnebrand-en-het-milieu

En

4 likes

Haha zo ver was ik nog niet eens gekomen, alleen maar extra bewijs dat het onzinnig is.

1 like

Maar dit is nogal een belangrijk deel van het hele verhaal. Ik ben het met je eens dat een paar van de tips helemaal niet zo gek zijn maar zodra je gaat beweren dat zonnebrand kankerverwekkend is, ben je af en neem ik de rest van je schrijfsels ook niet meer serieus.

7 likes

Maar je maakt toch ook vitamine D aan als je bent ingesmeerd?

Edit: Nog even opgezocht en het blijkt onduidelijk te zijn en advies van KWF is 15-30 minuten per dag met handen en gezicht in de zon. De rest en daarna wel ingesmeerd. Vitamine D en zon | KWF Kankerbestrijding

Ja maar eet 400-500gram fruit en groente en dan vitamine c aanbevelen. En zeggen dat je niet alles in moet smeren maar ook vitamine d moet slikken. Is ook allemaal een beetje krom.

1 like

Ik ben kennelijk goed in alleen de hoofdlijnen lezen, haha. Ik neem zelf overigens wel oa vitamine C en vitamine D als supplement (op medisch advies) ondanks een gezond, gebalanceerd voedingspatroon dus wellicht dat ik daarom wat minder kritisch daarnaar keek. Vind de toon van het bericht prima complotterig maar de strekking opzich niet mega vreemd.

Ik krijg hier een beetje ‘Freelee the bananagirl de 2021 versie’ vibes van haha

10 likes

Is inderdaad niet helemaal duidelijk. Ik vond een paar studies die stellen dat “There is little evidence that sunscreen decreases 25(OH)D concentration when used in real-life settings” (The effect of sunscreen on vitamin D: a review - PubMed) en “Judicious use of daily broad-spectrum sunscreens with high ultraviolet (UV) A protection will not compromise vitamin D status in healthy people” (Sunscreen photoprotection and vitamin D status - PubMed), maar beide geven ook aan dat er meer onderzoek naar gedaan moet worden. Het supplementeren van vitamine D is sowieso voor een aantal groepen mensen aan te raden, een tekort komt vrij regelmatig voor (Vitamin D deficiency in Europe: pandemic? - PubMed)

1 like

Klopt idd, is onduidelijk!

In de Nordics heeft vrijwel de gehele bevolking in de winter een vitamine D tekort, die moeten allemaal een supplement slikken eigenlijk. Weet niet hoe dat in Nederland zit.

1 like

Wordt in NL ook aangeraden geloof ik! Tijdens mijn zwangerschap moest ik zelfs dubbele dosis omdat mijn waarde echt veel te laag was.

1 like

Wow ik was haar helemaal vergeten. Maar zo te zien still going strong, nu als off the grid raw herbavore.

1 like

Ja helaas wel. En nog even onsympathiek als vroeger ook.

In NL moet je eigenlijk ook het hele jaar vit D bijslikken, gezien de stand van de zon, de zonuren etc.

6 likes

Omg so peaceful dat konijntje :heart_eyes:

Pff is zij nog steeeds op een zeikerig toontje kritiek aan het geven op wat mensen eten. In een raar topje en een blote buik :weary:

3 likes

Zelfs netflix is niet oke. En dr kind is 2,8 jaar oud…
Verder vandaag een heel verhaal dat de overheid zelf mensen moet laten nadenken en zorgen. Vind t best vreemd dat je na 1,5 jaar het virus nog niet serieus neemt.

5 likes

Beelden die wat? wat een cliffhanger :laughing:
Maar jeetje er blijft zo niks voor 'r over, echt triest.

2 likes

Oh hier de rest :joy:

1 like

Vervang Netflix door Instagram of YouTube and suddenly it makes so much sense

3 likes

Hmm, ‘worden geïmpregneerd’… klinkt intelligent, dus zal wel waar zijn.

7 likes