Het complottheorieën topic

Denk dat je alvast je grafsteen kan uitzoeken :frowning:

7 likes

:hot_face:

17 likes

Heb je er al eentje doorgeknipt?

6 likes

:cry: :cry: :cry:

8 likes

Dus als ik het goed begrijp geloven mensen niet in corona maar wel in een andere ziekte en is dat een reden om geen vaccin/mondkapje te nemen.

Heel. Interessant.

11 likes

Ik heb een uitkeuring en ik vond het wel geinig haha

1 like

Jij kent mijn buurvrouw niet…

1 like

Ja en alsof regering Rutte zo welwillend is voor mensen met een uitkering @PrincessPeach

Je reactie op Marie slaat ook nergens op? Wat heeft het kennen van je buurvrouw met het denigrerende richting ieder met een uitkering te maken

2 likes

Nogmaals, ik heb het over mijn buurvrouw en wat daar over de vloer komt. Mensen die gewoon niet willen werken, mensen die hun kinderen van school houden omdat ze tegen testen zijn, en mensen met ideeën die echt nergens op slaan, maar claimen het niet voor hunzelf maar vooral voor anderen te doen.

En jongens, ik heb zelf ook bijna 2 jaar een uitkering gehad :roll_eyes::roll_eyes:

1 like

Pure interesse hoe weet je dat jouw buurvrouw niet wil werken?

1 like

Omdat ze dat zelf zegt. Ze vind het wel best zo. Zegt ze letterlijk. Vrijwilligerswerk wil ze ook niet doen want onbetaald werk vind ze ook nergens op slaan.

Het is verder overigens een prima mens hoor, heb niks tegen dr maar ik vind wel dat als je zo fel tegen de regering en alle vorm van autoriteit bent, je dan ook een grote meid moet zijn en niet je handje op moet houden bij diezelfde regering.

2 likes

ik denk dat die complottheorieën voortkomen uit angst. Mensen zijn bang voor het onbekende waar ze geen controle over hebben. En proberen daarvoor verklaringen te verzinnen. Misschien is dat ook wel ons grootste probleem in moderne tijd, dat we moeten accepteren dat we gewoon een beetje leven en er een hele hoop op ons afkomt zonder dat daar een reden of een grotere macht voor is. Voorheen was religie natuurlijk het antwoord op deze vertwijfeling.

Ik geloof dat ook al ben je het niet met de huidige regering eens, je wel een uitkering kan ontvangen. Een uitkering is niet een soort van gift van de barmhartige machtige minister president.

10 likes

Dit ben ik ook met je eens hoor, maar bij haar gaat het veel verder. Ik ben het ook lang niet altijd eens met de regering, maar dit is echt next level (ik weet niet of je Filemon hebt gezien, maar dat niveau), zij is echt helemaal anti-regering.

In die series van Filemon en Tim zie je dat het ook vaak mensen zijn die toch een beetje outsiders zijn en moeilijk aansluiting vinden bij de maatschappij of hun directe omgeving. Die mensen vinden elkaar vaak via complottheorieën, en als iedereen met wie je omgaat er dezelfde ideeën op nahoudt wordt je er ook snel in meegesleurd.

3 likes

Klopt. Dat viel mij ook al op. Het waren vaak mensen die iets heftigs meegemaakt hadden (baan kwijt, iemand uit een omgeving overleden, etc.)

Ik zag net een filmpje voorbij komen (part 5. why was I an anti-vaxxer van @ Iblamebill) waarin zij de link legt tussen anti-vaxxers en sexisme binnen de reguliere zorg. Vrouwen met klachten worden vaak niet serieus genomen binnen de reguliere zorg, zo zijn medicijnen vaak afgestemd op mannen, hartziekten worden bij vrouwen vaak niet herkend etc. Dus zoeken vrouwen dan de oplossingen in de ‘natuurlijke geneeskunde’, waar ze wel worden gehoord. En vaak zijn de mensen in de ‘natuurlijke geneeskunde’ anti-vaxxers. Bovendien is het lastig om de doktoren die jou niet serieus namen, wel je gezondheid in handen te leggen mbt vaccineren.

Ik vond het wel een eyeopener en ik denk ook wel dat het zo werkt.
(ik lees terug wat ik heb geschreven en volgens mij is het heel onduidelijk haha)

12 likes

Ik denk ook dat dit zeker een rol kan spelen. Maar ik heb zelf ook slechte ervaringen met de zorg onder andere vanwege medisch sexisme, veel andere vrouwen die ik ken ook langdurig, en dat heeft ons absoluut niet anti-vaxx (of anti-wetenschap) gemaakt. Haha sorry ik vind het altijd een lastig gegeven om begrip te kweken voor de beweegredenen van anti vaxxers. Het filmpje nog niet gezien en ik zeg ook niet dat jij dat doet, maar ik zie en hoor de laatste tijd gewoon heel veel verklaringen voorbijkomen waarbij ik het gevoel heb dat de verantwoordelijkheid van anti-vaxx zijn elders wordt gelegd. Ja medisch sexisme moet in alle lagen worden aangepakt, maar het is geen excuus voor anti-vaxxer zijn. Genoeg anti vaxxers zonder negatieve medische ervaringen (ik ken er een aantal waarvan ik dat weet) en genoeg mensen die slechte ervaringen hebben met artsen en geneeskunde maar vervolgens niet beslissen dat niks en niemand uit die hoek te vertrouwen is, of dat alles dat “natuurlijk” is beter is. Zelfs als ze gebruikmaken van alternatieve geneeswijzen

2 likes

Nee, het is natuurlijk nooit een excuus om anti-vaxxer te zijn. Maar ik denk ook dat we ze niet weg moeten zetten als ‘wappies’, omdat je daarmee alle communicatie lam legt. Ik denk dat het zinvol kan zijn om te kijken waarom mensen anti-vaxxers worden, omdat je daarmee wellicht kan voorkomen dat meer mensen zich bij die groep aansluiten.

3 likes

Ja, voor de groep die niet hardcore antivaxxer is maar ‘gewoon twijfelt’/angstig is en zich niet diep in de rabbit hole bevindt is het waarschijnlijk wel nuttig

Zag deze voorbij komen bij Isagreens, een vrouw die beweert dat haar arm nu magnetisch is na het nemen van het vaccin. Allerlei voorwerpen zouden blijven hangen, waaronder schuifspeldjes, munten en een schaar. Fascinerend wel.

https://www.instagram.com/tv/CPQor-En18j/?utm_medium=copy_link