in mijn eerste post schrijf ik heeft trekken van ook dat is veel minder absoluut dan jij schreef. Maar goed in deze discussie is dat niet zo interessant. Wat interessanter is, is waarom sommige mensen wel en andere niet gevoelig zijn voor deze complottheorie.
Dus zij zijn eigenlijk t complot?
Maar weten ze t dan, of zijn ze geronseld van bovenaf en weten ze van niks. Wel jammer dat je niet gewoon 50 jaar vooruit kan spoelen om te zien wat er waar is van alle complotten.
@Scorpiovibes nou niet als in die persoon heeft een verstandelijke beperking. Zoals jij t benoemd is t toch ook al heel anders dan echt achterlijk = verstandelijk beperkt. Voor mij staat t een beetje gelijk aan idioot, en daar heb ik dan ook niet de associatie mee dat idioot = verstandelijk beperkt. Maar t artikel wat hier gelinkt werd laat zien dat t niet oke is. Al vind ik dat best lastig omdat t voor mij meer gelijk staat aan raar/belachelijk/niet normaal dan dat t gelinkt wordt aan iq. En ook niet per se aan een persoon gekoppeld is, er zijn vaak genoeg dingen of gebeurtenissen idioot ofzo.
@Pierlala ik denk echt dat t een soort houvast is. Dat het een verklaring is voor waarom t gebeurt. Net als (voor mijn gevoel) dat het geval was bij religies. Er gebeurden dingen, dus mensen moesten het verklaren, dus God, of meerdere God(inn)en. En in deze tijd zijn er denk ik ook veel mensen waarbij er iets van wantrouwen richting de overheid is, dat is natuurlijk ook een extra voedingsbron. Denk dat meerdere factoren daarin een rol spelen.
Kijk als je opgevoed wordt met een geloof dan geloof je het gewoon dan is het een ander verhaal. Maar bij mensen die op latere leeftijd gaan geloven heb ik ook vaak het gevoel dat ze een houvast zoeken. Ja of ik heb t fout en hij bestaat gewoon en de mensen die op latere leeftijd zijn gaan geloven hebben zijn aanwezigheid gevoeld ofzo. En nee ik vind gelovigen en coronawappies nu niet hetzelfde.
Wat is de link tussen Jorn en FvD?
Ja ik zie ook wel iets in deze theorie. Dat mensen gewoon bang zijn voor de realiteit dat dingen gewoon soms gebeuren, niet overal zit iets achter, het is eng, het is gevaarlijk maar het is er gewoon.
Ergens is het menselijk om controle te proberen te krijgen over iets door het te verklaren, en in de meeste complottheorieën zitten dingen die feitelijk waar zijn. Dus dat is makkelijker te verteren dan de werkelijkheid.
Maar goed, dat zou andersom ook gezegd kunnen worden, dat “wij” te bang zijn voor de werkelijkheid (dat George soros de wereld bestuurt als een poppenkast)
Hij is duidelijk een groot fan van FVD, hij repost veel van de partij, laatst ook een podcast met Thierry, etc.
Een podcast met T, dat meen je niet! Ik hoef me niet te vervelen merk ik weer. Bedankt voor de tip.
Als je nog vrije tijd over hebt naast het runnen van het forum: hij zoekt vrijwilligers om de podcast te vertalen in het Engels, zodat nog meer mensen ervan kunnen genieten
Soort van wel haha De meeste mensen weten niet dat ze misinformatie of desinformatie verspreiden. Volgens The psychology of rumor van Gordon Allport zijn er 6 redenen waarom mensen geruchten verspreiden. http://socialpsychonline.com/2015/09/psychology-why-rumors-spread/
De eerste is vooral in tijden van crisis erg relevant. Er gebeurt iets engs - er is veel onzekerheid - we verzinnen verklaringen om de onzekerheid weg te nemen.
Op Netflix staat trouwens een geweldige documentaire over flat eathers en waarom ze denken dat de wereld plat is. Behind the curve, gaat heel goed in op confirmation bias, echo chambers en waarom het zo moeilijk is om van het geloof af te stappen.
Oeh ik kijk nu. Helemaal zin in. Vind dat ook zo’n bizarre theorie.
Eigenlijk wel heftig dat deze mensen er zo vanuit gaan dat alles op de wereld het zo slecht voorheeft met de mens. Wordt je toch niet vrolijk van.
Maar waarom komen ze nooit eens met een concreet bewijs? Erick bevestigt nog even dat de kampen in gereedheid worden gebracht.
Oké, geef ons foto’s, coördinaten, een Google maps. IETS.
Dat wordt allemaal geheim gehouden door iedereen die in het complot zit!
Maar wie moeten er in die kampen dan?
Via die tweet hierboven op de twitter van Ebru Umar terecht gekomen. Ze maakt nog net zelf geen vergelijking met de tweede wereldoorlog, maar retweet wel tweets die dit doen. Vind dat echt zo erg. Vind het zo totaal niet te vergelijken, anderhalf jaar periodes hebben gehad waarin we minder mochten (wat tot de december lockdown echt wel meeviel). Maar ondertussen wel met je verwarming, gevulde koelkast en je wifi waardoor je zo veel wel kon doen, gewoon thuis. Hoe ga je dat vergelijken met 5 jaar oorlog, hongerwinter, laat staan als je daadwerkelijk joods was. Die mensen hebben doodsangsten uitgestaan. Dit was daarmee vergeleken voor de meeste mensen niks, of gewoon kut en dat mag ook gewoon, denk dat de meeste mensen het wel wat minder naar hun zin hebben gehad het afgelopen anderhalf jaar. Maar vind dat niet te vergelijken met een tijd waarin miljoenen mensen vermoord zijn, en alle gruwelijkheden ervoor/erna.
@Applepie ik vind dat ook bijzonder want ik ben echt wel een pessimist en heb moeite met het goede in mensen te zien. Maar dat t een opgezet iets tegen de mensheid is gaat er niet in bij mij.
Ik “herken” dat kampencomplot van één van de Shane Dawson conspiracy video’s. Dat is dus volgens mij al een (heel?) oud complot. Wel handig dat ze dat nu weer opnieuw leven in kunnen blazen voor de huidige situatie! Eigenlijk doen ze aan recycling van complottheorieën… best heel duurzaam… oh wacht, dat doet mij denken aan The Great Reset….
Haha isa kriens plaatst nu zelf iets over haar ogen
Ik wil toch nog even zeggen dat voor mensen die meer willen begrijpen waarom mensen in zo’n complottheorie meegaan de docu die @fahrenheit451 noemde echt wel goed is. Vond de stukjes van de psychologen/wetenschappers tussendoor echt heel goed. Hij heet behind the curve en staat op netflix.
Moest wel een beetje lachen om de experimenten die ze deden, en niet lukte
Verder vind ik t ook bijzonder dat ze in deze tijd waarin we letterlijk overal heen kunnen reizen met deze theorie komen. Dan was er iemand toch wel bij de rand oid terechtgekomen.
Zal ze meelezen?
Ze heeft ayahuasca gedaan dit weekend