Ja, en gewoon validistisch tegenover mensen met psychische problemen of een beperking?
Dat iemand een beperking heeft of psychische problemen heeft betekent niet gelijk dat die persoon dan gelooft in complottheorieën of een virusontkenner is.
Ja, en gewoon validistisch tegenover mensen met psychische problemen of een beperking?
Dat iemand een beperking heeft of psychische problemen heeft betekent niet gelijk dat die persoon dan gelooft in complottheorieën of een virusontkenner is.
Dit wordt door niemand gezegd toch. Er wordt door iemand psychose genoemd. Maar al zou diegene een psychose hebben, dan wil dat toch niet zeggen dat iedereen met een psychose complotwappie is.
De enige waarvan ik me afvroeg of ze geen psychose had was een vrouw bij Filemon die met t buitenaards leven communiceerde? En ook een buitenaards/spiritueel kind had gebaard (geen mensenkind, fysiek). Daarbij vroeg ik me echt af of t wel goed ging met r.
Bij Isa en Karin denk ik dat ze echt te veel in hun cirkeltje zitten. Maar als je echt ervan overtuigd bent dat er een wondermiddel is om vaccins te ontstoren maar dat dit geheim wordt gehouden, dan denk ik wel dat t op een zeker vlak niet goed met je gaat. Al zullen zij dit natuurlijk heel anders zien.
Maar het feit dat iemand denkt dat ze met buitenaards leven communiceert (waar ik wel mn bedenkingen bij hebt, maar swa) betekent niet dat ze een pyschose heeft, of heeft gehad.
Het enige wat het bestempelen van complotdenkers, of mensen zoals die mevrouw bestempelen als ach het gaat niet helemaal goed met haar, ze zal wel een pyschose hebben doet, is het moeilijker maken voor mensen die er daadwerkelijk last van hebben om er open over te zijn, of om er op een andere manier over te praten.
Het kan best zijn dat het niet helemaal goed met Isa of die Karin, maar het dan gelijk trekken naar psyschische problemen, maakt het voor mensen die die problemen hebben behoorlijk lastig om niet gelijk in een hoekje geduwd te worden.
Nou t ging bij deze vrouw echt heel ver, maar je hebt gelijk dat je daar niet uit op kan maken dat ze een psychose zou hebben. Ik denk dat je gewoon een logische verklaring zoekt voor zoiets.
Dat het moeilijker kan zijn voor mensen met een psychose om er over te praten door dat soort (onterechte) beeldvorming had ik niet over nagedacht.
Volgens mij heb ik bij Isa of Karin geen psychische problemen benoemd.
@midheavenmoon Sorry maar in mijn omgeving wordt t echt niet zo gebruikt. Maar zal t woord hier niet meer gebruiken.
oh oh oh, weet ze wel wat homeopathisch is?
Tuurlijk is dat een woord dat voorheen gebruikt werd. Maar we moeten af van scheldwoorden die refereren aan mentale ziektebeelden.
Ik snap best dat je er een verklaring wil voor zoeken, maar waarom is het bedenken dat iemand een pyschose of andere pyschische problemen moet hebben, om dit gedrag te vertonen dan logisch?
Als iemand die meerdere vrienden heeft die in het verleden last hebben gehad van psychoses kan ik je alleen maar aangeven dat zien van bijvoorbeeld zo’n vrouw op tv, en dat zien als een typisch logisch voorbeeld van iemand met een psychose onwijs schadelijk is, en het er alleen maar voor zorgt dat mensen met daadwerkelijke problematiek niet serieus worden genomen.
Een psychose is iets wat heel veel pijn en verdriet achterlaat bij de persoon die hem heeft gehad, en waar je echt niet zomaar boven opkomt. Het is echt niet zomaar iets om aan iemand toe te wijzen.
Ik snap wat je bedoelt, maar in zekere zin heeft het aanhangen van een complottheorie wel trekken van psychische aandoeningen. Heel stabiel is het in elk geval niet. Ik vind echt wel fascinerend hoe zulke massahysterie plaats vind op dit moment.
Ik denk in dit geval omdat hallucinaties en wanen stereotype symptomen zijn van een eventuele psychose. En daar bij deze vrouw toch wel heel erg sprake van leek, hallucinaties vooral dan.
En omdat ik oprecht niet zou weten hoe iemand aan zulke ideeën komt. Maar je hebt gelijk dat t labelen ervan wel fout is.
@Pierlala als ik t jou zo zie zeggen vind ik t wel heel heftig. Denk echt niet dat elke complottheorie aanhanger een psychische aandoening heeft. En de “massahysterie” is denk ik omdat mensen een soort van houvast zoeken. En bedenken dat er een wereldmacht is die alles in handen heeft en dit virus heeft losgelaten om ons onder controle te krijgen is dan blijkbaar een houvast. Want daar kunnen ze eventueel iets aan doen. En sommigen voelen denk ik de noodzaak om dit aan andere te verkondigen en ze te redden.
Dat zeg ik ook niet. Ik denk niet dat het aanhangen van een complottheorie betekent dat je een psychische aandoening hebt. Het aanhangen van een een complottheorie is een beetje paranoïde. Dat is enkel wat ik denk.
Als je afwijkende meningen ertoe leiden dat je in angst leeft en dit invloed heeft op je dagelijks leven, dan zou je kunnen spreken van wat psychische instabiliteit.
Het is allemaal niet zo absoluut en zwart wit he? Mensen die geloven in een complottheorie stellen zich natuurlijk een beetje buiten de groep op. En worden daarom ook een beetje buitengesloten. En dat wil natuurlijk niemand.
Nee maar ik snap nu waarom mensen mijn reacties hier blijkbaar zo heftig vinden, omdat t er heel heftig staat. Maar dat zag ik pas toen jij het zei. Ook al bedoel je t niet zo.
Maar ik zeg niet hetzelfde als jij zegt.
Nee jij zegt t breder en over een veel grotere groep mensen. Daar gaat t niet om. Ik zie nu hoe het over kan komen.
nee, ik zeg echt iets anders. Ik zeg dat het aanhangen van een complottheorie lijkt op het hebben van een psychische aandoening. Jij zei dat Karin Maria doorgedraaid is.
Ik vind dit wel grappig dat ik het met mijn opmerking moeilijker zou maken voor mensen om over psychose te praten. Ik heb zelf een psychose gehad en rare overtuigingen gehad en op gesloten afdelingen gezeten met de gekste verhalen om me heen, het punt wat ik wilde maken was: ik word soms bang van de theorieën, ben ik niet te naief? En dan vraag ik me af of zij ‘doorgeschoten zijn’ (hetzij door een soort dolgedraaide vriendengroep die in kringetjes redeneert) of zijn ze door angst wellicht gaan decompenseren? Het is puur om het voor mezelf inzichtelijk te krijgen.
Jij begint met dat heb aanhangen van een complottheorie lijkt op het hebben van een psychische aandoening. Deze uitspraak vind ik vrij heftig. Waardoor ik snap dat mensen mijn psychose vergelijking heftig/te ver vinden gaan
Dat is t enige wat ik bedoelde.
maar het verschil zit in het woordje lijkt.
In je eerste reactie gebruik je niet het woord lijkt. En dat t niet heel stabiel is. Dus ik vond dat heel heftig en generaliserend overkomen. Waardoor ik kon begrijpen dat mensen dat over mijn post over de vrouw waarvan ik dacht dat ze misschien in een psychose zat ook heftig konden vinden. Thats it.
Als iemand zo diep in dat wereldje zit, zowel isa als karin, ja dan vind ik dat je aan t doordraaien bent. Heb volgens mij nergens gezegd dat ze doorgedraaid is. Maar geloven dat een wondermiddel geheim gehouden wordt, tegen mensen op straat lopen schreeuwen en bewust halve waarheden lopen roeptoeteren vind ik doordraaien.
Missch lees ik eroverheen maar hoe wordt het dan wel gebruikt in jouw omgeving? De associatie is dan toch wel impliciet, iemand is niet “helemaal lekker/logisch redenerend als een normaal mens” (wat dat dan ook betekent hoor)
Wat ook nog kan is dat deze complottheorieën onderdeel zijn van een psyop, psychologische oorlogsvoering. We weten bijvoorbeeld dat Rusland z’n trollenlegers in heeft gezet om desinformatie te verspreiden over vaccinaties. Russian Disinformation Campaign Aims to Undermine Confidence in Pfizer, Other Covid-19 Vaccines, U.S. Officials Say - WSJ
De starters van de Qanon complottheorie geven zelf toe in de documentaire Q: Into the Storm, dat hun theorie begonnen is als een LARP (Live action role playing) en uitgegroeid is tot de grootste psyop in de geschiedenis. Ze denken zelf dat de regering van Trump er mee begonnen is. Q Into the Storm - Wikipedia
Veel niche complottheorieën zijn samengekomen tot één complot. Het profiel van die Isa laat ook wel zien dat ze door Qanon beïnvloed is.
Als je dat combineert met de echo chambers van social media en een gebrek aan kritische informatievaardigheden. Dan vind ik het niet zo raar dat deze mensen steeds meer gaan geloven in gekkere complottheorieën. Het is in mijn beleving eerder een product van onze tijd als gevolg van de echo chambers op sociale media, dan een psychische stoornis.