Goeie uitgebreide reactie! Ik weet dat het niet specifiek op mij was maar ik wilde toch even reageren aangezien ik deze avond toch in dit topic ben gedoken (echt why? Kan wel wat gezelligers bedenken maar goed)
-
Het is belangrijk om de definitie van ritueel misbruik helder to hebben. De term wordt zoals ik het begrijp gebruikt voor misbruik dat grootschalig georganiseerd is en plaatsvindt binnen een (satanistische) cult.
-
Je kunt inderdaad niet 100% bewijzen dat het niet bestaat maar dat geldt ook voor aliens en god. Als je het wilt aanpakken zul je bewijs moeten hebben.
-
Eens dat het bestaan van valse herinneringen slachtoffers niet tegen moet gaan werken. Maar niet alle aspecten/details van een hervonden herinnering hoeven te kloppen. Daarnaast kan de therapie sturend zijn, wellicht met de beste bedoelingen. Ook is er het gevaar dat door een nadruk op ritueel misbruik er minder aandacht en onderzoeksgeld is voor andere vormen van misbruik, zoals incest.
-
Die film waar Skepsis naar verwijst is gebaseerd op een beroemd boek over DID (‘Sybil’). Denk dat ze bedoelen dat dat boek/die film die stoornis onder de aandacht bracht.
-
Eens dat nuance over dit onderwerp belangrijk is! Ik was wellicht wat te stellig in m’n vorige bericht. Waar hebben we het precies over, wat is wel bewezen, wat niet. Ritueel misbruik op kleine schaal bijvoorbeeld wel, en grootschalig georganiseerd misbruik ook maar dan zonder de satanische rituelen, of alleen om angst aan te jagen.
-
Oh en ook eens dat selectief kritisch zijn op media-onderzoeken een beetje gek is. Wellicht ingegeven door de tijdgeest met QAnon enz. De kop van Skepsis stoort me dan weer niet per se, hij zegt niet ‘onbestaand misbruik’ maar ‘onbestaand satanisch ritueel misbruik’.
Wat mij het meest stoort aan steeds die nadruk op ritueel misbruik is dat het de aandacht afleidt van andere, meer alledaagse, vormen van misbruik. Al kan ik zeker niet uitsluiten dat er mensen zijn die heel gruwelijke dingen doen.